AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Er i graviduke 6 (5+2). Jobber som fast våken nattevakt 7 netter på rad og 7 fri. Har jo lest at det kan være farlig for baby… bør jeg få tilrettelegging på jobb allerede nå eller kan det vente litt? ønsker gjerne erfaringer 😊 Anonymkode: 55575...48f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Det er ikke farlig, med mindre du ikke får sove. Er gravid selv i uke 22 og jobber våkne nattevakter. Fått beskjed fra jordmor om at det ikke er noe problem (dette er noe nyere forskning også viser) så lenge det ikke er noe problem fra meg 😊 Jeg hadde hatt det mye verre med å jobbe dag og kveld, og hadde trolig ikke orka å jobbe hadde det ikke vært for at jeg jobber natt 🙈 Kjenn etter selv hva du orker! Blir 7 netter for mye, så kan du høre om du kan få gradert sykemelding feks. Om du ikke skulle orke nattevakter kan du spørre om omplassering. Lykke til ❤️ Anonymkode: dfaed...004 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Nei, det er ikke helt sant at det er helt uproblematisk å jobbe våkne netter mens du er gravid! Den største risikoen ved dette, er at du kan forstyrre hormonbalansen i kroppen, og hormoner bør være, så langt det lar seg gjøre, i balanse under svangerskapet! Så er det sant at nyere forskning ikke har klart å vise noen markant risiko ved nattarbeid, MEN; det presiseres også her at man ikke bør jobbe mange netter på rad. Med gravide bør man uansett alltid følge «føre-var-prinsippet». Hvis det finnes en reell sjanse for at arbeidet kan skade deg eller fosteret, bør det tilrettelegges for deg på en annen måte. Mitt råd til deg er å be om tilrettelegging, og kanskje også redusert arbeidstid. Gravide pisker seg litt for hardt, og husk på at dette er en bitte liten periode av ditt lange arbeidsliv. Nå er hovedoppgaven din å sikre best mulige forhold for deg og barnet ditt!❤️ Anonymkode: 82367...ece 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke farlig, med mindre du ikke får sove. Er gravid selv i uke 22 og jobber våkne nattevakter. Fått beskjed fra jordmor om at det ikke er noe problem (dette er noe nyere forskning også viser) så lenge det ikke er noe problem fra meg 😊 Jeg hadde hatt det mye verre med å jobbe dag og kveld, og hadde trolig ikke orka å jobbe hadde det ikke vært for at jeg jobber natt 🙈 Kjenn etter selv hva du orker! Blir 7 netter for mye, så kan du høre om du kan få gradert sykemelding feks. Om du ikke skulle orke nattevakter kan du spørre om omplassering. Lykke til ❤️ Anonymkode: dfaed...004 Kan du legge ved kilder til påstanden din og den nye forskningen? Eneste jeg finner er at sjansen for abort øker med 32% etter uke 8 ved to eller flere nattevakter. Anonymkode: 55575...48f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke farlig, med mindre du ikke får sove. Er gravid selv i uke 22 og jobber våkne nattevakter. Fått beskjed fra jordmor om at det ikke er noe problem (dette er noe nyere forskning også viser) så lenge det ikke er noe problem fra meg 😊 Jeg hadde hatt det mye verre med å jobbe dag og kveld, og hadde trolig ikke orka å jobbe hadde det ikke vært for at jeg jobber natt 🙈 Kjenn etter selv hva du orker! Blir 7 netter for mye, så kan du høre om du kan få gradert sykemelding feks. Om du ikke skulle orke nattevakter kan du spørre om omplassering. Lykke til ❤️ Anonymkode: dfaed...004 Fullstendig pisspreik Anonymkode: e7956...c01
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Såklart kan nattevakter være skadelig for gravide som for alle andre. Men jeg fikk tydelig beskjed fra både jordmor og fastlege om at det går fint for meg å jobbe natt - så lenge jeg får sove nok. Å jobbe 100% natt er såklart sikkert ikke heldig for gravide, men det er ikke helt heldig for noen uansett. 😊 Anonymkode: dfaed...004
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 Jeg er 29 uker nå og har ikke jobbet en eneste nattevakt siden 3+5! Jeg tok rett og slett ikke sjansen på det, og det er vel spesielt i starten av svangerskapet det er «farligst», da fosteret ikke er utviklet enda. Du må kjenne på det selv, men jeg klarte det ikke, jeg sliter med nattevakter fra før av også.. Anonymkode: 8a963...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå