Embla Othea Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Noen som har fått Asperger syndrom i voksen alder? Hvilke symptomer har dere og hvordan lever dere med lidelsen?
Andro Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 (endret) Ingen får det som voksen. Noen blir diagnostisert med den medfødte tilstanden i voksen alder. Det heter forøvrig ikke asperger lenger. Det heter autisme. Jeg har mange av symptomene, men har ikke formelt en autismediagnose. Det er heller ikke en lidelse, det er en tilstand. En nevrodivergent tilstand. Det beste man kan gjøre for å leve med autismediagnoser er å leve i tråd med egne forutsetninger. Tilpasning er lykken for å få et bra liv, og få brukt sine egne ressurser. Endret 20. mars 2023 av Andro 3 2 3
Gjest Lykkedykker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Ja, jeg har det. Eller autismespekterdiagnose som det heller kalles. Lever ikke med noen lidelse. Oss med ASD kjennetegnes ofte med snevre interesser, problemer med sosiale interaksjoner, klumsete motorikk. Men mye er individuelt hos oss med ASD og.
Purple_Pixiedust Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Jeg fikk diagnosen Asperger syndrom da jeg var 26 år gammel. Det er en av flere diagnoser jeg har. For min del alt det å få diagnosen har gjort, er at jeg og helsepersonell har kunnet forstå meg bedre. Når det gjelder all behandling, medisinering, innleggelser osv. Så har ikke det med problemer pga AS å gjøre. Det er de andre diagnosene mine som har gjort det. Jeg er høytfungerende kan man vel si. Har lært meg mye av de sosiale kodene, men det tok tid gjennom tenår og tidlig voksenår å forstå ting. Er ikke alt jeg forstår, men jeg har likevel lært å feks spørre folk tilbake når de spør meg om hvordan det går. Slikt skjønte jeg ikke før, men nå gjør jeg det for å få et samspill. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Jeg fikk diagnosen da jeg var 40 år. Det som er verst for meg er at jeg blir så stresset, og at jeg blir tappet for krefter. Anonymkode: 32136...e6d 5
kunstnerfluen Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Fikk det også som voksen, men det er veldig vanlig å bli sein diagnosert som kvinne. Jeg har greid meg nokså bra, var fint å få diagnosen og forstå at det er en grunn til at jeg sliter med det jeg sliter med. Som kan være sosiale situasjoner, stress og angst. Det jeg føler har vært tøffere er at når jeg begynte å si til folk at jeg har autisme så behandler noen meg som jeg er dum eller begynner å si " oj, ja men da skal jeg ikke ha blikk kontakt med deg" eller " skal ikke sitte så nært deg" forstår at de ønsker å være grei, men for meg gjør det at jeg føler meg enda mer "alien" . Synes det hadde vært lettere om folk bare spurte meg enn å anta. For jeg sliter ikke med blikk kontakt, det er heller det motsatte. Jeg kan bli skikkelig intens. Det jeg derimot skulle ønske folk gjorde var å forklare hva de mener enn å bare antar at jeg vet eller at jeg tar hint. Synes "vanlige" folk er veldig rare og vanskelig å forstå seg på. Haha 1 2 1
Embla Othea Skrevet 20. mars 2023 Forfatter #7 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (2 timer siden): Ingen får det som voksen. Noen blir diagnostisert med den medfødte tilstanden i voksen alder. Det heter forøvrig ikke asperger lenger. Det heter autisme. Jeg har mange av symptomene, men har ikke formelt en autismediagnose. Det er heller ikke en lidelse, det er en tilstand. En nevrodivergent tilstand. Det beste man kan gjøre for å leve med autismediagnoser er å leve i tråd med egne forutsetninger. Tilpasning er lykken for å få et bra liv, og få brukt sine egne ressurser. 1. Jo - jeg kjenner flere som har blitt diagnostisert i voksen alder. Gjerne i 20-årene. 2. I ICD-11 kommer det ikke til å hete Asperger, da blir det kalt for en form for høytfungerende autisme eller noe i den gaten. Foreløpig kan man kalle det for Asperger, selv om det er en del av autismespekteret 3. Asperger er en sykdom og kan derfor kalles for en lidelse. Litt flisespikkeri her men 🙂 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Embla Othea skrev (58 minutter siden): 1. Jo - jeg kjenner flere som har blitt diagnostisert i voksen alder. Gjerne i 20-årene. 2. I ICD-11 kommer det ikke til å hete Asperger, da blir det kalt for en form for høytfungerende autisme eller noe i den gaten. Foreløpig kan man kalle det for Asperger, selv om det er en del av autismespekteret 3. Asperger er en sykdom og kan derfor kalles for en lidelse. Litt flisespikkeri her men 🙂 Autisme er ikke en sykdom med en tilstand. Litt mere flisespikkeri he he Anonymkode: 4a870...b47 4
Andro Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (3 timer siden): Ingen får det som voksen. Noen blir diagnostisert med den medfødte tilstanden i voksen alder. Embla Othea skrev (1 time siden): 1. Jo - jeg kjenner flere som har blitt diagnostisert i voksen alder. Gjerne i 20-årene. Hvorfor gjentar du det jeg skriver?
Embla Othea Skrevet 20. mars 2023 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Hvorfor gjentar du det jeg skriver? Jeg gjentar ikke det du skriver. Uansett: Dette blir bare avsporinger. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 Embla Othea skrev (2 timer siden): Jeg gjentar ikke det du skriver. Uansett: Dette blir bare avsporinger. Hele poenget er vel at du brukte ordet fått i startinnlegget. Å få asperger som voksen vil de fleste tolke som at at det først da oppstår, ikke at man først da får diagnosen. Men det er jo tydelig etterpå at det var det du egentlig mente? Og da er dere enige..? 🤷♀️ Anonymkode: fd888...c18 1
Embla Othea Skrevet 20. mars 2023 Forfatter #12 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hele poenget er vel at du brukte ordet fått i startinnlegget. Å få asperger som voksen vil de fleste tolke som at at det først da oppstår, ikke at man først da får diagnosen. Men det er jo tydelig etterpå at det var det du egentlig mente? Og da er dere enige..? 🤷♀️ Anonymkode: fd888...c18 Beklager. Det er jeg som har vært utydelig. Jeg burde ha presisert «diagnostisert».
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 Jeg fikk diagnosen i midten av 30 årene. Jeg kan bli svært ensporet/rigid og i tillegg takler jeg stress svært dårlig. Brukte også mye lenger tid enn normalt på å forstå grunnleggende sosiale regler og livet generelt. T Anonymkode: c991c...b33
Gjest Lykkedykker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 Embla Othea skrev (9 timer siden): Asperger er en sykdom og kan derfor kalles for en lidelse. Feil, det er en utviklingsforstyrrelse.
NiceOrNothing Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Autisme er ikke en sykdom med en tilstand. Litt mere flisespikkeri he he Anonymkode: 4a870...b47 Jeg mistenker at min søster har Asberger / høytfungerende autisme . Er flisespikkeri en del av lidelsen ? ( mener ikke å være frekk ) . Men hun er ganske «tom « , kan virke kronisk deprimert . Bedreviter og veldig kritisk . Kan lett kritisere , men tar seg ekstremt nær av kritikk . Sliter med sosiale relasjoner , viser sjelden følelser , annet enn sinne . Vil gjerne stå i sentrum , men tåler ikke at andre gjør d. Motsetter seg behandling eller terapi , men kan gjerne foreslå det for andre hun syns trenger det. Litt snevre interesser , å alltid slitt med overspising , lavt selvbilde . Kan spørre upassende spørsmål eller dra kritiske konklusjoner .er veldig svart / hvitt tenkende . Noen som kjenner igjen «tegn «?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 NiceOrNothing skrev (3 timer siden): Jeg mistenker at min søster har Asberger / høytfungerende autisme . Er flisespikkeri en del av lidelsen ? ( mener ikke å være frekk ) . Men hun er ganske «tom « , kan virke kronisk deprimert . Bedreviter og veldig kritisk . Kan lett kritisere , men tar seg ekstremt nær av kritikk . Sliter med sosiale relasjoner , viser sjelden følelser , annet enn sinne . Vil gjerne stå i sentrum , men tåler ikke at andre gjør d. Motsetter seg behandling eller terapi , men kan gjerne foreslå det for andre hun syns trenger det. Litt snevre interesser , å alltid slitt med overspising , lavt selvbilde . Kan spørre upassende spørsmål eller dra kritiske konklusjoner .er veldig svart / hvitt tenkende . Noen som kjenner igjen «tegn «? Det er nok noe annet enn asperger. Anonymkode: 4ac47...dfa 1
Silva Pluvialis Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 Blir du utredet for eller har fått denne diagnosen nå, @Embla Othea? I så fall ville jeg vært varsom grunnet det du har fortalt her inne om barndom. Traumer kan også føre til lignende symptombilde.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 1 minutt siden, Silva Pluvialis said: Blir du utredet for eller har fått denne diagnosen nå, @Embla Othea? I så fall ville jeg vært varsom grunnet det du har fortalt her inne om barndom. Traumer kan også føre til lignende symptombilde. Aner ikke hva Embla har fortalt. Men kan jo også hende at Embla har asberger og andre lignende diagnoser. Det ene utelukker jo ikke det andre. Selv har jeg både asperger og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Men enig i at asperger er en temmelig vid diagnsoe. Spekteret er så stort at svært ulike personer passer inn i diagnosen. Psykologen min mente derfor at det som telte ikke var diagnsen man fikk, men om diagnosen hjalp en få riktig tilrettelegging. Det tror jeg det er mye sannhet i. Anonymkode: c991c...b33
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #19 Skrevet 21. mars 2023 Jeg har ikke fått denne diagnosen, selv om jeg har nevnt det mange ganger til terapeuter at jeg er sikker jeg har asperger har tenkt det omtrent siden jeg hørte om den. Noen årsaker jeg gikk var at jeg var for kommunikativ og at diagnosen ikke hjelper meg med noe (altså ikke vits å utrede fordi jeg fungerer så bra, noe jeg ikke gjør men tilsynelatende kan det se ut som🤷♀️).. Jeg scorer på autisme på alle tester online på autisme og har bært på så å si alle symptomer og komplikasjoner man kan ha fra dette. Jeg er dog empatisk og kjærlig, men føler meg alltid flere år bak jevnaldrende i modenhet spesielt på dette. Det kan være trist og vanskelig fordi man er litt både og, både smart og tilsynrlatende får til det meste, men samtidig veldig sårbar og av og til helt håpløs. Lettpåvirkrlig, lett å lure... Er jo mulig at jeg nå i god voksen alder har møtt en slik vegg at det går ann å si at jeg ikke fungerer så bra. Jeg føler at det ville uansett være nyttig med slik diagnose, for å kunne forstå seg selv og være glad i seg selv i hvertfallfor meg😉. Lykke til🤗 Anonymkode: 75aeb...396
Embla Othea Skrevet 21. mars 2023 Forfatter #20 Skrevet 21. mars 2023 Silva Pluvialis skrev (6 timer siden): Blir du utredet for eller har fått denne diagnosen nå, @Embla Othea? I så fall ville jeg vært varsom grunnet det du har fortalt her inne om barndom. Traumer kan også føre til lignende symptombilde. Jeg har blitt diagnostisert nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå