Gjest gjest Skrevet 30. desember 2005 #1 Del Skrevet 30. desember 2005 lånte et par startkabler her og klarte å glemme dem igjen på hytta, så jeg må kjøpe nye til vedkommende. de jeg lånte var virkelig slitne. så kom jeg i butikken, valgte å kjøpe de rimeligste til 140 kroner. damen i kassen sa så at jeg burdte passe på fordi slike enkle startkabler kan slette det elektriske i nye biler hvertfall hvis det var mye elektrisk i...oi.... vedkommende har en 98 modell, så den er ikke ny, men den er proppfull av et heftig stereoanlegg!! så det er snakk om mye elektriske saker her... hva må jeg se etter da? eller er det ikke noe å tenke på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. desember 2005 #2 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) Nei, det stemmer ikke, så lenge du bruker dem riktig. Høres ut som ett dårlig salgstriks for å få deg til å kjøpe noen dyrere... Det verste som kan skjer er at du ødelegger startkablene, dersom du bruker dem på en bil med veldig stort batteri, type varebil, men selv det skal mye til. Når det gjelder stereoanlegget er uansett ikke det koblet rett på batteriet, der skal det være minste en sikring i mellom, som vil beskytte mot slikt. Endret 30. desember 2005 av Varg-Menja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ghjest Skrevet 30. desember 2005 #3 Del Skrevet 30. desember 2005 hmmm da tror jeg bilen min sku ha streika snart...stemmer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #4 Del Skrevet 30. desember 2005 Dette har visstnok også noe med hva slags biler som skal hjelpe hverandre. En "enkel", gammel lada bør ikke brukes til å hjelpe en knallny BMW f.eks, tror det har noe med at bilene skal bruke forskjellige startkabler. Har selv brukt feil startkabler på en helt ny bil med mye elektronikk, i mangel av rette utstyret. Både turteller, bensinsmåler og fartsmåler slo seg helt ut (stereoanlegg funket), men etter å ha kjørt en stund, og deretter prøvt å restarte bilen funket alt igjen. (Men det kan visstnok ødelegge ja,...det ble vi også fortalt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #5 Del Skrevet 31. desember 2005 Eh jeg har ikke peil på bil, men har noen kommentarer til startinnlegget her. For det første så er "slette" et ord som brukes om datafiler, ingenting annet kan slettes. Jeg antar du mener at strømmen blir borte... Men det er en av de viktigste naturlovene, at energi kan aldri forsvinne, bare gå over i andre former. Jeg antar dermed at det du egentlig mener med at "strømmen blir slettet" er at batteriet rett og slett blir ødelagt? Jeg hørte en reportasje på tv om at de gærne startkablene kan ødelegge batteriet, så det kan nok stemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 31. desember 2005 #6 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) Dette har visstnok også noe med hva slags biler som skal hjelpe hverandre. En "enkel", gammel lada bør ikke brukes til å hjelpe en knallny BMW f.eks, tror det har noe med at bilene skal bruke forskjellige startkabler. ← Det har ikke med typen startkabler å gjøre, men med størrelsen på batteriet. Feks så vil en bil med vanlig lite batteri vanligvis ikke være nok for å starte en stor varebil med to batterier. Det som skjer da er at den lille bilen også kan tømmes for strøm. Og dersom man bruker ett for stort batteri til å starte ett lite batteri, så kan det lille batteriet få for mye strøm og bli overladet. Derfor er det viktig at man skjekker at batteriene går på samme volt før man setter i gang. Dersom man har ett batteri som er 24 volt eller større kan det være lurt å ha de tykke startkablene så de ikke skal gå varme, men dette er ikke nødvendig. Endret 31. desember 2005 av Varg-Menja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå