AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Ja, det synes jeg viser en snever tankegang, som om Afrika liksom er andre kontinenter underlegent. Det afrikanske kontinentet har en rik og variert matkultur som inkluderer en rekke unike og velsmakende retter. Likevel er det mange mennesker som ikke har oppdaget eller prøvd maten fra det afrikanske kjøkkenet. En av de største fordelene med å prøve mat fra forskjellige kulturer er at det gir oss muligheten til å oppleve forskjellige smaker og ingredienser som vi kanskje ikke er kjent med. Å inkludere det afrikanske kjøkkenet i våre matvalg vil gi oss en mulighet til å utforske nye smaker og oppleve en annen type matkultur. Det afrikanske kjøkkenet har en tendens til å være sunt, da det fokuserer på naturlige ingredienser som frukt, grønnsaker, fullkorn og belgfrukter. Å inkludere afrikanske retter i vårt kosthold kan hjelpe oss å få en mer balansert og sunn livsstil. Å inkludere mat fra forskjellige kulturer i vårt kosthold kan også bidra til å fremme toleranse og inkludering. Å prøve mat fra forskjellige kulturer kan hjelpe oss å forstå og sette pris på mangfoldet som finnes i verden og kan bidra til å bygge broer mellom ulike samfunn og kulturer. Å inkludere det afrikanske kjøkkenet i våre matvalg kan også være en bærekraftig løsning, da det ofte bruker lokale ingredienser og matproduksjon. Dette kan bidra til å redusere matens økologiske fotavtrykk og støtte lokale økonomier. Jeg vil med dette oppfordre alle kjøpmenn i Norges land til å ha egne hyller med innslag av mat fra afrikanske kulturer. Det behøver ikke være meter på meter, men tre huller og en 70-80 cm i bredden kan holde for å sparke hjulene i gang. Anonymkode: 50efc...c5b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Finnes masse innvandrerbutikker som selger dette. Rema tjener kanskje ikke så bra på det. Anonymkode: 9b936...151 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Slik jeg kjenner Afrika (har bodd der i to år under studier) er all afrikansk mat å finne i norske butikker, bare i dårligere kvalitet. Alt jeg spiste var nemlig fra bunnen, selv i kantinen på skolen. Kjøtt, kylling, ris, grønnsaker. Eneste jeg ikke får på restaurant i Norge er geitekjøtt. Anonymkode: 85298...86b 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Nordmenn blir ikke mindre rasistiske av å spise afrikansk mat. Anonymkode: a6fdf...c71 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Lag mat fra bunnen så finner du masse av de samme ingrediensene på rema. Eneste som mangler mye er afrikansk frukt, men det har med sesong og import å gjøre. At noen av frukttypene ikke kan dyrkes i vestlig klima og ikke tåler importen, og kun dyrkes korte sesonger av året. Anonymkode: 1c0ee...2b0 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Afrika er et kontinent. Det gir liten mening å snakke om "det afrikanske kjøkkenet", det er jo enormt variert. Anonymkode: e286a...996 16 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Hvilke konkrete produkter savner du? Anonymkode: 573c8...afb 7 1
Daria Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det afrikanske kjøkkenet har en tendens til å være sunt, da det fokuserer på naturlige ingredienser som frukt, grønnsaker, fullkorn og belgfrukter. Å inkludere afrikanske retter i vårt kosthold kan hjelpe oss å få en mer balansert og sunn livsstil. Og du finner ikke disse tingene i norske matbutikker...? 10 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det synes jeg viser en snever tankegang, som om Afrika liksom er andre kontinenter underlegent. Det afrikanske kontinentet har en rik og variert matkultur som inkluderer en rekke unike og velsmakende retter. Likevel er det mange mennesker som ikke har oppdaget eller prøvd maten fra det afrikanske kjøkkenet. En av de største fordelene med å prøve mat fra forskjellige kulturer er at det gir oss muligheten til å oppleve forskjellige smaker og ingredienser som vi kanskje ikke er kjent med. Å inkludere det afrikanske kjøkkenet i våre matvalg vil gi oss en mulighet til å utforske nye smaker og oppleve en annen type matkultur. Det afrikanske kjøkkenet har en tendens til å være sunt, da det fokuserer på naturlige ingredienser som frukt, grønnsaker, fullkorn og belgfrukter. Å inkludere afrikanske retter i vårt kosthold kan hjelpe oss å få en mer balansert og sunn livsstil. Å inkludere mat fra forskjellige kulturer i vårt kosthold kan også bidra til å fremme toleranse og inkludering. Å prøve mat fra forskjellige kulturer kan hjelpe oss å forstå og sette pris på mangfoldet som finnes i verden og kan bidra til å bygge broer mellom ulike samfunn og kulturer. Å inkludere det afrikanske kjøkkenet i våre matvalg kan også være en bærekraftig løsning, da det ofte bruker lokale ingredienser og matproduksjon. Dette kan bidra til å redusere matens økologiske fotavtrykk og støtte lokale økonomier. Jeg vil med dette oppfordre alle kjøpmenn i Norges land til å ha egne hyller med innslag av mat fra afrikanske kulturer. Det behøver ikke være meter på meter, men tre huller og en 70-80 cm i bredden kan holde for å sparke hjulene i gang. Anonymkode: 50efc...c5b Hvilke ingredienser er det du føler at mangler da? Jeg lager masse afrikanske mat, av ingredienser jeg finner i vanlige butikker. Aichas mat har mange gode oppskrifter. Men er enkelte av ingrediensene du må finne på invandrer-butikker. Ser ikke helt problemet, det er jo lett å få tak i. Anonymkode: bb3b1...71f 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 Eksen min er Afrikansk, det var null problem for han å handle inn råvarer for lokale retter fra hjemlandet Anonymkode: 1f7b6...686 4 1
Påkrevd Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Som flere nevner, finner man veldig mye på butikken. Det som er litt vrient å få tak i er land/stedstypiske krydderblandinger, men det kan man alltids kjøpe på nett, eller blande selv i mange tilfeller, hvis man gidder. 2
Atrax Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å inkludere det afrikanske kjøkkenet i våre matvalg kan også være en bærekraftig løsning, da det ofte bruker lokale ingredienser og matproduksjon. Dette kan bidra til å redusere matens økologiske fotavtrykk og støtte lokale økonomier. Jeg vil med dette oppfordre alle kjøpmenn i Norges land til å ha egne hyller med innslag av mat fra afrikanske kulturer. Det behøver ikke være meter på meter, men tre huller og en 70-80 cm i bredden kan holde for å sparke hjulene i gang. Det er bærekraftig i Afrika. Ikke når det skal transporteres til andre siden av kloden innen frukt og grønnsaker råtner. Kjøtt må være frossent, og godkjent. Vi spiser jo storfe fra Botswana og Namibia allerede, og en del frukt og grønt finnes. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 Når noen viser til "Afrikansk mat" skjærer det nesten like mye i mine ører som når en amerikaner viser til "Europeisk mat". Uansett. Jeg lager mat fra hele verden. Har sjeldent hatt problemer med å finne ingrediensene jeg trenger i Norge. Hva er det du savner egentlig? Selv Rema har det meste jeg trenger nå. Om det for eksempel er krydder baserer mange av kjøkkenene i Afrika seg på kryddermikser, de kan du enkelt blande selv, slik de også gjør der. Jeg lager ofte mat med zaatar, mitmita, berbere, med mer, laget på krydder kjøpt i Norge. Så har du jo enkelte produkter som yams du må innom en innvandrerbutikk for å få tak i, men de finnes jo i enhver mellomstor by nå, om ikke finner du enkelt erstatningsprodukter (søtpotet i dette tilfellet). Anonymkode: f82ca...a5c 9 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 21.55): Hvilke konkrete produkter savner du? Anonymkode: 573c8...afb Jeg sikter til konkrete retter, type halvfabrikat. Det er mye som er tilgjengelig med opphav fra diverse land og kulturer. Kinesisk, indisk, japansk, thailandsk, meksikansk osv., hvor man på en enkel måte kan sette sammen en rett. Men noe tilsvarende med kenyansk, marokkansk osv. har jeg ikke sett noe til i butikkene. Altså, poenget er muligheten for å velge afrikansk uten å selv måtte finne ut hvilke ingredienser man trenger, og selv må finne ut hvilke retter som kan være aktuelle. Anonymkode: 50efc...c5b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sikter til konkrete retter, type halvfabrikat. Det er mye som er tilgjengelig med opphav fra diverse land og kulturer. Kinesisk, indisk, japansk, thailandsk, meksikansk osv., hvor man på en enkel måte kan sette sammen en rett. Men noe tilsvarende med kenyansk, marokkansk osv. har jeg ikke sett noe til i butikkene. Altså, poenget er muligheten for å velge afrikansk uten å selv måtte finne ut hvilke ingredienser man trenger, og selv må finne ut hvilke retter som kan være aktuelle. Anonymkode: 50efc...c5b Så du har ombestemt seg? Nå vil du ikke lenger ha naturlige råvarer, men ultraprossesert halvfabrikat og ferdigretter? 🤔 Anonymkode: b22cb...151 19 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 Det er ikke et marked for det i Norge. Peppes Pizza gikk konkurs i Kina. Hvorfor? Det viste seg at kinesere foretrakk kinamat. Smaksløkene til kinesere var rett og slett ikke en match med Peppes. Makrell i tomat er det ingen i Tanzania som gidder å importere, fordi ingen kjøper det. Av samme grunn. Nigeriansk akara blir ikke importert til Norge fordi det ikke er et marked for det her. Folk liker det rett og slett ikke. Smaksløkene er ikke tilpasset denne maten. Folk prøver det gjerne én gang. Men kjøper det ikke på fast basis. Italiensk pizza og pasta, mexikansk taco og japansk sushi er unntakene. Dette er retter som slår an i hele verden, men det gjelder ikke flere av verdens matretter enn man kan telle på to hender. Anonymkode: 9559b...561 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg sikter til konkrete retter, type halvfabrikat. Det er mye som er tilgjengelig med opphav fra diverse land og kulturer. Kinesisk, indisk, japansk, thailandsk, meksikansk osv., hvor man på en enkel måte kan sette sammen en rett. Men noe tilsvarende med kenyansk, marokkansk osv. har jeg ikke sett noe til i butikkene. Altså, poenget er muligheten for å velge afrikansk uten å selv måtte finne ut hvilke ingredienser man trenger, og selv må finne ut hvilke retter som kan være aktuelle. Anonymkode: 50efc...c5b Det du finner i norske butikker under "kinesisk, meksikansk..." etc, ville ikke en kineser eller meksikaner kjent igjen som egen mat en gang 😂 Og du må jo uansett vite at du også må plukke med deg ris eller tortillas, kylling eller kjøttdeig, etc. Marokkansk; lam er jo veldig vanlig i Norge. Hummus får du i halvfabrikata selv på Rema nå. Det samme gjelder couscous, finnes ikke en butikk uten, akkurat som at du må koke risen selv om du lager kinesisk. Og har du ingefær og gurkemeie i skapet, samt salt og pepper, så har du også krydderne du trenger for å få frem autentisk nok smak. Kenyansk; er veldig enkel mat og rene smaksprofiler, og kan enkelt lages av mat du finner i norske butikker. Kylling eller okse, geit er mulig noe mer uvanlig men frister vel neppe så mange med de alternativene vi har i Norge uansett. Poteter, ris, bønner. Mango, kokosnøtter, med mer. Anonymkode: f82ca...a5c 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 Altså, enten bruker man naturlige råvarer, eller så bruker man halvfabrikater. Men setter du fårikål, mølje, gulasj, burek, lasagne, mousakka, surstrømning, bacalao og paella i samme kategori, altså europeisk mat? Anonymkode: ffe73...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #19 Skrevet 21. mars 2023 Spiser de sveler i Afrika? Anonymkode: d5c3e...cd5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #20 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sikter til konkrete retter, type halvfabrikat. Det er mye som er tilgjengelig med opphav fra diverse land og kulturer. Kinesisk, indisk, japansk, thailandsk, meksikansk osv., hvor man på en enkel måte kan sette sammen en rett. Men noe tilsvarende med kenyansk, marokkansk osv. har jeg ikke sett noe til i butikkene. Altså, poenget er muligheten for å velge afrikansk uten å selv måtte finne ut hvilke ingredienser man trenger, og selv må finne ut hvilke retter som kan være aktuelle. Anonymkode: 50efc...c5b Noe lignende dette altså? Kunne vært spennende, det. Anonymkode: 65b24...ddc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå