Gå til innhold

"venn" som er i overkant sjalu, som om vi er i et forhold..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på om noen har vært gjennom noe lignende eller har gode råd å komme med.

Har en god kompis som jeg i blant finner på hobbyting sammen med. Han er en del eldre enn meg. Har avklart at det ikke er mer fra min side, det er jeg ikke interessert i.

Den siste uka har jeg vært syk og har ikke hatt overskudd til å gjøre noe. Har svart på meldinger ganske kort, men ikke veldig avvisende. Har ikke svart når foreldrene mine har ringt heller forsåvidt. Påfølgende sender plutselig denne fyren meg masse meldinger om det har skjedd noe, om jeg har møtt noen, om han har gjort noe, at han blir syk av dette. Jeg har prøvd å si at ingenting har skjedd, som jo er slik det er, men han gir seg ikke. 

Synes dette er litt i overkant og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Er vel ikke normalt å reagere så sterkt? Føler jeg blir pålagt et ansvar/relasjon jeg ikke har bedt om. 

Anonymkode: e3a41...34e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en god kompis som jeg i blant finner på hobbyting sammen med. Han er en del eldre enn meg. Har avklart at det ikke er mer fra min side, det er jeg ikke interessert i.

Min erfaring er at det har ikke noe å si hva du sier, men hva du gjør. Hvis han føler annerledes eller ser annerledes på deg, så vil han naturlig helle mot å legge masse mening i ting du gjør. "Hun sier hun ikke vil, men hun gjør jo X og Z og Y så kanskje likevel". Skjønner du? 

Nå har du forstått at det er mer mellom deg og kompisen enn du trodde, så enten bør du ta avstand eller gå videre basert på denne infoen, med mindre du liker en "kompis" som egentlig vil mer?

Anonymkode: f3179...637

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min erfaring er at det har ikke noe å si hva du sier, men hva du gjør. Hvis han føler annerledes eller ser annerledes på deg, så vil han naturlig helle mot å legge masse mening i ting du gjør. "Hun sier hun ikke vil, men hun gjør jo X og Z og Y så kanskje likevel". Skjønner du? 

Nå har du forstått at det er mer mellom deg og kompisen enn du trodde, så enten bør du ta avstand eller gå videre basert på denne infoen, med mindre du liker en "kompis" som egentlig vil mer?

Ja, han har sagt at han egentlig vil mer men at han synes det er greit. Men så viser han jo at han tydeligvis ikke synes det er så greit. Jeg ønsker for det meste avstand. Det er hyggelig å gjøre ting sammen i blant (VENNSKAPELIGE ting..), men jeg liker uansett ikke gutter på den måten..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er hyggelig å gjøre ting sammen i blant (VENNSKAPELIGE ting..), men jeg liker uansett ikke gutter på den måten..

Men han liker deg på den måten. Kanskje håper han å "snu deg". Jeg tror ikke dette vennskapet ender bra.

Anonymkode: 863ca...e64

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, han har sagt at han egentlig vil mer men at han synes det er greit. Men så viser han jo at han tydeligvis ikke synes det er så greit. Jeg ønsker for det meste avstand. Det er hyggelig å gjøre ting sammen i blant (VENNSKAPELIGE ting..), men jeg liker uansett ikke gutter på den måten..

Du er interessert i kvinner? eller tolker jeg feil her? 
Har du vært tydelig på at du ikke er interessert i gutter på den måten?

Du må uansett bare være tydelig til han. 
Si at du synes det blir litt for intenst. 

Om han fortsetter, så kan du bare si at du synes han legger mer i dette enn deg, og at du synes det blir for mye så du ønsker mer avstand og mindre kontakt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du har møtt noen, og at han blir syk av det?

Dette er ikke vennskap for ham nei. Så her må du bare kutte, med begrunnelsen du beskriver i siste avsnitt. 

Anonymkode: b02c6...5eb

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med du Hr sagt at du er syk og ikke orker å snakke? 

Anonymkode: 85248...94f

Skrevet

Kutt det «vennskapet», tenk på deg selv.

Du skylder han ingenting og han setter deg i en dårlig posisjon. Om han blir syk, er det ikke din feil. Bare det å si noe sånt til en venninne, viser hvor dårlig det står til… 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker som han er 'venn' med deg i håp om at du skal endre mening, for han er ute etter mer

Anonymkode: 32e73...50e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virker som han er 'venn' med deg i håp om at du skal endre mening, for han er ute etter mer

Anonymkode: 32e73...50e

Ja, da er man egentlig ikke en venn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte først at dette har jeg aldri vært borti og at det høres vilt ut. Men så kom jeg på en bekjent som har gjort noe lignende. 

Han skrev til meg som om han trodde vi hadde noe romantisk og at han måtte avvise meg. Jeg bare "okei" for jeg hadde jo allerede kjæreste. En stund senere var jeg mye hjemmeværende pga langvarig sykdom og svarte lite på meldinger så da han skrev noe til meg fikk han ikke svar, så gikk det en måned før han skrev flere meldinger om at jeg bare måtte gi han svar og at han skjønte at han ikke var god nok, og plis svar så han visste det gikk bra med meg osv. Og en del kryptiske meldinger om at jeg var bra mel ikke han. 

Jeg svarte et eller annet i form av "Håper det går bra med deg og at du har folk å snakke med hvis ting ikke går så bra" noe i den duren og ellers lot være å svare. 

Ja han gir deg ansvar du ikke skal ha. Men du har et valg om å ta det. Jeg forsøkte å være varm, men samtidig ivareta meg selv først. 

Anonymkode: 1a04d...99d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenkte først at dette har jeg aldri vært borti og at det høres vilt ut. Men så kom jeg på en bekjent som har gjort noe lignende. 

Han skrev til meg som om han trodde vi hadde noe romantisk og at han måtte avvise meg. Jeg bare "okei" for jeg hadde jo allerede kjæreste. En stund senere var jeg mye hjemmeværende pga langvarig sykdom og svarte lite på meldinger så da han skrev noe til meg fikk han ikke svar, så gikk det en måned før han skrev flere meldinger om at jeg bare måtte gi han svar og at han skjønte at han ikke var god nok, og plis svar så han visste det gikk bra med meg osv. Og en del kryptiske meldinger om at jeg var bra mel ikke han. 

Jeg svarte et eller annet i form av "Håper det går bra med deg og at du har folk å snakke med hvis ting ikke går så bra" noe i den duren og ellers lot være å svare. 

Ja han gir deg ansvar du ikke skal ha. Men du har et valg om å ta det. Jeg forsøkte å være varm, men samtidig ivareta meg selv først. 

Ja, har nok i stor grad valgt å ikke svare, det ble rett og slett for mye for meg. 
Tror det er litt av problemet mitt, at jeg vil være varm, men da går ikke poenget gjennom for mange

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har nok i stor grad valgt å ikke svare, det ble rett og slett for mye for meg. 
Tror det er litt av problemet mitt, at jeg vil være varm, men da går ikke poenget gjennom for mange

Jeg jobbet litt med de meldingene kan du si. Hvordan plassere ansvar tilbake på ham og vise at dette var uforståelig for meg samt varm 😅

Han min bekjente tenkte jeg nok hadde noe angst og var ensom.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mitt i blink med slike "men vi kan være venner" relasjoner. Alt annet enn total avvisning tolkes som håp.

Biokjemisk er hjernen hans i en karussel mellom dopamin og serotonin. Håp og fortvilelse.

Best for han at du kutter kontakten. Er  det han trenger for å bli fri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

som regel er det din egen feil på hva slags signaler du gir. tenk deg om:

- en eldre mann som har en yngre kvinne hengende på seg og driver med det han liker best. hva slags drivkraft forekommer overtid. 

du burde ikke være såpas god venn med en du føler ubehag til å muligens utvikle noe videre med. venn kan du jo selvfølgelig være, men helst overfladisk

god kompis sier du? ja gode venner utvikles til romantiske partnere. sier ikke det er must, men det skjer ofte. har mange venner som er venn, men de han ene som er kjæresten min var jeg ekstra god venn med. vi gjorde som dere, praktiserte hobby som vi likte best. Hadde aldri kommet så nær dersom det var 0% interesse til noe mer med han.

Anonymkode: 49d88...36a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

som regel er det din egen feil på hva slags signaler du gir. tenk deg om:

- en eldre mann som har en yngre kvinne hengende på seg og driver med det han liker best. hva slags drivkraft forekommer overtid. 

du burde ikke være såpas god venn med en du føler ubehag til å muligens utvikle noe videre med. venn kan du jo selvfølgelig være, men helst overfladisk

god kompis sier du? ja gode venner utvikles til romantiske partnere. sier ikke det er must, men det skjer ofte. har mange venner som er venn, men de han ene som er kjæresten min var jeg ekstra god venn med. vi gjorde som dere, praktiserte hobby som vi likte best. Hadde aldri kommet så nær dersom det var 0% interesse til noe mer med han.

Anonymkode: 49d88...36a

Alvorlig talt. Selv om en kvinne flørter, er snill, viser vennskapelig interessere o.l. betyr ikke det at man er ansvarlig for at den andre har et emosjonelt sammenbrudd i innboksen din som om dere hemmelig har hatt en romantisk relasjon i flere måneder. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker uansett at istedetfor å svare kort, så er det lurt å skrive at du er syk og ikke vil orke svare på mekdinger før du føler deg piggere e.l. Når du plutselig svarer kort uten forklaring så er det ganske naturlig å bli bekymret for at man har sagt eller gjort noe feil, tenker jeg

Anonymkode: 0fd0e...3c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker uansett at istedetfor å svare kort, så er det lurt å skrive at du er syk og ikke vil orke svare på mekdinger før du føler deg piggere e.l. Når du plutselig svarer kort uten forklaring så er det ganske naturlig å bli bekymret for at man har sagt eller gjort noe feil, tenker jeg

Anonymkode: 0fd0e...3c7

Ja, jeg ga beskjed om det flere ganger, men påfølgende natt var det nye sammenbrudd... i flere dager på rad nå.

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde svart kort at jeg var syk, og ikke hadde ork til å drive med masse meldinger. Hadde også gjort det klart at jeg ikke hadde noen forpliktelser til å kommunisere til enhver tid, og at "vennen" måtte skru ned forventningene sine. Klar tale er fint.
Dersom maset fortsatte ville jeg gjort oppmerksom på at jeg har en blokkeringsfunksjon om han ikke ga seg.

• Nyttig 1
Skrevet

Han virker jo veldig ustabil. Synd om vennskapet var fint. For meg ville det endret litt i dynamikken.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...