AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Lurer på om man kan lære eller arve borderline? Jeg har en far som jeg er sikker på at har det. Og jeg var svært utagerende og eksplosiv i mange av symptomene selv, ødela mye nære forhold og relasjoner som ung. Men jeg skjønte at sånn kan en ikke holde på og gikk til psykolog. Det roet meg og jeg har ikke hatt noe slikt siden. Men jeg er redd det er i meg og bare ligger på lur? At jeg må bruke mye på å kontrollere meg, eller er jeg bare redd for å bli slik igjen. Borderline kom aldri opp da jeg gikk i terapi, jeg fikk aldri noe diagnose, men var mest innom ptsd. Jeg lurer på om det har blitt en del av identiteten min siden faren min var slik hele livet mitt. Anonymkode: 850e0...f20
Andro Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Din traumerespons på å ha vært knytta til en person med personlighetsforstyrrelse er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det er "bare" forsvarsmekanismene dine som har hatt en økt på høygir. En slik personlighetsforstyrrelse som faren din har går ikke over. Symptomene kan gå i bølger, og adferden kan bedres noe ved å skjønne sin egen tilstand bedre, men frisk kan han ikke bli. Det er mer sannsynlig at du har en cPTSD (barndomstruameutløst PTSD), og at du nå har fått bearbeidet dette, og modnet som menneske. Du kan fortsatt oppleve flashbacks og oppleve nye ubehag, men du blir ikke din fars diagnose). 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (1 time siden): Din traumerespons på å ha vært knytta til en person med personlighetsforstyrrelse er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det er "bare" forsvarsmekanismene dine som har hatt en økt på høygir. En slik personlighetsforstyrrelse som faren din har går ikke over. Symptomene kan gå i bølger, og adferden kan bedres noe ved å skjønne sin egen tilstand bedre, men frisk kan han ikke bli. Det er mer sannsynlig at du har en cPTSD (barndomstruameutløst PTSD), og at du nå har fått bearbeidet dette, og modnet som menneske. Du kan fortsatt oppleve flashbacks og oppleve nye ubehag, men du blir ikke din fars diagnose). Du kan ikke tenke deg hvor lettet jeg er for svaret ditt! Har vært redd lenge nå for at det bare skal bryte ut, synes det har vært vanskelig å være sint feks fordi jeg er redd det skal bikke over i min fars raseri som ikke kan beskrives og som jeg hadde en del av i noen år og. Anonymkode: 850e0...f20 1
Topsi Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (1 time siden): Din traumerespons på å ha vært knytta til en person med personlighetsforstyrrelse er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det er "bare" forsvarsmekanismene dine som har hatt en økt på høygir. En slik personlighetsforstyrrelse som faren din har går ikke over. Symptomene kan gå i bølger, og adferden kan bedres noe ved å skjønne sin egen tilstand bedre, men frisk kan han ikke bli. Det er mer sannsynlig at du har en cPTSD (barndomstruameutløst PTSD), og at du nå har fått bearbeidet dette, og modnet som menneske. Du kan fortsatt oppleve flashbacks og oppleve nye ubehag, men du blir ikke din fars diagnose). Borderline er i seg selv som regel en traumeutløst lidelse. Og.man kan bli frisk, men det krever langvarig, intensiv behandling... 2
Andro Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): men det krever langvarig, intensiv behandling... ...som nesten ingen med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse klarer å gjennomføre
Topsi Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 (endret) Andro skrev (7 minutter siden): ...som nesten ingen med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse klarer å gjennomføre Jo, nærmere 80% blir kvitt diagnosen, men det tar som sagt tid, og innsats. https://www.bridgestorecovery.com/borderline-personality-disorder/can-bpd-be-cured/ interessante funn Jeg ser de ikke vil bruke ordet kurert, men de fleste oppnår remisjon uten tilbakefall Endret 20. mars 2023 av Topsi
Purple_Pixiedust Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (15 minutter siden): ...som nesten ingen med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse klarer å gjennomføre Øh, javel? De fleste med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse blir faktisk etter hvert erklært friske fra den. Veldig mange er hjelpesøkende og ønsker å bli bedre. Og husk på det at det er 250 ulike kombinasjoner av symptomer på denne lidelsen. Ergo vi med denne diagnosen er ikke alle like. Det er stor forskjell. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (39 minutter siden): ...som nesten ingen med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse klarer å gjennomføre Jaha, jeg hører og ser det motsatte i gruppeterapi. Det jeg går i har tvert i mot få som dropper ut, de fleste fullfører. Anonymkode: 15fbc...7f1
frøkna Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Andro skrev (58 minutter siden): ...som nesten ingen med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse klarer å gjennomføre Er vel heller helsepersonell som ikke gjennomfører behandling av disse pasientene. TS: å bli utsatt for raseriutbrudd fra faren din i oppveksten vil jo uten tvil ha skapt et traume. Det at du er blitt utsatt for dette i seg selv vil ikke nødvendigvis gjøre at du utvikler en personlighetsforstyrrelse. Det høres ut som det er gått veldig bra med deg gitt opplevelsene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå