Gå til innhold

Klager på høye strøm- og matpriser. Men feriereiser selger som varmt hvetebrød

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høye strømpriser har nesten skapt regjeringskrise. Folk over hele landet var illsinte og krevde tiltak. Media slang seg på og skrev historie etter historie om hvordan folk ikke får hverdagen til å gå rundt. 

Samtidig kjøper nordmenn svindyre feriereiser som aldri før. Den svake krona har gjort utenlandsferien dobbelt så dyr. Men reisene selger som varmt hvetebrød.

Jeg får ikke dette til å henge sammen.

Anonymkode: b0c98...1c5

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle de som klager var vel de som klarte seg greit før, men sliter nå. 
De som reiser på dyre ferieturer er de som klarte seg bra før, men klarer seg greit nå

Anonymkode: 8ff73...c60

• Liker 27
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker at de samme som ikke får hverdagen til å gå rundt er de samme som bestiller seg dyre turer til utlandet? 

Anonymkode: 077a6...866

• Liker 31
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Og selv om man har råd til dyre feriereiser er det vel innafor å være misfornøyd med å kaste titusener ut vinduet i løpet av et år på akkurat samme produktet (strøm). 

Anonymkode: dc79e...70e

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høye strømpriser har nesten skapt regjeringskrise. Folk over hele landet var illsinte og krevde tiltak. Media slang seg på og skrev historie etter historie om hvordan folk ikke får hverdagen til å gå rundt. 

Samtidig kjøper nordmenn svindyre feriereiser som aldri før. Den svake krona har gjort utenlandsferien dobbelt så dyr. Men reisene selger som varmt hvetebrød.

Masse flotte tilbud om forbrukslån...  det har vært gode tider lenge og mange tar seg vann over hodet. Og feilberegner hvor dyrt europa har blitt. Det er også fremdeles en stor gruppe som har høye lønninger og god råd. 

Skrevet (endret)

Dette er ganske enkelt - det er ulike typer mennesker

1) de med god råd

2) de med middels inntekt, men som ikke har levd på grensen

3) de med middles inntekt, og som har lånt penger for å finansiere livsstilen

4) de med under middels inntekt som har lånt penger for å finansiere livsstilen

5) de under middels som har levd nøktern 

1 har ingen problemer 

2 tar ferie på samme måte som før, men har litt mindre å sette av til sparing enn tidligere 

3 tar ferie som før, men låner mer for å finansiere det

4 får ikke mer lån, så må kutte ferien

5 har ikke dratt på ferie verken før eller nå

Oppsummert 4 av 5 grupper har ikke endret ferie-valgene sine. Men prisen har økt (kronen er mindre verdt), så prisen går opp

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (1 time siden):

Dette er ganske enkelt - det er ulike typer mennesker

1) de med god råd

2) de med middels inntekt, men som ikke har levd på grensen

3) de med middles inntekt, og som har lånt penger for å finansiere livsstilen

4) de med under middels inntekt som har lånt penger for å finansiere livsstilen

5) de under middels som har levd nøktern 

1 har ingen problemer 

2 tar ferie på samme måte som før, men har litt mindre å sette av til sparing enn tidligere 

3 tar ferie som før, men låner mer for å finansiere det

4 får ikke mer lån, så må kutte ferien

5 har ikke dratt på ferie verken før eller nå

Oppsummert 4 av 5 grupper har ikke endret ferie-valgene sine. Men prisen har økt (kronen er mindre verdt), så prisen går opp

Vi er en 2

Tar ferie som før, men litt mindre til sparing.

2,5 uke til søreuropa blir det og jeg gleder meg!

Anonymkode: 985cc...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kreditt. Folk lever over evne. De låner over pipa og tror det ordner seg. Ikke bra.

Anonymkode: 83ac9...03b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kreditt. Folk lever over evne. De låner over pipa og tror det ordner seg. Ikke bra.

Anonymkode: 83ac9...03b

De fleste gjør ikke det

vi er helt vanlige folk. Har aldri tatt opp lån for å dra på ferie

Anonymkode: 985cc...d7a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: fb8ff...0ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bår man har fryst hele vinteren pga høye strømpriser må vi jo sydover for å varme oss opp igjen🥶 Kuttet ned fra 2 til 1 uke i år.. Antar det er flere en oss som sparer inn på den måten.

Anonymkode: 6bf82...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen tjener jo himla mye. Vi andre får holde oss hjemme i Norge. Må da være lov å ikke ha råd og klage på det selv om andre folk bruker pengene sine på ferie. 

Anonymkode: 0b792...09f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en oppfølger til trådene om at folk går på kjøpesenteret og trekker visakortet selv om det klages på strømpriser? 

Anonymkode: 131f7...23b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hverken klagd på høye strømpriser eller dyrere mat. Vi har bestilt oss ferietur både til sommeren og til høsten. 

Anonymkode: 66767...1f6

• Liker 2
Skrevet

Det er jo mega trist å sitte i Norge hele sommeren. Ihvertfall hvis ikke været er helt knall.

De ukene på ferie i året er året høydepunkt

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje det ikke er de samme folka?

Vi reiser fortsatt, og det gjør folk rundt oss ogs, privat og på jobb, og jeg har ikke hørt noen av dem klage noe særlig,

Ja, vi diskuterer, men de aller fleste er mer opptatt av konsekvensene det får for de som er vanskeligere stilt enn de selv.

Anonymkode: 7edd4...d32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å dra på to eller tre ferier i år. Vi har ganske god inntekt til sammen, og vi har lånt under halvparten av hva vi kunne da vi kjøpte hus. Dessuten så har vi arvet, noe som jo er mest trist.

Anonymkode: 2b12f...e6a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig mange i Norge som ikke sliter økonomisk også, men vi står jo liksom ikke frem i media å sier at nei vi har ikke noe problemer med økte renter og priser...

Anonymkode: 5afa3...39d

• Liker 2
Skrevet

Sånn har det jo egentlig alltid vært.  Vi har alltid klaget over hvor dyr maten er.  Og nå er strømmen kommet med.  Likevel synes vi at det er greit å betale like mye på billånet..  Forstå det det som kan! 

Effekten av renteøkningene slår ikke fullt inn før ut på høsten.  Da er ferieturen gjennomført, og mange vil se med forferdelse på kontoutskriftet når de ser hva ferien har kostet.  For jeg tror ikke nordmenn flest er klar over at selv om selve pakkereisen er rimelig, så koster oppholdet mye.  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Amossa said:

Effekten av renteøkningene slår ikke fullt inn før ut på høsten.  Da er ferieturen gjennomført, og mange vil se med forferdelse på kontoutskriftet når de ser hva ferien har kostet.  For jeg tror ikke nordmenn flest er klar over at selv om selve pakkereisen er rimelig, så koster oppholdet mye.  

Jeg tror de fleste nordmenn vet dette. De fleste er ikke på tur for første gang, og de fleste har fått med seg at valutaen er dyr nå. 

Anonymkode: 131f7...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...