AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Hei, lille på 13mnd nekter å spise fast føde. Her hjemme blir hun tilbudt frokost (brødskive/knekkebrød med pålegg, egg/omelett, agurk/paprika), spiser pittelitt i barnehagen, blir tilbudt middag og kveldsgrøt hjemme. Problemet er at hun så og si nekter å spise hjemme. Det er en ond sirkel, men jeg ammer henne etter henting (rundt 15) og før hun legger seg (18), samt noen ganger om natten. Har prøvd å tilby mat/frukt når vi kommer hjem fra bhg, men hun vil bare ha pupp. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette lenger, da jeg føler at jeg må amme for st hun i det hele tatt skal få noe næring. Har prøvd å ikke amme etter henting, men da ble det bate hyling frem til middag og nektet å smake. Noen som har vært borti samme? Hun har hittil fulgt kurven sin, men den siste tiden har vi blitt strengere med amming i håp om å få opp matlyst.. Blir jo bekymret, spesielt siden hun er en del mer sutrete for tiden. Anonymkode: dd183...7e3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Har du prøvd grøt? Kanskje lurt å slutte helt med morsmelk. Anonymkode: c121e...409 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Så lenge hun følger kurven sin ville jeg ikke stresset. De trenger og mindre mat enn man tror, særlig når magen er full i melk. Er jo fremdeles liten. Går også veldig i perioder. Begynn å se an inntaket over en 3-dagers periode. Min 3-åring har fremdeles dager hvor han spiser nesten ingenting, men så tar igjen med en skikkelig spisedag 🤷♀️ Anonymkode: e8e5e...104 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Ville sluttet å amme på natt vertfall. Anonymkode: bd74d...3c9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Så lenge hun blir tilbudt mat og følger kurven sin ville ikke jeg stresset med noe. Anonymkode: ef909...a89 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du prøvd grøt? Kanskje lurt å slutte helt med morsmelk. Anonymkode: c121e...409 Hun får grøt i barnehagen, samt til kvelds. Spiser 3-5 skjeer, så veldig lite.. Har prøvd ulike typer grøt, og å ha i forskjellig frukt/bær/smoothie. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så lenge hun følger kurven sin ville jeg ikke stresset. De trenger og mindre mat enn man tror, særlig når magen er full i melk. Er jo fremdeles liten. Går også veldig i perioder. Begynn å se an inntaket over en 3-dagers periode. Min 3-åring har fremdeles dager hvor han spiser nesten ingenting, men så tar igjen med en skikkelig spisedag 🤷♀️ Anonymkode: e8e5e...104 Inntaket er dessverre generelt dårlig. Samme hver dag, selv de dagene vi ammer mindre. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville sluttet å amme på natt vertfall. Anonymkode: bd74d...3c9 Vi har en plan om å få det til ila påska. Hun hyler og skriker så fælt at hele huset (andre barn) våkner om hun ikke får pupp, så håper de andre ungene kan reise på «miniferie» mens det står på her hjemme.. Anonymkode: dd183...7e3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Hvis DU er klar for det så hadde jeg kuttet ut ammingen helt eller begrenset den til 1 gang, rett før legging for kosen sin skyld. Hvorfor skal barnet spise mat når den kan få pupp? Anonymkode: 0ca2c...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Vi hadde også en slik periode når barnet begynte i barnehagen. I løpet av en dag kunne han spise en halv brødskive, to små tomater og en gulerot. I tillegg til melk morgen, kveld og natt. Vi tilbydde hele tiden forskjellig mat. Etterhvert begynte han å spise mer. Han ble tynn når han ikke spiste, men holdt seg frisk og rask. Han har senere lagt på seg, og er tilbake på samme kurve som før. Vi valgte å ikke kutte ut nattamming. Det er mye trygghet i amming, og vi mistenkte at spisenekten hadde å gjøre med barnehagestart. Det ville bare gi enda mer stress. Det ble mindre amming av seg selv når han spiste nok mat. Anonymkode: 180f2...08c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hun får grøt i barnehagen, samt til kvelds. Spiser 3-5 skjeer, så veldig lite.. Har prøvd ulike typer grøt, og å ha i forskjellig frukt/bær/smoothie. Inntaket er dessverre generelt dårlig. Samme hver dag, selv de dagene vi ammer mindre. Vi har en plan om å få det til ila påska. Hun hyler og skriker så fælt at hele huset (andre barn) våkner om hun ikke får pupp, så håper de andre ungene kan reise på «miniferie» mens det står på her hjemme.. Anonymkode: dd183...7e3 Det er jo du som bør reise bort. Altså, det blir lettere for lille når puppen ikke er der som et alternativ. Dette er en kamp pappaen må ta. Så lenge puppen er innen rekkevidde når dere forsøker avvenning, så gjør dere situasjonen vanskeligere enn nødvendig for lille. Anonymkode: 0d6fd...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Føler med deg! Det er veldig stressende å bekymre seg for om ungen får i seg nok mat. Eldste min var utrolig treig med fast føde, og falt dessuten nedover på vektkurvene, så vi hadde en del ekstra oppfølging på helsestasjonen m.m. Noen råd som kanskje kan være nyttige: - først, pust med magen! Om hun ellers virker å trives, utvikler seg som hun skal, og følger vekstkurven sin, så er det ikke nødvendigvis noe galt med matinntaket annet enn deres subjektive oppfatning av hva hun "burde" spise. Husk også at du ser ikke hele matinntaket - supert at hun spiser i barnehagen. - Om dere ellers trives med amming så ville jeg ikke kuttet tvert, men jeg er enig i at det kan være lurt å kutte på natt. Lett at mønsteret blir at barnet ikke får i seg nok i løpet av dagen, kompenserer med å spise på natta, er ikke sulten (nok) om morgenen, osv. Vi kuttet nattamming, men ammet 2-3 ganger om dagen til hun var over to år og jeg ble gravid med lillesøster. (Venninna mi derimot endte opp med å kutte amming helt i en lignende situasjon som din.) - Når barn er småspiste, er det ekstra viktig at det de faktisk spiser er næringsrikt / kaloririkt. Om hun også begynner å dale på kurvene, så berik gjerne med ekstra fett (litt ekstra olje over middagen, smørøye i grøten, helfete heller enn lettprodukter, osv.). Dobbelt pålegg på brødskiva. Smoothie er en super måte å tilsette masse bra greier, om hun liker det (avokado, nøttesmør, osv). Om det er noe mat hun liker og oftest spiser, går det helt fint å tilby dette ofte. - Jeg vet det er vanskelig, men prøv å ikke stresse for mye rundt måltidssituasjonene. Din jobb som forelder er å tilby variert og næringsrik mat; barnets jobb er å bestemme hva og hvor mye hun vil spise. Det kan være superfrustrerende, men heller enn å mase eller vise den frustrasjonen til barnet, forsøk å ha et hyggelig måltid, samme om hun spiser én ert eller en stor middagsporsjon. Det går seg til etterhvert! ❤️ Lykke til! Anonymkode: 833d5...568 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 Jeg undrer meg ofte over småbarn generelt; hvordan de kan nekte seg selv noe så grunnleggende og godt som mat, såpass mye at de faktisk går ned i vekt av det. Det er merkelig. Og så har man jo også de babyene som er så glad i mat at de spiser absolutt alt som blir satt ned foran dem, om det så er en brokkoli 😁 Anonymkode: 56f1a...f04 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Begge mine har spist lite frem til de var ca 15 mnd. Ammet mye både dag og natt. Det gikk seg til av seg selv, stresset ikke med det. De fikk tilbud om mat til hvert måltid. Eldste fulgte den høye kurven sin hele veien, mens minste nesten stoppet å vokse når hun var 6 mnd, verken jeg eller HS var bekymret, og hun er nå en frisk og rask 6 åring som er litt liten for alderen, men hun har flere i slekta hun kan ha "fått" det fra. Ville absolutt ikke kuttet ut ammingen, morsmelk er fortsatt noe av det mest næringsrike/næringstette hun kan få. Selvsagt er det viktig med annen mat også, men de trenger ofte mye mindre enn folk flest tror. Anonymkode: 9957e...064 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg ammer henne etter henting (rundt 15) Denne kan du nok kutte. Gi henne mat ved bordet når dere andre spiser, la henne sitte der med dere. Men ikke mas om å spise. Ignorer maten, men spist som normalt. Hun tar mat etter hvert. Det viktigste: gi henne mat, ikke mas. Kaster hun mat på gulvet, ignorer og plukk opp når dere selv er ferdig. Ikke stress. Anonymkode: 85731...593 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 Min klarte fysisk ikke å spise så mye viste det seg. Store mandler. Hadde heldigvis godt med melk. Anonymkode: 2f98e...114 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei, lille på 13mnd nekter å spise fast føde. Her hjemme blir hun tilbudt frokost (brødskive/knekkebrød med pålegg, egg/omelett, agurk/paprika), spiser pittelitt i barnehagen, blir tilbudt middag og kveldsgrøt hjemme. Problemet er at hun så og si nekter å spise hjemme. Det er en ond sirkel, men jeg ammer henne etter henting (rundt 15) og før hun legger seg (18), samt noen ganger om natten. Har prøvd å tilby mat/frukt når vi kommer hjem fra bhg, men hun vil bare ha pupp. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette lenger, da jeg føler at jeg må amme for st hun i det hele tatt skal få noe næring. Har prøvd å ikke amme etter henting, men da ble det bate hyling frem til middag og nektet å smake. Noen som har vært borti samme? Hun har hittil fulgt kurven sin, men den siste tiden har vi blitt strengere med amming i håp om å få opp matlyst.. Blir jo bekymret, spesielt siden hun er en del mer sutrete for tiden. Anonymkode: dd183...7e3 Begge mine var veldig småspiste frem til de var ca 2 år, og jeg ammet mye. De har begge stramt tungebånd, og jeg tror rett og de brukte lenger tid på å lære seg å spise uten at de var slitsomt. Fra de fylte 2 har de fulgt ny kurve og spist helt normalt. Anonymkode: 3f1d3...537 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 Er det en periode nå, eller har det alltid vært sånn? Min på 15 måneder har hatt perioder hun nesten ikke spiser noe, og det kunne vare lenge. Er i grunn i en sånn periode nå. Smaker bare på maten nesten, også er hun ferdig. Selv mat jeg vet hun liker…Likevel har hun alltid fulgt kurven sin, og ligger helt på snittet. Hvis det er en langvarig greie så ville jeg kanskje kuttet puppen kl 15? Hun spiser jo da, og middag like etterpå er ikke en stor nødvendighet for henne når hun vet at det er pupp ved legging uansett. Ville prøvd det over flere dager. Javel, så skriker hun kanskje fra henting til legging i noen dager, og kanskje hun ikke spiser noe særlig middag i starten, men barn sulter seg ikke ihjel. Tipper hun snur fort. Anonymkode: b4102...109 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er det en periode nå, eller har det alltid vært sånn? Så og si alltid. Hun hadde noen perioder før/når hun startet i barnehagen hvor hun spiste godt med grøt til kvelds, men ellers har hun vært meget forsiktig med maten og spist maks 2-5 skjeer med hva enn hun har fått. Glad i mango og jordbær, men det er det eneste som går ned større biter av. Vel, dét og kjøttkaker i brun saus og potet. Ellers er hun småspist.. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvis det er en langvarig greie så ville jeg kanskje kuttet puppen kl 15? Hun spiser jo da, og middag like etterpå er ikke en stor nødvendighet for henne når hun vet at det er pupp ved legging uansett. Ja, mulig vi må kutte den.. Er bare jeg som er litt svak for den «gjenforeningskosen», spesielt nå når hun har litt sutrete periode i barnehagen. Skikkelig gråting når mamman leverer, og mammadalt 24/7 ellers i hverdagen. Får bare være litt mer streng, på meg selv altså. Anonymkode: dd183...7e3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 Ville ihvertfall kuttet nattamming. Mitt yngste barn begynte ikke spise skikkelig med fast føde før vi kuttet ammingen helt ved 16 mnd. Her var det også dårlig vektoppgang. Far tok nettene da vi kuttet, det nyttet ikke at jeg var der når hun ikke fikk pupp. Anonymkode: 1ecc4...dc6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #19 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så og si alltid. Hun hadde noen perioder før/når hun startet i barnehagen hvor hun spiste godt med grøt til kvelds, men ellers har hun vært meget forsiktig med maten og spist maks 2-5 skjeer med hva enn hun har fått. Glad i mango og jordbær, men det er det eneste som går ned større biter av. Vel, dét og kjøttkaker i brun saus og potet. Ellers er hun småspist.. Ja, mulig vi må kutte den.. Er bare jeg som er litt svak for den «gjenforeningskosen», spesielt nå når hun har litt sutrete periode i barnehagen. Skikkelig gråting når mamman leverer, og mammadalt 24/7 ellers i hverdagen. Får bare være litt mer streng, på meg selv altså. Anonymkode: dd183...7e3 Sånn kan min være også. I tillegg er fiskekaker en stor hit om dagen😂 Det er ikke unormalt at de skriker og gråter ved levering. De første ukene for oss gikk fint, og plutselig begynte det med skikkelig sår gråt. Barnehagen sa at hun stoppet så fort vi hadde gått da, og hun trivdes ellers. Det er skikkelig vondt å være mamma når de gråter sånn, så skjønner jo at du vil gi den kosen😊 Anonymkode: b4102...109
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #20 Skrevet 21. mars 2023 Ikke kutt dagpupp hvis du ikke vil selv. Hun er fortsatt liten og morsmelk er noe av det beste hun kan få i seg. Men litt gjerne på natt. Fortsett å tilby mat så løsner det til slutt. Anonymkode: 39b35...c41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå