AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Del Skrevet 19. mars 2023 Jeg er 28 år, tok påbygg for noen år tilbake strøk i matten (den enkleste) og aldri tatt den opp. Da det vil koste meg en del penger, og jeg regnet ut hva ca. jeg har i poengsum. Og eneste jeg hadde litt sjans på å komme inn på var barnehagepedagogikk og økonomi- som viser hvor teit systemet er, hadde jo aldri klart å gå økonomi! .. Har rundt 4,9 eller noe i fra vgs noe jeg selv synes er veldig bra. Men det var to studier jeg altså kunne kommet inn på, og de passer meg absolutt ikke. Jeg bor i Viken/Østlandet og om jeg kunne kommet inn på skole i nord så har jeg ikke mulighet til å flytte ditt. Jeg interesserer meg veldig for planter, skog og natur. Biologi, naturforvaltning, plantevitenskap og slike studier synes jeg virker spennende. Men der må man ha R1 og de andre vanskeligere matte fra vgs. Så jeg har jo null sjans.. Har jeg noen muligheter egentlig? Eller må jeg ha 6'ere i alle fag for å komme inn på noe som helst av studier.. Håper systemet endrer seg før jeg blir gammel.. Anonymkode: a1882...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Del Skrevet 19. mars 2023 Kødder du? Du kommer jo inn på masse med 4,9 i snitt Anonymkode: c4f59...3ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Del Skrevet 19. mars 2023 Du har vel en del alderspoeng, også? Kan ikke riktig forstå at du kun kommer inn på to studier. Hvis du faktisk vil ha en utdanning bør du forsøke igjen. Anonymkode: 633c5...820 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Del Skrevet 19. mars 2023 4,9 i snitt er jo veldig bra???? Ihvertfall hvis du søker utenfor Oslo. Anonymkode: 76b36...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Del Skrevet 19. mars 2023 Er 4,9 fra karakterkortet på vgs. Tror ikke det er det samme som snittet man får etter å ha regnet ut poengsum i den kalkulatoren man kan bruke for høyere studier? (Burde kanskje skrevet det i innlegget her) Regnet ut for lang tid tilbake poengsummen jeg fikk, husker ikke helt den nå. Men da kom det opp kun de to studiene som jeg hadde nok poeng til å komme inn på. Kan være at jeg har misforstått hvordan det fungerer, bare lest at man må ha så si 6 i alle fag for å komme inn eller mye tilleggs poeng fra militæret, folkehøyskole og lignende. (For å komme inn her på Østlandet, bortsett fra helse studier, noe som ikke passer meg) Men jeg ønsker jo å studere noe med planter, biologi men der må man ha påbygg med den andre matten. Jeg klarte ikke en gang 2 P-Y.. Vet ikke om jeg egt spør om noe spesielt her, bare føler jeg står sånn fast, mislykka.. Anonymkode: a1882...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er 4,9 fra karakterkortet på vgs. Tror ikke det er det samme som snittet man får etter å ha regnet ut poengsum i den kalkulatoren man kan bruke for høyere studier? (Burde kanskje skrevet det i innlegget her) Regnet ut for lang tid tilbake poengsummen jeg fikk, husker ikke helt den nå. Men da kom det opp kun de to studiene som jeg hadde nok poeng til å komme inn på. Kan være at jeg har misforstått hvordan det fungerer, bare lest at man må ha så si 6 i alle fag for å komme inn eller mye tilleggs poeng fra militæret, folkehøyskole og lignende. (For å komme inn her på Østlandet, bortsett fra helse studier, noe som ikke passer meg) Men jeg ønsker jo å studere noe med planter, biologi men der må man ha påbygg med den andre matten. Jeg klarte ikke en gang 2 P-Y.. Vet ikke om jeg egt spør om noe spesielt her, bare føler jeg står sånn fast, mislykka.. Anonymkode: a1882...315 Man kommer inn på masse studier her på østlandet uten å ha 6 i snitt på alle fag Anonymkode: f9eb3...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Del Skrevet 19. mars 2023 Er det lenge siden du tok vgs-matten? Jeg også strøk den da jeg tok vgs (var 18), hadde null motivasjon for skole. Tok så opp fagene i voksen alder, og gikk ut med 6 i matte. Tok derfra R1, og nå går jeg ingeniørstudie. Veldig mye kan forandre seg med alderen, motivasjon, etc. Men anbefaler virkelig voksenopplæring, dersom det er noen år siden du var på skolebenken sist. Anonymkode: 22c6f...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Del Skrevet 19. mars 2023 Jobbet du hardt med matten? Anonymkode: 45484...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobbet du hardt med matten? Anonymkode: 45484...abf Ja.. Vi var i en klasse på 32 stk. hver time gikk læreren rundt rakk aldri å hjelpe mer enn halvparten av klassen. Læreren sa det selv, vi har ikke godt nok tid til pensum, og til riktig opplæring (vi i klassen prøvde å få en ekstra lærer inn men det var det ikke økonomi til) Over halvparten strøk i matte den klassen.. Anonymkode: a1882...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Del Skrevet 20. mars 2023 Da er det vel 49 poeng + 8 alderspoeng. Massevis av greier du kommer inn på da. Du må ikke ha 6 i snitt for å komme inn på medisin heller. Hvorfor kan du ikke flytte? Går på ntnu og mange fra oslo som trives her Anonymkode: 05621...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Del Skrevet 20. mars 2023 Du må kunne matte for å bli biolog, så det er bare å jobbe og bestå den enkleste matta fra vgs før du prøver deg videre. Snittet ditt ellers bør være mer enn godt nok til mye Anonymkode: 554ab...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Del Skrevet 20. mars 2023 Jeg klarte bestå matten på vgs. Så vidt. Sensor på eksamen sa han var veldig snill når han ga meg 2. Jeg hadde ingen andre realfag. 6-7 år senere tok jeg realfagskurs på universitetet, det halvårskurset med kun matte og fysikk, jobbet beinhardt, og kom meg inn på ingeniør. Det var veldig stor forskjell på å lese/lære når jeg var litt mer moden, og undervisningen på universitetet var betraktelig mye bedre. Anonymkode: bd888...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplekakepåpizza Skrevet 20. mars 2023 #13 Del Skrevet 20. mars 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Ja.. Vi var i en klasse på 32 stk. hver time gikk læreren rundt rakk aldri å hjelpe mer enn halvparten av klassen. Læreren sa det selv, vi har ikke godt nok tid til pensum, og til riktig opplæring (vi i klassen prøvde å få en ekstra lærer inn men det var det ikke økonomi til) Over halvparten strøk i matte den klassen.. Anonymkode: a1882...315 Hvordan øvde du til eksamen? Boka er ubrukelig, greit å gå gjennom en gang for å styrke forståelsen men det er tidligere eksamner som er alfa omega. Øvde du med å løse tidligere eksamner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 22.56): Jeg er 28 år, tok påbygg for noen år tilbake strøk i matten (den enkleste) og aldri tatt den opp. Da det vil koste meg en del penger, og jeg regnet ut hva ca. jeg har i poengsum. Og eneste jeg hadde litt sjans på å komme inn på var barnehagepedagogikk og økonomi- som viser hvor teit systemet er, hadde jo aldri klart å gå økonomi! .. Har rundt 4,9 eller noe i fra vgs noe jeg selv synes er veldig bra. Men det var to studier jeg altså kunne kommet inn på, og de passer meg absolutt ikke. Jeg bor i Viken/Østlandet og om jeg kunne kommet inn på skole i nord så har jeg ikke mulighet til å flytte ditt. Jeg interesserer meg veldig for planter, skog og natur. Biologi, naturforvaltning, plantevitenskap og slike studier synes jeg virker spennende. Men der må man ha R1 og de andre vanskeligere matte fra vgs. Så jeg har jo null sjans.. Har jeg noen muligheter egentlig? Eller må jeg ha 6'ere i alle fag for å komme inn på noe som helst av studier.. Håper systemet endrer seg før jeg blir gammel.. Anonymkode: a1882...315 Vel, du bør forte deg og bestå matten, før Turdicans fra opptaksutvalget får det snart som de vil. Ifølge deres forslag, bør du ta opptaksprøve, og de mener at du får liksom en "ny sjanse" slik. Det er bare et lite problem ved det Turds kokte i hop sammen av forslag. Nemlig at en slik opptaksprøve består mest sannsynlig 50% av alt som har med matematikk å gjøre. Fordelingen blir mest sannsynlig 50% kvantitative spørsmål og 50% verbal-relaterte spørsmål. Ergo er opptaksprøve helt jævlig for folk som enten ikke har evnen til eller ikke planlegger å gå over nivået 1P + 2P matte. For ikke å nevne det at P-matte teller så lite når man skal plusse alle karakterene sammen og dele de på antallet fag man har, når man skal beregne karaktersnitt ut fra dagens regler. Så få ræva i gir, før Turds får det som de vil, der de lyger og hevder at det er en ny "sjanse for eldre studenter", samtidig som de visst har glemt at en slik prøve vil være vekten 50% kvantitativt. Er man så heldig, så kan man bli pult hardt i ræva på denne svenske opptaksprøven som de ønsker å innføre i Norge, der du skal svare på 40 spørsmål innen 55 minutter. Mens P-matte eksamen varer til sammenligning alt fra 5 til 6 timer. Bare for å illustere hvordan TurdsUtvalget kommer til å gjøre livet jævla surt for folk som ikke passer i deres perfekte livsboks. https://www.studera.nu/hogskoleprov/fpn/provfragor-och-facit-hosten-2022-23-okt/ Anonymkode: f37ca...e37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Del Skrevet 20. mars 2023 Jeg legger ved en link med en liste over relevante utdanninger på ulike utdanningsnivåer som kan passe deg. Her er det en del å velge mellom, og du trenger ikke nødvendigvis å ta høyere utdannelse heller. Men hvis det er noen av utdanningene på høyere nivå som du helst vil ta, håper jeg du i hvert fall tar opp matta og går for det. Men, det kan jo også være lurt å ta opp matta uansett, sånn i tilfelle du vil ta høyere utdannelse senere i livet. https://moseplassen.no/2012/02/liste-over-gronne-utdannelser/ Anonymkode: 9cbf3...97b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå