CAPS LOCK Skrevet 19. mars 2023 #21 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan han testamentere alt, inkludert huset og sånn sett gjøre barna arveløse? Anonymkode: 7c1f8...035 Nei. Han kan som hovedregel testamentere inntil 1/3-del til samboeren. 2/3-deler går til barna, men hvis hvert av barna får 15G, kan han likevel testamentere alt som overstiger dette til samboeren.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #22 Skrevet 19. mars 2023 Takk for alle svar! Vi har snakket om å gifte oss, men på rett grunnlag.. så det er planlagt i fremtiden 😊 Jeg fikk litt kalde føtter da jeg leste mye om dette å kjøpe seg inn, innvistere mye penger.. men plutselig en dag om 4,6 eller 60 år at dette forsvinner ifra meg pga dette. Bygge opp ett liv, fremtiden ++ men så må alt bort etter hans begravelse (får å sette det på spissen). Det kan bli veldig tøft! Jeg har 100% forståelse for at særkullsbarn vil ha sin arv.. jeg støtter den fult ut. Men da stopper det liksom min gnist i å legge i masse penger i huset. Jeg har ikke mulighet til å betale på dette + ett annet backup hus/leilighet. Så spørsmålet var vell hva HAN kan gjøre, å hva dere gjorde i ett sånt tilfelle.. husk at jeg er ufør, og har ikke sjans til å legge av noe annet enn i dette huset. Det er snakk om å eie 40% i første omgang TS Anonymkode: 6ceb7...bc8
Team retriever Skrevet 19. mars 2023 #23 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Gift dere. Anonymkode: 41078...7a8 Hjelper ikke her
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #24 Skrevet 19. mars 2023 CAPS LOCK skrev (6 minutter siden): Nei. Han kan som hovedregel testamentere inntil 1/3-del til samboeren. 2/3-deler går til barna, men hvis hvert av barna får 15G, kan han likevel testamentere alt som overstiger dette til samboeren. Hvis man er gift da, kan man testamentere bort alt til ektefellen, evt skrive huset over på henne? Anonymkode: 7c1f8...035
CAPS LOCK Skrevet 19. mars 2023 #25 Skrevet 19. mars 2023 Team retriever skrev (1 minutt siden): Hjelper ikke her Jo. Arven øker fra 4G til 25 % 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #26 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for alle svar! Vi har snakket om å gifte oss, men på rett grunnlag.. så det er planlagt i fremtiden 😊 Jeg fikk litt kalde føtter da jeg leste mye om dette å kjøpe seg inn, innvistere mye penger.. men plutselig en dag om 4,6 eller 60 år at dette forsvinner ifra meg pga dette. Bygge opp ett liv, fremtiden ++ men så må alt bort etter hans begravelse (får å sette det på spissen). Det kan bli veldig tøft! Jeg har 100% forståelse for at særkullsbarn vil ha sin arv.. jeg støtter den fult ut. Men da stopper det liksom min gnist i å legge i masse penger i huset. Jeg har ikke mulighet til å betale på dette + ett annet backup hus/leilighet. Så spørsmålet var vell hva HAN kan gjøre, å hva dere gjorde i ett sånt tilfelle.. husk at jeg er ufør, og har ikke sjans til å legge av noe annet enn i dette huset. Det er snakk om å eie 40% i første omgang TS Anonymkode: 6ceb7...bc8 Jeg skjønner ikke hva du mener. Kan ikke du forklare hvorfor din investering blir «borte» hvis han dør før deg. For det gjør den jo ikke. Anonymkode: 41078...7a8 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #27 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man er gift da, kan man testamentere bort alt til ektefellen, evt skrive huset over på henne? Anonymkode: 7c1f8...035 Nei til det første, ja til det andre. Anonymkode: 41078...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #28 Skrevet 19. mars 2023 Eller så kan han sette huset på henne, tinglyse 100%. Gjør i realiteten særkullsbarn arveløse angående huset, men kanskje han har andre verdier. Praktisk det pappa har gjort. Satt alt på kjerringa si, 18 år yngre enn han, så sier jo seg selv at han dør først. Han ville sikre henne, var hans ord... Anonymkode: 0acee...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #29 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke hva du mener. Kan ikke du forklare hvorfor din investering blir «borte» hvis han dør før deg. For det gjør den jo ikke. Anonymkode: 41078...7a8 Tja, å selge en bolig innebærer litt risiko på kort sikt. Anonymkode: 5ee7d...fa6 1
CAPS LOCK Skrevet 19. mars 2023 #30 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man er gift da, kan man testamentere bort alt til ektefellen, evt skrive huset over på henne? Anonymkode: 7c1f8...035 Nei. Regelen om pliktdelsarv til barna er den samme. Barna skal ha 2/3-deler eller hvis 15G til hvert barn er mindre, 15G, men han kan selvsagt gi huset til henne mens han lever så sant gaven innebærer en realitet mens han lever. Han må i så fall bare passe på å skrive en ektepakt.
Helene Skrevet 19. mars 2023 #31 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har hatt litt rar situasjon. Jeg er ufør, har særkullsbarn, men eide bolig. Eier flere verdier enn mannen. Dengang jeg giftet meg, ordnet delvis særeie, bare fordi jeg hadde særkullsbarn.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #32 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for alle svar! Vi har snakket om å gifte oss, men på rett grunnlag.. så det er planlagt i fremtiden 😊 Jeg fikk litt kalde føtter da jeg leste mye om dette å kjøpe seg inn, innvistere mye penger.. men plutselig en dag om 4,6 eller 60 år at dette forsvinner ifra meg pga dette. Bygge opp ett liv, fremtiden ++ men så må alt bort etter hans begravelse (får å sette det på spissen). Det kan bli veldig tøft! Jeg har 100% forståelse for at særkullsbarn vil ha sin arv.. jeg støtter den fult ut. Men da stopper det liksom min gnist i å legge i masse penger i huset. Jeg har ikke mulighet til å betale på dette + ett annet backup hus/leilighet. Så spørsmålet var vell hva HAN kan gjøre, å hva dere gjorde i ett sånt tilfelle.. husk at jeg er ufør, og har ikke sjans til å legge av noe annet enn i dette huset. Det er snakk om å eie 40% i første omgang TS Anonymkode: 6ceb7...bc8 Hva mener du? Hvis du kjøper deg inn så du eier 40% av huset, så mister du ikke dine 40% hvis han dør. Det kan hende du må selge huset for å betale arv til særkullsbarnet, men det går jo av mannens 60%, ikke dine 40. Anonymkode: 766ff...e67 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #33 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke hva du mener. Kan ikke du forklare hvorfor din investering blir «borte» hvis han dør før deg. For det gjør den jo ikke. Anonymkode: 41078...7a8 Hvis jeg vier alt av økonomi og kjærlighet til dette huset, men han skulle falle ifra, så har ikke jeg per dags dato penger til å betale ut særkullsbarnet. Livsforsikringen hans står oppført på barna.. vi har snakket om testamentet, men han er ikke like engasjert som meg, da dette ikke går utover han om jeg dør.. Ts Anonymkode: 6ceb7...bc8
Ulven Skrevet 19. mars 2023 #34 Skrevet 19. mars 2023 Gift dere er første bud. Så setter han deg som begunstiget på livsforsikringen. Da vil du kunne ha mulighet til å kjøpe ut særkullsbarnet, mens du sitter i uskifte med fellesbarna. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #35 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg vier alt av økonomi og kjærlighet til dette huset, men han skulle falle ifra, så har ikke jeg per dags dato penger til å betale ut særkullsbarnet. Livsforsikringen hans står oppført på barna.. vi har snakket om testamentet, men han er ikke like engasjert som meg, da dette ikke går utover han om jeg dør.. Ts Anonymkode: 6ceb7...bc8 Men du får jo pengene dine ut igjen når du selger huset ved et ev. arveoppgjør, så hva er problemet? Anonymkode: 766ff...e67 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #36 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg vier alt av økonomi og kjærlighet til dette huset, men han skulle falle ifra, så har ikke jeg per dags dato penger til å betale ut særkullsbarnet. Livsforsikringen hans står oppført på barna.. vi har snakket om testamentet, men han er ikke like engasjert som meg, da dette ikke går utover han om jeg dør.. Ts Anonymkode: 6ceb7...bc8 Han får kjøpe seg mer livsforsikring. Hvor mange barn har han totalt? Dersom det f.eks. er 6 barn og du kjøper 40% av huset så vil jo de tre særkullsbarna kun ha krav på 20% av boligens verdi dersom han gir deg 1/3 av huset. De resterende 80% tilfaller jo deg. Dere bør regne på det og sørge for at livsforsikringen i din favør er stor nok til at du kan bli boende. Etterkvart som lånet nedbetales kan dere refudusere forsikringsdekningen. Anonymkode: 5ee7d...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #37 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han får kjøpe seg mer livsforsikring. Hvor mange barn har han totalt? Dersom det f.eks. er 6 barn og du kjøper 40% av huset så vil jo de tre særkullsbarna kun ha krav på 20% av boligens verdi dersom han gir deg 1/3 av huset. De resterende 80% tilfaller jo deg. Dere bør regne på det og sørge for at livsforsikringen i din favør er stor nok til at du kan bli boende. Etterkvart som lånet nedbetales kan dere refudusere forsikringsdekningen. Anonymkode: 5ee7d...fa6 *gir deg 1/3 i testament, ikke 1/3 av huset. Anonymkode: 5ee7d...fa6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #38 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du får jo pengene dine ut igjen når du selger huset ved et ev. arveoppgjør, så hva er problemet? Anonymkode: 766ff...e67 Men jeg vil jo ikke selge huset? Jeg vil ikke sitte å føle på at jeg bor her så lenge han lever.. Jeg ønsker å unngå å havne i den situasjon at jeg må flytte ut ifra hva vi har fått til sammen etter hans begravelse.. Anonymkode: 6ceb7...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #39 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etterkvart som lånet nedbetales kan dere refudusere forsikringsdekningen. Nei... Nedbetaling gjør at arvingenes del stiger i verdi, i tillegg vil verdistigning øke arvingenes del. Anonymkode: 766ff...e67 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #40 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg vil jo ikke selge huset? Jeg vil ikke sitte å føle på at jeg bor her så lenge han lever.. Jeg ønsker å unngå å havne i den situasjon at jeg må flytte ut ifra hva vi har fått til sammen etter hans begravelse.. Anonymkode: 6ceb7...bc8 Men hvis du ikke kjøper deg inn i det hele tatt må du også selge huset? Så hvorfor er du skeptisk til å kjøpe deg inn? Anonymkode: 766ff...e67 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå