Gå til innhold

Lære å takke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det blitt slik at mange foreldre ikke lærer barna å takke for gaver de har fått?

Jeg har inntrykk av at foreldre på 30-50 år idag har sviktet med barneoppdragelse. Lærte de ikke selv å takke og være høflige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en filletanteunge å seks..hun takker alltid for maten og når hun får ting, og er lært opp til å være høffelig.

Har ikke væt bort i så mange uhøffelige barn i den alderen, MEN noen er det!

Uhøffelige barn er det værste jeg veit!!

Skrevet

Hei

Jeg er forelder i den aldersgruppen - med voksne barn. De har lært å takke fra de var små - både for maten og når de får ting.

Skrevet

Mine barn takker for maten og når de får noe. Jeg vil påstå at de fleste er flinke til akkurat det - unntakene finnes selvfølgelig!! ;):)

Skrevet
Hei

Jeg er forelder i den aldersgruppen - med voksne barn. De har lært å takke fra de var små - både for maten og når de får ting.

:Nikke:

Jeg er altså en av barna til foreldrene i den aldersgruppen, og samtlige i min omganskrets er veldig flinke til å takke.

Jeg tror nok du må ned i alder på foreldrene for å finne barn som ikke takker... Jeg ser at de som er mellom 5-10 år yngre enn meg ikke eier manerer i det hele tatt!

Skrevet
jeg har en filletanteunge å seks..hun takker alltid for maten og når hun får ting, og er lært opp til å være høffelig.

Har ikke væt bort i så mange uhøffelige barn i den alderen, MEN noen er det!

Uhøffelige barn er det værste jeg veit!!

Ja hun er kjempe flink men så har vi fadderbarnet mitt igjen som ALDRI har sagt takk for noe ;) (men der kan jo ikke moren å si takk heller da)

Tror det er hipp som happ noen foreldre vektlegger det å si takk og andre bryr seg ikke.

Skrevet

Vi har ikke "gått inn for" å lære gutten vår på halvannet å si takk - men han har fått det inn helt automatisk ved at vi har sagt takk for alt vi har fått av han og av andre.... Nå sier han takk takk hver gang har får eller gir noe.... :hjerter_rundt:

Skrevet

Vi lærer barna våre at det er forventet av dem å alltid si takk for maten, rydde etter seg selv, svare høflig i telefonen, svare høflig når de snakker med eldre og folk de kanskje ikke liker (skille mellom sak og person), viktigheten av et godt språk og uttale og så videre.

Samtidig har vi husket på å lære dem at det ikke er så mye høflighet i det norske samfunn og blant barns på deres egen alder. Det har vi kompensert for ved å reise med barna til andre kulturer der høflighet er mer fremtredende, også i form av mer disiplin og skoleuniformer.

Vi har i tillegg husket på å lære våre barn at de lærerne de treffer på i griunnskolen og videre oppover i systemet ikke alle sammen vil opptre spesielt høflig og at elever kan være en svært uhøflig gruppe mennesker og at det henger sammen med foreldrenes holdninger.

Tror nok barna våre bærer preg av at foreldrene er jurist og samfunnsviter. De lærer svært tidlig å se sammenhenger ja..

Skrevet

Problemet er vel at vi i Norge er ekstremt uhøflige, bare å sammenligne med andre land det. Jeg jobber i butikk, og det er nesten ingen som sier takk i løpet av handelen. Det verste er når jeg sier "takk skal du ha" når handelen er ferdiggjort. Da er det flere som har sagt "HÆ, hva sa du nå?". Jeg gjentar mitt takk for handelen, og da bare grynter de tilbake! Og når man feks står på tbanen, er det nesten aldri noen som sier "unnskyld", hvis de dulter borte i deg. Til nød kommer det et lite grynt tilbake. På metroen i Paris derimot sier alle "pardon" hele tida, siden det er trangt der, men man også er opplært i å være høflige hele tiden.

Selvsagt lærer barna av de voksne. Selv om dere sier til barna deres at de må si takk, går dere virkelig foran med et godt eksempel i alle situasjoner? Og barna vil jo uansett også lære av andre voksne enn de aller nærmeste.

Noe av grunnen til at vi er så uhøflige her i landet er jo fordi vi er så sosialdemokratiske der alle skal være likestilt og dermed ikke ha respekt for autoriteter. Det er bra å ikke ha et så autoritært samfunn, men slik det er i land som feks Frankrike blir alle som er i et yrke vist voldsom respekt i den rollen de trer inn i ved å inneha yrke. Feks blir kassadama takket når hun innehar den rollen som ansatt i butikken.

Jeg er fristet til å si "ungdommen nå til dags" osv..Men det ser jo bare ut til at vi blir mer og mer uhøflige her i landet og at det blir verre og verre for hver generasjon. Man kan kanskje si at den voldsomme høfligheten man har i andre land bare er upersonlig og unødvendig siden man jo sier det til alle, men jeg tror nok mange her i Norge egenlig kunne ønske vi hadde vørt mer høflige her i landet ;)

Skrevet

Merkelig at vi alltid skal sammenlignes med andre land, og at vi alltid kommer dårligere ut. Det strider mot min oppfatning.

Jeg sier unnskyld, takk og vær så god, prøver å ikke dulte borti eller gå i veien for folk og opplever stort sett det samme tilbake.

Har også lært dette bort til min datter, som gjør det samme.

Skrevet
Vi har i tillegg husket på å lære våre barn at de lærerne de treffer på i griunnskolen og videre oppover i systemet ikke alle sammen vil opptre spesielt høflig og at elever kan være en svært uhøflig gruppe mennesker og at det henger sammen med foreldrenes holdninger.

Tror nok barna våre bærer preg av at foreldrene er jurist og samfunnsviter. De lærer svært tidlig å se sammenhenger ja..

:forvirret:

Så dere lærer barna deres at mange lærere ikke opptrer spesielt høflig? Har dere "lært" dem at det også finnes jurister som ikke opptrer spesielt høflig, eller hva med alle andre arbeidslag?? Ikke rart unge har liten respekt for f.eks. lærere eller andre arbeidere når de blir "lært" slike holdninger hjemmefra?? Du motsier jo deg selv!

Du bør heller "lære" barna dine at det finnes uhøflige mennesker i alle arbeidslag, og at ingen er bedre enn andre- det være seg jurister, samfunnsvitere, lærere eller renholdsarbeidere!

Gjest Plonk utlogget...
Skrevet

I et julebesøk lærte jeg nettopp at det visst er en vanlig engelsk frase å si "Excuse my Norwegian arm" hvis man strekker seg over bordet for å få tak i noe som står et stykke unna. Altså noe som er høyst vanlig her i landet, men som andre steder kanskje heller ville bli løst ved at man sa "Unnskyld, men kunne du sende meg...?"

Så hvis dette stemmer, er vi beryktet i utlandet, folkens!

Skrevet
I et julebesøk lærte jeg nettopp at det visst er en vanlig engelsk frase å si "Excuse my Norwegian arm" hvis man strekker seg over bordet for å få tak i noe som står et stykke unna. Altså noe som er høyst vanlig her i landet, men som andre steder kanskje heller ville bli løst ved at man sa "Unnskyld, men kunne du sende meg...?"

Så hvis dette stemmer, er vi beryktet i utlandet, folkens!

:ler:

Men nå har vi jo lært at i Kina (eller var det Japan?) er det høflig å rape etter maten også da, så vi er vel ikke så ille uansett.

Skrevet
Problemet er vel at vi i Norge er ekstremt uhøflige, bare å sammenligne med andre land det. Jeg jobber i butikk, og det er nesten ingen som sier takk i løpet av handelen. Det verste er når jeg sier "takk skal du ha" når handelen er ferdiggjort. Da er det flere som har sagt "HÆ, hva sa du nå?". Jeg gjentar mitt takk for handelen, og da bare grynter de tilbake! Og når man feks står på tbanen, er det nesten aldri noen som sier "unnskyld", hvis de dulter borte i deg. Til nød kommer det et lite grynt tilbake. På metroen i Paris derimot sier alle "pardon" hele tida, siden det er trangt der, men man også er opplært i å være høflige hele tiden.

Selvsagt lærer barna av de voksne. Selv om dere sier til barna deres at de må si takk, går dere virkelig foran med et godt eksempel i alle situasjoner? Og barna vil jo uansett også lære av andre voksne enn de aller nærmeste.

Noe av grunnen til at vi er så uhøflige her i landet er jo fordi vi er så sosialdemokratiske der alle skal være likestilt og dermed ikke ha respekt for autoriteter. Det er bra å ikke ha et så autoritært samfunn, men slik det er i land som feks Frankrike blir alle som er i et yrke vist voldsom respekt i den rollen de trer inn i ved å inneha yrke. Feks blir kassadama takket når hun innehar den rollen som ansatt i butikken.

Jeg er fristet til å si "ungdommen nå til dags" osv..Men det ser jo bare ut til at vi blir mer og mer uhøflige her i landet og at det blir verre og verre for hver generasjon. Man kan kanskje si at den voldsomme høfligheten man har i andre land bare er upersonlig og unødvendig siden man jo sier det til alle, men jeg tror nok mange her i Norge egenlig kunne ønske vi hadde vørt mer høflige her i landet ;)

Enig, butikken er et godt eksempel som viser dette. Jeg har selv bodd i Nederland, Belgia og England og felles for alle tre landene er at jeg møtte en gjennomgående høflighet ved kassen. Hun/han som satt i kassen sa alltid "hei", "takk" og "ha det". Jeg og de aller fleste andre gjorde det samme. I Norge grynter man og ser ned i gulvet. Nordmenn smiler sjeldent og det er ikngen konforme kjøreregler som "alle" er enige om.

Det er mindre hyggelig å handle her hjemme hvertfall! I utlandet spiller de musikk (rolig bakgrunnsmusikk på butikken, man kan handle rødvin der, folk kan smile og de slapper av. Mye er bedre i utlandet.

Skrevet
:forvirret:

Så dere lærer barna deres at mange lærere ikke opptrer spesielt høflig? Har dere "lært" dem at det også finnes jurister som ikke opptrer spesielt høflig, eller hva med alle andre arbeidslag?? Ikke rart unge har liten respekt for  f.eks. lærere eller andre arbeidere når de blir "lært"  slike holdninger hjemmefra?? Du motsier jo deg selv!

Du bør heller "lære" barna dine at det finnes uhøflige mennesker i alle arbeidslag, og at ingen er bedre enn andre- det være seg jurister, samfunnsvitere, lærere eller renholdsarbeidere!

Tror nok jeg glemte å ta med en del: vi har lært dem det du skriver i innlegget her, ja. Klart det finnes overalt! Det var ikke meningen å henge ut gruppen lærere (ser at det kunne oppfattes slik).

Eneste er: det er gruppen "elever" og gruppen "lærere" barna våre vil ha aller mest å gjøre med de neste 8 årene og da er det greit å forberede dem på at ikke alle nødvendigvis vil være like høflige som dem selv.

Jeg har opplevd at de har blitt forvirret når barna i klasserommet bråker og er uhøflige overfor lærere. Barna våre kommer hjem og sier at de andre ikke har oppført seg spesielt høflig den dagen og at det vært mye uro og bråk i klassen.

Det har blitt tatt opp ved foreldremøter og slikt men ingen bedring.

Skrevet
Merkelig at vi alltid skal sammenlignes med andre land, og at vi alltid kommer dårligere ut. Det strider mot min oppfatning.

Jeg synes da ikke det er så unaturlig å innimellom se utover sin egen navle og se til andre land for å finne en referanseramme. Jeg har ikke bare sagt at alt er så mye bedre i utlandet. Feks synes jeg det er bra at man i Norge feks kan tiltale lærerne man har på skolen med fornavn og ha et mer vennskapelig forhold. Det kan man ikke i Frankrike, skolesytemet der er mye mer autoritært. Men min mor som er lærer synes ikke så veldig mye om å bli tiltalt med "hey, du derre" osv, hun ville følt at elevene hadde hatt litt mer respekt for henne hvis elevene kun sa "lærer".

Og jeg har jobbet i butikk i mange år, og jeg har merket meg at samme hvor mange ganger jeg sier takk i løpet av handelen, er det sjelden jeg får noe respons fra kunden. Og i forhold til i andre land sier vi her i Norge ikke ofte unskyld når vi dulter borte i noen. Men som sagt er det ikke noe fasitsvar på hvor det er best å bo. Jeg trives i Norge jeg. Men vi nordmenn er mer lukkete og mindre høflige enn i mange andre land, det er det ingen tvil om ;)

Gjest LoisLane
Skrevet

Det hender at jeg sier høyt og demonstrativt "takk" når jeg får igjen penger uten å ha hørt et ord fra kassadamen. ;)

Skrevet
Det hender at jeg sier høyt og demonstrativt "takk" når jeg får igjen penger uten å ha hørt et ord fra kassadamen. ;)

Ja, det skjer veldig ofte (nesten hver gang) med meg også: hver gang jeg handler et eller annet i norske butikker vektlegger jeg alltid "hei, takk og ha det bra" -ekspeditørene gjør det ikke.

Bortsett fra i klesbutikker: der synes jeg de fleste har nokså høflig personale.

Skrevet
Vi har ikke "gått inn for" å lære gutten vår på halvannet å si takk - men han har fått det inn helt automatisk ved at vi har sagt takk for alt vi har fått av han og av andre.... Nå sier han takk takk hver gang har får eller gir noe....  :hjerter_rundt:

Det er akkurat det samme med datteren min på snart 2. Vi har ikke lært henne å takke, men vi pleier simpethen å si "takk" eller "tusen takk" når hun eller andre gir oss noe så da gjør hun det samme. Tror ikke det har så veldig for seg å prøve å lære opp barna til å være høflige hvis ikke de voksne er det.

Forøvrig var "unnskyld" noe av det først hun sa. Hun sa det hvis noe stod i veien for henne (en stol, et bord, eller jeg). Jeg lurte fælt på dette en stund, men så skjønte jeg hvorfor :) . Rett og slett fordi jeg sier det mye når vi er ute og går med vogn og speseielt inne i butiker når vi må be noen flytte litt på seg for at vi skal komme frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...