Gå til innhold

Hardkokte egg med skall

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

ser ingen grunn til å kaste mat som det ikke er noe galt med.

:Nikke: helt enig! Greit at vi lever i et overflodssamfunn, men det går jo an å bremse den utviklingen? Og dessuten er det absolutt ikke farlig eller vondt å spise kokte egg som har ligget noen dager. Hvis dere kjøper smørbrød med egg på en kafe el bruker de høyst sannsynelig ferdigkokte egg fra Prior: disse kommer i store bøtter med holdbarhet på mye mer enn et par dager (har selv laget slike smørbrød på en kafe..) jeg har spist hardkokte egg som har ligget i kjøleskapet i mer enn en uke jeg: eggene var gode og jeg er fortsatt like frisk :sikle:

Det er nesten så jeg er fristet til å si at dere bør tenke på barna i afrika (slik min far alltid sa til meg hvis jeg prøvde å være kresen hjemme), men det ligger jo faktisk noe i det da..

Og ukokte egg har en holdbarhet på to uker lenger enn det det står på eggkartongene, bare så dere er klar over det (eu-direktiv som gjorde at de samme eggene plutselig fikk to uker kortere holdbarhet..) :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/166539-hardkokte-egg-med-skall/#findComment-2684698
Del på andre sider

Kjære alle,

egg har utrolig lang holdbarhet. Stemplingsdatoen på esken til ferske egg er enormt misvisende. Egg kan oppbevares i mange, mange uker, opptil måneder uten at de blir dårlige.

Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men ferske egg som er hardkokte, er utrolig vanskelige å skrelle, halvparten av hviten følger med. Dette er blitt verre etter det nye direktivet med kortere holdbarhet, for da er eggene enda ferskere enn før. Vi pleier å ha egg liggende en stund før vi bruker dem for å unngå dette. Ferske egg er sånn sett et større problem enn gamle egg...

Når det gjelder hardkokte egg, holder de også lenge. Å kaste dem etter to dager høres hysterisk ut, for å si det mildt. Vi koker noen ganger en hel haug med egg, skreller dem og lar dem ligge i en plastboks i kjøleskapet, som lett tilgjengelig pålegg. De har noen ganger ligget mer enn en uke, og de er nøyaktig like gode. Jeg har ikke testet lenger tid, men jeg kan ikke begripe at de skal bli raskt dårlige bare fordi de er kokt, når ferske egg har så lang holdbarhet som de har.

Det skulle vært ulovlig å merke egg med dato slik det gjøres i dag. Og alle folk burde lære seg å smake og lukte på matvarer i stedet for å gå slavisk etter stempelet på emballasjen. Stempelet betyr ofte at maten begynner å reduseres i smak etter denne datoen, slik at leverandøren ikke lenger kan garantere at den er like god som den var. Mange tror jo at de kommer til å dø av forgiftning hvis de spiser utgått mat... Det er enorme mengder frisk mat som kastes i dette landet på grunn av dette. Det er sløsing!!!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/166539-hardkokte-egg-med-skall/#findComment-2684875
Del på andre sider

Ukokte egg bruker jeg i månedsvis over datostemplingen, det er ikke noe problem.

Men når jeg stod her i sta og var kvalm som fy og trengte noe å spise der og da orket jeg ikke ta sjansen på at eggene ev. kunne lukte eller smake vondt. Har aldri prøvd 5 dager gamle egg før, og kjente at i dag var vireklig ikke dagen *ler*

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/166539-hardkokte-egg-med-skall/#findComment-2685358
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...