DuMåkkeKommeHer Skrevet 19. mars 2023 #1 Del Skrevet 19. mars 2023 Er det kun jeg som får fnatt hver gang folk kommer inn på Dagsnytt 18 og skal kritisere "ministeren"? I Grunnloven omtales et generelt regjeringsmedlem som "en statsråd", mens statsminister nevnes eksplisitt og er ikke en statsråd. I Stortingets forretningsorden gjøres det samme, men man omtaler også andre statsråder som utenriksminister og forsvarsminister for å referere til en spesifikk statsråd. På stortinget.no har alle statsrådene tittel "statsråd" utenom utenriksministeren som har tittel "utenriksminister". Regjeringen.no bruker fullversjonen "Finansminister". Man finner ikke "minister" som frittstående tittel. Utifra dette, er det da etter min mening rimelig å referere til: Statsminister som "statsministeren" Andre regjeringsmedlemmer som "statsråden" eller fullversjonen som "helseministeren" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Del Skrevet 19. mars 2023 Du har nesten helt rett, bortsett fra at utenriksministeren også har ministertittel. Jeg irriterer meg også over dette. Anonymkode: 8edf3...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har nesten helt rett, bortsett fra at utenriksministeren også har ministertittel. Jeg irriterer meg også over dette. Anonymkode: 8edf3...637 Synes også å ha hørt dette, men klarte ikke å finne noe offisielt dokument som understøtter det. Wikipedia mener utenriksministeren står nevnt i Grunnloven, men det ser i hvert fall ikke ut til å stemme med nåværende grunnlov. Interessant nok finner man frittstående "Minister" i den originale grunnloven, men den står vel på gammel dansk og gjelder jo heller ikke lenger. Men siden det ser ut til å være en norm kan jeg være tilbøyelig for bruke "utenriksministeren" fremfor "statsråden" selv om regjeringen.no sier "Regjeringen består av statsministeren og 18 statsråder" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 20. mars 2023 #4 Del Skrevet 20. mars 2023 Når selv Henrik Ibsen kom unna med å skrive "ministeren" mener jeg trygt vi kan si at begrepet er såpass innarbeidet at det ikke er noe man trenger å rette en irritert og korrigerende pekefinger mot. https://naob.no/ordbok/minister Det bør i alle fall kunne brukes i taleform, noe også Store norske leksikon understøtter: https://snl.no/minister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå