Gjest Gjest_annevenn_* Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Vi hadde tenkt å være hjemme og kose oss nyttårsaften, og jeg tenkte lage tapas. Men jeg ender alltid opp med de samme tingene, så nå tenkte jeg be om forslag/oppskrifter på deres favorittapas! Venter i spenning.... ps: ta gjerne med oppskrift/fremgangsmåte
LilleBille Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Aperitif hadde en egen artikkel om juletapas med oppskrifter - kanskje du finner noe her.
Gjest piaf Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 (endret) Vet ikke om disse smårettene kvalifiserer til tapasbetegnelsen (mer i retning "meze", kanskje?), men jeg liker dem ihvertfall: -Grillet rød og gul paprika (dvs. delt i to, lagt på bakepapir på stekeplate, grillet i ovn til skinnet er svart og så flådd) skåret i strimler og marinert i extra virgin olivenolje med noen fedd rå hvitløk i, gjerne også litt presset sitron og finhakket middelhavsansjos hvis du liker det. -Hummus, dvs kikertpuré med tahini, olivenolje, sitron, spisskummen, rå hvitløk og matyoghurt, servert på varme pitabrød skåret i trekanter. -Ovnsbakte/tørkede tomater (som jeg bruker som tilbehør til alt mulig ): Gode klasetomater skjæres i to og bakes i ovn med snittflaten opp med olivenolje, salt, pepper, oregano og et lett melisdryss, på 125 i minst tre timer, gjerne lenger. Ellers burde det jo passe i julen med ferske dadler rullet inn i bacon som festes med tannpirker, og så stekt i ovn eller på panne. Søtt og salt. Endret 30. desember 2005 av piaf
Annevenn Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Flott inspirasjon her, tar gjerne mot flere forslag... Noen som har noe asiatisk-inspirert? Forslaget med meze-mat var ikke dumt, tror jeg skal plukke noe derfra...
-Fisken- Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 wokede kongereker/vanlige reker med sweet chilisaus, servert med ruccolasalat. Veldig godt! Må ikke wokes lenge, kun til de er varme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå