Gå til innhold

Er det normalt med syke matcravings 2-3 dager før menstruasjon (uten hormoner)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg er 30 og har gått på hormonprevensjon siden jeg var 14, så jeg husker ikke hvordan det var. 

I går og I dag har jeg vært umettelig. Nesten så jeg spiste en kald potet. Er naturlig mest "snack"-mat jeg craver og føler det aldri blir nok. Kan streve litt med kosten ellers også, men ikke sånn. 

Så da er det eneste jeg kommer på om det kan være for menstruasjon kommer om 2 dager? Er dette vanlig? 

Jeg er sikkert dum nå men aldri kjent meg så umettelig. Hva gjør man? 

Anonymkode: 2c3cf...1e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: altså gått på det siden jeg var 14 og nå nettopp sluttet og 2 mens siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres normalt ut for meg i allefall, jeg har det akkurat sånn 😊 

Anonymkode: b7016...316

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det høres normalt ut for meg i allefall, jeg har det akkurat sånn 😊 

Det er jo helt jævlig 😅 klarer ikke tenke på noe annet!

Fikk et bilde av meg selv om at jeg stod foran ene skapet der det finnes en sjokolade og bare åpnet den og trykket den inn, er ikke sånn jeg pleier å spise sjokolade, så ble litt satt ut av hvor intens cravingen er. 

Hva gjør du da? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det likt både med og uten hormoner.. 

Anonymkode: 85393...95a

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Alt er normalt.

Anonymkode: a4582...b55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har det likt både med og uten hormoner.. 

Anonymkode: 85393...95a

Hver eneste måned? Dette ser jeg ikke lyst på 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt jævlig 😅 klarer ikke tenke på noe annet!

Fikk et bilde av meg selv om at jeg stod foran ene skapet der det finnes en sjokolade og bare åpnet den og trykket den inn, er ikke sånn jeg pleier å spise sjokolade, så ble litt satt ut av hvor intens cravingen er. 

Hva gjør du da? 

Kjøpte en pakke Nude is, de er ikke så ille, og så har jeg noe god te og lett sjokolademelk i kjøleskapet. Poppcorn. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør dere da damer? 

Man kan jo ikke spise hele huset 1 gang i måneden. Har fantasi om at jeg åpner femti sjokoladeplater på butikken og besvimer i komatøs sjokoladerus før jeg får nok. 

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøpte en pakke Nude is, de er ikke så ille, og så har jeg noe god te og lett sjokolademelk i kjøleskapet. Poppcorn. 

Popkorn har jeg, kanskje jeg må poppe noe! Nå merker jeg at jeg blir helt emosjonell også, men det vet jeg at er å vente. Men denne sjokoladecravingen føles uoverkommelig ut, kanskje også pga emosjonell. 

Søren altså, ikke rart mensen er kjipt som ufrivillig barnløs. Alt dette + at man ikke fikk suksess den måneden. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Popkorn har jeg, kanskje jeg må poppe noe! Nå merker jeg at jeg blir helt emosjonell også, men det vet jeg at er å vente. Men denne sjokoladecravingen føles uoverkommelig ut, kanskje også pga emosjonell. 

Søren altså, ikke rart mensen er kjipt som ufrivillig barnløs. Alt dette + at man ikke fikk suksess den måneden. 

Ts

Ja, er skikkelig kjipt! 💖 Stell pent med deg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er skikkelig kjipt! 💖 Stell pent med deg selv.

Takk! 💕

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også komme av at du mangler magnesium, sink og jern .

Anonymkode: f9f67...087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

😂 Jeg får alltid craving på ting med mest kalorier i verden rett før mens. Så det går i slike Ritz kjeks, potetgull, av og til skikkelig fet ost ala Babybell. 

Anonymkode: 5dd39...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg er mer sulten når mensen er på vei, men har kanskje ikke fullt så sterke cravings som deg. Jeg spiser nok et ekstra måltid de dagene og kanskje noen sjokoladebiter. Prøver å begrense meg og holde meg til sunn mat, men spiser med god samvittighet egentlig og tenker at kroppen trenger den næringen.

Anonymkode: 4e2a1...071

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det slik, men ikke like ille hver måned. Denne runden var slik, jeg er faktisk sjokkert over hva jeg klarte å stappe i meg🙈🍪🍩🍫🍭

Anonymkode: 28872...2a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det kan også komme av at du mangler magnesium, sink og jern .

Anonymkode: f9f67...087

...og kalsium.

Det er forskere som mener de har påvist sammenheng mellom mineralmangel og cravings, men ingen leger vil anbefale noen å ta mineraltilskudd for å bekjempe cravings. Mineraltilskudd er mat og leger har ikke lov til å behandle pasienter med mat. De må bruke godkjente legemidler. Hvis ikke mister de legelisensen.

Finnes det spesielle mineraltilskudd som er godkjent som legemiddel og kan gies på resept, slik som D-vitamintilskudd med varemerket Divisun?

https://www.healthline.com/nutrition/nutrient-deficiencies-cravings

Anonymkode: 68216...0c7

Skrevet (endret)

Ja, jeg har det også sånn. Noen dager før mensen skal komme er jeg helt umettelig, og ikke nødvendigvis bare søtsug, men det kjennes som at kroppen fysisk aldri blir mett og jeg kan bare spise, og spise og spise. Jeg kjenner andre venninner som også har det slik, så jeg tror det er ganske normalt, både med og uten hormonprevansjon.

Edit: Hva gjør man? Jeg pleier å gi etter, lager en stor gryte med noe til middag og tillater meg å spise masse mat - tenker at kroppen sikkert trenger næringen nå. Ellers så har jeg pålegg og knekkebrød og spiser til jeg blir lei xD

Endret av Falkefugl
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskere som mener de har påvist sammenheng mellom mineralmangel og cravings, men ingen leger vil anbefale noen å ta mineraltilskudd for å bekjempe cravings. Mineraltilskudd er mat og leger har ikke lov til å behandle pasienter med mat. De må bruke godkjente legemidler. Hvis ikke mister de legelisensen.

Anonymkode: 68216...0c7

Selvfølgelig kan leger gi råd om kosthold (eller hva som helst annet) og det gjør de også. 

Anonymkode: 4e2a1...071

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...