AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Hei, hvordan har dere gjort det med å sikre dere selv og samboer? Er det noen i samme situasjon? Han er i lederstilling, jeg er ufør. Han eier hus, jeg eier ingenting. Vi har 3 fellesbarn, han har barn ifra tideligere forhold. Vi bor sammen i huset han eier, men vi ønsker at jeg kjøper meg inn.. men så kommer jo dette med testament, arv, særkullsbarn ++ Har snakket med banken, men de mener vi må snakke med advokat før jeg tar meg opp ett lån, sånn at jeg ikke betaler på noe å risikerer at dette forsvinner når han en dag dør. Noen steforeldre/lavtlønnede som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 6ceb7...bc8
fru Alving Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Hvis dere er gift så kan du sitte i uskifte med deres felles barn, ikke med hans særkulls. Det kan de imidlertid gå med på, men mange vil ikke gjøre det. Og med god grunn. Kanskje det er bedre å kjøpe en egen leilighet du kan leie ut, så kan du eventuelt flytte inn der eller selge den om du skulle trenge penger. 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Han kan gjøre hva han vil mens han lever☺️ Så om dere blir enige om at du kjøper deg inn 50% i huset for xx millioner så er det opp til han. Om han da dør kan særkullsbarn kreve si arv som er 50% av bolige. Da må du enten kjøpe de ut eller selge huset og ta med deg 50% av salgssum til ny bolig. Hvordan har dere rukket få tre felles barn før dette var ordnet opp i?😝 Anonymkode: 42665...5e0 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 … hvordan tenker du at din andel skal «forsvinne» fordi han dør? Anonymkode: 41078...7a8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Der finnes forsikringer for par med særkullsbarn. Om den ene faller fra ordner forsikringen med arv til etterlatte barn og gjenlevende part kan beholde hus, hytte og så videre Anonymkode: 11e76...ea3 1
fru Alving Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han kan gjøre hva han vil mens han lever☺️ Så om dere blir enige om at du kjøper deg inn 50% i huset for xx millioner så er det opp til han. Om han da dør kan særkullsbarn kreve si arv som er 50% av bolige. Da må du enten kjøpe de ut eller selge huset og ta med deg 50% av salgssum til ny bolig. Hvordan har dere rukket få tre felles barn før dette var ordnet opp i?😝 Anonymkode: 42665...5e0 Enig i siste spørsmålet. Men særkullsbarna skal ikke arve 50% (forutsatt at de eier like mye da...)av bolig, TS og fellesbarna har og arverett. 2
Summeer Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Barna arver likt, så lenge han eier alt blir det 25% på hver. Dør han først så trekkes evt din del av verdiene ut først, så deles hans del på fire du bør uansett gjøre opp med særkullsbarnet om han dør, så tegn en forsikring på han som tilgodeser deg med såpass mye at barna kjøpes ut med en gang. Dere bør virkelig ta en tur til advokat! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 fru Alving skrev (1 minutt siden): Enig i siste spørsmålet. Men særkullsbarna skal ikke arve 50% (forutsatt at de eier like mye da...)av bolig, TS og fellesbarna har og arverett. Ja det er sant! Gikk litt fort😇 Riktig som du sier 50% skal deles mellom alle barna særkullsbarn og fellesbarn. Men særkullsbarn kan kreve sin arv og tvinge til salg av bolig siden man ikke kan siste i uskifte uten godkjenning av særkullsbarn. Anonymkode: 42665...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): … hvordan tenker du at din andel skal «forsvinne» fordi han dør? Anonymkode: 41078...7a8 Hun har ingen andel. Hun eier ingenting og oppsparer ingenting fordi hun bare er samboer. Dere kan bli gift. Da vil i det minste verdiene dere sparer opp mens dere er gift likedeles slik at du ikke står på helt bar bakke. Alternativt kan han begrense særkullsbarnas rett til arv til minstearv (15G) i testament og gi deg resten. Samtidig kan dere ordne livsforsikring som gir deg nok til å kjøpe barna ut. Anonymkode: 5ee7d...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Summeer skrev (5 minutter siden): Barna arver likt, så lenge han eier alt blir det 25% på hver. Dør han først så trekkes evt din del av verdiene ut først, så deles hans del på fire du bør uansett gjøre opp med særkullsbarnet om han dør, så tegn en forsikring på han som tilgodeser deg med såpass mye at barna kjøpes ut med en gang. Dere bør virkelig ta en tur til advokat! Samboere med felles barn arver ikke 25%, men 4G. Anonymkode: 5ee7d...fa6 1
Summeer Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samboere med felles barn arver ikke 25%, men 4G. Anonymkode: 5ee7d...fa6 Hvor skrev jeg at samboer arver? Barna arver 1/4 hver, de kan tegne forsikring der samboere sikrer hverandre slik at man kan kjøpe ut barn i tilfeller der en forelder faller fra
CAPS LOCK Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 Summeer skrev (8 minutter siden): Barna arver likt, så lenge han eier alt blir det 25% på hver. Dør han først så trekkes evt din del av verdiene ut først, så deles hans del på fire Samboere som har barn med avdøde, har rett på arv. Lov om arv og dødsboskifte § 12 sier: "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata Resten deles mellom barna hans. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 I morgen mens han lever: Han kan også overføre/tinglyse deg som eier av bolig 50% uten at du betaler noen ting. Han kan sette 500.000 på en konto som er din, som gave. Dere står fritt til å gjøre det meste uten å være gift, mens han lever vel og merke. Anonymkode: 42665...5e0 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Enkleste er vel å gifte seg, da arver du mere fra han. Som samboer med fellesbarn arver du kun 4G. Og selvfølgelig opprette livsforsikring som begunstiger deg. Men om han eier 100% av huset er du likevel fucked. Da arver alle barna huset, vet ikke hvordan det blir da. Siden vil tro mange av barna er under 18? Dette vet advokat. Anonymkode: 0acee...1ee 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 Dere kan også i ektepakt eller samboeravtale for eksempel avtale at alt ervervet etter du ble gravid med det første barnet eies 50%-50%. Da blir det som om dere var gift med felleseie på mange måter. Anonymkode: 5ee7d...fa6 1
CAPS LOCK Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 Han kan tilgodese deg i testament. Han kan som hovedregel testamentere inntil 1/3-del til deg. Hvis hvert av barna får 15G, kan han likevel testamentere alt som overstiger dette til deg.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Summeer skrev (6 minutter siden): Hvor skrev jeg at samboer arver? Barna arver 1/4 hver, de kan tegne forsikring der samboere sikrer hverandre slik at man kan kjøpe ut barn i tilfeller der en forelder faller fra Barna kan vel ikke arve 1/4 hver samtidig som samboer har arverett. Da får man jo mer enn 100%. Så derfor misforsto jeg. Anonymkode: 5ee7d...fa6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 CAPS LOCK skrev (Akkurat nå): Han kan tilgodese deg i testament. Han kan som hovedregel testamentere inntil 1/3-del til deg. Hvis hvert av barna får 15G, kan han likevel testamentere alt som overstiger dette til deg. Kan han testamentere alt, inkludert huset og sånn sett gjøre barna arveløse? Anonymkode: 7c1f8...035
CAPS LOCK Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barna kan vel ikke arve 1/4 hver samtidig som samboer har arverett. Da får man jo mer enn 100%. Så derfor misforsto jeg. Anonymkode: 5ee7d...fa6 Du misforstod ikke. Tvert imot hadde du helt rett: samboere med felles barn med avdøde har rett på arv. Dermed arver ikke barna alt. De arver det som er igjen etter at samboeren har fått 4G.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå