Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Jeg kjenner en skilt far. Sønnen hans bor hos ekskona, men er hos faren annenhver torsdag til mandag. Det vil si at det er faren som leverer og henter sønnen på SFO annenhver torsdag, fredag og mandag. Sønnen er 8 år og går i 3. klasse. Nå har moren til gutten sagt opp plassen hans på SFO. De bor ganske langt fra skolen (ca 1/2 time å gå), men han går til og fra skolen alene. Men, problemet er jo de tre dagene annenhver uke når gutten er hos faren sin. Han jobber ganske langt unna, og har ingen mulighet til å hente gutten rett etter skoletid, og han reiser jo på jobb om morgenen lenge før skolen begynner - for ham er SFO et must, både morgen og ettermiddag. For moren er det jo ikke noe problem - i og med at gutten går til og fra. Men når han er hos faren kan han ikke det - han bor en halv mil unna skolen hans. Dette at hun har sagt opp SFO-plassen handler sikkert om økonomi, men jeg ser jo at gutten ikke er komfortabel med å være hjemme alene til hun kommer fra jobb. Han kommer alltid bort til oss... Greit å ha besøk, liksom, men ikke hver dag, kanskje. Han går dessuten ikke særlig godt sammen med sønnen vår. Ikke hadde jeg turt å sende den ungen alene hjem langs veien heller, han er temmelig vilter av seg. Mestaparten av veien er det ikke fortau, og siste del av veien er fartsgrensen 80. Nå er det sikkert mange som mener at faren kunne betalt SFO, men nå bor gutten hos moren, og faren betaler det han skal, så strengt tatt er vel ikke det noe han bør belastes med? Sånn jeg ser det ville gutten hatt godt av SFO-tilbudet både ut dette året og neste år. Eller kanskje jeg skal begynne å ta betalt av moren for alle timene han er her og alle brødskivene han spiser han spiser hos oss... Hva synes andre her? Er ikke dette litt ego av denne moren?
Nella Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Ego av moren. Tja, det kommer vel ann på hennes økonomi det. Skjønner godt at man må si opp sånn på grunn av penger og da vil jeg ikke kalle det egoistisk. Mange steder kan man være på sfo enkelte dager og betale for det så da er vel det en løsning de dagene pappan skal ha barnet. Men siden det høres ut som det er i begges interesse å bruke SFO må det jo gå ann å snakke sammen og få til en spleis på det når alternativet er ingenting. Og moren kan du jo snakke med å høre om hun kan ha noe klart som barnet spiser etter skolen eller lager ekstra niste som barnet kan ha med til deg.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Ja jeg syns du burde ta det opp med denne mora det her gjelder.Si til henne at det ikke er ditt ansvar å være SFO for hennes sønn. Og det med pengene er bare tull. Som enslig får hun dekket 66% av det SFO koster, så det vil ikke være snakk om mange hundrelappene.
mockinbird Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Så lenge en tredjeperson, som mest sannsynlig ikke kjenner hele historien men kun egen synsing, kommer med sin versjon av saken, synes jeg det er vanskelig å mene noe som helst. Problemet fra din side: Hvis du ikke synes det er greit at gutten er hos dere hver dag, er det kun en ting å gjøre; å ta det opp med mamman. Hvis det er sånn at det strengt tatt bare er faren som trenger SFO, er det vel rett og rimelig at han betaler? Du sier at gutten kunne trengt SFO dette året, og neste... uttaler du deg som fagperson her, eller på hvilket grunnlag kan du si det?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Og det hun ikke får dekket vil hun uansett få direkte fradrag av på skatten. Så uansett vil hun ikke betale 5 øre for SFO plassen.
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Og det hun ikke får dekket vil hun uansett få direkte fradrag av på skatten. Så uansett vil hun ikke betale 5 øre for SFO plassen. ← Dette kan da vel umulig stemme?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Ego av moren. Tja, det kommer vel ann på hennes økonomi det. Skjønner godt at man må si opp sånn på grunn av penger og da vil jeg ikke kalle det egoistisk. Mange steder kan man være på sfo enkelte dager og betale for det så da er vel det en løsning de dagene pappan skal ha barnet. Men siden det høres ut som det er i begges interesse å bruke SFO må det jo gå ann å snakke sammen og få til en spleis på det når alternativet er ingenting. Og moren kan du jo snakke med å høre om hun kan ha noe klart som barnet spiser etter skolen eller lager ekstra niste som barnet kan ha med til deg. ← I vår kommune må man ha halv eller hel plass, man kan ikke bare ha enkelttimer. Hun gikk fra hel plass til ingenting. Halv plass er jeg sikker på hun hadde greid. Hun har full jobb, og samboer med full jobb, tror ikke de har det trangere enn andre, men det er jo en prioritering, selvføgelig.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #8 Skrevet 30. desember 2005 Dette kan da vel umulig stemme? ← Dette stemmer da jeg selv har hatt sønnen min på sfo. jeg er enslig og fikk dekket 66% fra trygdekontoret. Det beløpet jeg betalte selv fikk jeg i sin helehet trekket fra på skatten ( foreldrefradrag) . Dette fradraget er inntil 25 tusen kroner for barn nr 1, og det er umulig å komme opp i et høyere beløp som enslig, da mesteparten av utgiften blir dekket av trygdekontoret( stønad tik barnetilsyn).
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 Jøss. Det viste jeg faktisk ikke. Og for å være ærlig synes jeg det er kraftig urettferdig ovenfor de familiene hvor mor og far fortsatt holder sammen. Men men - det er en annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #10 Skrevet 30. desember 2005 Jøss. Det viste jeg faktisk ikke. Og for å være ærlig synes jeg det er kraftig urettferdig ovenfor de familiene hvor mor og far fortsatt holder sammen. Men men - det er en annen diskusjon. ← I de familier hvor mor og far er sammen får man jo også det samme foreldrefradraget da Så om du og din sambo har et barn i barnehage, så betaler dere ikke 5 øre for plassen før dere har passert 25000 kr.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #11 Skrevet 30. desember 2005 Så lenge en tredjeperson, som mest sannsynlig ikke kjenner hele historien men kun egen synsing, kommer med sin versjon av saken, synes jeg det er vanskelig å mene noe som helst. Problemet fra din side: Hvis du ikke synes det er greit at gutten er hos dere hver dag, er det kun en ting å gjøre; å ta det opp med mamman. Hvis det er sånn at det strengt tatt bare er faren som trenger SFO, er det vel rett og rimelig at han betaler? Du sier at gutten kunne trengt SFO dette året, og neste... uttaler du deg som fagperson her, eller på hvilket grunnlag kan du si det? ← Jøss, så sur og krass du er i tonen, da! Jeg uttaler meg som nabo. Jeg ser jo denne gutten hver dag, han går dessuten i klassen til sønnen min. Faren ringte meg fortvilet en dag og lurte på om min sønn skulle på SFO eller ha fri en torsdag han skulle ha sønnen sin, sånn at sønnen kunne bli med oss hjem og være der til faren kom fra jobb. Den dagen skulle vår sønn være på SFO hele ettermiddagen, så det passet ikke. Resultatet var jo at ungen gikk og slang rundt i skoleområdet til faren kom, da... Skjønner jo at han blir fortvilet. Og hvis deter sånn som andre sier her, at hun som enslig mor får dekket over halvparten av det SFO koster, så skjønner jeg ikke problemet. Det kan jo ikke først og fremst være et spørsmål om økonomi, men om ungens ve og vel. At gutten trenger SFO i lang tid framover sier seg i grunnen selv. Det er jo vi som får denne unge "i fanget" hver eneste dag. Jeg kjenner ham, han er umoden og innmari vilter, og det trenger man da ikke være fagperson for å se! Må man være fagperson for å ha omsorg for egne barn og da, eller?
Far til 2 Skrevet 30. desember 2005 #12 Skrevet 30. desember 2005 Som far blir jeg sikkert stemplet for å se dette fra kun en side . Men for meg høres det ut som konflikt mellom mor og far, og at mor på denne måten vil straffe far for et eller annet. At det går utover barnet synes å være uinteresant. Dette bekreftes vel delvis når det ovenfor kommer frem at oppholdet ikke koster noe som helst. Mor kunne i det minste opprettholdt halv plass (torsdag og fredag) om det hadde vært for dyrt med full tid så lenge hun likevel får fradrag for dette på skatten. For meg synes dette som et klassisk eksempel på hvordan foreldre "slåss" og bruker barna som maktmiddel i sin interne kamp, men det er vel en annen diskusjon. Jeg foreslår at faren kontakter trygdekontoret og får bekreftet kostnadene og fradragene ved en slik halvtidsplass. Kansje han kan inngå et kompromiss med mor gjennom trygdeetaten ved en slik dokumentasjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #13 Skrevet 30. desember 2005 Ja, det kan virke som en konfliktsituasjon, enig med deg. Men det er rart, for utad ser det ut som de har et utmerket samarbeid ellers. Far og hans nye kone er ofte med på både foreldremøter og avslutninger, og de ser ut til å ha en god tone med mor og hennes samboer. Jeg synes rett og slett hele greia er merkelig. Mulig ikke mor vet om sine trygderettigheter...
Far til 2 Skrevet 30. desember 2005 #14 Skrevet 30. desember 2005 Ja, det kan virke som en konfliktsituasjon, enig med deg. Men det er rart, for utad ser det ut som de har et utmerket samarbeid ellers. Far og hans nye kone er ofte med på både foreldremøter og avslutninger, og de ser ut til å ha en god tone med mor og hennes samboer. Jeg synes rett og slett hele greia er merkelig. Mulig ikke mor vet om sine trygderettigheter... ← Vel ... Etter at jeg stilte på foreldremøter i barnehagen som mor ikke ville delta på, fikk jeg en periode forbud mot å delta. Årsaken var at jeg frivillig meldte meg som styremedlem og i foreldreutvalget. Da jeg noen år senere igjen fikk lov av mor til å delta på foreldremøter og avslutninger kunne det nok utad se ut som om vi var gode venner. Ingen grunn til å lage en stemning som våre barn (og andre) ville mislike. Men ingenting hadde vært bedre enn om det ikke var konflikt med dertil hørende straffemetoder. Jeg er imidlertid veldig usikker på om samarbeidet mellom mor og far er det som barnet ønsker seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #15 Skrevet 30. desember 2005 Hvis pappaen har behov for deltids-SFO, får han vel betale for det? Ser ikke problemet for det uansett hvem barnet bor hos. Min søster er i omtrent samme situasjon. Hun og eksen er begge i jobb, hun tilpasser seg så hun er hjemme så hun ikke trenger SFO. Faren til barnet mener han trenger SFO. Min søster tjener 250 tusen i året og hennes eks et par millioner (dette gir ikke nevneverdig utslag på barnebidrag dessverre.) Jeg synes ikke det er rimelig at hun skal betale for SFO i deres situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #16 Skrevet 30. desember 2005 Skjønner ikke at noen gidde å spekulere i hva naboen foretar seg, og samtidig få med seg folk på et sånt forum på å spekulere . Du får spørre henne om hvorfor hun ikke vil ha sønnen sin på SFO, det kan være mange grunner til det!
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #17 Skrevet 30. desember 2005 Vel, jeg hadde SFo så lenge jeg trengte det pga jobb. Men jeg syntes ikke det var helt greit at jeg skulle betal 1700.- pr mnd for barnepass som far hadde behov for totalt 4 timer annenhver uke når han skulle hente. Så om han skulle ha SFO fikk han betale for de dagene. Eller jentene kunne gå hjem hit og være her til far kom, hvilket var en løsning de var langt mere fornøyd med. Og når det gjeldet fradrag for utgifter til barnepass får da vel vikelig samboende foreldre trekke fra akkurat det sammen på skatten som enslige?
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #18 Skrevet 30. desember 2005 Om jeg var denne faren ville jeg forsøkt å få en avtale med SFO om de dagene det var aktuelt. Er sikkert ikke umulig å få til.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #19 Skrevet 30. desember 2005 Skjønner ikke at noen gidde å spekulere i hva naboen foretar seg, og samtidig få med seg folk på et sånt forum på å spekulere . Du får spørre henne om hvorfor hun ikke vil ha sønnen sin på SFO, det kan være mange grunner til det! ← Ja det kan være mange grunner til at ungen ikke lenger har sfo plass,grunnene vet vi ikke,men hva vet vel moren om hva ungen f\drver med i timer etter skoletid og er det rett at moren kanskje skal ta det som en selvfølge at naboene stiller opp på fast basis?? Og det uten å bli spurt på forhånd. Enig med innleggs-skriveren jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #20 Skrevet 30. desember 2005 Jeg synes innleggsskriveren bør ta dette opp med mor. Det kan løse problemet i mostetning til hva en debatt her kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå