AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Startet for 1 uke siden på antipsykotika grunnet ekstrem søvnmangel som da gjorde utslag i angst/depresjonsplager. Har ikke merket noe veldig forskjell ennå, bortsett fra at det virker som om jeg klarer sovne inn kjappere, og også sover tyngre. Blir spennende å se om jeg merker positiv endring på de andre plagene etter hvert. Legen har spurt om jeg merker noe bivirkninger ennå - som for eksempel mareritt, hjerteklapp etc. (noe jeg ikke har) Noen som har erfaring med slike preparater? Har du eventuelt opplevd kraftige bivirkninger? Har medisinen fungert for deg? Anonymkode: d365b...0e5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Den var fantastisk når det kom til lavdose og søvn. Jeg er bipolar så de ville øke dosen. Det gikk ikke bra. Var som å legge seg på oppatgående fyll hvert våkne minutt. Sliter enda med søvn og skulle ønske jeg kunne gå tilbake til lavdose seroquel, da den er det beste sovemiddelet jeg har prøvd. Anonymkode: 30741...f14
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Datteren min bruker det. Effekten er så som så, men hun syns tankekjøret er bedre. Gikk bedre da hun begynte med melatonin i tillegg, for da ble innsovningen enklere. Anonymkode: d52b0...d12 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Jeg har brukt det for søvn i ca. ett års tid, og synes det er ganske fantastisk å være sikker på jeg får sove. Har trappet ned til en halv siden jeg synes hangoveren er fortsatt tung, men ved behov tar jeg en hel. Dumt man ikke kan få de med delestrek. Anonymkode: 7b562...867 3 2
Daryl Dixon Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Etter å ha prøvd mange medisiner og tålt lite, så var jeg ikke optimistisk på denne heller. Men jeg tåler den godt, og hjelper meg å regulere meg i forhold til bipolar lidelse. Jeg tåler mer brå svingninger nå, kan bli irritert, lei meg osv uten at det resulterer i å gå i kjelleren. Føler meg på ingen måte flat i humøret heller. Har ikke merket langvarige bivirkninger, var tørr i munn, stiv i kroppen og trøtt de første ukene, men gikk over. Mareritt og hjerteklapp har jeg fra før, det har ikke økt på. Så for meg har den vært veldig bra. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 1 minutt siden, Daryl Dixon said: Etter å ha prøvd mange medisiner og tålt lite, så var jeg ikke optimistisk på denne heller. Men jeg tåler den godt, og hjelper meg å regulere meg i forhold til bipolar lidelse. Jeg tåler mer brå svingninger nå, kan bli irritert, lei meg osv uten at det resulterer i å gå i kjelleren. Føler meg på ingen måte flat i humøret heller. Har ikke merket langvarige bivirkninger, var tørr i munn, stiv i kroppen og trøtt de første ukene, men gikk over. Mareritt og hjerteklapp har jeg fra før, det har ikke økt på. Så for meg har den vært veldig bra. Hvor lang tid tok det før du merket "demping" av lidelsen? Jeg merker noe bedring i søvn allerede, men angsten har ikke sluppet taket ennå... det må kanskje gå litt tid? (har ingen erfaring med slik medisinering fra før) TS Anonymkode: d365b...0e5
Daryl Dixon Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lang tid tok det før du merket "demping" av lidelsen? Jeg merker noe bedring i søvn allerede, men angsten har ikke sluppet taket ennå... det må kanskje gå litt tid? (har ingen erfaring med slik medisinering fra før) TS Anonymkode: d365b...0e5 Det tok tid, var mye annet som skjedde i tillegg, men hverfall 4 til 6 uker før jeg begynte å registrere at jeg hverfall tålte de, da begynte bivirkninger å gå over så jeg kunne kjenne bedre etter. Men gikk faktisk noen mnd før jeg følte jeg hadde bedre kontroll på selve lidelsen.
Marye Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Fikk restless legs og måtte slutte, fikk ikke sove pga urolige bein 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 8 minutter siden, Marye said: Fikk restless legs og måtte slutte, fikk ikke sove pga urolige bein Usj! Ser den! Sliter med urolige bein fra før av, men ser ikke ut til at det øker problemet til nå. Har faktisk ikke funnet NOE som hjelper på urolige bein Anonymkode: d365b...0e5
Marye Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Usj! Ser den! Sliter med urolige bein fra før av, men ser ikke ut til at det øker problemet til nå. Har faktisk ikke funnet NOE som hjelper på urolige bein Anonymkode: d365b...0e5 Jeg tar lyrica for det nesten hver kveld 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 Jeg fungerte ikke dagen etter å ha tatt quetiapine, ble helt zombie, fikk feber og kasta opp. Så jeg endte opp med litt ymse benzo, slipper fyllesjuka ihvertfall😅 Anonymkode: ed1aa...784
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Det advares mot å gi Quetiapine mot søvnvansker, grunnet lite forskning, og potensielt store bivirkninger: https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin «Bruk av kvetiapin medfører betydelig bivirkningsrisiko også ved lave doser. Blant annet er vektøkning og metabolske forstyrrelser, inkludert økning i triglyserider, rapportert ved lave doser kvetiapin (15–17). Sedasjon på dagtid («hangover») er hyppig rapportert (7–9), (15–17). Blant andre observerte bivirkninger av lavdose kvetiapin er urolige bein, akatisi, munntørrhet og redusert oppmerksomhet (9, 15), (5, 9). Vi er ikke kjent med retningslinjer som tilrår bruk av kvetiapin for behandling av insomni Studier utover to uker finnes ikke, slik at langtidseffekt av lavdose kvetiapinbehandling er ukjent.» «Kvetiapin har blitt omfattende markedsført til bruk utenfor godkjent indikasjon, deriblant insomni, og produsenten AstraZeneca er bøtelagt for dette i USA». Anonymkode: 19200...7f6 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 Jeg har alltid slitt ekstremt mye med søvnen. Våkner uten å vite hvorfor, våkner av den minste lyd og vekker meg selv dersom en finger får et rykk når jeg sovner, slik den nesten får hver innsovning. Hyppige oppvåkninger, tidlige oppvåkninger. På Quetiapine får jeg sove. Sovner fort. Hvertfall gjorde jeg det i starten. De siste par årene har jeg måttet ta Q såpass tidlig at hele kvelden ble ødelagt. Jeg tok den kl.20 og var zombie frem til kl.24-02. Det gjør jo at man mister veldig mye tid man kunne brukt på noe fornuftig, men alt man klarer er å ligge på sofaen og vente til man blir trøtt nok til å legge seg. La jeg meg for tidlig så våknet jeg etter 2 timers søvn og fikk ikke sove igjen. Det funker ikke å sove fra kl.21-23... Tok jeg tabletten senere så ble jeg mer hang-over fordi det er kortere tid fra jeg tok den til neste dag startet og effekten av tabletten hang mer i. Litt usikker på om jeg sliter med hang over dagen etter, jeg er jo så trøtt uansett... Men nå har jeg brukt medisinen daglig i veldig mange år og selv om jeg ikke vet om det er medisinen som gjør det så føler jeg at jeg har en hjerne som ikke klarer å fungere slik jeg gjorde før. Jeg sliter med å finne ord når jeg prater, sliter med hukommelsen, sliter med å føle meg rolig på dagtid, har gått opp 20kg i vekt pga ulvehunger, sliter med å føle meg tilkoblet på et vis. Jeg har det også slik at jeg plutselig henger opp og begynner å stamme og tungen lystrer ikke, slik at jeg plutselig merker at tungen får bevegelser som ikke passer med lyden den skal lage. Den kan også plutselig presse seg ut av munnen. Ikke langt eller lenge, men som i et plutselig rykk. Jeg får også ekstremt vondt i kroppen en time etter inntak, som om alle ledd hovner opp og alle muskler spenner seg. Jeg får tett nese og dette gjør at jeg må sove med åpen munn. Jeg får ekstrem hjernetåke av den og blir svimmel og ustø. Jeg tar ingen andre medisiner bortsett fra astmamedisin. Så jeg føler meg rett og slett mye dummere. Føler at jeg har mistet evnen til å tenke. Føler at hjernen er grøt. Så jeg har valgt å prøve å ta mindre av medisinen. Nå tar jeg den annenhver dag. Jeg får ikke sove de nettene jeg ikke tar medisinen, så da døgner jeg annenhver natt nå. Har gjort dette er par ukers tid. Pga lite søvn så fungerer ikke hjernen bedre etter nedtrapping, så jeg aner ikke om dens funksjon blir bedre igjen enda. Håper jeg får tilbake en fungerende hjerne etterhvert. Har veldig mange psykiske lidelser, men ingen primær diagnose man får medisiner mot. Har K-PTSD, unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det medfører angst og depresjon. Har slitt med long covid i et år og vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er utslitt. Men Quetiapine har vært en redning og en forbannelse. Bruk med forsiktighet er min tanke. Den fucker opp noe i hjernen etter lang tids bruk. Alle leger jeg treffer på sier at jeg ikke må finne på å bruke den slik jeg gjør, tipper de ser mye som ikke blir rapportert forsi det ikke blir gjort godkjente studier på medisinen. Det er også tilbakemeldingene fra såpass mange uavhengige leger som gjorde at jeg tenkte at jeg burde slutte. Men jeg kan ikke slutte helt for da kræsjer jeg jo. Hvis du ikke sliter så mye med søvnen som meg så anbefaler jeg å starte veldig rolig og bare bruke medisinen i nødstilfelle. Men alle er ulike, kanskje denne funker fjell for deg uten bivirkninger. Men det er forskjell på å bruke den av og til og å bruke den daglig slik jeg endte opp med å gjøre i mange år. Skriver dette etter en natt med døgning, beklager om det er uforståelig. Gleder meg allerede til neste natt hvor jeg skal ta Q, da vet jeg at jeg får sove. Skal ta Q hele helgen også fordi jeg må det for å få sove og jeg skal noe hver dag. Så jeg er fortsatt avhengig av Q. Anonymkode: 682e3...db8 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 Har brukt det snart fem år pga innsovningsproblemer. Jeg får ikke hangover, og heller ikke cravings på mat. Det reduserte absolutt ikke angsten min, men siden jeg fikk nok søvn så var jeg mer motstansdyktig, og klarte jobbe meg ut av angsten. Jeg hadde mye mareritt, og veldig kraftig nattesvette de første årene, men det tror jeg har mer sammenheng med at jeg var psykisk nedbrutt. Etter hvert som jeg har fått det bedre psykisk, så har jeg trappet ned, og bruker ikke hver kveld lengre nå. Anonymkode: 0c9eb...019
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 Nå må de snart slutte å bruke seroquel for alt og ingenting. En skrekkelig medisin. Anonymkode: e48c4...a1e 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde mye mareritt, og veldig kraftig nattesvette de første årene, men det tror jeg har mer sammenheng med at jeg var psykisk nedbrutt Nei, det er kjent bivirkning av seroquel. Anonymkode: e48c4...a1e 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #17 Skrevet 23. mars 2023 Verste medisinen som finnes; holdt på å dø av den. Anonymkode: 4dbf5...47c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Verste medisinen som finnes; holdt på å dø av den. Anonymkode: 4dbf5...47c AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Verste medisinen som finnes; holdt på å dø av den. Anonymkode: 4dbf5...47c Nå er jeg uten noen medisiner. Og lever livet som helt frisk heldigvis, medisiner er noe dritt, ingen bør gå på det. Anonymkode: 4dbf5...47c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #19 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Verste medisinen som finnes; holdt på å dø av den. Anonymkode: 4dbf5...47c Her også.Den verste medisinen jeg har vært borti.En psykiater pushet på å prøve og prøve selv om jeg fortalte om alvorlige bivirkinger.For å beholde vettet kuttet jeg ut både medisinen og psykiateren.At han senere mistet legelisensen sin er en annen historie. Anonymkode: 99de3...efb 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #20 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Verste medisinen som finnes; holdt på å dø av den. Anonymkode: 4dbf5...47c AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her også.Den verste medisinen jeg har vært borti.En psykiater pushet på å prøve og prøve selv om jeg fortalte om alvorlige bivirkinger.For å beholde vettet kuttet jeg ut både medisinen og psykiateren.At han senere mistet legelisensen sin er en annen historie. Anonymkode: 99de3...efb Hvordan holdt dere på å dø av den? Anonymkode: 682e3...db8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå