AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #41 Skrevet 30. mars 2023 Jeg har brukt lav dose av Quetiapine for å sove i ca 10 år.. Ingen negative bivirkninger, bortsett fra perioder hvor jeg har økt dosen. Da har jeg slitt med voldsomme mareritt og litt «hjernetåke». Men så lenge jeg holder meg på en lav dose en time før sengetid, så fungerer det utmerket. Sovner godt og sover tungt hele natten. Aldri opplevd vektøkning heller. Eneste negative for min del er at det er helt umulig å sovne uten.. Hvis jeg fks reiser bort en helg og glemmer medisinene hjemme, så blir det minimalt med søvn. Anonymkode: d8416...d2f 1
frøkna Skrevet 30. mars 2023 #42 Skrevet 30. mars 2023 Samboeren min brukte det en kort periode for innsovning. Han fikk veldig heftig hangover av den i tillegg til at han gikk masse opp i vekt. Kastet seg over godteri skapet på kvelden, og noen ganger i ørska om natta. Husket ofte ikke at han hadde måkt nedpå med sjokolade og snop morgenen etterpå. Han byttet til Truxal/ melatonin og det passet bedre for han.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #43 Skrevet 30. mars 2023 Tradegy skrev (På 25.3.2023 den 23.07): Ok, men jeg må vokte meg for vektøkning. Ikke at de alene medfører det, men er ekstra på vakt. Holder meg til lavest mulig dose. Går på 300 mg Seroquel. Medisinen i seg selv gir ikke vektøkning. Derimot fører medisinen til en enorm hungerfølelse, som kan være vanskelig å motstå. Har gått opp 10 kg, og har brukt det i cirka 11 år. Men begynte da jeg var 16 år og 50 kg, så var kanskje like greit. Trives godt med den dosen og den medisinen. Økt sultfølelse kom forøvrig ikke før jeg bikket 200mg. Anonymkode: 1526e...467
Jegern Puahate Skrevet 30. mars 2023 #44 Skrevet 30. mars 2023 Vil anbefale alle til å være ekstremt forsiktige med bruk av slike medikamenter på lang sikt. Jeg har selv sett hvordan det har fullstrendig fucka opp helsen til noen jeg kjenner, i tillegg er det jo en en drøss med kjendiser som har gått på den ene smellen etter den andre. Det er også skrevet bøker om hva slags avrusningshelvete normalt streite folk havner oppi etter å ha fått dette svineriet på resept av legen sin. Søvnproblemer kan være kjipt men å tukle med hjernekjemien er ikke en god løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #45 Skrevet 30. mars 2023 Quetiapine er engel og djevel i samme tabelett, hos meg gir den god søvn og et slags «teflonbelegg» som gjør meg mindre følelsesmessig sårbar i møte med andre, og i vanskelige livssituasjoner. Men den er et h** å komme av. Lettere å slutte med benzo, enn å komme seg av Quetiapine. Anonymkode: 42b90...621
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #46 Skrevet 30. mars 2023 Jeg gikk på Seroquel i 7 år. Bivirkninger var vektøkning og urolige ben, men så lenge jeg fikk Seroquel og ikke quetiapin var uroen til å leve med. Men etterhvert begynte jeg å slite med magen. Fikk påvist magekatarr igjen og igjen. Til slutt sa en indremedisiner at han aldri hadde sett noen bruke Seroquel over tid, uten å få problemer med magen. Så jeg måtte slutte. Trodde det skulle være grei skuring, for man blir ikke avhengig, ikke sant? Vel, jeg fikk elveblest og var så kvalm at jeg ble sengeliggende. Oppkast og diare om hverandre. I tillegg svettet jeg, hadde muskelsmerter og ekstrem uro. Jeg måtte ha kvalmestillende medisiner og medisiner mot kløe for å holde ut. Da kom neste overraskelse, for da sa legen at jeg sannsynligvis aldri kan ta antihistaminer igjen. Seroquel er nemlig så giftig for kroppen at de tilsettes antihistaminer for å dempe symptomene, og disse kan du bli avhengig av. Men nå som jeg er avvent har jeg det mye bedre. Jeg trodde jeg var i overgangsalderen, men nattsvetten ga seg når jeg var avvent. Jeg gikk ned 16 kilo uten å gjøre noe for det. Virkelig, spiser akkurat det samme som før og rører meg egentlig ikke så mye. Har aldri vondt i magen mer og har sluttet med somac. Og så har jeg ikke urolige bein lenger, så jeg sover mye bedre. Jeg er helt sikker på at Seroquel kan være en fantastisk medisin for mange, men jeg synes kanskje man skal gjøre et googlesøk på engelsk før man bestemmer seg for å gjøre den til en del av sitt liv. Jeg er ikke alene om å oppleve det jeg har gjort, men man finner ikke info om det på norsk. Gjør et søk på seroquel withdrawal... Anonymkode: a3434...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #47 Skrevet 31. mars 2023 Jegern Puahate skrev (På 30.3.2023 den 22.27): Vil anbefale alle til å være ekstremt forsiktige med bruk av slike medikamenter på lang sikt. Jeg har selv sett hvordan det har fullstrendig fucka opp helsen til noen jeg kjenner, i tillegg er det jo en en drøss med kjendiser som har gått på den ene smellen etter den andre. Det er også skrevet bøker om hva slags avrusningshelvete normalt streite folk havner oppi etter å ha fått dette svineriet på resept av legen sin. Søvnproblemer kan være kjipt men å tukle med hjernekjemien er ikke en god løsning. Det er helt normalt at det gis seroquel under både avgiftning og avrusning, rart om folk kommer ut mer avhengige enn da de kom inn.. Anonymkode: 4bd41...9aa
Jegern Puahate Skrevet 1. april 2023 #48 Skrevet 1. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er helt normalt at det gis seroquel under både avgiftning og avrusning, rart om folk kommer ut mer avhengige enn da de kom inn.. Anonymkode: 4bd41...9aa Kommer jo an på sammenhengen da, for en som er allerede er hekta på tyngre ting kan sikkert slike medikamenter være verdt det, men for en ellers frisk person som sliter med søvn blir det 100% å gamble med helsa, både fysisk og mentalt. Jeg vet ikke om Seroquel er verstingen men har jo sett alt fra Roseanne Barr, Justin Bieber til Jordan Peterson gå på skikkelige smeller med lignende piller. Spesielt såkalte 'benzos' som en kan lese en del skrekkhistorier om her blant annet: https://www.reddit.com/r/benzorecovery/ https://www.reddit.com/r/BenzoWithdrawal/ Det skumle er at leger ofte skriver ut dette på løpende bånd og folk tror dermed det er trygt, før de lærer på den kjipe måten. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #49 Skrevet 1. april 2023 Brukt det i 1år nå. Tar 50mg hver kveld eller mer om jeg er "desperat " på å sovne. Funker til å sovne da det roer tankene litt, men utrolig vanskelig å vokne på. Blir på en måte litt dum når jeg vokner? jeg skrur av alarmen uten å tenke over konsekvensen av det. Dette gjør jeg ikke uten medisinen. Har ikke merket så mye til andre bivirkninger, bare hjertebank om jeg tar mye. Anonymkode: 34027...9a2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #50 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 7.07): Det advares mot å gi Quetiapine mot søvnvansker, grunnet lite forskning, og potensielt store bivirkninger: https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin «Bruk av kvetiapin medfører betydelig bivirkningsrisiko også ved lave doser. Blant annet er vektøkning og metabolske forstyrrelser, inkludert økning i triglyserider, rapportert ved lave doser kvetiapin (15–17). Sedasjon på dagtid («hangover») er hyppig rapportert (7–9), (15–17). Blant andre observerte bivirkninger av lavdose kvetiapin er urolige bein, akatisi, munntørrhet og redusert oppmerksomhet (9, 15), (5, 9). Vi er ikke kjent med retningslinjer som tilrår bruk av kvetiapin for behandling av insomni Studier utover to uker finnes ikke, slik at langtidseffekt av lavdose kvetiapinbehandling er ukjent.» «Kvetiapin har blitt omfattende markedsført til bruk utenfor godkjent indikasjon, deriblant insomni, og produsenten AstraZeneca er bøtelagt for dette i USA». Anonymkode: 19200...7f6 . Anonymkode: 19200...7f6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #51 Skrevet 6. juli 2023 Helt sykt at dette fortsatt skrives ut såpass mye som det gjør. Anonymkode: 19200...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #52 Skrevet 6. juli 2023 Jeg har brukt den noen år, mot tankekjør når jeg skal sove. Og den kunne kanskje bedre angst og depresjon samtidig. Jeg er fornøyd, og har ingen planer om å slutte. Men jeg har måtte økt dosen, så nå tar jeg 100 mg kontra 25 mg til å starte med. Har heldigvis ikke fått opp i vekt Det eneste problemet et perioder med nattesvette, men er ofte i sammenheng med menssyklus… Anonymkode: c61d5...efb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #53 Skrevet 6. juli 2023 Er et antihistamin, så mild om den blir brukt riktig Men er forferdelig mye feilbruk. Anonymkode: 618fd...301
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #54 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 14.45): Er et antihistamin, så mild om den blir brukt riktig Men er forferdelig mye feilbruk. Anonymkode: 618fd...301 Seroquel er ikke et antihistamin, det er et nevroleptikum. Anonymkode: 42b90...621
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #55 Skrevet 8. juli 2023 Slitt med søvnvansker siden tidlig ungdom, blir ikke trøtt på kvelden selv om jeg står opp 6 hver dag og sovner aldri inn uten hjelp. Fikk quetapin i 2018 av en venninne og sov for første gang i mange timer og var sykt trøtt. Veldig hangover i starten men det gikk over. Får det fast av fastlegen min nå, han vil heller gi meg det enn stilnoct og imovane. Har ikke lagt på meg overhode etter flere år på denne medisinen. Eneste jeg har merket er at jeg har fått mer tremor og det bekymrer meg, leste en gang at medisinen kan gi parkinson lignende symptomer. Men er tremor eller å døgne kontinuerlig og det er farligere enn å aldri sove når man jobber 100% og har barn Anonymkode: 17319...b8c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #56 Skrevet 8. juli 2023 On 4/1/2023 at 2:02 AM, Jegern Puahate said: Kommer jo an på sammenhengen da, for en som er allerede er hekta på tyngre ting kan sikkert slike medikamenter være verdt det, men for en ellers frisk person som sliter med søvn blir det 100% å gamble med helsa, både fysisk og mentalt. Jeg vet ikke om Seroquel er verstingen men har jo sett alt fra Roseanne Barr, Justin Bieber til Jordan Peterson gå på skikkelige smeller med lignende piller. Spesielt såkalte 'benzos' som en kan lese en del skrekkhistorier om her blant annet: https://www.reddit.com/r/benzorecovery/ https://www.reddit.com/r/BenzoWithdrawal/ Det skumle er at leger ofte skriver ut dette på løpende bånd og folk tror dermed det er trygt, før de lærer på den kjipe måten. Quetapin er ikke et benzo. Benzo er b-preparat, quetapin er c-preparat Anonymkode: 17319...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #57 Skrevet 8. juli 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Slitt med søvnvansker siden tidlig ungdom, blir ikke trøtt på kvelden selv om jeg står opp 6 hver dag og sovner aldri inn uten hjelp. Fikk quetapin i 2018 av en venninne og sov for første gang i mange timer og var sykt trøtt. Veldig hangover i starten men det gikk over. Får det fast av fastlegen min nå, han vil heller gi meg det enn stilnoct og imovane. Har ikke lagt på meg overhode etter flere år på denne medisinen. Eneste jeg har merket er at jeg har fått mer tremor og det bekymrer meg, leste en gang at medisinen kan gi parkinson lignende symptomer. Men er tremor eller å døgne kontinuerlig og det er farligere enn å aldri sove når man jobber 100% og har barn Anonymkode: 17319...b8c Har du hatt ordentlig utredning for søvnvanskene? Prøvd privat? Anonymkode: 60e51...a66
Gjest Margo Skrevet 8. juli 2023 #58 Skrevet 8. juli 2023 Hadde ikke brukt dette preparatet mot søvnvansker om jeg fikk 10 millioner i året for det..helt sprøtt at det skrives ut til mennesker hvor søvnvansker er deres hovedproblem.
Jegern Puahate Skrevet 8. juli 2023 #59 Skrevet 8. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Quetapin er ikke et benzo. Anonymkode: 17319...b8c Det skrev jeg heller ikke, poenget en bør være forsiktig med samtlige piller som benyttes for innsovning ettersom de kan bli sterkt vanedannede og skadelig på sikt, og der er noen verre enn andre.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #60 Skrevet 9. juli 2023 On 7/8/2023 at 5:32 PM, AnonymBruker said: Har du hatt ordentlig utredning for søvnvanskene? Prøvd privat? Anonymkode: 60e51...a66 Nei, men gikk til psykolog tidligere som mente det kom av angst og traumer Anonymkode: 17319...b8c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå