Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke tenkt på barnevernet altså. Det var det noen andre i tråden som nevnte. 

Jeg var kke klar over at det som stod i epikrisen kun var et standardisert avkrysningspunkt som noen lengre opp nevnte. Hadde hs sagt det til oss hadde vi jo ikke blitt så satt ut da vi leste den. Det føltes bare som om hun hadde trykket på en stor rød alarmknapp uten å informere oss om det.

Takk for svar!

Anonymkode: d9b71...998

Jeg ville ikke tolket det sånn :) 

For å få godkjent henvisninger må man ofte utbrodere, altså - ikke dikte opp, men forsvare godt nok hvorfor man henviser.

Ellers avvises man flatt.

Hadde hun skrevet noe som helst annet uansett instans ville det ikke blitt godkjent sannsynligvis. 

Jeg leste det ikke som en bekymringsmelding generelt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (10 minutter siden):

Jeg ville ikke tolket det sånn :) 

For å få godkjent henvisninger må man ofte utbrodere, altså - ikke dikte opp, men forsvare godt nok hvorfor man henviser.

Ellers avvises man flatt.

Hadde hun skrevet noe som helst annet uansett instans ville det ikke blitt godkjent sannsynligvis. 

Jeg leste det ikke som en bekymringsmelding generelt. 

Tusen takk!

Det føles mye bedre nå som jeg har hørt fra flere fine folk her inne ❤️ 

Vet jo egentlig at vi er gode foreldre, vi fikk bare en ekstra tøff start. Og jeg ville gjort det samme igjen, altså oppsøkt helsestasjon og lege for å få hjelp. Tenker det er de som ikke ber om hjelp når man står i noe tungt man bør være mest bekymret for. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk!

Det føles mye bedre nå som jeg har hørt fra flere fine folk her inne ❤️ 

Vet jo egentlig at vi er gode foreldre, vi fikk bare en ekstra tøff start. Og jeg ville gjort det samme igjen, altså oppsøkt helsestasjon og lege for å få hjelp. Tenker det er de som ikke ber om hjelp når man står i noe tungt man bør være mest bekymret for. 

Du, vær sikker på at foreldre flest blir desperate etter hjelp når det er kolikk og søvnmangel.

Man er redd, ekstremt sliten og stresset.

Og du har helt rett slik du tenker- det er også ikke sjeldent slik voldsutøvelse mot babyer/barn oppstår. 

Ikke minst er jo et ønske det å hjelpe barnet man hører har vondt! Det kalles beskytterinstinkt og omsorg.

Så klapp dere selv på skuldra 🙌💪🏻

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Du, vær sikker på at foreldre flest blir desperate etter hjelp når det er kolikk og søvnmangel.

Man er redd, ekstremt sliten og stresset.

Og du har helt rett slik du tenker- det er også ikke sjeldent slik voldsutøvelse mot babyer/barn oppstår. 

Ikke minst er jo et ønske det å hjelpe barnet man hører har vondt! Det kalles beskytterinstinkt og omsorg.

Så klapp dere selv på skuldra 🙌💪🏻

❤️❤️❤️

Takk skal du ha, skal ta med meg disse fine ordene.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det normalt å henvise en baby med foreldre til BUP? Jeg har alltid tenkt at BUP er for barn og ungdom, ikke babyer og foreldrene. At man kan få foreldreveiledning sammen med barnet, joda. Søvnutfordringer er det jo som regel helsesykepleier selv som tar seg av. Ev at man blir henvist til en barnelege om man mistenker at noe er fysisk galt.

Uansett, dette går seg til. Ikke tenk at dere er dømt på noen som helst måte. 

Anonymkode: 8607a...f21

Ja, det er normalt. Man kan bli henvist til bup som gravid også. Bup har som regel eget sped og småbarnsteam.

Anonymkode: b723a...a31

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 timer siden):

1. Kutt nå ut med den kjipe tonen. 
Det er helt normalt å gå omtrent fra vett og forstand med alvorlig søvnmangel, og på seg selv kjenner man INGEN.

2. Til deg TS: BUP er ikke instansen man sendes til med spedbarn/babyer, vanligvis ville man jo først blitt henvist til en sykehus med barneavdeling/spesialist. Barnelege eller liknende. 

Så jeg tenker HS her nok kanskje har tenkt «de virker svært bekymrede, kanskje veiledning fra bup er fint». Uten at jeg skjønner hvorfor akkurat BUP ble valgt, jeg skjønner jo de stusset. 

De utreder jo gjerne nevroatypiske tilstander og liknende på eldre barn. 

Men altså…..ja.

Jeg hadde lagt dette bak meg og bare tenkt at HS bare henviste et sted hun visste om - hun kommer neppe til å svare noe fornuftig på hvorfor. 

Bytt heller helsesøster.

BUP i en journal er ikke noe dommedag altså. 

Stemmer overhode ikke at BUP kun er for eldre barn. De har ofte eget spe- og småbarnsteam, og da er det jo gjennom foreldrene de må jobbe. Jeg har i tillegg vært der i svangerskap, som forebygging for fødselsdepresjon. 

Anonymkode: ca974...350

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stemmer overhode ikke at BUP kun er for eldre barn. De har ofte eget spe- og småbarnsteam, og da er det jo gjennom foreldrene de må jobbe. Jeg har i tillegg vært der i svangerskap, som forebygging for fødselsdepresjon. 

Ah ok, jeg visste ikke de utredet søvnvansker/fysisk helse hos barn.

Jeg bare antok at man som her ble henvist til barnelege/spesialist eller sykehus :) 

Oftest mistenker man vel allergi eller refluks primært ved mye gråt hos babyer som ikke utviser andre avvik. 

Når jeg sa eldre barn tenkte jeg ikke på ungdom eller kun skolealder altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk de ikke gjennom henvisningen med deg på BUP? Jeg leser alltid opp hva som står i henvisningen slik at foreldrene kan komme med innsigelser eller kommentar på om de er enige med innholdet eller ikke. 

Ser du har fått svar allerede på dette med «alvorlig bekymring», altså at det kun er et generelt avkrysningsfelt i henvisningsskjema. Men skjønner godt du reagerte på det, høres jo veldig voldsomt ut, spesielt når man får det i «fleisen» i en epikrise! 

Anonymkode: a2554...899

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår bekymringen mtp å ha vært innom bup så tidlig.

Har vært det selv, og alle katastrofetanker som er mulig å tenke, har vært tenkt!😅 Men vi hadde en god samtale hvor konklusjonen for begge parter var å leve videre uten noe oppfølging. 
Vi også fikk vel kommentaren om å «være i systemet», men det ver ment som at da var det lettere å komme tilbake om nødvendig.

Hos oss var derimot årsak til henvisning krystallklar, det høres ikke ut som at den var det hos dere. Ville definitivt spurt Hs om bakgrunnen her, ettersom den var så lite spesifikk.

Anonymkode: f4e53...03a

AnonymBruker
Skrevet

Og til alle andre: bup har spe- og småbarnsteam, nettopp for dette😊 ofte for å hjelpe med tilknytning osv.

Det kan jo hende helsesøster tenkte at tilknytningen stod i fare hvis dere var så utslitte av søvnmangel og gråt osv, at det var årsaken?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gikk de ikke gjennom henvisningen med deg på BUP? Jeg leser alltid opp hva som står i henvisningen slik at foreldrene kan komme med innsigelser eller kommentar på om de er enige med innholdet eller ikke. 

Ser du har fått svar allerede på dette med «alvorlig bekymring», altså at det kun er et generelt avkrysningsfelt i henvisningsskjema. Men skjønner godt du reagerte på det, høres jo veldig voldsomt ut, spesielt når man får det i «fleisen» i en epikrise! 

Anonymkode: a2554...899

Nei, de gjorde ikke det. De bare ba oss fortelle og da vi gikk rett på søvnutforidrngene merket vi at de ikke hadde blitt fortalt om det. Men de sa ikke heller "i henvisningen står det at.." derfor ble hele greia så rar.

Men da vi dro derfra så tenkte vi ikke noe mer over det før vi fikk epikrisen i posten. Og selv om mange her ser ut til å mene at vi æ overreagerer sånmå jeg si at når noen har sagt at de er alvorlig bekymret for barnet ditt uten at du vet hvorfor så synes jeg det er helt naturlig å bli satt ut. 

Takk for svar ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår bekymringen mtp å ha vært innom bup så tidlig.

Har vært det selv, og alle katastrofetanker som er mulig å tenke, har vært tenkt!😅 Men vi hadde en god samtale hvor konklusjonen for begge parter var å leve videre uten noe oppfølging. 
Vi også fikk vel kommentaren om å «være i systemet», men det ver ment som at da var det lettere å komme tilbake om nødvendig.

Hos oss var derimot årsak til henvisning krystallklar, det høres ikke ut som at den var det hos dere. Ville definitivt spurt Hs om bakgrunnen her, ettersom den var så lite spesifikk.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og til alle andre: bup har spe- og småbarnsteam, nettopp for dette😊 ofte for å hjelpe med tilknytning osv.

Det kan jo hende helsesøster tenkte at tilknytningen stod i fare hvis dere var så utslitte av søvnmangel og gråt osv, at det var årsaken?

Takk for svar :)

ja, kan hende hun tenkte det, men er det ikke en fordel at hun sa det i så fall? 😅 Skal sies at vi ikke har følt på at det har vært noe problem med tilknytning og har heller ikke virket som om de har tenkt det. Utfordringene våre har gått på gråt, magesmerter, allergi og søvn. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 timer siden):

Ah ok, jeg visste ikke de utredet søvnvansker/fysisk helse hos barn.

Jeg bare antok at man som her ble henvist til barnelege/spesialist eller sykehus :) 

Oftest mistenker man vel allergi eller refluks primært ved mye gråt hos babyer som ikke utviser andre avvik. 

Når jeg sa eldre barn tenkte jeg ikke på ungdom eller kun skolealder altså. 

Jeg sa heller ikke noe om at de utreder fysisk helse, men søvnvansker kan ha andre årsaker enn kun fysiske. TS sier jo at det har hjulpet med søvnkonsulent. Vi hadde god hjelp av bup til søvnveiledning (ingen utredning/diagnose, kun veiledning), bedre enn hva vi fikk av barnelege på sykehuset. Men det kommer helt sikkert an på hvem man møter, begge steder. 

AnonymBruker
Skrevet

TS dette er litt off topic men har du lyst til å dele hvilken søvnkonsulent dere brukte/hvordan dere fikk kontakt med denne? Du kan sende på PM om du ikke vil skrive i tråden:)

Skjønner forøvrig at du reagerte på både henvisning og epikrise. Jeg ville spurt om henvisningen og ville også snakket med dem om epikrisen. Ikke at jeg tror det er noe farlig men jeg ville bare ikke klart å ikke tenke på det og liker ikke at ting er registrert "feil"..

Anonymkode: d8b6c...10f

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS dette er litt off topic men har du lyst til å dele hvilken søvnkonsulent dere brukte/hvordan dere fikk kontakt med denne? Du kan sende på PM om du ikke vil skrive i tråden:)

Skjønner forøvrig at du reagerte på både henvisning og epikrise. Jeg ville spurt om henvisningen og ville også snakket med dem om epikrisen. Ikke at jeg tror det er noe farlig men jeg ville bare ikke klart å ikke tenke på det og liker ikke at ting er registrert "feil"..

Anonymkode: d8b6c...10f

Klarte å hake av på anonym ved en feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...