Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det burde egentlig ikke være mulig. Jeg er 28 år. Har en dårlig betalt 100% fast jobb. Tidligere hadde jeg full kontroll over økonomien. Jeg tok en bachelor uten studielån. Bodde billig og jobbet mye ved siden av.
 Leier nå og har billån som det er 10 tusen igjen av. Jeg gikk gjennom et samlivsbrudd i 2020 og sammen med psykiske plager fra før har dette tatt knekken på meg. Jeg mistet kontroll over blant annet egen økonomi. Jeg går til behandling for mine psykiske plager, men de vet ingenting om min økonomi. Jeg har sååå mye inkasso. Jeg betaler ikke regninger. Uansett hvilke regning det er. Om det er levere tilbake på skatten eller regning på bompenger. Jeg har mottatt mange dårlige nyheter i mitt liv de siste årene. Jeg tror jeg er så redd for å åpne regninger. Det har hopet seg opp og nå har jeg til sammen over 70 tusen kanskje litt mer bare ubetalte regninger samt noe forbrukslån siste 2 år. Jeg har ingen bolig. Nå er dette problemet så stort at det tar livet av meg. Det gir meg så mye angst og uro. Jeg er så sliten og lei. Jeg har mer enn nok fra før. Jeg vet ikke hvilken hjørne jeg skal starte. Jeg er så tiltaksløs, sliten, engstelig og alt! Jeg snakker ikke med familie og venner om dett og jeg ønsker det heller ikke. Jeg føler skam over mine psykiske plager fra før. Jeg jobber så mye med meg selv når det gjelder det. Å skulle dele økonomi problemet mitt med noen, verken venner, familie eller behandlere. Å skulle være sårbar også på dette området. Det klarer jeg ikke. Jeg klarer snart ikke mer😭. Jeg er ikke lat, gjør så godt jeg kan, men jeg er så sliten, lei, tiltaksløs, maktesløs og alt😭😭😭

Endret av girl1995
Vil ikke
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg så godt. Og vært der selv, er litt der ennå, men jobber aktivt med det. Som han som satte meg i gang med medisiner for adhd sa nå da jeg starta i slutten av januar, at mye ligger på min adhd. Så jeg og har tatt teite valg, som jeg må betale for i år som i baksmell. 

Du kan spør NAV om økonomisk hjelp og veiledning. Jeg spurte, de sendte etterspørsel videre og deretter hørte jeg ikke noe, og skaden kom. 

Har egentlig ikke andre råd, enn og spør om hjelp. Ha en venn med deg som du kan stole på og åpne/betale regninger med deg? Hjelper også med autotrekk i nettbanken, så du må ikke godkjenne regning. De bare blir trekt fra konto. Tenker da faste regninger. 

Får du betalt husleien din? Da har du ihvertfall tak over hodet. 

Masse lykke til og dette ordner seg. Man må svelge den klumpen og be om hjelp. Selv om det er kjempe vanskelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Det du kunne ha trengt var at noen tok seg av problemet på sidelinjen og leverte det tilbake til deg når det ble mer håndterlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell psykologen om økonomien din. Hen vil ganske sikkert ikke dømme deg.

Men hvorfor betaler du ikke regninger? Jeg skjønner jo at du ikke kan betale ut all gjelden din, men begynn å betale litt, kanskje gå for de små regningene først, da ser du at regningene forsvinner litt etter litt. Du kan jo logge deg inn på sidene til inkasso firmaene du har fått krav fra, og der vil du finne en oversikt, så er det bare å begynne å betale, først de små regningene. 

Jeg har også litt inkasso, og de siste mnd har jeg fått to sms fra et av inkasso selskapene der jeg fikk tilbud om at de halverte regningene om jeg betalte de innen en viss tid. Når de var halvert så kom de på rundt 800,- hver. Jeg går på AAP, og har ikke så mye i inntekt, men nå var det overkommelig for meg, så de betalte jeg ut til fristen. Heldigvis så kom de med en mnd mellomrom, så alt kom ikke på samme mnd. 

Anonymkode: 92ffc...155

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Du kan få økonomisk rådgiving hos nav. Det har du rett på etter sosialtjenesteloven paragraf 17. Dere kan sammen se på økonomien din. Du kan få hjelp til å sette opp nedbetalingsplan samt til å kontakte kreditorer. Ta tak i det nå før du får titusenvis i renter og gebyr. Med en god plan, får du ro, samt nedbetalingene trenger verken ta veldig lang tid ei heller være mye i måneden. Det kan også være fordel at du ikke eier bolig, da du vil slippe krav om å selge den. 

Økonomiske vansker gir veldig ofte angst og uro, og flere ender med å ta sitt eget liv fordi de i den enorme angsten får en illusjon av at "der" (etter døden) så følger ikke de økonomiske problemene etter. Men i døden så finnes verken økonomi eller annet. Så ja, det er helt naturlig at dette plager deg så sterkt. 

Husk på: alle havner vi i trøbbel gjennom livet. Noen med økonomi, andre med andre ting. Men du er modig som våger å se problemet, og da kan du også ta tak i det. 

Anbefaler også å fortelle psykologen om det. Mange psykologer kan for lite om den psykologiske virkningen av økonomiske belastninger, men det er vanskelig å ha fremgang når det gjelder andre psykiske problem når man lever i en økonomisk krise. 

Heier på deg! 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette ikke er lett. :hjerte: Men jeg tenker 1) Du går i terapi og da har du i hvert fall noen som vet om problemene dine. Det er jo i hvert fall en start. Har terapeuten fortalt om hvem som kan hjelpe deg med å få kontroll over økonomien? NAV har økonomisk rådgivning. I tillegg kan kanskje terapeuten hjelpe deg med å åpne regningene?

Selv om ting virker som et helvete nå så er ikke 70 000 en gjeld du aldri vil klare å betale. Dette er håndterbart!

Anonymkode: 4e211...34e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Duraton said:

Det du kunne ha trengt var at noen tok seg av problemet på sidelinjen og leverte det tilbake til deg når det ble mer håndterlig.

Ja, det hadde jo vært det beste. Men når det ikke går så kan det hjelpe å huske at om andre vil kunne løse problemene så kan trådstarter det også.  Viktigste nå er nok å skjønne at det trådstarter har er håndterbare problemer. 

Anonymkode: 4e211...34e

AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (2 minutter siden):

Forstår deg så godt. Og vært der selv, er litt der ennå, men jobber aktivt med det. Som han som satte meg i gang med medisiner for adhd sa nå da jeg starta i slutten av januar, at mye ligger på min adhd. Så jeg og har tatt teite valg, som jeg må betale for i år som i baksmell. 

Jeg kjenner meg igjen der. Jeg pådro meg gjeld når jeg ble syk, men jeg skjønte ikke at jeg var i ferd med å bli syk, og tok noen dårlige valg som jeg betaler for nå. Jeg var nok et lett bytte for jeg takket ja når en tlf selger kunne friste med medlemskap i en krim bok klubb. Jeg leser ikke bøker, men syntes så synd på han unge mannen som måtte tjene til livets opphold som tlf selger. En stund etter at jeg ble sykemeldt så innså jeg hva jeg hadde gjort og så at det var en sammenheng mellom sykdom og dårlige valg. 

Anonymkode: 92ffc...155

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

70 000 er ikke allverden, dorstpr det.virker uoverkommelig, med det er ikke det,har du ingen som kan hjelpe deg da? 

Skulle gjerne gitt råd både med inkasso og ubetalte regninger, men på kg er det nytteløst. Gjeng med hodeløse høns og rådene går sjelden inn.

Anonymkode: 0c75b...86f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

70 000 er ikke allverden, dorstpr det.virker uoverkommelig, med det er ikke det,har du ingen som kan hjelpe deg da? 

Skulle gjerne gitt råd både med inkasso og ubetalte regninger, men på kg er det nytteløst. Gjeng med hodeløse høns og rådene går sjelden inn.

Anonymkode: 0c75b...86f

Det tok meg lang tid å komme hit og skrive dette. Jeg tar i mot all råd og tips til å forbedre min situasjon.

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
girl1995 skrev (2 timer siden):

Det burde egentlig ikke være mulig. Jeg er 28 år. Har en dårlig betalt 100% fast jobb. Tidligere hadde jeg full kontroll over økonomien. Jeg tok en bachelor uten studielån. Bodde billig og jobbet mye ved siden av.
 Leier nå og har billån som det er 10 tusen igjen av. Jeg gikk gjennom et samlivsbrudd i 2020 og sammen med psykiske plager fra før har dette tatt knekken på meg. Jeg mistet kontroll over blant annet egen økonomi. Jeg går til behandling for mine psykiske plager, men de vet ingenting om min økonomi. Jeg har sååå mye inkasso. Jeg betaler ikke regninger. Uansett hvilke regning det er. Om det er levere tilbake på skatten eller regning på bompenger. Jeg har mottatt mange dårlige nyheter i mitt liv de siste årene. Jeg tror jeg er så redd for å åpne regninger. Det har hopet seg opp og nå har jeg til sammen over 70 tusen kanskje litt mer bare ubetalte regninger samt noe forbrukslån siste 2 år. Jeg har ingen bolig. Nå er dette problemet så stort at det tar livet av meg. Det gir meg så mye angst og uro. Jeg er så sliten og lei. Jeg har mer enn nok fra før. Jeg vet ikke hvilken hjørne jeg skal starte. Jeg er så tiltaksløs, sliten, engstelig og alt! Jeg snakker ikke med familie og venner om dett og jeg ønsker det heller ikke. Jeg føler skam over mine psykiske plager fra før. Jeg jobber så mye med meg selv når det gjelder det. Å skulle dele økonomi problemet mitt med noen, verken venner, familie eller behandlere. Å skulle være sårbar også på dette området. Det klarer jeg ikke. Jeg klarer snart ikke mer😭. Jeg er ikke lat, gjør så godt jeg kan, men jeg er så sliten, lei, tiltaksløs, maktesløs og alt😭😭😭

Føler med deg! Får du betalt husleie og strøm, så du ikke også sitter med frykten for å miste boligen din?

Anonymkode: d2c95...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Føler med deg! Får du betalt husleie og strøm, så du ikke også sitter med frykten for å miste boligen din?

Anonymkode: d2c95...122

Ja. Jeg betaler husleien. Strøm og internett er heldigvis inkludert. Jeg er så heldig der. Jeg betaler ofte for seint. Fikk forhåndsvarsel en gang og opprettet da avtaleGiro. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første du gjør er å snakke med fastlegen. Si hvordan det er og hvordan det preger deg og be om 14 dager sykemelding. 

I disse 14 dagene har du to ekstremt viktige jobber.

Den første er å få nok søvn, frisk luft, sunn mat og nok drikke. 

Den andre er å få oversikt. 

Du er neppe dum så du vet hva du har å gjøre. Og kom deg ut av offerrollen straks. 

Anonymkode: 4d56e...9bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I følge de «rike» her inne så er det bare å kjøpe bitcoin så ordner alt seg😉

Anonymkode: 3e36a...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt i samme situasjon for noen år siden. Jeg var alvorlig deprimert, men skjønte jo ikke at det var det jeg var før det smalt. I etterkant har jeg jo sett sammenhengen der. Nå sliter jeg fortsatt litt med å åpne brev som kommer uventet på meg, så blir litt inkasso. Det er jo fryktelig dumt, men vanskelig å endre alt over natten. 

Det jeg har opplevd var at det faktisk gikk bra å si det høyt. Folk var slett ikke så dømmende som jeg trodde de kom til å være. En venninne satt med meg og hjalp meg å åpne brev og få oversikt. Jeg fikk også hjelp til å sende mail til noen inkassoselskap, å ringe var alt for overveldende. Inkassoselskapene var også forbausende hjelpsomme. Det ene stedet hadde jeg litt å betale, men vi kom frem til at jeg kunne betale 500 i mnd til gjelden var slettet, og så lenge jeg holder det så får jeg ikke mer renter heller. Nå sender de melding hver mnd og jeg godkjenner den summen. 

Jeg skjønner at det er overveldende og skummelt nå, men det å si det høyt å få hjelp til å sortere var veldig godt. Nå er den byrden borte hos meg og det var ekstremt deilig. 

Anonymkode: 485f2...175

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Du har mye på stell allerede, 100% jobb og går til behandling. Det er kjempebra, og at du har mistet kontroll over egen økonomi er du ikke alene om. Jeg skjønner godt at det er stressende, men 70 000 er langt mindre enn veldig mange sitter med av kredittkort-gjeld og forbrukslån, og du har ikke mye igjen på billånet ditt. 

Hvem som helst kan havne i økonomiske vanskeligheter, det er ikke noe du skal være flau over. Du har to alternativer: Forsøke å løse dette selv, eller å be om hjelp. 

Løse dette selv: Åpne alle regningene dine, og lag en oversikt over hva du skylder hvem. Lag deg et budsjett over inntekter og utgifter, hvis du lever veldig nøktern, hvor mye har du igjen hver måned?

Så kommer den tøffe delen: Ring de du skylder penger og forklar situasjonen. Be om å få få plass en løsning, hvor du for eksempel betaler en mindre sum hver måned. Prioriter å betale ned det med høyest rente der du kan (for eksempel forbrukslån). Lag faste trekk fra kontoen din og sett opp avtalegiro på så mye du kan, slik at mest mulig går av seg selv. Når du har tid og overskudd: Vurder om det kan være mulig å finne en bedre betalt jobb, eventuelt ta på deg en ekstrajobb for å betale ned gjelden raskere. 70 000 høres mye ut, men det er fullstendig overkommelig :)

Få hjelp: Ta kontakt med NAV og be om gjeldsrådgivning  - si at det haster. Telefonnummeret for økonomi- og gjeldsrådgivning er 55 55 33 39 - du kan få hjelp på telefon, eller avtale møte. 

Det ER mulig å søke om økonomisk verge, altså at noen andre tar seg av økonomien for deg. https://www.altinn.no/skjemaoversikt/statens-sivilrettsforvaltning/begjaring-om-vergemal/ Det kan være et alternativ dersom du føler at det er vanskelig selv etter å ha fått rådgivning.

Det absolutt viktigste er at du tar tak i dette nå, før problemet vokser seg større. Du kommer til å sove så mye bedre om natten og ha det så mye bedre med deg selv så snart du har en plan for nedbetalingen av gjelden, og du slipper å være redd for konvolutter i posten. ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
girl1995 skrev (6 timer siden):

Hvis det er noen trøst så er 70 000 i gjeld veldig lite. Med en 100% jobb burde det være helt overkommelig å betale ned på, spesielt når du er enslig uten barn.. 

Snakk med foreldrene dine, ikke utsett mer. De vil helt sikkert hjelpe deg å få oversikt og ordne en løsning sammen med deg. Dette ordner seg, det er faktisk ikke såå ille som du tror, og heller ikke uvanlig i dagens samfunn. 

Anonymkode: 47692...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en snus, ett glass vin eller en valium og sett i gang med å få oversikt. 70k er ikke mye penger. Slapp av. 

Begynn med det værste. Ring banken forklar din situasjon og spør om en deal. Og så begynner du betale ned. Jobb deg nedover i bunken. Så er det bare å motivere seg selv med at om ett år er du ute av driten. Lev på havregryn. Selg ting på finn, velg det billigste mobilabbonnementet osv. Om ett år er du ferdig

Skjønner at du sliter, men du må forstå at vi ALLE synes ting er tøft iblant i livet. Shit skjer hele tiden - tro meg. Jeg er 42 og det er alltid noe. Det handler bare om å ta tak i det. Nei, jeg har ikke lyst. Ja, det kjiler i magen. Ja, jeg stinker svette. Men man er voksen og man bare gjør det. Du har valget mellom det, eller å underkaste deg følelsene (angst, depresjon osv) og slite resten av livet. 

Anonymkode: 7d61b...6ab

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det å slutte å åpne regninger og t.o.m slutte å ta inn posten blir en slags måte å beskytte seg selv på pga angsten er så sterk, man får rett og slett fobi. Når man ikke forholder seg til det så eksisterer det heller ikke på en måte.

Men du er på riktig vei ts, du har skrevet det her og tatt første skritt ved å vedgå det, og det er kjempebra :) Neste steg blir å fortelle psykologen din det, la han/hun hjelpe deg med å bearbeide det. Vedkommende har og garantert erfaring med dette fra før, det er et mere vanlig problem enn hva man tror. Man kan være oppegående å alle måter, ha jobb og god inntekt, likevel har dette sneket seg inn og blitt et problem

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men Nav har gjeldsrådgivere. Første steg blir å bare åpne alle konvolutter og få ei samlet oversikt. Dette kan kanskje psykologen din hjelpe deg med, evt en venn eller noen andre du har tillit til. Når du etterhvert har fått oversikt så vil også mestringsfølelsen komme mere og mere på plass.

Hvis du tror det er rundt 70 000 du skylder så er det mye, men når du har inntekt så er det ikke et ekstremt høyt beløp. Kreditorene ønsker bare å få tilbake det du skylder, så etterhvert, når du blir sterk nok, så kontakt de og få ei nedbetalingsplan. Har du mange småbeløp du skylder rundt omkring så kan det lønne seg å kontakte banken din og få alt samlet i ett lån og få betalt ut all smågjeld umiddelbart. Banken har lavere rente enn kredittkort-selskaper. Eier du hus/leilighet så kan du refinansiere huslånet og få bakt inn de 70 000 der.

Dette blir litt personlig, men broren min hadde det akkurat sånn for endel år siden. Men hos han var det snakk om høyere beløp og han lot det gå altfor langt. Men hos han også så startet det med at han åpnet seg for psykologen (han fikk ADHD-diagnose i godt voksen alder, og diagnosen var endel av det større bildet som også innebar det med å ikke åpne regninger pga det var mye som skjedde med samlivsbrudd og barnefordeling + udiagnosert, så det bare ballet på seg) Men psykologen hjalp han å komme i gang. Han måtte gjøre jobben selv, men hadde støtteapparat i ryggen. Etter at boblen brast så klarte han også å fortelle det til familien sin og alle backet han. Til han så ble namsmannen redningen, og etter noen tøffe år så var han helt gjeldfri. Nå har han livet på stell; er fortsatt i samme jobb som da alt dette pågikk, har giftet seg og kjøpt både hus, bil og hytte

Mange tror det er bare uføretrygda «tapere» som havner i økonomisk uføre, men det kan skje hvem som helst. Det er så mange faktorer som spiller inn. Alt fra tidligere traumer, samlivsbrudd, veldig ofte en ukjent adhd-diagnose (veldig mange voksne kvinner har adhd, men ikke fått diagnose som barn pga gutter og jenter har ofte ulike symptomer og før i tiden så var fokuset på den urokråka av en gutt som ikke klarte å sitte stille og fokusere i mere enn noen minutter de baserte symptomer og diagnose etter, mens den skoleflinke, litt stille jenta gikk under radaren pga hennes hyperaktivitet ga utslag i indre uro og stress……mange unge og voksne kvinner går med en angst-diagnose som er feil. Nettopp pga leger har lite kunnskap om adhd-symptomer til jenter)..:……dette kan skje den beste, så ikke trykk deg selv ned, men tenk heller at det er en seier at du nå har tatt første steg før det går for langt

Dette klarer du, det er jeg sikker på. Og som sagt så er det ikke en uoverkommelig sum når du er i jobb og har inntekt. Ta kontakt med banken din, evt hør med foreldrene dine hvis du har et godt forhold til de og de har bra økonomi om enten et rentefritt lån eller evt forskudd på arv. Det som drar i vei på disse smålånene og inkasso-saker er renter. Så jo lengre du venter jo høyere blir summen. Klipp kredittkort og du kan også legge inn kredittsperre på deg selv

Jeg heier på deg ts🌷

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må få gjeldsrådgiving. Da får du oversikt over gjelda di, og det kan være mulig å samle gjelda/få forhandlet ned rentene. Og du må begynne å betale regninger. Prioriter de viktigste. Du MÅ betale regninger til staten (skatt!). 
Klem!! Jeg vet det virker uoverkommelig nå, men hvis du bare får ordnet nedbetalingsavtaler med lavere rente, er 70k faktisk ikke uoverkommelig. Det er noe du kan bli kvitt i løpet av relativt kort tid, hvis du får hjelp til å få orden. 

Anonymkode: e35a3...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...