Gå til innhold

Kompost - hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte med kompost, kun hageavfall og ikke mat. Jeg ser det finnes ulike kompostbinger, både enkel og billig gitter og større plastdunker. For økonomiens skyld frister det jo med de av gitter til 100-200 kr. Kan jeg bare kaste avfallet oppi der? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du varm- eller kaldkompostering? 

Anonymkode: d4536...b67

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet med de i gitter. Slengte det som vi ville kompostere rett opp i. Nå har vi tre komposter, sånne runde med lokk.

Anonymkode: cda5d...113

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenker du varm- eller kaldkompostering? 

Anonymkode: d4536...b67

Kald hvis jeg har forstått riktig. Bare hageavfall, ikke mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi startet med de i gitter. Slengte det som vi ville kompostere rett opp i. Nå har vi tre komposter, sånne runde med lokk.

Anonymkode: cda5d...113

Fungerte det greit? Noen store ulemper (annet enn at man ser komposten?)

Skrevet

For at hageavfall skal omdannes og ikke bare tørke må det ikke være alt for luftig. Du trenger fuktighet.

Min første kaldkompost var en stabel med pallekarmer. Komposten ble bra, men etter et par år var pallekarmene nederst rimelig ødelagt.

Vær obs på problemer med rotter og ikke sleng ting i komposten som de liker. 

Skrevet

Jeg har heller ikke peil på dette, og skal kjøpe en av de billige i gitter.  Skal legge alt av ugress og avklipp der, men ikke matavfall.  Naboen hadde matavfall i sin kompost, og det krydde av mus da de skulle fjerne den (!!)  

Tenker at jeg begynner med dette og ser hvordan det går.  Skal ha min på en side av huset hvor den ikke synes så godt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...