AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Jeg fikk mine to barn da jeg var 27 og 29 år. Hadde blitt ferdig med høyere utdanning og hadde jobb. Ble forventet at jeg skulle få barn, hadde giftet meg med en mann som pushet på og ville ha barn. Jeg hadde ikke veldig lyst, men følte at det var det "alle" gjorde, og fikk høre at jeg var i "perfekt alder" for å få barn. Fikk barna, ble jo selvsagt glad i dem, men fikk dem med en mann jeg aldri elsket og ikke egentlig ville ha. Klarte å skille meg etter 4 og et halvt år. Endelig! Levde som alenemor helt til jeg møtte drømmemannen da jeg var 38, nesten 39. Da, først da, følte jeg virkelig at jeg ønsket barn - fordi jeg elsket mannen som var/er kjæresten min. Men, da leste jeg på diverse forum om å få barn når man nærmet seg 40, og hvor mange sterke stemmer som uttrykte at da er du "altfor gammel," "stakkars barn" og lignende. Jeg har aldri tenkt særlig over når du "bør" få barn (men selvagt innenfor fertil alder), og ble veldig overrasket da jeg googlet og leste på forum over hvor intense sterke, negative følelser mange utttrykte i forhold til "eldre" eller "gamle" mødre. Ikke bare det, også nesten like negative meninger blir uttrykt om veldig unge mødre, mødre som er uføre eller sykemeldte, generelt de fleste som ikke er mellom 25-32 eller noe. Hvorfor skal det være sånn? Jeg har ikke klart å bli gravid og beholde et barn med kjæresten min, enda, men jeg prøver fremdeles. Har tenkt at jeg kan bli en minst like god mor som 41-42-åring som jeg var da jeg var 27 og 29. Kanskje enda bedre, nå har jeg jo funnet den store kjærligheten som jeg virkelig vil ha barn med av de "rette" årsakene, og ikke fordi jeg blir presset og føler at det er noe jeg må eller bør. Burde ikke flere være mer åpne og positivt innstilt til at kvinner blir mødre i ulike aldre og i ulike livssituasjoner? At så lenge barnet er ønsket, og blir tatt godt vare på -så bør man støtte og ikke trykke ned med negative kommentarer? Jeg hadde trodd jeg var ferdig med barn, og hadde opplevd svangerskap og spedbarnstid som en relativt ung mor og aldri fått noen negative kommentarer, så overraskelsen var/er jo stor når jeg ser kontrasten til hvordan folk ser på noen som ønsker barn i en alder av 40+ er versus en i 20-årene. Spesielt ille kan det være her på KG, dessverre. Er det fordi vi er anonyme at det blir slik? Dere som skriver veldig negativt om eldre mødre, yngre mødre etc., sier dere virkelig slike kommentarer til sånne mødre i virkeligheten også? Jeg håper jo ikke det. Jeg synes heller ikke det burde gjøres på nett. Det er en smertefull prosess å ønske seg et barn, og så måtte prøve lenge og kjenne på denne intensense lengselen og behovet. For min del kan sikkert mange tenke at 2 barn er nok, jeg er heldig. Og ja, jeg er jo heldig. Samtidig så er det et stort tomrom når man har prøvd på det siste barnet med mannen i sitt liv, mistet, og så føle at det mangler et barn. Håper noen kan forstå det, og at ikke alle prøver som er 40+, eller veldig unge for den del, kommer til å bli dårlige, egoistiske mødre, at det ikke kommer til å bli synd på eventuelle barn -fordi de er så utrolig ønsket. ❤️ Anonymkode: dd10c...d60 5
Amossa Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Fordi vi alle er fulle av fordommer. På KG får vi alle servert, være seg om kvinner, menn, utlendinger osv. Fordommer er holdninger basert på mangelfull kunnskap. Det er som når du skriver om hvordan du tenker om å få barn i din alder, når du allerede har to. Man forstår det bedre når du forteller hvorfor. Ønsker deg lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Folk er fulle av fordommer, ja. Mennesket liker konformitet. Da jeg var ungdom hadde jeg sånn rar klesstil og fikk mange stygge kommentarer pga det. Jeg brydde meg aldri om det, men syntes nok heller at det var morsomt å provosere folk litt i blant. Poenget mitt er at sånne folk får man bare gi faen i. De ser ikke lenger enn sin egen nesetipp. Folk som har noe negativt å si om andres personlige valg vil alltid eksistere. Vi må bare lære oss å ikke bry oss om dem. Selv er jeg 34 og venter vårt første barn. Vi er også "gamle". Men for oss er det akkurat passe, og jeg er glad for at jeg ikke presset meg selv til å få barn med en av de idiotiske exene mine da jeg var yngre. Anonymkode: c3a41...637 1 1
Andro Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 (endret) Mitt livsmotto har vært å gjøre som jeg lyster og drite i dem som syter og kritiserer alt. Uansett hva man gjør så vil noen si at det er feil, og man skal virkelig ikke bry seg om det. Det er ok å få barn så lenge man fertil, tenker jeg. Kvinner blir forsøkt holdt nede med skam av hele samfunnet. Det er en hersketeknikk for at du alltid skal føle deg usikker. Det heter dobbeltstraff. Damned if you do, damned if you don't. Mange tenner på å krenke kvinner på den måten. Mest menn, men også kvinner hiver seg på. Rett ryggen og gjør det som er bra for deg. Endret 19. mars 2023 av Andro 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Jeg må innrømme at jeg ikke har et så positivt syn på kvinner som får barn når de er 40 +. Men dette er i hovedsak begrunnet i biologi, og risikoen det er med å være i så høy alder når man er gravid. Ja, og så tanken på barnet at det ikke kan være kjekt med såpass gamle foreldre. Å bli mor i så høy alder kunne jeg aldri ha tenkt meg selv. Men å rakke ned på noen som tar det valget, neida. Men samtidig så må man kunne tåle å høre om ulempene det er å få barn så seint. Jeg har ikke de samme "fordommene" mot unge mødre, men det er det kanskje andre folk igjen som har. Vi er forskjellige. Ønsker deg uansett lykke til videre med prøvingen hvis det er dette du virkelig vil ❤️. Det er ditt valg og ditt liv, og ingen andre skal sette seg til doms over det. Anonymkode: 1350c...a28 1
Rebecca30 Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Fuck alle som kritiserer kvinner for å få barn i ulike aldre og situasjoner! 🤬😤 Hvis barnet er ønsket og tatt vare på, burde vi støtte og ikke dømme. ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Husk at på KG og andre fora sitter det mange mennesker som ikke har det bra med seg selv og som føler seg bedre om de kan tråkke andre ned. De føler seg bra når de tenker at folk blir såret av å høre at det er noe galt med dem, at de er for unge, for gamle, for syke, for fattige, for dumme til å få barn. For ikke å snakke om den merkelige gruppen kvinner som aldri vil ha barn selv, men likevel bruker mye tid på et forum for foreldre og barn for å skrive innlegg om hvor fantastisk det er å ikke ha barn. Ikke hør på noen av disse. Det er ikke normale og lykkelige mennesker som tråkker på andre. Det er ditt liv og bare du vet hvordan du skal leve det. Anonymkode: 0f667...85f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Jeg lurer egentlig veldig på hva som defineres som ung mor i dag, altså hvor går den øvre grensa? Var 24 da jeg fikk min og ble enten møtt med at det var positivt og en fin alder, eller at jeg var aaaalt for ung og små-ekle kommentarer om at jeg burde melde meg på Unge Mødre. 😅 Anonymkode: d3a83...72c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Av de eldre mødrene jeg vet om så er de alle langt mer ressurssterke og mindre stressa enn de yngre. Ønsket om barn har gjerne vært sterkt for disse kvinnene, og selv om man kanskje er litt mer sliten av våkenetter så syns jeg de likevel virker mer motiverte for den slitsomme fasen. Det er jo også store variasjoner biologisk. Jeg ville ikke bekymret meg for å bli en "eldre mor" hvis jeg følte meg frisk og klar for oppgaven. Anonymkode: bb191...a15 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer egentlig veldig på hva som defineres som ung mor i dag, altså hvor går den øvre grensa? Var 24 da jeg fikk min og ble enten møtt med at det var positivt og en fin alder, eller at jeg var aaaalt for ung og små-ekle kommentarer om at jeg burde melde meg på Unge Mødre. 😅 Anonymkode: d3a83...72c Er usikker på det altså. Jeg var 27 år da jeg fikk mitt første barn, og folk omtalte meg som "ung mor" den gangen. Men vet ikke. Synes generelt at når man vil ha barn (så lenge man er voksen) burde bli mye mindre diskutert negativt. For meg spiller det jo ingen rolle om naboen får barn når hun er 18, 25, 34 eller 42. Dårlig gjort å komme med negative kommentarer om at man er for ung eller gammel mor. Så forresten litt på Unge mødre for noen år siden, og er jo ikke alle der som er dårlige mødre. Finnes veldig mange gode unge mødre. Anonymkode: dd10c...d60 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Husk at på KG og andre fora sitter det mange mennesker som ikke har det bra med seg selv og som føler seg bedre om de kan tråkke andre ned. De føler seg bra når de tenker at folk blir såret av å høre at det er noe galt med dem, at de er for unge, for gamle, for syke, for fattige, for dumme til å få barn. For ikke å snakke om den merkelige gruppen kvinner som aldri vil ha barn selv, men likevel bruker mye tid på et forum for foreldre og barn for å skrive innlegg om hvor fantastisk det er å ikke ha barn. Ikke hør på noen av disse. Det er ikke normale og lykkelige mennesker som tråkker på andre. Det er ditt liv og bare du vet hvordan du skal leve det. Anonymkode: 0f667...85f Kanskje det er noe i det, men jeg vet ikke noe om de som skriver her egentlig. Er ikke så ofte jeg ser noen som ikke vil ha barn skrive her inne, men har kanskje ikke lest nok her inne. Men ja, ser generelt at en del skriver negative ting for å såre. Totalt unødvendig. Anonymkode: dd10c...d60
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 De trådene jeg har sett om emnet er skrevet av en dame som spør rett ut om hva folk mener. Som i denne Jeg synes ikke det er så mange som har fordommer, men når man spør rett ut så må man tåle å få svar. Hvis dette plager deg så er det bare å la være å google emnet. Verre er det ikke. Anonymkode: 4a1a1...bde
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg må innrømme at jeg ikke har et så positivt syn på kvinner som får barn når de er 40 +. Men dette er i hovedsak begrunnet i biologi, og risikoen det er med å være i så høy alder når man er gravid. Ja, og så tanken på barnet at det ikke kan være kjekt med såpass gamle foreldre. Å bli mor i så høy alder kunne jeg aldri ha tenkt meg selv. Men å rakke ned på noen som tar det valget, neida. Men samtidig så må man kunne tåle å høre om ulempene det er å få barn så seint. Jeg har ikke de samme "fordommene" mot unge mødre, men det er det kanskje andre folk igjen som har. Vi er forskjellige. Ønsker deg uansett lykke til videre med prøvingen hvis det er dette du virkelig vil ❤️. Det er ditt valg og ditt liv, og ingen andre skal sette seg til doms over det. Anonymkode: 1350c...a28 Det med at det er større risiko er jo absolutt en faktor ja, og dessverre er det slik. Jeg er jo selvsagt redd pga. dette selv, men er kanskje større risiko for at jeg ikke klarer å bli gravid igjen enn at det går galt om jeg blir gravid. Risikoen for kromosomavvik leser man at dobler seg eller mer med alder 40+, men den er allerede veldig lav i utgangspunktet. Så når risikoen er rundt 1.5%, er det jo 98.5% sjanse for at det går bra? Prøver å overbevise meg selv i alle fall. Anonymkode: dd10c...d60
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 Fordi noen ikke har det godt med seg selv. Så for å prøve å føle seg bedre rakker de ned på andre mennesker. Om man er 16, 43 eller ufør så kan man bli gode foreldre. Ønsker deg og mannen din lykke til. Håper det klaffer for dere snart 🤞 Anonymkode: 78c33...894 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg må innrømme at jeg ikke har et så positivt syn på kvinner som får barn når de er 40 +. Men dette er i hovedsak begrunnet i biologi, og risikoen det er med å være i så høy alder når man er gravid. Ja, og så tanken på barnet at det ikke kan være kjekt med såpass gamle foreldre. Å bli mor i så høy alder kunne jeg aldri ha tenkt meg selv. Men å rakke ned på noen som tar det valget, neida. Men samtidig så må man kunne tåle å høre om ulempene det er å få barn så seint. Jeg har ikke de samme "fordommene" mot unge mødre, men det er det kanskje andre folk igjen som har. Vi er forskjellige. Ønsker deg uansett lykke til videre med prøvingen hvis det er dette du virkelig vil ❤️. Det er ditt valg og ditt liv, og ingen andre skal sette seg til doms over det. Anonymkode: 1350c...a28 Det er en veldig dårlig begrunnelse, det er helt naturlig for kvinner å få barn gjennom hele sin fertile "karriere". Før prevensjonens tid fikk kvinner barn fra de var i slutten av tenåra til begynnelsen av 40-åra. Det er faktisk det som er "naturlig" (for dem som er opptatt av det), ikke å få 2 barn når man er mellom 25 og 30 (som iflg enkelte er den eneste akseptable måten å gjøre det på). Folk har meninger om det meste, det er ikke verd å bry seg så fryktelig mye om. Og husk at hva folk svarer på et anonymt forum ikke er lik hva de sier til folk ansikt til ansikt. Tror ikke noen kommer til å stoppe deg på gata og si at du ikke burde fått barn, altså
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 Fordi vi er kvinner, vi er aldri bra nok. Anonymkode: 1d9d3...a6c
Gjest Anonyme-meg Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 Hva folk mener om de valgene du tar. Må du bare la passere. Man får det så mye bedre med seg selv, når man slutter å ta til seg alt det negative. Det er ikke lett, men noe man må trene på. Folk vil mene forskjellig om alt mulig. Stiller man et spørsmål her på kg eller andre steder, kommer det svar i alle fasonger. Det er mye som er nedsettende kommentarer. Men man må kunne diskutere både for og i mot. Og velger man å legge ut noe, må man også tåle de svarene man ikke hadde håpet på. Når det er sakt. Så mener jeg det er lite gjennomtenkt å sette barn til verden, hvis man ikke har økonomi til det. Eller de som ikke planlegger for uforesette ting. Så mange barn som lever i barnefattigdom i Norge.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 Jeg som selv ble mor som 29-, 38-, og 40 åring tar meg selv i å tenke oi, gammel mor da om jeg hører folk få barn i sluuten av 30 årene eller begynnelsen av 40 årene. Jeg føler meg jo selv MYE yngre😅. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er en bedre mor nå enn da jeg var 29. Men igjen, hadde jeg fått barn når jeg var 18-20 og så igjen når jeg var 29 ville jeg nok sagt det samme fordi jeg har erfaring og "vet bedre". Men ja, de to minste barna mine vil jo ha en mye eldre mor enn naboen som fikk ca på likt og var/er hhv 24-26 år. Fordommene lever i oss alle, ja, selv når man er i samme situasjon selv. Anonymkode: e4706...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå