AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #61 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 17.53): Det høres sikkert fælt ut, men jeg mener det virkelig. Jeg har hatt så mange rare og dårlige opplevelser med gamle mennesker at jeg liker de rett og slett ikke. Jeg har tidligere jobbet på div. sykehjem og det er greit nok når man blir slått eller kjeftet på av gamle folk som faktisk har demens, men jeg har ikke oversikt over hvor mange gamle mennesker som ikke vil ha hjelp fra meg eller trodde jeg kom til å snakke gebrokkent norsk fordi jeg er utlending. But here's the catch - jeg er ikke utlending engang... Jeg er født og oppvokst i norge av to norske foreldre, men alle de eldre tror visst jeg er utlending fordi jeg har svart hår og grønne øyne... Om man ikke er helt blond og blåøyd er man visst automatisk en utlending i gamle folk sine øyne. Jeg har også jobbet andre steder hvor jeg hadde mange kunder som var eldre mennesker og jeg opplevde de som veldig "barnslige" i oppførselen på tross av alderen. De var uhøflige, ignorerte det du sa eller spurte om hvis det ikke var relevant eller viktig for de. Ble kjempesinte og hissige hvis det var noe som var feil, selv om det var en feil som var veldig ubetydelig og enkel å fikse. Jeg får følelsen av at gamle mennesker er kalde, arrogante og tråkker på andre for å føle seg viktige. Anonymkode: 641c9...830 Hm.. jeg kan forstå at de har fremmedfrykt, for det var vanligere før å "ikke like utlendinger". Dessuten snakket de gjerne ikke engelsk før i tiden, så man kunne ikke kommunisere. Mange er sikkert også lei av livet, eller synes tilværelsen er meningsløs i den alderen, de har ikke lenger ektefellen sin, og er på endestasjonen i livet.. Jeg har også ganske mye med eldre å gjøre i min jobb. Så lenge jeg møter dem med et smil, er rolig i kroppsspråket, lytter og snakker tydelig, får vi som regel veldig god kontakt. Men disse er jo ikke på hjem, så jeg forstår at det er en stor forskjell. Det er ikke noe i veien for at du bytter jobb, du trives ikke, og en slik jobb er ikke for alle. Jeg har dyp beundring og respekt for dem som finner mening i å jobbe på sykehjem. Jeg kunne ikke gjort det. Lykke til med videre arbeidsliv 🌱 Anonymkode: e5c32...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 19. juli 2024 #62 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hm.. jeg kan forstå at de har fremmedfrykt, for det var vanligere før å "ikke like utlendinger". Dessuten snakket de gjerne ikke engelsk før i tiden, så man kunne ikke kommunisere. Mange er sikkert også lei av livet, eller synes tilværelsen er meningsløs i den alderen, de har ikke lenger ektefellen sin, og er på endestasjonen i livet.. Jeg har også ganske mye med eldre å gjøre i min jobb. Så lenge jeg møter dem med et smil, er rolig i kroppsspråket, lytter og snakker tydelig, får vi som regel veldig god kontakt. Men disse er jo ikke på hjem, så jeg forstår at det er en stor forskjell. Det er ikke noe i veien for at du bytter jobb, du trives ikke, og en slik jobb er ikke for alle. Jeg har dyp beundring og respekt for dem som finner mening i å jobbe på sykehjem. Jeg kunne ikke gjort det. Lykke til med videre arbeidsliv 🌱 Anonymkode: e5c32...200 Vi snakket engelsk før i tiden også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #63 Del Skrevet 19. juli 2024 Skal du dømme eldre pga dine dårligere erfaringer med demente? Det du nevner er veldig ofte en del av sykdommen. Vet du ikke det, så er du ikke skikket for jobben Anonymkode: 0c93d...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #64 Del Skrevet 19. juli 2024 Honey Dew skrev (3 minutter siden): Vi snakket engelsk før i tiden også. Absolutt ikke så vanlig som nå! Du sier "vi", er du i sykehjemsalder da, siden det er dem jeg refererer til? Anonymkode: e5c32...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #65 Del Skrevet 19. juli 2024 TS, det kan jo ha noe med hvordan du opptrer i forhold til dem. Jeg er ikke blond eller blåøyd, men opptrer høflig sørlig overfor eldre. Sjelden jeg møter eldre som er uhøflige tilbake da. Anonymkode: e2074...fd9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 19. juli 2024 #66 Del Skrevet 19. juli 2024 Gjest Moth-Ear-Earth skrev (På 20.3.2023 den 19.29): Vi kommer til å bli mye verre som eldre enn de som er eldre i dag. Det tror jeg faktisk du har rett i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 19. juli 2024 #67 Del Skrevet 19. juli 2024 (endret) De gamle jeg vokste opp med var de som vokste opp under krigen. Og de syntes jeg stort sett var greie og hadde en viss verdighet. Ungene deres som ble født etter krigen, de såkalte boomerene med sine spisse albuer, er ofte rett og slett fæle. Føler ikke for å gi dem respekt for at de er eldre slik jeg gjorde ovenfor krigsgenerasjonen. Endret 19. juli 2024 av Grevling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gammelsmurfen Skrevet 19. juli 2024 #68 Del Skrevet 19. juli 2024 Whistler skrev (På 19.3.2023 den 17.59): Som norsk utrykker du deg ikke helt krystallklart på norsk. Hvor starter egentlig alderen på "gamle mennesker"? Mange norske som ikke kan uttrykke seg, så å påpeke det er rimelig teit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 19. juli 2024 #69 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt ikke så vanlig som nå! Du sier "vi", er du i sykehjemsalder da, siden det er dem jeg refererer til? Anonymkode: e5c32...200 Min svigermor på over 90 hadde engelskundervisning på skolen da hun var barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå