Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å kjøpe en rimelig bil til øvelsekjøring, som kanskje også kan være en førstebil for en av ungene.
Hva bør jeg tenke på? Anbefalinger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare satse på automat? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 timer siden):

Tenkte å kjøpe en rimelig bil til øvelsekjøring, som kanskje også kan være en førstebil for en av ungene.
Hva bør jeg tenke på? Anbefalinger?

Yaris? 

Anonymkode: f46b4...adf

• Liker 1
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Fordi vi skal ha førerkort på mer enn automat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (12 minutter siden):

Fordi vi skal ha førerkort på mer enn automat.

Da hadde jeg uansett vurderte å ta automat først og deretter bygge på med manuell. 

Hvis dere allerede har en bil med manuell kan dere ikke bare bruke den?

Jeg hadde selv en 2008 yaris som funket veldig fint. Den koster vel ca 25k nå.

Anonymkode: 2db41...42b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, stan said:

Fordi ungdom har begrenset økonomi?
Har man 50 000 å handle for kan man på Finn velge mellom 1021 med automat og 3374 med manuelt.

Anonymkode: 7c996...c3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi ungdom har begrenset økonomi?
Har man 50 000 å handle for kan man på Finn velge mellom 1021 med automat og 3374 med manuelt.

Da har man mer enn nok å velge mellom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Beklager at jeg er 'uhøflig',men automat er for pingler🙈

Jeg syns det er så bortkastet å ta lappen på automat når man først skal ta lappen, man får jo ikke lov å kjøre noe annet og må bruke mange tusen senere i livet hvis man skal kjøre manuell..

Ungene våre tar HELDIGVIS alle lappen på MANUELL.

Så kan de heller senere velge hva slags bil de vil ha!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
flusa skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er så bortkastet å ta lappen på automat når man først skal ta lappen, man får jo ikke lov å kjøre noe annet og må bruke mange tusen senere i livet hvis man skal kjøre manuell..

Er forsovet enig. Men jeg tok automat fordi da fikk jeg tatt den på under en mnd. Det sparte jeg både tid og penger på der og da. Flere år etterpå har jeg enda ikke vært i den situasjon at jeg har hatt behov for manuell.

Anonymkode: 342ae...3c5

AnonymBruker
Skrevet
flusa skrev (4 minutter siden):

Jeg lever godt med å være pingle. I likhet med 75% av alle som i dag tar lappen på automat i Oslo/Viken og der jeg hadde oppkjøring, Stavanger 

Anonymkode: ec62c...31d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok lappen for 3 år siden og jeg valgte faktisk å ta lappen på manuell.🙋‍♀️ Følte meg faktisk litt kul som faktisk naila å gire og følge med på trafikken samtidig😂 to av venninnene mine som har lappen på automat sa de ga opp fordi de syns det var så mye styr å skulle lære seg å clutche/ gire og i tillegg følge med på alt som skjer i trafikken..

Jeg kjører golf og er strålende fornøyd!

Anonymkode: 5007b...7c2

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok lappen for 3 år siden og jeg valgte faktisk å ta lappen på manuell.🙋‍♀️ Følte meg faktisk litt kul som faktisk naila å gire og følge med på trafikken samtidig😂 to av venninnene mine som har lappen på automat sa de ga opp fordi de syns det var så mye styr å skulle lære seg å clutche/ gire og i tillegg følge med på alt som skjer i trafikken..

Jeg kjører golf og er strålende fornøyd!

Anonymkode: 5007b...7c2

Så flink du er!

Er dessuten best å kjøre manuelt,har mere kontroll da ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er forsovet enig. Men jeg tok automat fordi da fikk jeg tatt den på under en mnd. Det sparte jeg både tid og penger på der og da. Flere år etterpå har jeg enda ikke vært i den situasjon at jeg har hatt behov for manuell.

Anonymkode: 342ae...3c5

Den tid,den sorg..

Du kommer garantert til å komme i en situasjon hvor du skulle ønske/har bruk for manuell ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Automat er fremtiden, manuelt har snart forsvunnet.

MEN jeg hadde aldri tatt lappen på automat. Jeg har flere ganger de siste 10 årene vært utrolig takknemlig for at jeg klarer å bruke manuell. Alt fra leiebil der de ikke tilbød annet (selv om automat var lovet). Sykdom i nær familie der jeg måtte kjøre en eldre bil. Ei venninne som ble syk på en hyttetur vi var på sammen, men jeg kunne heldigvs kjøre oss hjem i hennes bil. 

Det å bygge på senere er en utopi. Ingen gidder fortsette med kjøretimer når de først har lappen. 

Anonymkode: e2a2d...344

Skrevet

Det er så mange sneversynte foreldre og ungdommer som tar lappen på automat som hevder at manuelt gir forsvinner... Hvorfor skulle manuelt gir forsvinne?? Pga elbil kanskje, men hvis man skulle komme i en situasjon der man skulle måtte kjøre manuell gir, så har man ikke lov pga et teit system, så står du der da som et mehe. Tviler på at elbil vil bli så markant i dette landet at man aldri behøver å kjøre bil med manuelt gir. Senere i livet kan jo ting forandre seg at man får interesse for eks eldre biler, veteran etc, så skal man da måtte ta ekstra kjørekurs for å håndtere manuell gir... Eh det blir vel sneversynt spør du meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (1 time siden):

Det er så mange sneversynte foreldre og ungdommer som tar lappen på automat som hevder at manuelt gir forsvinner... Hvorfor skulle manuelt gir forsvinne?? Pga elbil kanskje, men hvis man skulle komme i en situasjon der man skulle måtte kjøre manuell gir, så har man ikke lov pga et teit system, så står du der da som et mehe. Tviler på at elbil vil bli så markant i dette landet at man aldri behøver å kjøre bil med manuelt gir. Senere i livet kan jo ting forandre seg at man får interesse for eks eldre biler, veteran etc, så skal man da måtte ta ekstra kjørekurs for å håndtere manuell gir... Eh det blir vel sneversynt spør du meg.

Mine to siste dieselbiler har hatt automat. 

Det samme med 90% av leiebiler jeg har fått utdelt de siste årene, både i Norge, og utland. 

Men som jeg skriver over, har også opplevd å måtte kjøre manuell. Så er enig i at det fortsatt er en fordel. Men at manuelt nesten kommer til å forsvinne, det er nok faktum. 

Anonymkode: e2a2d...344

AnonymBruker
Skrevet
flusa skrev (4 timer siden):

Du kommer garantert til å komme i en situasjon hvor du skulle ønske/har bruk for manuell ;)

Har hatt lappen i ganske mange år nå, og enda ikke opplevd en sånn situasjon.

Anonymkode: ab816...043

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt lappen i ganske mange år nå, og enda ikke opplevd en sånn situasjon.

Anonymkode: ab816...043

Så bra🤗

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk jobb fordi jeg kan kjøre manuell. Fortsatt vanlig i yrkesbiler.

Mange unge får uforutsette problemer fordi sjåførskolene, i egen interesse, bagatelliserer behovet for manuelt gir.

Skrevet
flusa skrev (19 timer siden):

automat er for pingler🙈

Pingle eller ikke, jeg elsker en-pedal kjøringa på Tesla'n. Føles ikke veldig pinglete, men hva vet vel jeg. Har bare kjørt manuell i 30++ år 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...