AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Katten vår blir 4 år i juni og liker godt å leke når han er i det rette humøret, og jeg lurer da på om han er for gammel til å lære seg å hente leker som vi kaster til han? Hvordan går jeg frem? Anonymkode: e708b...edd
Andro Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Katter er matmotiverte. Bytt ting du kaster, og gi belønning når du får de tilbake. Først må du nok lære katten din å følge hånden din, for å være årvåken på kontakten med deg, og hvilke belønninger det medfører. 1
Heisann12345 Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Hjelper å være 2, for katten kommer ikke nødvendigvis tilbake med leken av seg selv. Hvis du kaster den, kan du få annen til å «hente leken» med katten, og føre den bort til deg igjen. Gi katten godteri. Øv på dette mye. Tilslutt vil (forhåpentligvis) katten ta med leken bort av seg selv. Katten min kunne apport, ikke nå lenger. Men kan fortsatt gi labb.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Heisann12345 skrev (5 timer siden): Hjelper å være 2, for katten kommer ikke nødvendigvis tilbake med leken av seg selv. Hvis du kaster den, kan du få annen til å «hente leken» med katten, og føre den bort til deg igjen. Gi katten godteri. Øv på dette mye. Tilslutt vil (forhåpentligvis) katten ta med leken bort av seg selv. Katten min kunne apport, ikke nå lenger. Men kan fortsatt gi labb. Hvorfor kan den ikke apport lengre? Ts Anonymkode: e708b...edd
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Min gjør det av seg selv, har aldri trengt å lære ham det. Hvorfor vil du lære katten dette? For å slippe å hente leken selv? Anonymkode: 2909d...504
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Min gjør det av seg selv, har aldri trengt å lære ham det. Hvorfor vil du lære katten dette? For å slippe å hente leken selv? Anonymkode: 2909d...504 Fordi det er gøy for både meg og de kattene jeg har gjort det med, og selvfølgelig fordi det er stress å kaste leken 58 ganger fra sofaen og hente den selv. Katten vår sitter bare og ser på leken og er veldig lat.😸 Ts Anonymkode: e708b...edd
Gjest takinova Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Kan man lære en katt noe som helst som den ikke vil da 😉
Mrs.Under Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Jeg tror ikke det er mulig å lære en katt noe som helst den ikke vil selv. Men altså, jeg har sett folk trene katt til litt av hvert, og da er klikkertrening, slik som man gjør med hund brukt. Så vel, har du tid og lyst, kan du jo prøve det. Husk godbiter!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Katter gjør dette instinktivt hvis de har lyst til det. Prøv med en leke som er enkel for dem å bære i munnen. Her går det i aluminiumsfolieballer, små lekemus og tøyball med fjær. Ene katten er mer glad i apport enn den andre, og kan holde på sikkert 40-50 ganger hvis jeg orker. Anonymkode: 1d11a...6de
Andro Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Krever litt mer å trene katt enn hund, men prinsippene er de samme: https://www.petmd.com/cat/behavior/how-teach-cat-fetch
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå