AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Hei. Vi startet med bleieslutt for sønnen vår som nettopp fylte to år. Det går så der, han sier ifra når han må bæsje, sier litt ifra om han må tisse, og det er helt greit for ham å gå til toalettet til faste tider så lenge han får flushe selv. Han har visst stor fremgang på kort tid. Lite visste jeg, men han har nettopp blitt tilbudt plass i bhg, og han starter om et par uker. Jeg er usikker på hvordan det kommer til å gå, og jeg skal selvsagt snakke med dem om hvordan det kan la seg gjøre. For har fått inntrykk fra andre av at det er lettere at alle går på do i bleia og det skiftes når det er tid. Så jeg vet jo ikke spesifikt om denne barnehagen her. (jeg kunne ikke vente til sommeren, fordi jeg ikke aner hva som skjer feriemessig) Er det en løsning om han går med bleie i bhg, men at de behandler ham som han ikke går med bleie? Har noen gjort det før? Har dere erfaring med bhg start og bleieslutt "samtidig"? Anonymkode: 63116...17e
Mumsmums Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Spørs hvor mye han har sluttet fær han starter. Går fint å ha på bleie i bhg og ikke hjemme. Men gjør han seg forstått og har lite uhell er han jo sluttet med bleie og de i bhg må forholde seg til det. Ellers så er de som jobber me barna i 2-3 årsalderen veldig vant og veldig god på bleieslutt og dotrening, da det oftest er i denne perioden de fleste slutter med bleie. Husk at barnet kan få tilbakefall på uhell når det opplever omveltende ting i livet, som jo en bhg start kan være. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Mumsmums skrev (8 minutter siden): Spørs hvor mye han har sluttet fær han starter. Går fint å ha på bleie i bhg og ikke hjemme. Men gjør han seg forstått og har lite uhell er han jo sluttet med bleie og de i bhg må forholde seg til det. Ellers så er de som jobber me barna i 2-3 årsalderen veldig vant og veldig god på bleieslutt og dotrening, da det oftest er i denne perioden de fleste slutter med bleie. Husk at barnet kan få tilbakefall på uhell når det opplever omveltende ting i livet, som jo en bhg start kan være. Ja, det med tilbakefall gjør jo at jeg tenker litt ekstra rundt det. Altså han er kjempeflink. Vi var på tur idag, og han sa han måtte tisse. Han var midt i lek her om dagen og løp plutselig til do. Men i dag til kveldsmat tisset han på seg. Han blir veldig mark og reiser seg opp på stolen. Jeg burde jo skjønt det, men ja.. Det var sent og hodet mitt var ikke helt med. Jeg vil bare så gjerne at han skal slippe den bleia for han er så utrolig flink (synes jeg), og forstår hele konseptet. Han sier jo ifra når han tisser, selvom han har hatt på bleie.. Så ja, idk. Får snakke med dem og være forberedt på litt uhell. Tror du det kan hjelpe at storesøster går i samme barnehage rom i rom? Søsken er mye sammen der. Anonymkode: 63116...17e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Jeg tenker at når han kan si i fra at han må på do, og holde seg en liten stund slik at han rekker do, så er det gode sjanser for at det går bra i barnehagen, selv om det også blir noen uhell. Når han har kommet så langt, tenker jeg det er gode sjanser for at det er få uhell innen barnehagestart om et par uker. Det de sannsynligvis ikke har kapasitet til å følge opp, er hyppige dobesøk til faste tider. Men det er vanlig å følge/oppfordre til å gå på do noen ganger i løpet av en barnehagedag, f.eks. før utetiden og samtidig som rutinebleieskiftene til de som bruker bleie. Eller flere uhell daglig i mer enn noen dager. En av mine sluttet med bleie sommeren før barnehagestart, og jeg trodde ikke det kom til å gå før slutten av siste ferieuke. Da begynte hun å si i fra ganske konsekvent i tide til å komme oss til do, eller hun gikk på potte selv. Innen det hadde det vært ganske få uhell med faste dotider, men det var bare fordi hun ble fulgt på do annenhver time og klarte å holde seg mellom hver gang. Droppet vi en dotur, gikk det lett skeis. Det hadde ikke funket i barnehagen. Anonymkode: 3d311...202
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at når han kan si i fra at han må på do, og holde seg en liten stund slik at han rekker do, så er det gode sjanser for at det går bra i barnehagen, selv om det også blir noen uhell. Når han har kommet så langt, tenker jeg det er gode sjanser for at det er få uhell innen barnehagestart om et par uker. Det de sannsynligvis ikke har kapasitet til å følge opp, er hyppige dobesøk til faste tider. Men det er vanlig å følge/oppfordre til å gå på do noen ganger i løpet av en barnehagedag, f.eks. før utetiden og samtidig som rutinebleieskiftene til de som bruker bleie. Eller flere uhell daglig i mer enn noen dager. En av mine sluttet med bleie sommeren før barnehagestart, og jeg trodde ikke det kom til å gå før slutten av siste ferieuke. Da begynte hun å si i fra ganske konsekvent i tide til å komme oss til do, eller hun gikk på potte selv. Innen det hadde det vært ganske få uhell med faste dotider, men det var bare fordi hun ble fulgt på do annenhver time og klarte å holde seg mellom hver gang. Droppet vi en dotur, gikk det lett skeis. Det hadde ikke funket i barnehagen. Anonymkode: 3d311...202 Han har ekstremt god blærekontroll. Han stoppet å tisse på stue gulvet og holdt det inne til vi kom til do i fjor sommer da vi bada på terrassen. Han venter så lenge han vet at han blir tatt med på do med engang. Men det kan også være litt sånn at er det ingen som sier noe, er det ikke alltid han sier noe heller 😅 Han går ikke på do hver time heller, med mindre han drikker vann eller får pupp. . Men det er basicly når han står opp, en eller to ganger før tolv, etter dupp og en gang et par timer senere. Og da er jo gjerne bhg dagen over også. Anonymkode: 63116...17e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Av erfaring har det litt å si hvilken avdeling han kommer på. Er det en avdeling med mange som allerede har sluttet med bleie går det nok bedre enn om han kommer med mange som fremdeles bruker bleie. Anonymkode: 14406...72c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Vi startet med bleieslutt for sønnen vår som nettopp fylte to år. Det går så der, han sier ifra når han må bæsje, sier litt ifra om han må tisse, og det er helt greit for ham å gå til toalettet til faste tider så lenge han får flushe selv. Han har visst stor fremgang på kort tid. Lite visste jeg, men han har nettopp blitt tilbudt plass i bhg, og han starter om et par uker. Jeg er usikker på hvordan det kommer til å gå, og jeg skal selvsagt snakke med dem om hvordan det kan la seg gjøre. For har fått inntrykk fra andre av at det er lettere at alle går på do i bleia og det skiftes når det er tid. Så jeg vet jo ikke spesifikt om denne barnehagen her. (jeg kunne ikke vente til sommeren, fordi jeg ikke aner hva som skjer feriemessig) Er det en løsning om han går med bleie i bhg, men at de behandler ham som han ikke går med bleie? Har noen gjort det før? Har dere erfaring med bhg start og bleieslutt "samtidig"? Anonymkode: 63116...17e Ville bare snakket med bhg! Vår bhg er vedig på at barna skal slutte med bleie når de fyller to år, så er de som oss får dere masse backing om at det bare er å fortsette De synes ofte det er mest praktisk jo kjappere barna mestrer do-gåingen i hovedsak selv. Og nei, har han slutte med bleie, så har han sluttet. IKKE ta på bleie igjen! Og det kan du tydeliggjøre for dem at du ikke ønsker. De setter hele prosessen tilbake, og ikke minst en stor nedtur for barnet som nå sikkert har blitt skrytt masse av kjempelenge for IKKE gå gå med bleie. Spar barnet den nedturen. Er man ferdig med bleie, s er man ferdig med bleie mener nå jeg. Hatt kjapp og suksessfull bleieslutt med begge mine rett over 2 år gamle, null problem. Er jo bare å slutte. Men heldigvis full backing fra bhg. Faktisk så mye backing at de med lillesøster kom en dag da hun nylig hadde fylt to og minnet oss om at vi hadde ei som var veldig klar for å slutte med bleie 😛 De hadde rett selvsagt, var bare det å finne den lille tiden man trenger hjemme for å starte prosessen liksom. Det var langt unna ferier og helligdager og det meste. Så vi måtte hoste opp en langhelg og kjøre bleieslutt. Hun hadde aldri et uhell og kunne sikkert sluttet et par mnd tidligere hadde foreldrene hennes fått ut finger'n og tatt av bleiene. 😛 Anonymkode: a805b...034 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville bare snakket med bhg! Vår bhg er vedig på at barna skal slutte med bleie når de fyller to år, så er de som oss får dere masse backing om at det bare er å fortsette De synes ofte det er mest praktisk jo kjappere barna mestrer do-gåingen i hovedsak selv. Og nei, har han slutte med bleie, så har han sluttet. IKKE ta på bleie igjen! Og det kan du tydeliggjøre for dem at du ikke ønsker. De setter hele prosessen tilbake, og ikke minst en stor nedtur for barnet som nå sikkert har blitt skrytt masse av kjempelenge for IKKE gå gå med bleie. Spar barnet den nedturen. Er man ferdig med bleie, s er man ferdig med bleie mener nå jeg. Hatt kjapp og suksessfull bleieslutt med begge mine rett over 2 år gamle, null problem. Er jo bare å slutte. Men heldigvis full backing fra bhg. Faktisk så mye backing at de med lillesøster kom en dag da hun nylig hadde fylt to og minnet oss om at vi hadde ei som var veldig klar for å slutte med bleie 😛 De hadde rett selvsagt, var bare det å finne den lille tiden man trenger hjemme for å starte prosessen liksom. Det var langt unna ferier og helligdager og det meste. Så vi måtte hoste opp en langhelg og kjøre bleieslutt. Hun hadde aldri et uhell og kunne sikkert sluttet et par mnd tidligere hadde foreldrene hennes fått ut finger'n og tatt av bleiene. 😛 Anonymkode: a805b...034 Så digg å lese ♥️ glad på deres vegne at det har gått så bra 😊 Jeg synes selv det er en uting å ta på bleie når de i prinsippet klarer seg uten, bare fordi det er praktisk for voksne, men for barnet er det jo nedtur om de greier det sjøl. Samtidig så er jeg jo redd for at han ikke skal føle seg komfortabel for å si ifra, eller at de ikke hører ham når han sier ifra. Han kan si tiss og bæsj, men han er ikke den som roper høyest liksom. Men kan faktisk hende de er pro bleieslutt ♥️ Anonymkode: 63116...17e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå