AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Har fått sobril av fastlegen, men det står bare hvor mye jeg kan ta og hvor ofte, men jeg vil ikke ta de fra jeg står opp og ut dagen, jeg vil bare ta en (ikke tre) Så hvor lenge før bør jeg ta den for å få maks effekt under timen (og litt før)? Leste både at etter to timer begynner den å funke men max effekt er etter fire timer? Hvor lang tid har jeg på meg før den begynner å miste effekt? Anonymkode: 3ac5b...028
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Ville tatt den ca en time før. Da har du litt å gå på dersom tannlegen er forsinket, mens de dekker opp osv. Anonymkode: 36c95...ed5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 2 timer her. Har 0 effekt hos meg på full mage, veldig god effekt på tom. Anonymkode: e5141...fff 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Fra felleskatalogen: Absorpsjon: Relativt langsom. Cmax etter 2-4 timer. Det betyr at du bør ta den ca 2 timer før tannlegetimen. Anonymkode: 84b42...539 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 2 timer høres bra ut, da er effekten sannsynligvis snart på maks hvis den ikke er det allerede. Det vil komme litt an på om du har spist noe eller ikke. Jeg begynner å kjenne virkningen etter ca. 45 minutter. Når jeg hadde alvorlig angst synes jeg effekten var borte etter ca. 4 timer, da begynte jeg å kjenne redsel igjen. Det er individuellle forskjeller så klart, så selv om det var slik for meg er det ikke sikkert det blir slik for deg. Hvis du har ordentlig tannlegeskrekk (f.eks. at du gråter og skjelver) så er det ikke sikkert at det holder med en tablett. Anonymkode: 85f6d...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2 timer høres bra ut, da er effekten sannsynligvis snart på maks hvis den ikke er det allerede. Det vil komme litt an på om du har spist noe eller ikke. Jeg begynner å kjenne virkningen etter ca. 45 minutter. Når jeg hadde alvorlig angst synes jeg effekten var borte etter ca. 4 timer, da begynte jeg å kjenne redsel igjen. Det er individuellle forskjeller så klart, så selv om det var slik for meg er det ikke sikkert det blir slik for deg. Hvis du har ordentlig tannlegeskrekk (f.eks. at du gråter og skjelver) så er det ikke sikkert at det holder med en tablett. Anonymkode: 85f6d...c7a Jeg har fått 10 mg, tror ikke det er så mye, men det er for seint å prøve å få tak i fastlegen nå. Han er umulig å få tak i. Skal ikke noe i morgen, men kanskje tannlegen kan svare på det? Jeg sa at jeg plutselig får panikk. Anonymkode: 3ac5b...028
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fått 10 mg, tror ikke det er så mye, men det er for seint å prøve å få tak i fastlegen nå. Han er umulig å få tak i. Skal ikke noe i morgen, men kanskje tannlegen kan svare på det? Jeg sa at jeg plutselig får panikk. Anonymkode: 3ac5b...028 Jeg forstod ikke helt hva du mente med dette. Hva skal du spørre tannlegen om? Jeg forstod det slik på hovedinnlegget at du hadde fått tre tabletter av legen din, men at du ønsker å ta én av de. Derfor skrev jeg at kanskje du trenger mer enn en. Anonymkode: 85f6d...c7a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg forstod ikke helt hva du mente med dette. Hva skal du spørre tannlegen om? Jeg forstod det slik på hovedinnlegget at du hadde fått tre tabletter av legen din, men at du ønsker å ta én av de. Derfor skrev jeg at kanskje du trenger mer enn en. Anonymkode: 85f6d...c7a Beklager, ja det ble rotete 😊 Har en hel eske sobril, faktisk. På resepten står det en tablett, tre ganger om dagen. Tenkte at dersom fastlegen (som skrev dem ut) ikke svarer så kan tannlegen kanskje svare på om jeg kan øke dosen? Hun har greie på sånt vil jeg tro. Anonymkode: 3ac5b...028
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Sobril virker ganske raskt. Virkningen er som regel på topp etter ca 1 time. Anonymkode: 0fec8...723
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, ja det ble rotete 😊 Har en hel eske sobril, faktisk. På resepten står det en tablett, tre ganger om dagen. Tenkte at dersom fastlegen (som skrev dem ut) ikke svarer så kan tannlegen kanskje svare på om jeg kan øke dosen? Hun har greie på sånt vil jeg tro. Anonymkode: 3ac5b...028 Ja, tannlegen kan nok svare! Det ordner seg, tror jeg. ☺️ Anonymkode: 85f6d...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Jeg må ta den tre timer før. Anonymkode: 99178...bfb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sobril virker ganske raskt. Virkningen er som regel på topp etter ca 1 time. Anonymkode: 0fec8...723 Ikke min erfaring. Anonymkode: e5141...fff
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): 2 timer her. Har 0 effekt hos meg på full mage, veldig god effekt på tom. Anonymkode: e5141...fff Er selv narkose pasient hos tannlegen.. så må bare si at vi med odontofobi kommer ALDRI til en tannlegetime med full mage. Kvalmen og redselen setter inn i mange dager før dagen og timen er der. Så å spise mat den dagen før timen, det går ikke. Man er så kvalm og uvel. Får ikke ned en bit mat. Anonymkode: 8407f...bff
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 2 timer på tom mage. Viktig med tom mage. Anonymkode: c6bae...c2e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er selv narkose pasient hos tannlegen.. så må bare si at vi med odontofobi kommer ALDRI til en tannlegetime med full mage. Kvalmen og redselen setter inn i mange dager før dagen og timen er der. Så å spise mat den dagen før timen, det går ikke. Man er så kvalm og uvel. Får ikke ned en bit mat. Anonymkode: 8407f...bff Ikke alle reagerer med kvalme på angst. Hvis du er narkosepasient sier det seg selv at du har tom mage, du har ikke så mye valg da. Spise før timen går veldig fint hvis man f.eks. tar Sobril kvelden før og på morgenen når man våkner. Man må ikke nødt til å legge opp løpet slik at det blir så jævlig som overhodet mulig. Anonymkode: 85f6d...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 Du kan ta Sobril på tom mage ca en time før inngrepet, kanskje 2 timer før. Så venter du en halvtime-førti minutter etter å ha tatt tabletten, så kan du spise litt om du vil ha mat før du drar. Husk å pusse tennene godt etterpå, før du drar. Jeg gjør dette hele tiden, tar tabletter som skal virke på tom mage en stund før jeg spiser. Dette tidsintervallet funker best. Anonymkode: 97ac4...fa5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 Jeg gjør det slik, etter samråd med legen: Får alltid tannlegetime om morgenen. Tar en sobril på tom mage ca 1,5 time før tannlegetimen, og én når jeg går inn til tannlegen. Har sobril med laveste dose, 10 mg så vidt jeg husker. Anonymkode: b2d0d...f53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå