Gå til innhold

Er det vanskelig å lære voksen katt apport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår blir 4 år i juni og liker godt å leke når han er i det rette humøret, og jeg lurer da på om han er for gammel til å lære seg å hente leker som vi kaster til han?

Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: e708b...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er matmotiverte. Bytt ting du kaster, og gi belønning når du får de tilbake.
Først må du nok lære katten din å følge hånden din, for å være årvåken på kontakten med deg, og hvilke belønninger det medfører.

• Nyttig 1
Skrevet

Hjelper å være 2, for katten kommer ikke nødvendigvis tilbake med leken av seg selv. Hvis du kaster den, kan du få annen til å «hente leken» med katten, og føre den bort til deg igjen. Gi katten godteri. Øv på dette mye. Tilslutt vil (forhåpentligvis) katten ta med leken bort av seg selv.

Katten min kunne apport, ikke nå lenger. Men kan fortsatt gi labb.

AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (5 timer siden):

Hjelper å være 2, for katten kommer ikke nødvendigvis tilbake med leken av seg selv. Hvis du kaster den, kan du få annen til å «hente leken» med katten, og føre den bort til deg igjen. Gi katten godteri. Øv på dette mye. Tilslutt vil (forhåpentligvis) katten ta med leken bort av seg selv.

Katten min kunne apport, ikke nå lenger. Men kan fortsatt gi labb.

Hvorfor kan den ikke apport lengre?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min gjør det av seg selv, har aldri trengt å lære ham det. Hvorfor vil du lære katten dette? For å slippe å hente leken selv?

Anonymkode: 2909d...504

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min gjør det av seg selv, har aldri trengt å lære ham det. Hvorfor vil du lære katten dette? For å slippe å hente leken selv?

Anonymkode: 2909d...504

Fordi det er gøy for både meg og de kattene jeg har gjort det med, og selvfølgelig fordi det er stress å kaste leken 58 ganger fra sofaen og hente den selv.

Katten vår sitter bare og ser på leken og er veldig lat.😸

Ts

Gjest takinova
Skrevet

Kan man lære en katt noe som helst som den ikke vil da 😉

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å lære en katt noe som helst den ikke vil selv.

Men altså, jeg har sett folk trene katt til litt av hvert, og da er klikkertrening, slik som man gjør med hund brukt. Så vel, har du tid og lyst, kan du jo prøve det. Husk godbiter!

AnonymBruker
Skrevet

Katter gjør dette instinktivt hvis de har lyst til det. Prøv med en leke som er enkel for dem å bære i munnen. Her går det i aluminiumsfolieballer, små lekemus og tøyball med fjær. Ene katten er mer glad i apport enn den andre, og kan holde på sikkert 40-50 ganger hvis jeg orker. 

Anonymkode: 1d11a...6de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...