AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Mange har etterhvert fått merke på lommeboka at økonomien er blitt presset på grunn av høgre renter, strømutgifter, matbudsjettet, og de som merker det aller mest er enslige forsørgere. Spørsmålet er om trangere økonomiske tider når vil føre til endringer på skilsmisse - statestikken, og par som sliter i samlivet nå vil vegre seg for samlivsbrudd. ?. Norge har hatt eit av verdens beste velfredstilbuder, og det er grunn til å tru at mange av desse tilbudene ikkje er berekraftig på sikt, og etterhvert blir fjernet. All erfaring har vist at økonomiske nedgangstider har hatt stor innverknad på skilsmisse statestikken. Anonymkode: b15ba...ec8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Folk vil holde sammen lenger og prøve hardere pga av konsekvensen ved brudd er større økonomisk. "har ikke råd å skille meg" er rimelig normalt å lese her på KG, nå blir det værre. Anonymkode: 1d894...ea5 4 1
Gjest takinova Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Ja, det er helt riktig. På samme måte som pandemien førte til færre brudd og flere barn.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Jeg tenker motsatt. Penger og økonomi er vel ved siden av husarbeid det par har størst konflikter om. Og nå har mange vært bortskjemt lenge med god råd, og at økonomiske prioriteringer nærmest er en ikke-sak. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg kranglet med mannen om penger, mens vi i år for første gang diskuterte om vi burde holde litt igjen på årets utenlandsturer for sikkerhets skyld. Anonymkode: 04660...644 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Ja, og mer utroskap. Anonymkode: 1d931...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Kostnadene ved samlivsbrudd er ofte høye både mentalt, økonomisk både for paret, og samfunnet. At økonomi spiller ei viktig rolle ved samlivbrudd er det vel ingen som helst tvil om. Pandemien viste endringer i både sexuell, og økonomisk adferd hos mange. Det økonomiske handlingsromet er ofte heilt avgjørende for levestandarden, og det å føle seg fattig blandt rike er utfordrend. Det er ofte synt seg å vera ein samanheng mellom antall samlivsbrudd i oppgangtider / nedgangstider. Tidligere lå tærskelen for samlivsbrudd langt høgre en idag, og økonomien var heilt avgjørende. I takt med økt velstand har ein sett ein klar holdningsendring i forhold til å "ta vare på noe" Anonymkode: b15ba...ec8
Andro Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Tror dessverre at du har rett. Manglende frihet øker risikoen for vold og utnyttelse. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Hva mener du med at velferdstilbudene ikke er bærekraftige og blir fjernet på sikt? Velferdstilbudene blir styrket, blandt annet for at folk i voldelige og ulykkelige forhold skal slippe å leve i det farlige forholdet. Og takk gud for det! Anonymkode: 06b1a...e9e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I takt med økt velstand har ein sett ein klar holdningsendring i forhold til å "ta vare på noe" Anonymkode: b15ba...ec8 Man tar ikke nødvendigvis vare på forholdet bare fordi man ikke går. Anonymkode: 1d931...9b5
Rosa Dartle Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tenker motsatt. Penger og økonomi er vel ved siden av husarbeid det par har størst konflikter om. Og nå har mange vært bortskjemt lenge med god råd, og at økonomiske prioriteringer nærmest er en ikke-sak. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg kranglet med mannen om penger, mens vi i år for første gang diskuterte om vi burde holde litt igjen på årets utenlandsturer for sikkerhets skyld. Anonymkode: 04660...644 Sånn har det vært her også. Vi krangler aldri vanligvis og har vært sammen i veldig mange år, men det siste året har vi hatt noen diskusjoner rundt penger og forbruk. Det er mange som synes det er trått nå. Vi har ikke trengt å tenke på penger etter at vi kom i jobb etter utdanning, men det har vi plutselig måtte gjøre nå. Handle andre steder, vurdere å utsette større innkjøp mtp møbler og oppussing og vente med å bytte ut bilen. Bare bagateller, og vi har godt av å få et mer bevisst forbruk. Samtidig vet vi at mange kvinner er altfor avhengige av partner også i Norge. Boligkjøp og lån er blitt mye dyrere, så det vil definitivt være vanskeligere å bryte ut av et forhold nå framover enn det var for et par år siden.
Hjelpsom Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Mange har etterhvert fått merke på lommeboka at økonomien er blitt presset på grunn av høgre renter, strømutgifter, matbudsjettet, og de som merker det aller mest er enslige forsørgere. Spørsmålet er om trangere økonomiske tider når vil føre til endringer på skilsmisse - statestikken, og par som sliter i samlivet nå vil vegre seg for samlivsbrudd. ?. Norge har hatt eit av verdens beste velfredstilbuder, og det er grunn til å tru at mange av desse tilbudene ikkje er berekraftig på sikt, og etterhvert blir fjernet. All erfaring har vist at økonomiske nedgangstider har hatt stor innverknad på skilsmisse statestikken. Anonymkode: b15ba...ec8 Det kommer nok til å legge en demper på "unødvendige"/"forhastede" brudd kanskje. Siden prisene på alt har eksplodert så er det dyrt å splitte opp og vil kanskje i noen tilfeller få par til å tenke seg om og i stedet ta "praten" og finne ut hvor skoen trykker og om man kan gjøre noe med det, har man da felles barn så kan det være en vinn vinn situasjon for dem. Man må også huske at det kan være negativt også, der par som har det ekstremt dårlig sammen og har felles barn velger å fortsette sammen pga økonomi, mens barna fortsetter å sitte i ingenmannsland og blir "ofrene". Vi har gode velferdgoder her i Norge, men de dekker ikke opp de ekstra kostandene man blir sittende på etter ett brudd. For egen del ser jeg dette svært godt på økonomien nå. Der jeg og eks sitter på akkurat samme utgifter på hver av oss etter bruddet som vi hadde felles før. Med en endring at jeg sitter på alle bilutgiftene alene, det er da ikke mye igjen til mat og rekreasjon etter at faste utgifter er betalt, det er hardt, men man klarer seg og må omstille seg mht levestandard og hva man kan unne seg i hverdagen. Jeg overlever nå akkurat pga utvidet bostøtte og strømstøtte og den går bare foreløpig fram til Juni, så får man da se hva som hender. Trenden i Norge i dag er jo avvikling av velferdsgoder og slik har det vært en stund, så får vi se da, om hva som skjer videre, men er redd for at det blir barna som kan blir ofrene ved at de; 1. Blir sittende "fast" i dårlige ekteskap/samboerskap med kranglende og ulykkelige foreldre. 2. Blir fattigere ved at foreldrene går fra hverandre og husholdningene har færre middler. Så la oss håpe at noen par klarer å prate sammen og finne tilbake til det de hadde uten å "gi opp" for tidlig. Men det forutsetter jo at det faktisk er noe igjen å bygge på, og at man ønsker det selv.
Druid Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Folk vil holde sammen lenger og prøve hardere pga av konsekvensen ved brudd er større økonomisk. "har ikke råd å skille meg" er rimelig normalt å lese her på KG, nå blir det værre. Anonymkode: 1d894...ea5 Motargumentet er at med sterkt fall i levekår, så utgjør skilsmissen typisk mindre betydning for resultater: hvis jeg først er nødt å nedskalert og ofre , kan det å overleve alene fungere bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå