Gjest Sinna Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Jeg er student og fikk en leilighet i en blokk i september. Leia er lav og leiligheten er grei. Det ligger en pub rett rundt kvartalet og jeg var innom der noen ganger i høst. Så viser det seg at noen som jeg traff på puben også bor her i blokka. De kan ringe på kl. 01 eller 04 på natta og jeg vet ikke alltid hvem det er, for jeg gir f... i å stå opp. Puben er ganske brun og jeg burde aldri satt mine bein der. Jeg vet ikke hvem som har sagt hvor jeg bor, men noen har jo sett hvor jeg går inn. Problemet mitt er at jeg har vanskelig for å si fra. Men nå begynner jeg å få nok. Det har vært ekstra ille i jula. Jeg har ikke sikkerhetslenke på døra og det er ikke moro å stå opp og møte fulle mennesker midt på natta. Jeg har sagt fra til mine venner at de må ringe eller sende sms før de kommer, så det er ikke de som ringer på her. Jeg har vært på ett nachpiel her i blokka for to måneder siden, men ikke hatt noen hos meg. Det er blitt et problem. Jeg er en usikker person og har vanskelig for å si fra, men jeg må kanskje åpne neste gang for å se hvem det er og si at det ikke passer og be dem finne på noe annet!!! Jeg kan heller ikke klage til utleiefirmaet så lenge jeg ikke vet hvem som ringer på...
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Dillemma. Men du må bestemme deg for å gjøre noe om du vil ha en slutt på det. Starte med å finne ut hvem som ringer på, f.eks...
Gjest GreenSky Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Har du ikke porttelefon med toveis-tale hvis du bor i blokk? Gretten som jeg er over å bli vekket på natta, tror jeg jeg hadde ropt "hvem i helv**** er det!?" gjennom porttelefonen. Da vil du jo finne ut hvem det er, og kan ev ta en prat med personen når vedkommende er edru.
Gjest Sinna Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Problemet er at det ringer på døra og sjelden nede ved inngangen slik at jeg kan svare i porttelefonen. Det virker som om halve blokka er en eneste stor familie der alle kjenner alle, så da slipper noen inn de som bor i neste oppgang, som igjen ringer på hos meg når de har fått seg noe innabords, kommer fra puben, naboene osv... Leia er lav og boligmarkedet mettet, så det er vanskelig å bare flytte. Jeg får skaffe sikkerhetslenke. Da er det enklere å låse opp uten å måtte møte tre fulle mennesker. Det er lytt her også så jeg kan kommunisere gjennom døra men da får jeg ikke vite hvem det er...
Gjest Carmensita Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Kanskje du kan spørre eieren om å få montert "kikkehull-sylinder" i døra? Veldig smart, da ser du hvem det er før du åpner døra.
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Jeg ville ganske enkelt slått av/koblet fra ringeklokken. Om du venter besøk får du jo melding, og kan dermed være forberedt på at noen banker på eller sender en melding når de står utenfor. Da vet du når det er ukjente som står der, og slipper å lukke opp. Uten respons tror jeg de fort vil gi deg opp.
Gjest Sinna Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Jeg kan prøve å koble ut ringeapparatet, og håpe på at de ikke banker på døra... Om de står rett utenfor leiligheten hører de om det ringer på her inne. Nytter ikke det, kommer jeg til å gjøre som Grønnsky foreslo og blåse meg skikkelig opp. Og hjelper ikke det, får jeg åpne og se hvem det er og klage til utleiefirmaet eller i alle fall true med det. Det bor visst alle slags tullinger her og det er kanskje derfor leia er så lav...
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #8 Skrevet 30. desember 2005 Jøss, så en skal ikke bo på bygda for å ha dette problemet..?
Gjest Sinna Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 Nei, bygda trenger man ikke bebo... De fleste i byene kommer jo fra bygde-Norge... Jeg snakket med en venninne på telefonen. Hun mente jeg burde koble ut ringeapparatet og videre at jeg ikke burde bli rasende, men bare sørge for å vite hvem det er, og ta det opp med de/h*n når vedkommede er edru. Jeg har allerede en mistanke om hvem det er. Det er en i oppgangen som mangler sosiale antenner. Det har jeg fått vite av andre. To stykker vet jeg om, men da fikk de høre det dagen etter så jeg tror ikke de har gjentatt vekkingen... Men det kan være minst tre, fire andre... Og det er bare de som bor i denne oppgangen og den ved siden av, og ikke de som bor i området. En eks av meg bor ikke så langt unna, men jeg tviler på at det er han... Jeg vet jeg kan være morsom når jeg er på fest, men jeg er ikke like festlig når jeg blir vekket i tide og utide... Kanskje jeg skal legge ut et rykte om at jeg har fått en samboer, så lar de meg være i fred...
Elle Melle Skrevet 30. desember 2005 #10 Skrevet 30. desember 2005 Jeg ville ikke lukket opp for x antall ukjente og fulle menn midt på natten bare for å finne ut hvem det er som ringer på. Du er alene i leiligheten, og det tar ca et halvt sekund for noen å skubbe seg forbi deg og inn. Da kan du ha store problemer for å si det pent. Snakk med husverten om å få kikkehull, og IKKE responder på nattlige henvendelser for da stopper de aldri...Kobl ut ringeklokken og lat som om du sover.
Gjest Sinna Skrevet 30. desember 2005 #11 Skrevet 30. desember 2005 Elle Melle, det tenkte jeg ikke på. Jeg liker ikke fulle folk, men jeg tenkte ikke på at jeg faktisk kan risikere noe... Jeg kjenner jo ikke de som ringer på, annet enn at jeg har møtt dem på et utested noen ganger... Du har kanskje rett. Bare å koble ut ringeapparatet og aldri lukke opp for uanmeldte besøk eller spørre hvem det er... Men hva om noen av disse har en korttidshukommelse som er krympet helt inn, og aldri gir seg... Jeg får forsøke å være tålmodig og se hva som skjer og jeg skal opplyse utleiefirmaet om problemet og spørre om de kan montere et kikkhull. Men hva skal jeg si til leiefirmaet?
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #12 Skrevet 30. desember 2005 Elle Melle, det tenkte jeg ikke på. Jeg liker ikke fulle folk, men jeg tenkte ikke på at jeg faktisk kan risikere noe... Jeg kjenner jo ikke de som ringer på, annet enn at jeg har møtt dem på et utested noen ganger... Du har kanskje rett. Bare å koble ut ringeapparatet og aldri lukke opp for uanmeldte besøk eller spørre hvem det er... Men hva om noen av disse har en korttidshukommelse som er krympet helt inn, og aldri gir seg... Jeg får forsøke å være tålmodig og se hva som skjer og jeg skal opplyse utleiefirmaet om problemet og spørre om de kan montere et kikkhull. Men hva skal jeg si til leiefirmaet? ← Si det som det er. At du får stadig uventet og uønsket besøk, og derfor ønsker kikkhull montert. Skulle ikke være noe problem, annet enn at du risikerer å måtte betale for det selv.
Mini_me Skrevet 31. desember 2005 #13 Skrevet 31. desember 2005 koble ut ringeklokka...og bruk sov i ro. Ikke involver deg i naboene, eller gå på fest der osv.... Så får du håpe at de gir opp...tilslutt
Laina Skrevet 31. desember 2005 #14 Skrevet 31. desember 2005 Heng en lapp på døra, og si at du foretrekker å få besøk på normal tid!
Gjest Sinna Skrevet 31. desember 2005 #15 Skrevet 31. desember 2005 Jeg skal koble ut ringeklokka i alle fall. I natt sov jeg borte og det er mulig jeg gjør det i natt også. Selv om jeg kommer til å innta litt vin osv. i kveld, så betyr det ikke det samme som at jeg har lyst på fest med mennesker jeg knapt kjenner når jeg kommer hjem... Utleiefirmaet har satt mitt fulle navn på ringeklokka nede, så alle ser at det bor en enslig dame her... Jeg ba de kun bruke etternavnet for jeg ønsker mest mulig anonymitet rundt mitt kjønn. Jeg snakket med en jente i formiddag som også sa hun er plaget av at det stadig ringer på hos henne, så det er ikke bare meg det gjelder selv om det er liten trøst. Jeg kjenner henne egentlig ikke, men vi har pratet sammen noen ganger om vær og vind... Jeg har mest lyst å flytte men det er vanskelig å få noe som er økonomisk overkommelig i denne byen og jeg har ikke lyst å flytte inn i et kollektiv. Selvfølgelig kommer jeg ikke til å omgås noen som bor her mer, og ikke gå på utesteder i nærheten hvor jeg kan treffe naboer... Å henge lapp på døra virker så sært. Jeg har tenkt tanken, men da vil jo alle legge merke til meg, også de som sover som natta...
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #16 Skrevet 31. desember 2005 Utleiefirmaet har satt mitt fulle navn på ringeklokka nede, så alle ser at det bor en enslig dame her... ← Men kan du ikke bare endre det selv da? Går det an å bytte navnet selv? Jeg ville heller ikke følt meg komfortabel med at alle visste at jeg som enslig dame bodde i en blokk.
Gjest Sinna Skrevet 31. desember 2005 #17 Skrevet 31. desember 2005 Jo, Violetta, jeg skal endre navnet, men jeg får ikke gjort noe før til uka. I natt sover jeg enten borte, eller så skal en eks av meg ligge over. Jeg føler meg ikke særlig trygg selv om jeg ikke er helt på tuppa. Jeg er mest irritert. "De" ringer ikke bare på en eller to ganger, men det hender det ringer opptil flere ganger på rad, og så bankes det på døra i tillegg. Det er jo rene psyko-kjøret. Jeg vet at folk kan bli tankeløse i fylla, men disse mangler alt som heter normal høflighet. Når jeg møter de edru (jeg vet jo ikke hvem det er, unntatt de to som jeg tror tok meldinga og som jeg har snakket med edru etterpå uten at noen ble fornærmet), så er det bare et smil og hei, hvordan går det med deg osv. Nå i romjula har det ringt på halv ni om morgenen. Den tror jeg var han uten sosiale antenner. Jeg hører rykter om at han kan gå på fylla i dagevis. Jeg får ta mine forholdsregler da. Tålmodighet, endre navn, slå av ringeapparatet osv. Jeg nevnte at jeg har lyst til å flytte, men jeg lar meg ikke jage pga. disse natteravnene...
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #18 Skrevet 31. desember 2005 Jeg nevnte at jeg har lyst til å flytte, men jeg lar meg ikke jage pga. disse natteravnene... ← Nei det ville ikke jeg heller gjort. Lykke til!
Cata Skrevet 31. desember 2005 #19 Skrevet 31. desember 2005 Milde himmel for noen naboer. Er helt enig i det som de andre skriver, koble ut ringeklokka så du får fred. Og skaff deg kikkhull i døra. Det hadde jeg da jeg bodde i blokk, og det var jeg veldig glad for selv om det var en fredelig blokk med mange pensjonister. Uansett er det greit å vite hvem som står utenfor før man åpner. Skjønner forøvrig ikke at ikke "ringerne" tar poenget. Når døra aldri åpnes, så burde det etterhvert gå opp for dem at du ikke vil ha besøk eller at du ikke er hjemme.
Gjest Sinna Skrevet 1. januar 2006 #20 Skrevet 1. januar 2006 Jeg skjønner heller ikke at ringerne ikke tar poenget. Men det kan være flere. Hvis det er 5-6 stykker, pluss de som bor i nærområdet, så kan ikke alle vite at de andre ringer på her. Det var rolig i natt, men jeg kom ikke hjem før i firetida. Det har vært ille i romjula, men jeg håper det roer seg i januar når folk har festet ferdig... I natt hørte jeg ikke en lyd, så sannsynligvis er festgleden gått over til fyllesjuke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå