Gud Skrevet 1. april 2023 #81 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Akkurat det samme som lesbiske opplever av heterofile menn hele tiden. Anonymkode: 38c6a...1f7 Her var det spørsmål om kva som kan vere grunnar til at enkelte menn er nervøse rundt homofile. Korleis tenker du at ditt innlegg er relevant for dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #82 Del Skrevet 1. april 2023 Gud skrev (24 minutter siden): Her var det spørsmål om kva som kan vere grunnar til at enkelte menn er nervøse rundt homofile. Korleis tenker du at ditt innlegg er relevant for dette? Jeg bare sier at det er akkurat på samme måte motsatt vei også. Anonymkode: 38c6a...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #83 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 11.56): Leste et sted at disse seriene var å anse som rasistiske, homofobisk osv. Dagens serier har jo stort sett alltid minst en ikke-hvit karakter blant hovedpersonene, men slik var det ikke i f.eks de to nevnte seriene. Det er viktig å forstå at rasisme er en systematisk undertrykkelse av enkelte raser av en annen, og at den kan utøves på mange forskjellige måter. Mens det er mulig for en TV-serie å være rasistisk, kan man ikke konkludere med at en serie er rasistisk bare fordi alle hovedpersonene er hvite og heterofile. Seinfeld og Friends handler om vennskap og relasjoner i New York City, som i stor grad er befolket av hvite mennesker. Det er derfor naturlig at hovedpersonene i disse seriene er hvite. Det betyr ikke at disse seriene ekskluderer andre etnisiteter, men heller at de viser virkeligheten til en bestemt demografi. Selv om hovedpersonene i Seinfeld og Friends er hvite, inkluderer seriene også rollefigurer av forskjellige etnisiteter. Humoren i disse seriene er ikke basert på rasistiske vitser eller stereotyper. I stedet fokuserer seriene på absurditetene i hverdagen og sosiale interaksjoner. Selv om noen av vitsene kan være upassende eller politisk ukorrekte, er det ikke nødvendigvis rasistisk. Selv om ikke alle hovedpersonene i Seinfeld og Friends er av forskjellige etnisiteter, oppfordrer seriene til mangfold og inkludering. For eksempel, i Friends, diskuterer karakterene ofte forskjellige kulturer og leker med ideen om å lære nye ting fra forskjellige land. Det er også et viktig budskap om vennskap og støtte på tvers av forskjellige bakgrunner. Nei, man ikke konkludere med at en TV-serie er rasistisk basert på en enkel faktor som etnisitet eller hudfarge. Det er viktig å se på hele konteksten og karakterutviklingen, og forstå at noen serier kan ha mangler eller utfordringer, men ikke nødvendigvis være rasistiske. Anonymkode: 4d441...152 Det er ikke blant mennesker, bare så det er sagt. Biologisk mangfold er det derimot. Jeg selv som hvit har ikke reagert på dette, og det er vel privilegier jeg da har. Jeg kan veldig godt skjønne det er spesielt at ikke mangfoldet verden vises i serier og tenker det er bra det har blitt en endring på det. Det har neppe bevisst vært rasistisk motivert at det har vært slik, håper jeg da. Det er viktig med et stort mangfold av rollemodeller. Det er viktig at barn og unge kan ha forbilder de kan identifisere seg med. Jeg kan uansett ikke sette meg inn i følelsen rasisme ettersom jeg tilhører de som alltid har vært priviligert. Det verste jeg vet er når andre priviligerte skal mene noe om hva andre opplever som rasistisk. Anonymkode: 22c9f...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 1. april 2023 #84 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg bare sier at det er akkurat på samme måte motsatt vei også. Anonymkode: 38c6a...1f7 Ja, DET forsto me alle. Spørsmålet var korleis det var relevant til det du kommenterte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #85 Del Skrevet 1. april 2023 Gud skrev (5 minutter siden): Ja, DET forsto me alle. Spørsmålet var korleis det var relevant til det du kommenterte. Det var bare for å poengtere det ,ikke for å lage bråk. Absolutt alle vet forresten at det er mest vanlig å være heterofil. Og som jeg sa tidligere i tråden,så synes ikke jeg at Friends er en homofobisk serie, egentlig tvert imot. Homofobi blir jo faktisk heller latterliggjort i serien. Akkurat når det gjelder det ,så var Friends før sin egen tid. Anonymkode: 38c6a...1f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. april 2023 #86 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat det samme som lesbiske opplever av heterofile menn hele tiden. Anonymkode: 38c6a...1f7 tviler ikke et sekund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #87 Del Skrevet 1. april 2023 Maleficenta skrev (7 minutter siden): tviler ikke et sekund Jeg burde ha lagt på en latteremoji på slutten av svaret mitt til innlegget ditt,ser jeg nå 😜 Anonymkode: 38c6a...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #88 Del Skrevet 1. april 2023 Vil si at Seinfeld harselerer ganske mye med asiatere i flere av episodene. Jeg synes det er hysterisk morsomt men en asiat synes kanskje ikke det samme. Anonymkode: c0ca1...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. april 2023 #89 Del Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke blant mennesker, bare så det er sagt. Biologisk mangfold er det derimot. Jeg selv som hvit har ikke reagert på dette, og det er vel privilegier jeg da har. Jeg kan veldig godt skjønne det er spesielt at ikke mangfoldet verden vises i serier og tenker det er bra det har blitt en endring på det. Det har neppe bevisst vært rasistisk motivert at det har vært slik, håper jeg da. Det er viktig med et stort mangfold av rollemodeller. Det er viktig at barn og unge kan ha forbilder de kan identifisere seg med. Jeg kan uansett ikke sette meg inn i følelsen rasisme ettersom jeg tilhører de som alltid har vært priviligert. Det verste jeg vet er når andre priviligerte skal mene noe om hva andre opplever som rasistisk. Anonymkode: 22c9f...c7b jeg syns derimot at friends har mye mangfold. De har biroller som er lesbiske, transer, de har svarte, asiater, jøder. Altså hva vil de ha? Altså ingen reagerer på manglende manfold i de seriene hvor det bare er svarte mennesker, slik som fresh prince og living single som var flr friends ig er litt samme sjanger. Ene skuespilleren i living single kritiserte friends for å ikke ha mangfold, men selv har de ca null mangfold. Er tydeligvis greit det så lenge de er svarte. Det de mener med mangfold er at de vil ha flere svarte skuespillere. De driter i alt annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå