Gå til innhold

Rastløse ben - hva hjelper for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en annen tråd hvor dette med rastløse ben ble nevnt. Jeg sliter skikkelig med dette etter leggetid. Prøvd magnesiumtilskudd, men ser ikke ut til å hjelpe stort. Hva kan DU anbefale? 🙃

Anonymkode: 6380c...cea

Videoannonse
Annonse
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Ikke spise noe med sukker på kvelden. Ikke trene eller gå tur på kvelden, gjør det heller tidligere på dagen.

Skrevet

Magnesium  tilskudd hjelper for meg

Skrevet

Sjefen og en annen bekjent vet jeg får utskrevet Sifrol.

AnonymBruker
Skrevet

jerntilskudd!!

Anonymkode: 1ec9c...1f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Magnesiumtilskudd hjelper for meg. Merker det fort hvis jeg ikke har tatt det på et par dager. Hender jeg får det selv om jeg tar det, men det er MYE oftere hvis jeg glemmer.

Anonymkode: 45872...b2e

AnonymBruker
Skrevet

Magnesium hjelper for meg også. Merker fort om jeg har glemt å kjøpe det inn og ikke fått tatt det på noen dager. 

Men det er hjelp å få, om du er skikkelig plaget. Snakk med legen din.

Anonymkode: 8d2a1...7fd

AnonymBruker
Skrevet

Uttøying før jeg legger meg, og/eller massasje. Kan også bruke foam roller for å massere selv.

Jerntilskudd er også kjempeviktig for meg. Det er forskning på at lav ferritin forverrer plagene, og det stemmer for meg. Jeg tar jern hvis jeg er plaget, og fortsetter en uke eller to etter at jeg er bra igjen. Forskningsmessig bør man ha en ferritinverdi over 50.

Anonymkode: ac9b1...d4c

AnonymBruker
Skrevet

Sifrol. Livreddende medisin, hadde gått på veggen uten.

Anonymkode: 786e7...480

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uttøying før jeg legger meg, og/eller massasje. Kan også bruke foam roller for å massere selv.

Jerntilskudd er også kjempeviktig for meg. Det er forskning på at lav ferritin forverrer plagene, og det stemmer for meg. Jeg tar jern hvis jeg er plaget, og fortsetter en uke eller to etter at jeg er bra igjen. Forskningsmessig bør man ha en ferritinverdi over 50.

Anonymkode: ac9b1...d4c

30% av jernet i kroppen er lagret i cellene, bundet til proteinet ferritin. Nivået av ferritin i blodet gjenspeiler nivået av jernlageret i cellene. Og det er når det mangler jern i cellene i kroppen at muskelproblemer, som rastløse ben, kan oppstå. 

Men rastløse ben er mer en generell indikasjon på mineralmangel. Mangel på magnesium og kalsium kan også gi utslag som leamus og rastløse ben. Magnesium er viktig, men ikke det eneste som er forbundet med fenomenet.

Anonymkode: bcc74...dae

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold 

Perelandra, mod. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lyrika eller øl med malt. Mannan her har god hjelp av munkholm så må ikke være med alkohol men må inneholde malt. Magnesium kan også hjelpe.

Anonymkode: 0ec25...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Sifrol, men du bør oppsøke nevrolog. Jeg gikk privat da jeg holdt på å bukke under. Ble alvorlig deprimert av å ikke få sove, og det fikk store konsekvenser ifht jobb. 

Det er en egen gruppe på FB for oss med rastløse bein, den har vært veldig nyttig for meg. 

Anonymkode: 408cc...969

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å skrive at du bør ligge høyt på jern og magnesium. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Magnesium jeg også. Tatt to tabletter hvert kveld, og i likhet med en over her, merket jeg også det godt om jeg ikke tar på noen dager. Rastløse ben er satans verk. 

Med årene har jeg noen ganger fått den samme følelsen i magen. Noen som har opplevd det? 

Anonymkode: 1f1fc...5d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med årene har jeg noen ganger fått den samme følelsen i magen. Noen som har opplevd det? 

Anonymkode: 1f1fc...5d1

Ikke i magen, men underarmer og håndledd

AnonymBruker
Skrevet

Neurontin er det jeg får.

Anonymkode: 9f9bc...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lyrica. 

Sifrol/pramipexol er forresten et tveegget sverd. Vær klar over at sjansen er stor for at den kommer med baggasje og trøbbel etter noen år. Og at den ofte gjør problemet verre hvis du bruker antihistaminer samtidig. 

Anonymkode: 5ee1b...37b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ElefantIGlasshus skrev (19 timer siden):

Ikke i magen, men underarmer og håndledd

Kan få det i hele kroppen. 😞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...