Gå til innhold

Er det noen som har hatt ribbeinsbrudd i ryggen her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er stort sett informasjon og bilder av ribbeinsbrudd foran. Jeg tror jeg fikk ribbeinsbrudd i ryggen for tre uker siden. Det har vært helt forjævlig vondt og er det enda. Nedover hele den ene siden av ryggen, fra bh til bukselinning. Og jeg lurer jo på om det er normalt? Noe har blitt litt bedre på disse tre ukene, mens ny type smerte har kommet til. Så totalt sett, like vondt nå over tre uker senere. Jeg har sittet og sovet, bortsett fra de aller første dagene og noen enkeltdager etter det. Andre som vil fortelle om sine erfaringer? Type smerte, når ble det bedre? 

Jeg vet at leger ikke får gjort noe med ribbeinsbrudd, men siden jeg ikke har vært ordentlig hos lege og fått konstatert at det faktisk er det det er, så har jeg bestilt legetime for imorgen. For nå begynner jeg faktisk å bli litt bekymret. Den nye smerten nå er nede ved bukselinningen og litt over. Det kjennes som at noe inni mage/rygg blir trykket på. Som om noe/ ribbeina ligger feil og dytter mot noe annet 😬🤔 vanskelig å forklare og svært ubehagelig. 

Anonymkode: fa947...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hostet på meg ribbeinsbrudd bak i ryggen ved bh stroppen, og utifra smertene jeg hadde mener jeg det var brudd, selv om legen/fysioterapeut sier det nesten er umulig å få ribbeinsbrudd og det er brist.

Har tidligere hatt begge deler og kjenner forskjell når det gjelder graden av smerter.

Det var veldig smertefullt og var ganske handikappet de 4 ukene det stod på.

Anonymkode: e7da5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også hostet på meg ribbeinsbrudd, og det var helt forjævlig vondt. Tok et par mnd før jeg ble bra igjen. Første 4 ukene var nesten uutholdelig.

Anonymkode: 5fe4b...66f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt ribbeina går vel ikke bak til ryggen? Har aldri tenkt over det ikke egentlig.

Endret av Einus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Einus skrev (Akkurat nå):

Men ærlig talt ribbeina går vel ikke bak til ryggen?

Legen stusset ikke da jeg kalte det for ribbein i ryggen 😅 Hva kalles da den delen av ryggen som er på hver side av ryggraden? Det er jo "ribbein"-aktig skjelett der, er det ikke? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Einus skrev (32 minutter siden):

Men ærlig talt ribbeina går vel ikke bak til ryggen? Har aldri tenkt over det ikke egentlig.

Ribbeina går rundt kroppen 

Anonymkode: e7da5...469

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det to ganger i.l.a vinteren. Veldig vondt ja, og ble sår i musklene rundt bruddstedet.
Hadde store problemer med å vri på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt brist i brystbeinet og det gjorde faktisk mest vondt da det grodde som var etter ca 14 dager. dette ble jeg fortalt av helsepersonell. Smertene er ganske like med brist eller brudd. Det var sinnsykt vondt noen dager før det gradvis ga seg. Men det er jo greit å få det sjekket. Får man skikkelig strekke i musklene så kan det og gjør innmari vondt. 

Anonymkode: f76f9...8fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hatt brist i brystbeinet og det gjorde faktisk mest vondt da det grodde som var etter ca 14 dager. dette ble jeg fortalt av helsepersonell. Smertene er ganske like med brist eller brudd. Det var sinnsykt vondt noen dager før det gradvis ga seg. Men det er jo greit å få det sjekket. Får man skikkelig strekke i musklene så kan det og gjør innmari vondt. 

Anonymkode: f76f9...8fa

Det kom absolutt en smertetopp mellom dag 7-15 og jeg vet jo at det tar tid. Men blir bekymret kjenner jeg. Blir også usikker på om det virkelig er greit å sove på ryggen feks, for de få gangene jeg har gjort det så har det blitt en forverring av noen type etterpå. 

Når folk kan hoste på seg brudd eller brist, så er det vel ganske så sikkert at jeg har en av delene i alle fall. Jeg skulle ut av en høy bil, beina sklei på isen forover begge to og jeg deiset rett bakover i åpningen på døra/ på et metallrør som brukes som et steg for å gå opp i bilen. Rakk ikke å ta meg imot på noen som helst måte, ble ikke noe "dans på isen". Bare krasja rett ned.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (2 timer siden):

Har fått det to ganger i.l.a vinteren. Veldig vondt ja, og ble sår i musklene rundt bruddstedet.
Hadde store problemer med å vri på kroppen.

Vri på kroppen er grusomt. Likeså kjøre bil, når kroppen blir humpet litt opp og ned, eller svingt litt til siden i svinger. Men blir usikker på ting som om det er greit å sove på ryggen feks. Ikke at det går akkurat nå uansett, men det har jo vært enkelte dager det har gått. Er det ellers noe spesielt å tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har også hostet på meg ribbeinsbrudd, og det var helt forjævlig vondt. Tok et par mnd før jeg ble bra igjen. Første 4 ukene var nesten uutholdelig.

Ble det påvist brudd på noen måte? Eller er det ikke vanlig å sjekke slikt hos legen? Jeg er en blanding av bekymret og føler meg masete når jeg ba om legetime. For på en side vet jeg at det bare er å vente, på den andre siden er ikke ryggen sjekket noe av lege... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (1 minutt siden):

Egentlig ingenting man får gjort med det.

Er det vanlig med smerte ett sted eller nedover hele siden? Har du fått bruddene påvist eller sjekket av lege eller bare antatt brudd og gitt det tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortalt det til legen, men hun har ikke akkurat undersøkt. Du vil få smerte i musklene langs hele siden. Sannsynligvis har du også indre bloduttredelser der du har slått deg, slik at det blir sårt og stivt inni.
Har knekt ribbein flere ganger, og kjenner igjen følelsen.

Endret av Andro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Andro skrev (18 timer siden):

Fortalt det til legen, men hun har ikke akkurat undersøkt. Du vil få smerte i musklene langs hele siden. Sannsynligvis har du også indre bloduttredelser der du har slått deg, slik at det blir sårt og stivt inni.
Har knekt ribbein flere ganger, og kjenner igjen følelsen.

Ja, det kan være. Det gir jo mening. Jeg har aldri hatt brudd i ribbein, men leser jo at det er vondt og synes jeg har holdt ut mye vondt disse ukene 🙈 Men denne nye stikkende smerten liker jeg ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har brekt både foran, bak og på siden. Bak var verst og hadde en mer hul smerte enn foran og på siden. Smertene var sterkere og varte lengre. Var ikke like lett å avlaste bruddet bak, så mulig det var vondere fordi det ble irritert når jeg satt og lå mens foran og på siden fikk "fri"?

Anonymkode: a00cb...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ble det påvist brudd på noen måte? Eller er det ikke vanlig å sjekke slikt hos legen? Jeg er en blanding av bekymret og føler meg masete når jeg ba om legetime. For på en side vet jeg at det bare er å vente, på den andre siden er ikke ryggen sjekket noe av lege... 

Nei, jeg kom meg ikke til lege, men burde ha gjort det. Ribbeinsbrudd kan være alvorlig, og bør alltid sjekkes. For meg var ikke situasjonen alvorlig, men jeg var temmelig handikappet i flere uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...