Gå til innhold

Faren min er så sta hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja han er gammel og det er kanskje vanskelig å gjøre noe annerledes. Ikke vet jeg.

Har en katt som pleier å bli med på besøk hos dem noen ganger. Han finner da mat til katten, og det er alltid i dyp liten tallerken som pus må stappe hele ansiktet nedi, selv om jeg pleier å servere på flat tallerken. Er lettere for pus å få i seg alt da (våtfor) Hver gang jeg sier fra om dette så nekter han å servere maten på flat tallerken.

Vasker aldri hendene før han lager mat og nekter å gjøre det, det har han selv sagt.

Hos meg har jeg sagt at dolokket må legges ned når man trekker ned siden tannbørsten min står like i nærheten. Gjelder alle. Men han sa at det kommer han ikke til å gjøre fordi han pleier ikke å gjøre det. 

Jeg er ikke sint, men skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig å gjøre disse tingene litt annerledes. Blir folk sånn når de kommer litt oppi åra?

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 2fd8f...8f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel du som kjenner din far best, men har han alltid vært sånn? 

Anonymkode: 03e3a...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er vel prakteksemplaret av «Sta gubbe». Skjønner at det irriterer, men han vil nok aldri forandre seg her. Smålo litt av innlegget ditt, for han minnet meg veldig om et familiemedlem jeg selv har. Tror det får bare stå til, det er ingenting av dette som er dødelig, utenom å ikke vaske hender før han lager mat. Kanskje la han få andre oppgaver enn matlaging, eller ta med take away når du er på besøk? 

Anonymkode: 26395...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det vel du som kjenner din far best, men har han alltid vært sånn? 

Anonymkode: 03e3a...71d

Husker egentlig ikke hvordan han var før for mange år siden da, men har lagt merke til det en stund.

Skrevet

Dette er da ubetydelige bagateller. 

Katten er sikkert superfornøyd uansett hvilken bolle maten serveres i. Ingen grunn til å bli uvenner på grunn av det, vel?

Håndvask? OK, kanskje er det noen bakterier på hendene, men neppe noe du kommer til å bli alvorlig syk av, så hvorfor henge seg opp i det?

Dolokket? Hva er sjansen for at det spruter på tannbørsten din? Hvis du er redd for det, sett børsten din et annet sted, da vel?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (Akkurat nå):

Dette er da ubetydelige bagateller. 

Katten er sikkert superfornøyd uansett hvilken bolle maten serveres i. Ingen grunn til å bli uvenner på grunn av det, vel?

Håndvask? OK, kanskje er det noen bakterier på hendene, men neppe noe du kommer til å bli alvorlig syk av, så hvorfor henge seg opp i det?

Dolokket? Hva er sjansen for at det spruter på tannbørsten din? Hvis du er redd for det, sett børsten din et annet sted, da vel?

Neida. Det går vel bra. Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å være så sta at man nekter å gjøre ting litt annerledes. Når det gjelder katten er han nok fornøyd, men ser at det siste greier han ikke å få tak uten å dytte hele ansiktet nedi, og da ser det ut som han sliter litt 😸Men men…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er vel prakteksemplaret av «Sta gubbe». Skjønner at det irriterer, men han vil nok aldri forandre seg her. Smålo litt av innlegget ditt, for han minnet meg veldig om et familiemedlem jeg selv har. Tror det får bare stå til, det er ingenting av dette som er dødelig, utenom å ikke vaske hender før han lager mat. Kanskje la han få andre oppgaver enn matlaging, eller ta med take away når du er på besøk? 

Anonymkode: 26395...c4e

Hehe 😀 Da er det ikke bare han da. Takeway var en god ide 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Neida. Det går vel bra. Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å være så sta at man nekter å gjøre ting litt annerledes. Når det gjelder katten er han nok fornøyd, men ser at det siste greier han ikke å få tak uten å dytte hele ansiktet nedi, og da ser det ut som han sliter litt 😸Men men…

Men du er ikke sta, som forventer at ting gjøres på din måte?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan ikke være like , dette er kun småting som ikke betyr noe. Du må jobbe med egne holdninger, for du innbiller deg vel ikke at du skal oppdra og forandre din far? 

Anonymkode: 9ea57...ba8

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Nei. Men jeg hadde ikke nektet hvis noen ba meg gjøre noe litt annerledes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle kan ikke være like , dette er kun småting som ikke betyr noe. Du må jobbe med egne holdninger, for du innbiller deg vel ikke at du skal oppdra og forandre din far? 

Anonymkode: 9ea57...ba8

Nei. Han får bare være sånn. Men hvis han ber meg om å gjøre noe der så nekter jeg jo ikke. Er bare det. Tror ikke det nei.

Skrevet

Så dere andre som mener det ikke er noe problem. Hvis noen hadde bedt dere legge ned dolokket når dere trekker ned, og dere ikke hadde ment det var nødvendig så hadde dere nektet? Saken er at det er en så enkel ting å gjøre. Og det er ekkelt når det spruter dovann på alt.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke reagerer på dolokket. Når jeg har hatt overnattingsgjester (jenter som sitter) som lar lokket stå oppe når de trekker ned, så er gulvet klissete etterpå. Og det er ikke bare tannkosten som får gjennomgå. Personen som trykker på knappen er full i urin- og avføringsdråper etterpå! Tenk når de gir deg en klem, eller sitter i sofaen din eller lager mat 🤮

Anonymkode: 70625...e40

• Liker 1
Skrevet

Min mor er litt sånn. Også er hun sånn at hun mener jeg ikke får lov til å gjøre ting hvis hun mener det ikke er noe vits. Sist jeg var der så fikk jeg ikke lov å ha på meg lue, votter og skjerf når vi skulle gå en tur fordi hun mente det ikke var kaldt nok ute. Jeg tok det likevel og hun ba meg legge det igjen for det var altså ikke kaldt nok. Skulle ha avløpsåpner i tett vask hjemme hos meg en gang hun var der. Jeg fikk ikke lov å ta på meg munnbind for det var ingen vits. Jeg skjønner ikke at det går an å tenke sånn en gang.

Gjest Refreng
Skrevet

Flere faktorer kan være involvert her, tenker jeg. Hvordan du sier ting, og hvor ofte kan spille inn på hvor defensive mennesker blir.

Det kan også være at han ble sjefet mye med da han var barn og det er noe han misliker. Han føler at han mister autonomi når han føler seg presset av andre. Det finnes ulike grunner til at folk sliter med konstruktiv kritikk

Skrevet

Andres vaner i sitt eget hjem tenker jeg (innen rimelighetens grenser) virkelig er en bagatell man ikke trenger å henge seg opp i. Å blankt avvise ønskene/reglene til de man er på besøk hos reagerer jeg mer på. Nå orker ikke jeg be gjester ta ned dolokket, men om noen nektet  å gjøre noe jeg sier høflig ifra om "bare fordi" hadde jeg blitt temmelig provosert.

Jeg ber gjerne gjester om å sette skoene nærmere utgangsdøren i gangen for å unngå søle i hele gangen. Andre vil kanskje at man bruker brikke under kaffekoppen, ikke har føtter i sofaen, lar hunden være hjemme etc. Det bør man da respektere...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen skjønner tydeligvis poenget her da. Han gjør som han vil. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor det er så vanskelig å gjøre så enkle ting og tilogmed nekte. Gjelder mest hos meg da, bortsett fra det med katten. men mine regler blir ikke fulgt, men blankt avvist.

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (50 minutter siden):

Flere faktorer kan være involvert her, tenker jeg. Hvordan du sier ting, og hvor ofte kan spille inn på hvor defensive mennesker blir.

Det kan også være at han ble sjefet mye med da han var barn og det er noe han misliker. Han føler at han mister autonomi når han føler seg presset av andre. Det finnes ulike grunner til at folk sliter med konstruktiv kritikk

Han har hvertfall sjefet mye med meg når jeg var barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 20.45):

tror ikke katten lider noen nød...

Skrevet
aksase skrev (På 19.3.2023 den 21.34):

Jeg tenkte på det. Jada, pappa er litt sta, og barnet hans har de samme genene .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...