Gå til innhold

Er det sånn det føles å ha psykose? Er redd nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt lignende episoder før, men jeg tror dette er den verste når det kommer til bristende virkelighetsoppfatning. Har hatt en del angst de siste dagene, føles som et panikkanfall som ikke går over, full av adrenalin, kvalm, stram i brystet. Det kommer i bølger. Ofte kjenner jeg på dejavu når dette skjer, at verden rundt meg føles fjern og uvirkelig, jeg dissosierer også mye i det daglige uten at jeg har vært klar over det før. Har skjønt at det kan knyttes opp til at jeg har KPTSD.

På lørdag fikk jeg en sånn bølge mens jeg så på tv, og det var plutselig som om jeg satt i bilsetet ved siden av damen på tv. Som om de to verdenen smeltet sammen. Bildet byttet til en ny scene, og her var jeg overbevist om at jeg visste hva som kom til å skje, skikkelig dejavu. Der og da følte jeg meg rimelig klar i hodet, tenkte for meg selv at jeg hadde angst, husk å puste rolig.

Men nå når jeg tenker tilbake virker det helt fjernt, jeg sliter med å få tak på hva som egentlig skjedde og hvordan jeg oppførte meg. Jeg tror jeg holdt en samtale gående samtidig, men nå er jeg usikker.

Har hatt lignende opplevelser før, men det har gjerne vært i kombinasjon med høyt alkoholinntak og/eller mangel på søvn. En gjentagende greie er at ulike «dimensjoner» smelter sammen, som tv/virkelighet, drøm/virkelighet eller fortid/fremtid, og etterpå føles det som om jeg har vært i en drømme(mareritt)lignende tilstand.

Holder jeg på å bli psykotisk, eller er dette bare «vanlig» angst?

Anonymkode: 86a54...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan jo bare snakke for meg selv, men jeg har hatt mye angst og aldri opplevd dette du sier om verdener som smelter sammen. 

Om man har generelt en dyp/heftig drøm kan man jo være litt omtåket idet man våkner - men det tar meg kort tid å skjønne at «det var drøm, nå er jeg våken». 

Jeg ville kontaktet fastlege ja, og fått en psykiatrisk vurdering av om dette kan være psykoserelatert eller hva det er.

Anonymkode: 10925...4f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med noen du har nær og bestill legetime. Det kan være uskyldig og det kan være psykoserelatert. Det er greit å ikke være alene om det iallfall, uansett hva det er.

Anonymkode: 10ebf...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er egentlig i traumebehandling, jeg er bare mellom behandlere akkurat nå og venter på nye utredning. Neste time er om litt under en måned, så jeg kan kanskje vente med å snakke med helsevesenet til jeg har time. 

Takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være angsten som gjorde det. Ser du har en time om ikke så lenge, men ring legen hvis det skjer igjen.

Anonymkode: 41585...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er egentlig i traumebehandling, jeg er bare mellom behandlere akkurat nå og venter på nye utredning. Neste time er om litt under en måned, så jeg kan kanskje vente med å snakke med helsevesenet til jeg har time. 

Takk for svar!

Du kan jo skrive formdagbok i ventetiden.

Men om det eskalerer ville jeg fått hastetime. 

Anonymkode: 10925...4f5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En psykose er ikke noe man hopper inn og ut av på den måten i en bølge eller som går så fort over. 

Jeg har hatt flere psykoser. 

Det er mulig det var grensepsykose men ikke psykose. 

Anonymkode: bf515...e81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...