Juli-79 Skrevet 29. oktober 2002 #1 Skrevet 29. oktober 2002 Har et lite spørsmål ang. dette temaet. Jeg tok en eggløsningstest onsdag som var negativ, tok deretter en fredeg, begge negative. Det jeg nå lurer på er; kan man ha mensen men ikke eggløsning, kan man i så fall bli gravid da?? Har litt varierende syklus og ventet derfor en dag før jeg tok neste test, de er jo svin dyre og ville derfor ikke ta flere, tenkte jeg skulle ta de 3 siste neste mnd. evt. Håper ikke dere syntes dette var et alt for teit spørsmål.
Ann Forup Skrevet 29. oktober 2002 #2 Skrevet 29. oktober 2002 hei du jeg har ingen ide om det først men da jeg skulle blive gravid første gang købte jeg et specielt termometer som kunne fortælle en om hvornår man havede ægløsning, jeg personlig har altid haft ureglmessig mens, men brugte termometeret, måske det var noget for dig lykke til
Gjest Zalomine Skrevet 29. oktober 2002 #3 Skrevet 29. oktober 2002 Du kan ha en slags "mens" uten EL, men den er gjerne litt annerledes enn en ekte mens. (Har jeg lest på snartgravid.com (la meg legge til, jeg er ingen prøver, ingen ekspert) Du kan UMULIG bli gravid uten EL. Hvordan skal det gå til? Graviditet oppstår når egget og sædcellen kommer sammen, og det utvilker seg en baby. Uten EL, intet egg, ingen baby. Ved uregelmessig syklus kan det være litt vanskelig å si når EL er, så kanskje er temp-målinger noe for deg. Dette er det andre enn jeg som man mer om. Lykke til, uansett.
Juli-79 Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2002 Hvordan fungerer egentlig dette med temp.?? Kan en bruke et vanlig termometer??
Ann Forup Skrevet 30. oktober 2002 #5 Skrevet 30. oktober 2002 hei det med termometeret er et specielt termometer som bruges vaginalt, man skal måle hver dag til samme tid, jeg havede det på nat bordet, og tog min tempratur kl 7 hver morgen, så havede jeg et måle skema som jeg fyldte ud og når så min temp var nogle grader over vanlig så havede jeg æg løsning... men du kan jo spørge på apoteket om det finds her i norge, jeg købte mit i danmark i sin tid...
Sunniva Skrevet 30. oktober 2002 #6 Skrevet 30. oktober 2002 Det holder ikke å ta en test i ny og ny. Du må ta den i flere dager for å finn ut når eggløsning er. Når du hopper over en dag kan du gå glipp av eggløsningen. Jeg personlig har har en oppladning der streken blir sterkere og sterkere, men det er flere som kun får utslag én dag. Etter at jeg hat begynt å teste har jeg funnet ut at eggløsningen hos meg varierer mellom dag 12 og 16, altså et ganske stort sprang. Du kan bruke Persona eggløsningstester. De er litt billigere (120 kr) og har 8 testpinner. Det er vel verdt prisen og du burde prøve ett par måneder for å finne ut når din eggløsning er. ved i tillegg å sjekke for el-slim kan man få en ganske god oversikt hvis man siden velger å ikke bruke disse testene. Sunniva
Gjest Juli-79, ikke innlogget Skrevet 30. oktober 2002 #7 Skrevet 30. oktober 2002 Får en kjøpt disse Persona eggløsningstestene på apoteket?? Fikk bare tak i CB sine og de var jo kjempe dyre...
Lise Skrevet 30. oktober 2002 #8 Skrevet 30. oktober 2002 Hei Juli-79! Ja, du får persona pinnene på apoteket. Men de brukes egentlig til en liten computer som er ment som et prevesjonsmiddel. Så det er ikke sikkert de på apoteket forstår hva du mener om du kaller dem eggløsningstester. De kommer i pakker på 8, og koster ca 120 kroner. Og de kan brukes til å sjekke el uansett hva de på apoteket sier. (Har lest her inne tidligere om ei som fikk beskjed på apoteket om at det ikke gikk. Men det går!) Start noen dager før du tror du har el (3-4). Første mnd du gjør dette kan det jo være vanskelig å vite akkurat når den er, så for å være sikker bør du starte litt i god tid. Stripsen brukes slik: - Pakk ut stripsen og tiss på oppsugingsdelen. Pass på at du tisser på den sida som suger og ikke den sida som er plastbelagt!! - Trekk av hetta og sett den over oppsugingsdelen. Legg fra deg testen og vent noen minutter til urinen har trekt skikkelig inn og fukta hele det lille "vinduet". - Når streken nermest oppsugingsdelen er sterkest er det bare å hoppe til køys Da er el rett rundt hjørnet. Lykke til!
Juli-79 Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2002 Takk for svar Lise. Tror jeg skal prøve dette dersom det ikke er blitt klaff til jul. (Har jo bare prøvd siden august) Vil bare at det skal klaffe med EN gang.
Adrienne Skrevet 30. oktober 2002 #10 Skrevet 30. oktober 2002 Det er flere måter å finne ut om du har eggløsning på. (Velkommen i klubben: Jakter på EL) Den første er å bruke eggløsningstester. De kjøpes på apoteket. De billigste er Persona sine, som du har fått opplyst om tidligere. Start testing noen dager før du tror du har EL, og test til du er sikker på at du har hatt EL. Kan bli dyrt i lengden, men kan være nyttig om man ikke har den fjerneste anelse om når EL er. (Tips EL er som oftest 12-16 dager før mens, har du stabile sykluser, er det lett å få et ca. anslag). Andre metoden er å ta temperaturen din hver måned. Etter EL (og ikke samtidig) stiger basaltemperaturen din ca 0.2-0.5 grader. Dette er en metode som ikke er nok i seg selv, da den ikke vil vise at du har hatt EL før etter at EL er overstått. Men det kan være en fint å få vite at EL faktisk har vært. Det er også greit med tanke på å få vite når en kan vente (ikke)mens, for de aller fleste har en såkalt lutealfase (tiden mellom EL og mens) som er den samme fra måned til måned +/- en dag. Hvor lang lutealfasen er er individuelt, men den bør være mer enn 12 dager og er sjelden mer enn 18. Temperaturen bør måles på samme tid hver dag, før du står opp. Om temperaturen måles vaginalt eller i munnen har i grunnen lite å si, bare den måles samme sted hver gang. Tempen holder seg noenlunde stabil (hos de fleste) før EL, og dagen etter EL skal den stige, og kan fortsette å stige noen dager, og så holder den seg høyt frem til mens. Når den synker er individuelt, men normalen er dagen før eller samme dag som mens. En tredje metode er å følge med på utfloden. Denne endrer seg i løpet av syklusen fra helt tørt i sjeden, via lotionaktig, så vått og så til noe som ligner på eggehvite. Utflod som ligner på eggehvite er den "fertile" utfloden, og kommer før EL, og forsvinner samme dag eller dagen før EL (individuelt fra kvinne til kvinne). Noen synes kanskje det er ekkelt å stikke en finger inn i sjeden for å sjekke ut hvordan utfloden er, men jeg har funnet ut at det kan være veldig nyttig. Ikke alle får denne berømte eggehvite utfloden, eller den kan være vanskelig å finne, men hos mange så ligger den rundt livmorsåpningen. Etter EL blir utfloden igjen mer "tørr" av karakter, og noen opplever mye lotionaktig utflod. Veldig mange bruker andre og tredje metoden i kombinasjon. Det finnes også apparater eller minicomputere som Persona, Baby- og Ladycomp. Det de gjør er å registrere temperaturen, registrere EL tester (som Persona EL tester) og så holder de orden på historikken din, slik at de kan sammenligne sykluser, og derfor estimere når EL er. Disse computerene er relativt dyre, og jeg vil i første omgang ikke anbefale de, men det er min mening. En annen, og kanskje mer lettvindt metode er "annenhver dag" taktikken eller også kalt teppebombing. Du er nesten garantert å treffe på EL om dere har sex annenhver dag gjennom syklusen. Kan være slitsomt, men muligvis verdt det. Jeg skrev for en tid tilbake litt om fakta og myter om kvinnens syklus. Du kan lese mer om dette her Lykke til, Adrienne
Lise Skrevet 30. oktober 2002 #11 Skrevet 30. oktober 2002 Hei igjen "Jakter-på-el-klubben" ja Tror vi er mange i den gitt!! Det er i alle fall veldig mange i den klubben inne på www.snartgravid.com/plassen Så om du trenger mer hjelp er det MANGE svært kunnskapsrike damer der inne!
Juli-79 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter #12 Skrevet 31. oktober 2002 Takk for kjempe flott info. alle sammen. Blir helt rørt av all hjelpen en får her på disse sidene :oops: Lykke til alle prøvere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå