Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg vil jo ikke selge huset? Jeg vil ikke sitte å føle på at jeg bor her så lenge han lever..  Jeg ønsker å unngå å havne i den situasjon at jeg må flytte ut ifra hva vi har fått til sammen etter hans begravelse..

Anonymkode: 6ceb7...bc8

Er du litt…enkel? Du skal altså ha ALT, og særkullsbarnet ingenting? Selv om du i utgangspunktet ikke eier noe?

Anonymkode: 41078...7a8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du litt…enkel? Du skal altså ha ALT, og særkullsbarnet ingenting? Selv om du i utgangspunktet ikke eier noe?

Alt? hvor står det? :) Særkullsbarnet skal få sin del av arven, men husk at det er fellesbarn her å.. Spørsmålet var hva han kan gjøre sånn at boligen ikke må bli solgt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg vil jo ikke selge huset? Jeg vil ikke sitte å føle på at jeg bor her så lenge han lever..  Jeg ønsker å unngå å havne i den situasjon at jeg må flytte ut ifra hva vi har fått til sammen etter hans begravelse..

Huset blir jo uansett solgt dersom du ikke kjøper deg inn.

Hvis det kun er 1 særkullsbarn så vil barnet ha rett på minimum 1/6 av alt din mann eier i arv. Det utgjør 16,6%. Det finnes nok av livsforsikringer som fikser dette problemet. Dere kan også tinglyse forkjøpsrett til lengstlevende.

Skaff dere testament og forsikring så har du råd til å overta huset.

Anonymkode: 5ee7d...fa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt? hvor står det? :) Særkullsbarnet skal få sin del av arven, men husk at det er fellesbarn her å.. Spørsmålet var hva han kan gjøre sånn at boligen ikke må bli solgt

Og svaret er enkelt; du kjøper deg inn, og han lager en livsforsikring som begunstiger deg med 60 % av husets verdi, så du kan bruke de pengene på å kjøpe ut arvingene om han dør før deg.

Anonymkode: 31e67...e4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis du ikke kjøper deg inn i det hele tatt må du også selge huset? Så hvorfor er du skeptisk til å kjøpe deg inn?

Anonymkode: 766ff...e67

Hvis han ikke ønsker å sikre meg, så ønsker ikke jeg å kjøpe meg inn. Han vil at jeg skal bli med på ett nytt lån da huset må pusses opp.. Da vi snakket med banken sa de at jeg stiller sterkere som alenemor mtp husbanken ++. Jeg kjøper meg ikke inn i noe jeg bare bor i så lenge han lever

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han masse penger utenom bolig da? Og hva med deg, har du store verdier utenom? 
Hvis ikke så kan det hende du må selge boligen for å betale ut særkullsbarnet.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og svaret er enkelt; du kjøper deg inn, og han lager en livsforsikring som begunstiger deg med 60 % av husets verdi, så du kan bruke de pengene på å kjøpe ut arvingene om han dør før deg.

Anonymkode: 31e67...e4d

Takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke ønsker å sikre meg, så ønsker ikke jeg å kjøpe meg inn. Han vil at jeg skal bli med på ett nytt lån da huset må pusses opp.. Da vi snakket med banken sa de at jeg stiller sterkere som alenemor mtp husbanken ++. Jeg kjøper meg ikke inn i noe jeg bare bor i så lenge han lever

Neivel. Da har du vel andre ting å investere i som gir bedre avkastning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er der vi er så vil jeg gjerne uttrykke at jeg syns det er hårreisende at din mann ikke har ordnet deg noen form for sikkerhet en eller annen gang før dere plutselig sitter her med 3 barn. Min mann var ikke stor fan av ekteskap men vi ble gift så snart jeg ble gravid med nr. 1 allikevel.

Det er helt på sin plass at han tar grep for å sikre deg med både testament, gunstig innkjøpspris og livsforsikring.

En livsforsikring utbetalt til et umyndig barn vil utelukkende gå til Statsforvalteren. Det er mye viktigere at du sikres for at barna skal ha det bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neivel. Da har du vel andre ting å investere i som gir bedre avkastning.

Uføre med 3 barn har neppe store summer de kan investere i noe som helst…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er mer forvirret enn før. Hvorfor? Hvorfor vil du ikke kjøpe deg inn hvis det må selges, når du ikke eier så må det også selges? Hva har husbanken og alenemor med saken å gjøre? Vurderer du å gå fra ham hvis du ikke kan sitte med huset etter at han dør?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer forvirret enn før. Hvorfor? Hvorfor vil du ikke kjøpe deg inn hvis det må selges, når du ikke eier så må det også selges? Hva har husbanken og alenemor med saken å gjøre? Vurderer du å gå fra ham hvis du ikke kan sitte med huset etter at han dør?

Skal prøve å forklare bedre.. hadde det ikke vært særkullsbarn så hadde jeg ikke måttet betale ut noen (om vi er gift), om jeg legger i penger, så risikerer jeg å miste hjemmet mitt om min samboer ikke sikrer meg på noen måte. Han ønsker at jeg eier en del av huset, det går ikke utover han om jeg da dør.. om jeg eier 50% og han dør så mister jeg han, barna mister far og vi blir husløse. Om jeg ikke kjøper meg inn, så fair. Men dette er noe han vil at jeg skal gjøre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du kjøper deg inn så eier du din del og den skal ikke særkullsbarna ha noe av. Det er kun den delen av boligen han eier særkullsbarna og deres felles barn skal arve og den skal du også arve en del av dermed beholder du din del pluss du arver en del av hans.

Anonymkode: fd2f2...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å forklare bedre.. hadde det ikke vært særkullsbarn så hadde jeg ikke måttet betale ut noen (om vi er gift), om jeg legger i penger, så risikerer jeg å miste hjemmet mitt om min samboer ikke sikrer meg på noen måte. Han ønsker at jeg eier en del av huset, det går ikke utover han om jeg da dør.. om jeg eier 50% og han dør så mister jeg han, barna mister far og vi blir husløse. Om jeg ikke kjøper meg inn, så fair. Men dette er noe han vil at jeg skal gjøre

Er han helt negativ til å kjøpe mer livsforsikring? Alternativt flytt forsikringen på dine barn over på deg. Små barn trenger ikke å ha en sparekonto hos Statsforvalteren. De trenger en mor som har råd til egen bolig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Huset blir jo uansett solgt dersom du ikke kjøper deg inn.

Hvis det kun er 1 særkullsbarn så vil barnet ha rett på minimum 1/6 av alt din mann eier i arv. Det utgjør 16,6%. Det finnes nok av livsforsikringer som fikser dette problemet. Dere kan også tinglyse forkjøpsrett til lengstlevende.

Skaff dere testament og forsikring så har du råd til å overta huset.

11,25% av husets totale verdi, hvis vi bare ser på det. Men da har jeg regnet ut fra at TS arver 1/4 som gift, ikke 4G som samboer. 

Så hvis du vil beholde huset: 1) gift dere og 2) tegn forsikring der du får pengene som oppdateres jevnlig så den alltid er verdt minst 11,25% av husets verdi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

om jeg eier 50% og han dør så mister jeg han, barna mister far og vi blir husløse. Om jeg ikke kjøper meg inn, så fair. Men dette er noe han vil at jeg skal gjøre

Hvorfor er det fair hvis du ikke har kjøpt deg inn, men ikke fair hvis du har kjøpt deg inn etter hans ønske???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det fair hvis du ikke har kjøpt deg inn, men ikke fair hvis du har kjøpt deg inn etter hans ønske???

Hvorfor skal jeg kjøpe meg inn etter hans ønske, om han ikke unner meg å sitte med huset hvis han dør først?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal jeg kjøpe meg inn etter hans ønske, om han ikke unner meg å sitte med huset hvis han dør først?

Unner han deg ikke det? 

Og om så skulle være - du er villig til å sette deg selv i en svakere økonomisk posisjon, som går ut over barna dine, ved å ikke kjøpe deg inn, for å vinne en krangel? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unner han deg ikke det? 

Og om så skulle være - du er villig til å sette deg selv i en svakere økonomisk posisjon, som går ut over barna dine, ved å ikke kjøpe deg inn, for å vinne en krangel? 

Det som er at jeg stiller svakere i forholdet om jeg kjøper meg inn uten sikkerhet ifra han :) banken sine ord! 

• Liker 1
Skrevet

Alle forslagene om hvordan TS skal tilgodeses på bekostning av særkullsbarnet forutsetter at mannen er en tulling.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...