Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meg og min samboer har nylig fått barn, han er 3 uker imorgen. I helgen finner min samboer ut at han skal på guttekveld, og sier han maks blir 3 timer da baby krever endel, vi sover 3-4 timer om natten og må avlaste hverandre. Likevel blir han lenger, gir ingen lyd fra seg og kommer rekende etter 5-6 timer isteden. Jeg gidder ikke ringe å mase på han heller.

Prøver å avtale at om han skal på slike ting, kan han eksempel avlaste litt på natten dagen før så jeg ikke er helt ødelagt. Likevel gjør han ikke dette, jeg må våkne for å passe på han våkner for å gi baby mat, passe på at han bytter bleie etc. Han lar også baby ligge å gråte på rommet mens han lager mat som gjør at jeg blir våken uansett. Er jeg urimelig for å ikke syns dette er greit? 

Anonymkode: bc5d6...0b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette trenger du hjelp til, for menn som er slik endrer seg ikke bare fordi du sier det til ham, som han allerede har vist.

Han virker umoden og han er respektløs og ansvarsløs.

Ring helsestasjonen og få en time der, hvor jordmor kan snakke med dere begge.

I tillegg bør du ringe og få time på familievernkontoret, for dere trenger parterapi over tid inntil han ev. lærer seg å behandle deg og baby med omtanke og respekt og tar naturlig ansvar.

Ikke utsett dette, ring begge steder i morgen.

Og om han ikke vil være med i parterapi - vurder om det er slik du ønsker å leve, med en partner som ikke bryr seg nok, som ikke tar ansvar og som er respektløs mot deg.

Anonymkode: dc49f...bf3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke mannen din avlaste deg dagen etter da? 
akkurat nå er du mest bundet til baby (hvertfall hvis du ammer), men på sikt vil dere begge ha mulighet til å finne på ting uten baby. Det er viktig å være sosial, og man får gjerne mer å gi på hjemmebane. Har aldri forstått meg på folk som fører regnskap og teller timer og minutter. Unn hverandre den gleden, og ring heller hvis det blir vanskelig. 
det er selvsagt noe annet hvis det i fremtiden blir sånn at det alltid er han som skal bort, og at han ikke holder avtaler. Han kunne ringt og spurt om det gikk fint i og med at han sa han skulle bli borte i 3 timer, men ser likevel ikke helt problemet. 

Anonymkode: 8b8d5...48c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg over - å la babyen ligge å gråte er selvsagt IKKE greit. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke mannen din avlaste deg dagen etter da? 
akkurat nå er du mest bundet til baby (hvertfall hvis du ammer), men på sikt vil dere begge ha mulighet til å finne på ting uten baby. Det er viktig å være sosial, og man får gjerne mer å gi på hjemmebane. Har aldri forstått meg på folk som fører regnskap og teller timer og minutter. Unn hverandre den gleden, og ring heller hvis det blir vanskelig. 
det er selvsagt noe annet hvis det i fremtiden blir sånn at det alltid er han som skal bort, og at han ikke holder avtaler. Han kunne ringt og spurt om det gikk fint i og med at han sa han skulle bli borte i 3 timer, men ser likevel ikke helt problemet. 

Men ts er ikke hovedomsorgsperson. Ts og samboer er hovedomsorgspersoner. Om barnet er mest knyttet til mor så er det bare fordi far ikke har tatt sitt ansvar. 

Om far kan dra ut og ikke holde tiden - kan mor gjøre det samme? Og vil ikke det føre til at barnet sporadisk kan ende opp helt uten tilsyn? Uavhengig av om mor ammer så kan far gi flaske. Mor er dermed ikke viktigere enn far. Dette du kommer med erfare avleggs tankegods fra en tid vi ikke lengre ønsker å assosiere oss med. 

Anonymkode: 6ea79...d1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel bare å forberede mannen på separasjon så kan kan leve guttalivet som han  ønsker. 

Anonymkode: efb97...d06

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordsn var han før?

Jeg syns ikke det er så ille at man er borte lenger enn man tenkte. Jeg kan selv si at jeg tror det blir et par timer, så blir det plutselig mye lenger for det var så hyggelig. Her lar vi hverandre finne på ting uten å ta hverandre på det. Men det er noe helt annet at han ikke bidrar med baby og avlaster. Dog virker det at når han prøver avlaste, så finner du noe å ta han på? Hvorfor må du våkne for å passe på han? At babyen ligger i noen minutter mens han må lage maten og gråter, det er jo greit. Man forlenger bare perioden med gråt om man skal bære baby, og lage mat. Bruker du ørepropper? Sover dere på ulike rom? 

Anonymkode: c12a9...edd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordsn var han før?

Jeg syns ikke det er så ille at man er borte lenger enn man tenkte. Jeg kan selv si at jeg tror det blir et par timer, så blir det plutselig mye lenger for det var så hyggelig. Her lar vi hverandre finne på ting uten å ta hverandre på det. Men det er noe helt annet at han ikke bidrar med baby og avlaster. Dog virker det at når han prøver avlaste, så finner du noe å ta han på? Hvorfor må du våkne for å passe på han? At babyen ligger i noen minutter mens han må lage maten og gråter, det er jo greit. Man forlenger bare perioden med gråt om man skal bære baby, og lage mat. Bruker du ørepropper? Sover dere på ulike rom? 

For å legge til: du må gi han plass til å være pappa også. Ellers gidder han ikke bidra når du står over han og passer på med alt. Det er veldig slitsomt også når den ene parten skal gjøre ting på sin måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det. Voksne folk klarer helt fint å forholde seg til avtaler, evt ringe hjem for å høre om alt går greit om en ønsker å være lenger. Det er sårbart å være nybakt forelder, spesielt når det blir for lite søvn. 

Ang nettene. Min mann våknet ikke i starten så det var litt håpløst at han skulle klare å ta seg av baby uten å vekke meg. Etterhvert fant vi ut at han våknet lettere viss jeg ikke var der. La meg på gjesterommet og etter det klarte han seg helt fint selv og jeg fikk sove. Baby var litt eldre enn din da, husker ikke helt når vi gjorde det. Mye søvnproblemer her så vi har vært nødt til å dele litt.

Så små babyer skal heller ikke ligge for seg selv å gråte. Da får han ta han med seg mens han lager flaske. Vurdert å bruke ferdigblandet på natt? Da går det mye raskere. Kan til og med ha stående på nattbord om baby drikker romtemperert. Evt blande på forhånd, ha i kjøleskap og varme opp. Eller termoser med varmt og kaldt? Usikker hva som er gjeldende råd nå men gjorde alle alternativene for 2 år siden. Da var det "innafor".

Anonymkode: c64a4...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å legge til: du må gi han plass til å være pappa også. Ellers gidder han ikke bidra når du står over han og passer på med alt. Det er veldig slitsomt også når den ene parten skal gjøre ting på sin måte. 

Pappa lar jo barnet ligge å gråte lenge alene, noe som er sterkt anbefalt å IKKE gjøre. Her mor passe på fordi far er udugelig.

Det du snakker om handler om at mor kanskje vil skifte bleie på en viss måte og detaljstyrer far til å skifte bleie på samme måte som henne, men det er ikke problemet til TS. For TS handler det om skadelige ting far gjør mot barnet sitt og det må man selvfølgelig si ifra om!

Anonymkode: 05e9e...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pappa lar jo barnet ligge å gråte lenge alene, noe som er sterkt anbefalt å IKKE gjøre. Her mor passe på fordi far er udugelig.

Det du snakker om handler om at mor kanskje vil skifte bleie på en viss måte og detaljstyrer far til å skifte bleie på samme måte som henne, men det er ikke problemet til TS. For TS handler det om skadelige ting far gjør mot barnet sitt og det må man selvfølgelig si ifra om!

Anonymkode: 05e9e...02b

Hvor står det lenge? Det står at baby gråter mens han lager mat. I tillegg må man ikke skifte bleie om natta. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men ts er ikke hovedomsorgsperson. Ts og samboer er hovedomsorgspersoner. Om barnet er mest knyttet til mor så er det bare fordi far ikke har tatt sitt ansvar. 

Om far kan dra ut og ikke holde tiden - kan mor gjøre det samme? Og vil ikke det føre til at barnet sporadisk kan ende opp helt uten tilsyn? Uavhengig av om mor ammer så kan far gi flaske. Mor er dermed ikke viktigere enn far. Dette du kommer med erfare avleggs tankegods fra en tid vi ikke lengre ønsker å assosiere oss med. 

Anonymkode: 6ea79...d1d

Poenget mitt var egentlig bare at neste gang er det kanskje ts selv som hadde så innmari godt av å komme seg litt ut av huset mens far er hjemme med barnet. Far kan jo avlaste senere på kvelden, natten eller dagen etter. Eller om det var vanskelig for ts, ser jeg ikke problemet med å ta en telefon/sende en sms, og bare spørre om han kan komme hjem snart. 

og ja, hvis babyen tar flaske er ikke mor like fysisk bundet. Men for meg personlig har jeg vært mer bundet grunnet amming og at vi ikke har fått til å gi flaske til noen av barna. 

forstår ikke helt hva du mener med at babyen skal ende opp med å bli helt alene. Om far vet at mor skal noe, eller omvendt, og de har avtalt at hn skal komme hjem før det, kan det jo hende han ville vært mer presis? Hvis ikke forlater vel neppe mor/far en baby alene. Dette blir for meg bare å lage kjempe problemer ut av små ting. 

om jeg var TS som følte at dette var et så stort problem, ville jeg heller snakket med mannen om det hvertfall. Ikke gå å irritere deg over slike småting (i mine øyne), i en ellers ofte sårbar tid for parforholdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...