Gå til innhold

Kan man få tarmkreft når man er 21 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blødd i baken i forbindelse med dobesøk/nr to siden i fjor høst.

Var hos legen som ikke undersøkte meg i baken, men ba meg kjøpe Scheriproct salve og drikke mer vann.

Det har ikke blitt bedre og legen vil nå henvise meg til koloskopi, men har fremdeles ikke undersøkt meg nedentil.

Er ikke jeg for ung til å få tarmkreft?

Anonymkode: 6fa7d...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert bare rift i endetarmen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for at det er tarmkreft er svært liten ja. Særlig pga av alder, men du nevner ingen andre symptomer enn blødning heller. Tarmkreft gir flere symptomer enn bare blod. Og friskt blod er som regel en rift eller en innvendig hemoroide. Hemoroider kommer ofte tilbake igjen og igjen.

Anonymkode: 755fc...23d

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 39781...19f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjansen for at det er tarmkreft er svært liten ja. Særlig pga av alder, men du nevner ingen andre symptomer enn blødning heller. Tarmkreft gir flere symptomer enn bare blod. Og friskt blod er som regel en rift eller en innvendig hemoroide. Hemoroider kommer ofte tilbake igjen og igjen.

Har hemoroide i anus

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har blødd i baken i forbindelse med dobesøk/nr to siden i fjor høst.

Var hos legen som ikke undersøkte meg i baken, men ba meg kjøpe Scheriproct salve og drikke mer vann.

Det har ikke blitt bedre og legen vil nå henvise meg til koloskopi, men har fremdeles ikke undersøkt meg nedentil.

Er ikke jeg for ung til å få tarmkreft?

De aller aller fleste som får tarmkreft er eldre mennesker. Men om du er nervøs så kan du gå til en privat lege og sjekke det ut. Det koster jo penger, men du får mye raskere svar. :)

Anonymkode: 0f553...345

• Nyttig 1
Skrevet

Har du hatt analsex da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hemoroide i anus

Ts

Da har du mest sannsynlig årsaken. 

Nå er du jo henvist til koloskopi, så da får du en skikkelig sjekk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått anafissur et par ganger etter forstoppelse og sånn. Legen undersøker meg selvsagt bak. Hver gang har de funnet en rift, gitt meg medisiner (salve og avføringsmiddel), så blir det bedre på noen dager.

Veldig rart at legen din ikke har sjekket deg.

Anonymkode: b3d22...f80

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De aller aller fleste som får tarmkreft er eldre mennesker. Men om du er nervøs så kan du gå til en privat lege og sjekke det ut. Det koster jo penger, men du får mye raskere svar. :)

Anonymkode: 0f553...345

Der tar du feil ang alder på tarmkreft pasienter.

Min stefar fikk det når han var 49 år, og en kollega på jobb fikk det når han var 50.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fått anafissur et par ganger etter forstoppelse og sånn. Legen undersøker meg selvsagt bak. Hver gang har de funnet en rift, gitt meg medisiner (salve og avføringsmiddel), så blir det bedre på noen dager.

Veldig rart at legen din ikke har sjekket deg.

Anonymkode: b3d22...f80

Har vært hos legen to ganger nå uten at han har undersøkt meg

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (8 minutter siden):

Har du hatt analsex da?

Overhodet ikke, er hetro

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Overhodet ikke, er hetro

Ts

Hetofile har også analsex.

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er ja, men det er sjeldent. Vet ikke om du er kvinne eller mann, men regner med det samme gjelder begge kjønn.

"Tarmkreft rammer vanligvis pasienter i noe eldre aldersgruppe. Vi har årlig cirka 5000 nye tilfeller av kreft i endetarm og tykktarm i Norge. Cirka 6 prosent av disse er under 50 år. For kvinner i aldersgruppen 25 til 35 år det en sjelden kreftform med cirka 20 nye årlige tilfeller."

https://www.volvat.no/aktuelt/mage-og-tarm-sporsmal-og-svar-med-legen/

Anonymkode: b558c...cb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Der tar du feil ang alder på tarmkreft pasienter.

Min stefar fikk det når han var 49 år, og en kollega på jobb fikk det når han var 50.

Ts

Kanskje vi jobber sammen sted 

Anonymkode: 5f367...cdd

Skrevet (endret)

Det er nok liten sjanse på gruppenivå, men kreft (uansett hvor), spør dessverre ikke om det passer ❤️ Legen ønsker hèlt sikkert å utelukke. 🤞 for at det løser seg :nikke:

Endret av Tradegy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tarmkreft utvikler seg ofte sakte, gjerne fra en polypp begynner kan det fint gå 10 år. Du har Chadwick Boseman (Black Panther), døde 43 år gammel av kreft i tykktarmen. Hva om han hadde sjekket seg i midten av 30 årene.

Selv om man er ung er ingenting umulig. Dog er det ofte sjanser for at det er annet som skyldes problemet ditt.

Du er nå sendt videre til undersøkelse, så må du ta det derifra.

Anonymkode: 09624...818

AnonymBruker
Skrevet

Du er ung, og har dermed sannsynligvis ikke kreft. Gjennomsnittsalderen er nok høyere enn de du refererer til, men noen får det unge. Dermed skjønner jeg at du reagerer. Riktig av deg å reagere på at legen ikke har undersøkt deg, det høres rart ut. 

En hemoride kan blø i månedsvis, den blir jo forstyrret hver gang du har avføring. Sannsynligvis er det jo det som blør, du kan godt ha flere som du ikke merker også. For øvrig er det helt vanlig å ha analsex som hetero også, selv om det ikke er grunnen til dine hemorider. Det du skriver om analsex peker på at du er mann, så da er kanskje lange dobesøk en av grunnene. Et tips til deg er å ikke gå på do før du virkelig må, og ikke bli sittende lenge. Du legger press på hemorider når du sitter på do. Bruk salver, lite tid på do. Lykke til. 

Anonymkode: 2fa19...791

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tarmkreft utvikler seg ofte sakte, gjerne fra en polypp begynner kan det fint gå 10 år. Du har Chadwick Boseman (Black Panther), døde 43 år gammel av kreft i tykktarmen. Hva om han hadde sjekket seg i midten av 30 årene.

Selv om man er ung er ingenting umulig. Dog er det ofte sjanser for at det er annet som skyldes problemet ditt.

Du er nå sendt videre til undersøkelse, så må du ta det derifra.

Anonymkode: 09624...818

Jeg takket nei da jeg syntes det var litt skummelt med kolonskopi

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg takket nei da jeg syntes det var litt skummelt med kolonskopi

Ts

Det er skumlere hvis du faktisk har kreft eller forstadier til kreft og det får utvikle seg.

Anbefaler deg absolutt å takke ja.

Anonymkode: b558c...cb0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...