Gå til innhold

Lei av forakt mot lavtlønte som fyller arbeidsplasser og millionærers lommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge kan ikke leve og bestå bare av folk som suger goder av andres hederlige arbeidsinnsats. Den nedlatende holdningen mot de flinke arbeiderne må ta slutt. Det er folka på gølvet som bidrar til at bedriften tjener penger, og de betaler sin skatt med stolthet. De bygger samfunnet og holder det sammen.

Disse rike som nå har flagget ut har både personlig og gjennom sine bedrifter sugd ut hundrevis eller tusenvis av kroner fra den gjengse nordmann, og gidder ikke å bidra til fellesskapet noe mer. De sliter sliter ut arbeiderne, men vil ikke ta regninga når de er utslitt, og unner dem ikke mer lønn. Sutringen fra de rike må ta slutt!

• Liker 14
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En større andel av verdiene må gå tilbake til som skaper dem.

Endret av Andro
Skrevet

«Men vi må betale skatt selv om vi skaper arbeidsplasser buhuhu😭😭»

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Made4u
Skrevet
Andro skrev (33 minutter siden):

Norge kan ikke leve og bestå bare av folk som suger goder av andres hederlige arbeidsinnsats. Den nedlatende holdningen mot de flinke arbeiderne må ta slutt. Det er folka på gølvet som bidrar til at bedriften tjener penger, og de betaler sin skatt med stolthet. De bygger samfunnet og holder det sammen.

Disse rike som nå har flagget ut har både personlig og gjennom sine bedrifter sugd ut hundrevis eller tusenvis av kroner fra den gjengse nordmann, og gidder ikke å bidra til fellesskapet noe mer. De sliter sliter ut arbeiderne, men vil ikke ta regninga når de er utslitt, og unner dem ikke mer lønn. Sutringen fra de rike må ta slutt!

Intet er mer lønnsomt enn å ha moderne slaver til å tjene penger for seg, lever fint de som skummer fløten av andre folk sitt slit.

Sammen lager en bedrift en kake, så tar eieren det meste av den og de som virkelig har stått på for å lage kaken, de får smulene.

Velkommen til den moderne verden, en verden som er på vei mot enda skjevere fordeling, altså at de rikeste får enda mer mens de som sliter sitter igjen med desto mindre.

Skrevet
Made4u skrev (4 minutter siden):

Intet er mer lønnsomt enn å ha moderne slaver til å tjene penger for seg, lever fint de som skummer fløten av andre folk sitt slit.

Sammen lager en bedrift en kake, så tar eieren det meste av den og de som virkelig har stått på for å lage kaken, de får smulene.

Velkommen til den moderne verden, en verden som er på vei mot enda skjevere fordeling, altså at de rikeste får enda mer mens de som sliter sitter igjen med desto mindre.

At den som kjøper inn ingrediensene og arbeidskraften til å lage kaken skulle sitte igjen med mest for den skulle bare mangle.

Skrevet

Nå virker denne tråden å handle vel så mye om bitterhet mot "rike" enn omsorg for lavtlønnede, og jeg kan ikke si jeg ser særlig mye til forakt for lavtlønte. Det jeg derimot ser, og som vi nok må innse, er at en (særlig i det private) lønnes etter hvor etterspurt kompetansen en innehar. Det innebærer at de som tar vanskelige utdannelser som mange bedrifter trenger gjerne tjener temmelig godt, samtidig som disse sammen med "de rike" betaler veldig mye for å gi de som ikke er like etterspurte svært gode velferdsordninger. Disse samme, som betaler inn så mye mer, må samtidig se at de får et dårligere tilbud tilbake enn om de ikke måtte betale for andre. 

Sånn sett er TS sitt poeng om "de som suger goder av andres hederlige arbeidsinnsats" interessant, gitt at vi har en omfordelingspolitikk der de lavtlønnede og de som ikke er i arbeid gjør nettopp det. Slik ønsker nok de fleste av oss at det skal være, men litt takknemlighet kunne kanskje vært mer passende, og fraværet av dette sammen med en viss misunnelse og bitterhet er jeg redd til at bidrar til at en del ikke lenger gidder å være med på spleiselaget. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Made4u skrev (15 timer siden):

hvorfor kan ikke de som klager på bedriftseiere da selv starte bedrifter og drive dem etter det de mener er en perfekt ideologi?

Nei, det er nok mye letter å innta syte og klage rolle på hvor urettferdig arbeidslivet er.

Endret av Stina234
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker på SV-lederen som ber Røkke ryke og reise. Jeg gir egentlig fullstendig blanke blaffen i personen Røkke.

Det eneste fokuset SV har er å "ta" enkeltpersonen Røkke, men i praksis amgriper de en bedrift med 35 000 ansatte. Hvis Røkke hadde blitt i Norge måtte man tappet Aker for nesten en milliard hvert år, selv i år hvor bedriften taper penger.

Det er bra han bryr seg om bedriften, for politikerne bryr seg ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
1 hour ago, Isambard said:

Jeg tenker på SV-lederen som ber Røkke ryke og reise. Jeg gir egentlig fullstendig blanke blaffen i personen Røkke.

Det eneste fokuset SV har er å "ta" enkeltpersonen Røkke, men i praksis amgriper de en bedrift med 35 000 ansatte. Hvis Røkke hadde blitt i Norge måtte man tappet Aker for nesten en milliard hvert år, selv i år hvor bedriften taper penger.

Det er bra han bryr seg om bedriften, for politikerne bryr seg ikke. 

Nå syntes ikke jeg at Røkke burde få beskjed om å "rykke og reise" og beste hadde vært om han valgte å bli. Men man trenger jo ikke tappe bedriften for penger, man kan jo selge noen av aksjene. 

I tillegg er det jo mulig å sette opp bedriften slik at den nærmest aldri går med overskudd. Mange av de mest verdifulle bedriftene i verden Tesla, Amazon, osv har knapt noensinne gått med overskudd. Og disse bedriftene har gjort eierne til verdens rikeste menn. Skal man kunne bli verdens rikeste i Norge uten å betale en krone i skatt?  Og hvordan kan det være rettferdig når vanlige folk og folk med dårlig økonomi må betale skatt?

Endret av SVK
Skrevet
On 3/20/2023 at 8:24 PM, Made4u said:

Sammen produserer en bedrift en kake. Før alle ble ansatt der, så kom bedriftseiere opp med en ide, om og skape ett produkt han tror kommer til og selge godt.

Men for og få dette til så må han:

Komme opp med en ide/oppskrift.

Skaffe kapital/investorer.

Finne produksjonsareal.

Så kan han begynne og finne folk som gjør grovarbeidet, som kommer 8 om morgenen og drar 16.

Synes du det er rettferdig?

• Liker 2
Skrevet
SVK skrev (35 minutter siden):

Nå syntes ikke jeg at Røkke burde få beskjed om å "rykke og reise" og beste hadde vært om han valgte å bli. Men man trenger jo ikke tappe bedriften for penger, man kan jo selge noen av aksjene. 

I tillegg er det jo mulig å sette opp bedriften slik at den nærmest aldri går med overskudd. Mange av de mest verdifulle bedriftene i verden Tesla, Amazon, osv har knapt noensinne gått med overskudd. Og disse bedriftene har gjort eierne til verdens rikeste menn. Skal man kunne bli verdens rikeste i Norge uten å betale en krone i skatt?  Og hvordan kan det være rettferdig når vanlige folk og folk med dårlig økonomi må betale skatt?

Å selge aksjer for å finansiere skatt er virkelig en bærekraftig løsning for en eier… kanskje folk skal slutte og klage over høye strømpriser også kanskje. Kan jo bare selge huset..

formueskatt betales uansett om selskapet går med overskudd eller taper penger. Det er nettopp det som er problemet.. du tenker på selskapsskatt, som betales av overskudd. Det er ikke diskusjon om denne.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Made4u
Skrevet
Melkebarten skrev (4 minutter siden):

Sammen produserer en bedrift en kake. Før alle ble ansatt der, så kom bedriftseiere opp med en ide, om og skape ett produkt han tror kommer til og selge godt.

Men for og få dette til så må han:

Komme opp med en ide/oppskrift.

Skaffe kapital/investorer.

Finne produksjonsareal.

Så kan han begynne og finne folk som gjør grovarbeidet, som kommer 8 om morgenen og drar 16.

Synes du det er rettferdig?

Rettferdighet ville være om han ikke grafset til seg slik alt foregår i dag, det er en skjevfordeling som er veldig urett i verden, mye takket være griske personer som vet å grafse til seg og er såpass kynisk at de ikke tenker veldig på de som skaper verdiene for seg.

Årsaken til at slike starter bedrifter er for å grafse til seg, altså fordi de er kyniske, utnyttende og gir faen i andre bare de kan få mest selv. Skal man bli en god foretningsmann så er den beste egenskap evnen til å gi faen i andre og å ha vilje til å utnytte andre samvittighetsløst.

Skrevet
SVK skrev (22 minutter siden):

I tillegg er det jo mulig å sette opp bedriften slik at den nærmest aldri går med overskudd. Mange av de mest verdifulle bedriftene i verden Tesla, Amazon, osv har knapt noensinne gått med overskudd. Og disse bedriftene har gjort eierne til verdens rikeste menn. Så spørsmålet er vel om vi I Norge ønsker et skattesystem hvor man kan blir verdens rikeste uten å betale en krone i skatt. 

Hvis man selger aksjer til utenlandske eiere så slipper man å tappe bedriften. Det er korrekt. Det hjelper ikke for bedriften å få en ny norsk eier.

Jeg skullle gjerne hatt et skattesystem som gjorde det mulig å bygge opp Tesla eller Amazon i Norge. Jeg synes ikke staten skal tuske til seg penger før en bedrift tjener penger. Da forsyner de seg av riskikokapital som noen har gått inn med.

Jeg er helt for skatt på utbytte, skatt på aksjesalg og selskapsskatt. Det er skatter man betaler når man har penger

• Liker 3
Skrevet

Synes Kristin Clement forklarer godt hvorfor det faktisk er gode grunner til å flytte.

Om du eier en bedrift og gjennom denne allerede betaler inn enorme summer til fellesskapet må du samtidig skatte for eierskapet, også om du skulle tape eller ikke ha noen penger igjen for driften. Dermed må en norske eier enten tappe bedriften for penger, noe som ikke nødvendigvis lar seg gjøre om bedriften ikke går i pluss eller de andre eierne ikke ønsker det, eller selge deler av bedriften. Og dette gjelder kun om en er norsk. Bedriftene blir dermed mindre konkurransedyktige av å være norskeide, og norske eiere må potensielt selge seg ut for å ha råd til å eie bedriften. 

I sum risikerer en dermed at norsk eierskap gir norsk næringsliv en konkurransemessig ulempe, og at norske eiere må selge til utenlandske eiere. Begge deler er lite heldig for oss, og i en del tilfeller kan det å flytte til et land uten slik særbeskatning være det beste for selskapet, og for oss som er avhengige av bidraget fra dette. 

https://civita.no/blogg/bergsto-vs-rokke/

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (23 timer siden):

Nå virker denne tråden å handle vel så mye om bitterhet mot "rike" enn omsorg for lavtlønnede, og jeg kan ikke si jeg ser særlig mye til forakt for lavtlønte. Det jeg derimot ser, og som vi nok må innse, er at en (særlig i det private) lønnes etter hvor etterspurt kompetansen en innehar. Det innebærer at de som tar vanskelige utdannelser som mange bedrifter trenger gjerne tjener temmelig godt, samtidig som disse sammen med "de rike" betaler veldig mye for å gi de som ikke er like etterspurte svært gode velferdsordninger. Disse samme, som betaler inn så mye mer, må samtidig se at de får et dårligere tilbud tilbake enn om de ikke måtte betale for andre. 

Sånn sett er TS sitt poeng om "de som suger goder av andres hederlige arbeidsinnsats" interessant, gitt at vi har en omfordelingspolitikk der de lavtlønnede og de som ikke er i arbeid gjør nettopp det. Slik ønsker nok de fleste av oss at det skal være, men litt takknemlighet kunne kanskje vært mer passende, og fraværet av dette sammen med en viss misunnelse og bitterhet er jeg redd til at bidrar til at en del ikke lenger gidder å være med på spleiselaget. 

Hvordan får du det til at de lavtlønte får et svært godt velferdssystem mens de rike får et dårlig? De blir vel ikke skattet så mye at de ikke har råd til å gå privat uansett?

Skrevet
heavyheart skrev (3 minutter siden):

Hvordan får du det til at de lavtlønte får et svært godt velferdssystem mens de rike får et dårlig? De blir vel ikke skattet så mye at de ikke har råd til å gå privat uansett?

Nå skriver jeg at de med høyere lønn og rike får et dårligere tilbud enn de ville hatt om de ikke måtte betale for de som ikke bidrar like mye. I det ligger at de får veldig mye mindre tilbake i forhold til hva de bidrar med, mens de som bidrar mindre får veldig mye tilbake i forhold til det de bidrar med. Det medfører et potensielt ganske stort, og dobbelt, offer fra de som bidrar mer. 

• Liker 1
Skrevet

Får flere ganger i året høre fra kunder at min jobb "ikke er en ekte jobb" 🙂

Hørte også fra en av våre store, muligens nye klienter at de skulle "gjøre sånn og sånn" med et prosjekt, fordi da slapp de å betale moms, ettersom de var statlig.

Er det ikke litt sprøtt at et millionselskap, statlig sådan, sitter og forsøker vri seg unna å betale? Mye vil ha mer, kanskje.

Skrevet

Er ikke for dagens skattlegging av bedrifter, men det kunne vi muligens sluppet om vi heller hadde skatt på arv. Det vil ikke høyrepartiene gå med på så da får de nesten skylde på seg selv for at vi har den situasjonen vi har.

Selv om jeg er mot måten bedrifter skattelegges på mener jeg og at de som flytter fra landet burde betale masse skatt for det. En sånn ordning har de selv i det ultrakapitalistiske USA. 

Skrevet
SVK skrev (17 timer siden):

All den tid det ikke er likvide midler som forårsaker rikdommen er svaret JA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...