AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Skal prøve å gå ned fem kilo. Ble operert etter jul, måtte stort sett sitte i en stol i en måned og var ganske deprimert og da spiser jeg. Så har dessverre gått opp fem kilo. Har slitt med overvekt og overspising hele livet, og har et veldig anstrengt forhold til mat, men har klart å gå ned 50 kilo og ble normalvektig. Men nå har jeg altså klart å gå opp fem igjen, noe som irriterer meg sånn. Alle klærne er trange, og jeg føler meg helt mislykka som har gått opp igjen. Hadde klart å holde vekta stabil i noen år, så jeg klarer det jo om jeg er frisk. Jeg går vanligvis ned i vekt ved å ekstremsulte meg, men jeg vet ikke om jeg har overskudd til dette nå. Sliter med smerter etter operasjonen, og er alene med en 4-åring som er i sin verste trass-periode hittil, så overskudd er liksom ikke noe jeg har så mye av for tida 😅 Jeg har som sagt et litt anstrengt forhold til mat, og hater å ha noe med mat å gjøre. Liker ikke å handle, lage eller spise det. Har ADHD og et av mine symptomer er å bli overveldet av mat-greier. Så sliter med å få i meg nok proteiner, på jobb blir det fort to knekkebrød med hvitost, og til middag er det barnevennlig og lettvint mat som tomatsuppe, fiskepinner, fiskekaker og lignende. Og jeg blir alltid så sulten til kvelds, og da spiser jeg fort for mye. Vanlig mat altså, men det velter kaloriregnskapet mitt. Og det vil jeg jo tro handler mye om at jeg ikke får i meg nok proteiner. Jeg husker jeg jobbet med ei en gang som tok en proteinshake rundt klokka 14 på jobb for å få i seg nok proteiner i løpet av dagen. Er det lurt om man sliter med sånt? Å rett og slett legge inn en sånn i løpet av dagen? Eller hjelper det ikke mot sult om det er flytende? Noen med enkle tips til meg? Anonymkode: c1386...a22
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Cottage cheese. Det er sunt og inneholder mye proteiner. Til frokost spiser jeg granola med yoghurt naturell og cottage cheese. Smaker godt, lett å lage og inneholder mye sunt + proteiner som holder meg mett. To knekkebrød med ost er ingenting, du trenger mat som holder en stund. Anonymkode: 4c2c5...752 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Cottage cheese. Det er sunt og inneholder mye proteiner. Til frokost spiser jeg granola med yoghurt naturell og cottage cheese. Smaker godt, lett å lage og inneholder mye sunt + proteiner som holder meg mett. To knekkebrød med ost er ingenting, du trenger mat som holder en stund. Anonymkode: 4c2c5...752 Jeg synes cottage cheese og yoghurt naturell smaker høgg 😅 Aldri skjønt hvordan folk klarer å få det i seg, men verdt et forsøk. Noe man kan blande oppi for å få det til å smake bedre? Vi får ikke lagre mat på jobb, så må eventuelt blandes på forhånd. Men takk for tips, jeg må vel bare venne meg til å spise ting jeg synes er guffent om jeg skal få til dette. -TS Anonymkode: c1386...a22
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg synes cottage cheese og yoghurt naturell smaker høgg 😅 Aldri skjønt hvordan folk klarer å få det i seg, men verdt et forsøk. Noe man kan blande oppi for å få det til å smake bedre? Vi får ikke lagre mat på jobb, så må eventuelt blandes på forhånd. Men takk for tips, jeg må vel bare venne meg til å spise ting jeg synes er guffent om jeg skal få til dette. -TS Anonymkode: c1386...a22 Nei, det nytter ikke. Du må spise ting du liker. Finn pålegg du liker som inneholder protein. Kjøttpålegg, egg, makrell i tomat... Pass på at du har godt med protein til middag. Tenk tallerkenmodellen - En fjerdedel protein, en fjerdedel karbohydrater (pasta, ris, poteter...) og resten grønnsaker/salat. Det å spise protein slik at du blir mett til de andre måltidene i løpet av dagen vil gjøre at du blir mindre sulten på kvelden. Anonymkode: 4c2c5...752
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Hvis du har overspist store deler av livet og har et anstrengt forhold til mat, høres dette ut som spiseforstyrrelse, Da er det best å få behandlet dette. Finne ut hvorfor man overspiser. Jeg har spiseforstyrrelse selv, for er/var det helt umulig å slanke meg, når det er underliggende grunner til overspisingen. Jeg jobber med å få et normalt forhold til mat, det reduserer vekten min. Så kan jeg fokusere mer på vekt. Når jeg har fått kontroll på de underliggende problemene mine. Anonymkode: f6a1a...a8c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det nytter ikke. Du må spise ting du liker. Finn pålegg du liker som inneholder protein. Kjøttpålegg, egg, makrell i tomat... Pass på at du har godt med protein til middag. Tenk tallerkenmodellen - En fjerdedel protein, en fjerdedel karbohydrater (pasta, ris, poteter...) og resten grønnsaker/salat. Det å spise protein slik at du blir mett til de andre måltidene i løpet av dagen vil gjøre at du blir mindre sulten på kvelden. Anonymkode: 4c2c5...752 Jeg kjenner til tallerkenmodellen, men jeg klarer bare ikke å ordne det. Jeg klarer så vidt å samle sammen de måltidene vi allerede har, det er derfor jeg begynte å tenke på en enkel proteinshake. Jeg har lest mye om kosthold og alt, men jeg klarer liksom ikke å organisere meg til å gå fra teorien til praksis. Det blir liksom for mye å holde styr på, jeg klarer knapt nok å holde styr på hverdagen som den er på grunn av diagnosen min. Jeg liker ingen pålegg som inneholder protein 🙈 Jeg synes kjøttpålegg, egg og makrell i tomat lukter så fælt at jeg ikke klarer å spise det. Kunne spist det, men måtte holdt for nesa. Hvitost er det pålegget jeg synes lukter minst, så det går greit. Men takk for tips, det er åpenbart jeg må endre på noe, jeg må bare finne noe lurt som er mulig å få til for meg. -TS Anonymkode: c1386...a22
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Da vil jeg anbefale deg å ta dette opp med fastlegen din slik at du kan få henvisning til ernæringsfysiolog. De kan hjelpe deg med å sette opp et kosthold som kan fungere for deg. Enig i at du bør også få hjelp med ditt problematiske forhold til mat. Anonymkode: 4c2c5...752
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Jeg tenker at dette problemet henger jo sammen med operasjonen og stillesitting. Hvis du bare holder deg til det kostholdet og de matvanene du har hatt disse årene du har holdt vekten, så vil det gå seg til. Ikke tenk på slanking, bare fokuser på å bli frisk. Ikke gjør noen endringer med maten, for du har jo funnet oppskriften på normalvekt. Anonymkode: cea11...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da vil jeg anbefale deg å ta dette opp med fastlegen din slik at du kan få henvisning til ernæringsfysiolog. De kan hjelpe deg med å sette opp et kosthold som kan fungere for deg. Enig i at du bør også få hjelp med ditt problematiske forhold til mat. Anonymkode: 4c2c5...752 Jeg kan alt om kosthold, jeg klarer som sagt bare ikke å få det til i praksis. Jeg glemmer å spise, klarer ikke følge oppskrifter, glemmer å handle inn det jeg skal, osv. Jeg ble og henvist til ernæringsfysiolog da jeg slet med fedme, men ble avvist fordi jeg ikke trengte nok hjelp (husker ikke ordrett hva det sto i svaret). Så jeg kan ikke se for meg at fem kilo overvekt kvalifiserer til noe hjelp nå. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du har overspist store deler av livet og har et anstrengt forhold til mat, høres dette ut som spiseforstyrrelse, Da er det best å få behandlet dette. Finne ut hvorfor man overspiser. Jeg har spiseforstyrrelse selv, for er/var det helt umulig å slanke meg, når det er underliggende grunner til overspisingen. Jeg jobber med å få et normalt forhold til mat, det reduserer vekten min. Så kan jeg fokusere mer på vekt. Når jeg har fått kontroll på de underliggende problemene mine. Anonymkode: f6a1a...a8c Jeg går til psykolog for depresjon, men hun mener jeg ikke er ekstrem nok til å få diagnosen spiseforstyrret. Men det er vel fordi jeg har "skjerpet meg" en del siden den gang jeg overspiste mye, og nå har jeg "bare" et anstrengt forhold til mat (overspiser fortsatt skikkelig en sjelden gang). Og det er så vagt at jeg tror andre kommer før meg i køen. Og jeg klarer meg jo fint, har gått ned i vekt og klarer å holde meg der. Tror ADHD-en står mer i veien for meg akkurat nå 😅 -TS Anonymkode: c1386...a22
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at dette problemet henger jo sammen med operasjonen og stillesitting. Hvis du bare holder deg til det kostholdet og de matvanene du har hatt disse årene du har holdt vekten, så vil det gå seg til. Ikke tenk på slanking, bare fokuser på å bli frisk. Ikke gjør noen endringer med maten, for du har jo funnet oppskriften på normalvekt. Anonymkode: cea11...4ae Men om jeg spiser det samme så opprettholder jeg bare vekta jeg er på tenker jeg? Det har også vært enormt vanskelig å balansere et kosthold med lavt nok kaloriinnhold til å være vektstabil, det har krevd veiing hver dag og dager der jeg ikke har spist i det hele tatt for å justere, osv. -TS Anonymkode: c1386...a22
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan alt om kosthold, jeg klarer som sagt bare ikke å få det til i praksis. Jeg glemmer å spise, klarer ikke følge oppskrifter, glemmer å handle inn det jeg skal, osv. Jeg ble og henvist til ernæringsfysiolog da jeg slet med fedme, men ble avvist fordi jeg ikke trengte nok hjelp (husker ikke ordrett hva det sto i svaret). Så jeg kan ikke se for meg at fem kilo overvekt kvalifiserer til noe hjelp nå. -TS Anonymkode: c1386...a22 Det er jo nettopp derfor du trenger ernæringsfysiolog. Som kan sette opp et kosthold som DU klarer å følge, med dine begrensninger. Anonymkode: 4c2c5...752
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Mager Cottage cheese med noe godt syltetøy eller avocado er godt. Selve cottage cheesen smaker jo minimalt. Man må tilsette smak eller krydre. Hvis kveldsspising er ditt problem ville jeg vurdert intermitten fasting. Dersom man spiser nok om dagen så klarer man å gå Uten mat etter 18:00. Anonymkode: e37ed...a86
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kan alt om kosthold, jeg klarer som sagt bare ikke å få det til i praksis. Jeg glemmer å spise, klarer ikke følge oppskrifter, glemmer å handle inn det jeg skal, osv. Jeg ble og henvist til ernæringsfysiolog da jeg slet med fedme, men ble avvist fordi jeg ikke trengte nok hjelp (husker ikke ordrett hva det sto i svaret). Så jeg kan ikke se for meg at fem kilo overvekt kvalifiserer til noe hjelp nå. Jeg går til psykolog for depresjon, men hun mener jeg ikke er ekstrem nok til å få diagnosen spiseforstyrret. Men det er vel fordi jeg har "skjerpet meg" en del siden den gang jeg overspiste mye, og nå har jeg "bare" et anstrengt forhold til mat (overspiser fortsatt skikkelig en sjelden gang). Og det er så vagt at jeg tror andre kommer før meg i køen. Og jeg klarer meg jo fint, har gått ned i vekt og klarer å holde meg der. Tror ADHD-en står mer i veien for meg akkurat nå 😅 -TS Anonymkode: c1386...a22 Jeg ble screenet for spiseforstyrrelse. Flere sider med spørsmål jeg måtte svare på. Anonymkode: f6a1a...a8c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 Jeg har adhd og synes det er veldig greit med proteinshake i blant. Jeg blander pulveret med melk og spiser to riskaker til. Ellers spiser jeg mye egg og kylling for protein. Jeg kan ikke lage mat så det blir veldig enkle måltider. Anonymkode: d67d3...fab 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal prøve å gå ned fem kilo. Ble operert etter jul, måtte stort sett sitte i en stol i en måned og var ganske deprimert og da spiser jeg. Så har dessverre gått opp fem kilo. Har slitt med overvekt og overspising hele livet, og har et veldig anstrengt forhold til mat, men har klart å gå ned 50 kilo og ble normalvektig. Men nå har jeg altså klart å gå opp fem igjen, noe som irriterer meg sånn. Alle klærne er trange, og jeg føler meg helt mislykka som har gått opp igjen. Hadde klart å holde vekta stabil i noen år, så jeg klarer det jo om jeg er frisk. Jeg går vanligvis ned i vekt ved å ekstremsulte meg, men jeg vet ikke om jeg har overskudd til dette nå. Sliter med smerter etter operasjonen, og er alene med en 4-åring som er i sin verste trass-periode hittil, så overskudd er liksom ikke noe jeg har så mye av for tida 😅 Jeg har som sagt et litt anstrengt forhold til mat, og hater å ha noe med mat å gjøre. Liker ikke å handle, lage eller spise det. Har ADHD og et av mine symptomer er å bli overveldet av mat-greier. Så sliter med å få i meg nok proteiner, på jobb blir det fort to knekkebrød med hvitost, og til middag er det barnevennlig og lettvint mat som tomatsuppe, fiskepinner, fiskekaker og lignende. Og jeg blir alltid så sulten til kvelds, og da spiser jeg fort for mye. Vanlig mat altså, men det velter kaloriregnskapet mitt. Og det vil jeg jo tro handler mye om at jeg ikke får i meg nok proteiner. Jeg husker jeg jobbet med ei en gang som tok en proteinshake rundt klokka 14 på jobb for å få i seg nok proteiner i løpet av dagen. Er det lurt om man sliter med sånt? Å rett og slett legge inn en sånn i løpet av dagen? Eller hjelper det ikke mot sult om det er flytende? Noen med enkle tips til meg? Anonymkode: c1386...a22 Vet så alt for godt hvordan det et å bli overveldet av maten så mitt tips er å gjøre noe med maten du allerede klarer å innta. Jeg tilsetter f.eks linser i suppene mine og kjører glatt med stavmikser og drysser over en skje med disse: https://www.bodystore.no/okologisk-quinoapuffer-130-gram/A6072-5.html?gclid=CjwKCAjwiOCgBhAgEiwAjv5whL8heNbvHfhYwUWUkGhw13GcHJ2pS6TPiLYhdfhEkAWsOaTdxowoXxoCLgsQAvD_BwE Til lunsj bruker jeg hummus eller linsepostei på knekkebrødene. Anonymkode: e28e9...d6e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men om jeg spiser det samme så opprettholder jeg bare vekta jeg er på tenker jeg? Det har også vært enormt vanskelig å balansere et kosthold med lavt nok kaloriinnhold til å være vektstabil, det har krevd veiing hver dag og dager der jeg ikke har spist i det hele tatt for å justere, osv. -TS Anonymkode: c1386...a22 Tenkte bare du kunne vente med ekstra innsats til du har kommet deg helt etter operasjonen og har normalt aktivitetsnivå igjen. Ta en ting om gangen liksom, så ikke det blir så overveldende. Mulig vekten går seg til av seg selv også, om du kun holder deg til vanlig måltider. Lett å gå på en smell når alt skal fikses på en gang, særlig når du pleide å sulte deg ned. 5kg er helt overkommelig, og du kan bruke god tid. Det er ikke alt eller ingenting. Anonymkode: cea11...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 Bland deg en flaske med proteiner da Disse er gode! Jeg lager de noen timer før jeg skal drikke det og lar det stå i kjøleskapet, godt ristet. Nam, blander vanilje og jordbær jeg, mens mannen min liker choco peanut. MyoProtein - Norsk testvinnende proteinpulver (myrevolution.no) Anonymkode: ed21a...0e0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 Det er ikke proteiner du mangler, det er kalorier. Du spiser ikke nok i løpet av dagen, og så blir du sulten til kvelden. Anonymkode: 22517...c3e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #19 Skrevet 20. mars 2023 Hvorfor tenker du det er proteiner som er problemet egentlig? Spiser du nok grønnsaker da? For å bli mett er det jo lurt å fylle på med nok væske + mat med mye næring men få kalorier (a.k.a. de fleste grønnsaker). Anonymkode: 2420b...39e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tenker du det er proteiner som er problemet egentlig? Spiser du nok grønnsaker da? For å bli mett er det jo lurt å fylle på med nok væske + mat med mye næring men få kalorier (a.k.a. de fleste grønnsaker). Anonymkode: 2420b...39e Har bare tenkt at jeg spiser lite proteiner. Jeg elsker grønnsaker, spiser mye av det. Jeg er ikke glad i mat med proteiner (annet enn linser, kikerter osv.). Drikker mye vann, spiser heller grønnsaker enn noe annet. Men synes jeg blir fort sulten igjen av å spise grønnsaker. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke proteiner du mangler, det er kalorier. Du spiser ikke nok i løpet av dagen, og så blir du sulten til kvelden. Anonymkode: 22517...c3e Hm, ja mulig du har rett i det. Jeg har bare tenkt at jeg spiser feil ting, jeg blir fort mett av to knekkebrød. Men fort sulten igjen og, og kan ikke sitte og spise på jobb hele tida. Bedre å bli ordentlig mett av noe i stedet? -TS Anonymkode: c1386...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå