Gå til innhold

Long covid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg vet ikke om det er long covid jeg har, men begynt å mistenke det mtp hvordan kroppen reagerte første runden. 

Desember 21: Første gang jeg hadde corona utviklet jeg alvorlig PMS, altså PMDD som nå behandles med hormonell prevensjon pluss.

Det var veldig alvorlig, men det har jeg altså funnet en kur for og fått livet tilbake.

Har etter første runden hatt en del streptkokker.

Desember 22: Andre gang jeg hadde corona var jeg sofaliggende en uke,men raskt god. 

Februar 23 fikk jeg streptkokker igjen og fikk antibiotika. Gikk likevel med feber i 30 dager og presset meg. Mars 23 fikk jeg streptkokker igjen. Nå er jeg frisk fra streptkokker, men har enda feber nesten daglig, sterke smerter i hofter og lår og blir veldig fort sliten.

Er sykemeldt nå på fjerde uka og skal opprinnelig tilbake om to uker.

Jeg var altså fin en mnd før streptkokker. Kan det likevel være long covid som har blusset opp pga infeksjoner?

- Mye bakterielle infeksjoner

- Hjernetåke.

- Slitne armer. 

- Øre lyder i venstre øre.

- Vondt i ledd tidvis.

- Spesielt vondt i hofte og bein etter å ha vært i bevegelse.

- Utmattelse. F eks at jeg må legge meg ned etter måltid. 

Legetime igjen om ti dager. Har tatt utvide prøver og venter svar.

Anonymkode: 1da61...17f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når testet du d vitamin sist, og hva lå du på?

Anonymkode: 5de62...373

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når testet du d vitamin sist, og hva lå du på?

Hadde 41, men har ikke vært så dårlig før, selv om det har vært mindre. Begynte med tilskudd for en mnd siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde 41, men har ikke vært så dårlig før, selv om det har vært mindre. Begynte med tilskudd for en mnd siden. 

Men da hadde du ikke covid da du var enda lavere, så jeg tenker det er viktig å ha det i bakhodet. Når testet du 41, var det før eller etter covid? 41 er relativt lavt, selv om det ikke er alvorlig. Flere mener at nedre grense bør ligge på 75 nmol. Det er viktig med riktig dose tilskudd også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men da hadde du ikke covid da du var enda lavere, så jeg tenker det er viktig å ha det i bakhodet. Når testet du 41, var det før eller etter covid? 41 er relativt lavt, selv om det ikke er alvorlig. Flere mener at nedre grense bør ligge på 75 nmol. Det er viktig med riktig dose tilskudd også. 

Jeg hadde corona i desember, testet 41 i januar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde corona i desember, testet 41 i januar.

Okey :) 

Hvilke doser tar du, har du fått resept av lege siden du har mangel? Fikk du noen råd/oppfølging?

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å ta tilskudd av D-vitamin så man har et godt lager om man får covid. Mange som hadde lavt nivå ble sykere av covid. 41 er veldig lavt, se om du blir bedre om noen måneder når du har fått det opp på bedre nivå.

Anonymkode: 87878...f46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Long covid», ts, er jo egentlig bare et moteord for seinvirkning skapt av sykdom. Slik MS er en kjent senvirkning av kyssesyken eller bakteriell lungebetennelse og helvetesild to vanlige senvirkninger av vannkopper eller utmattelse er en helt normal senvirkning av influensa. 

Kan corona skape senvirkninger? Ja. Kan streptokokker skape senvirkninger? Ja. Kan å presse seg føre til utmattelse? Ja. Kan en av flere mulige årsaker finnes (utenfor medias overskrifter der intet er sant og alt er spekulasjon)? Nei. Har du «long covid»? Mulig. Og helt irrelevant. Behandlingen for alle senvirkninger er den samme. Hvile, tid og trening.

Anonymkode: 01493...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er viktig å ta tilskudd av D-vitamin så man har et godt lager om man får covid. Mange som hadde lavt nivå ble sykere av covid. 41 er veldig lavt, se om du blir bedre om noen måneder når du har fått det opp på bedre nivå.

Jeg kan jo ikke være sykemeldt flere mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

«Long covid», ts, er jo egentlig bare et moteord for seinvirkning skapt av sykdom. Slik MS er en kjent senvirkning av kyssesyken eller bakteriell lungebetennelse og helvetesild to vanlige senvirkninger av vannkopper eller utmattelse er en helt normal senvirkning av influensa. 

Man får ME og ikke MS som ettervirkning. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan jo ikke være sykemeldt flere mnd.

Man kan hvis man må. Men det tar ikke flere mnd å få opp d-vitamin lageret, så lenge du tar riktige doser. Viktig også å kombinere med magnesium, slik at kroppen klarer å bruke d vitaminet ordentlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

FHI har kommet frem til at d-vitamin nivået ikke har noe å si mtp hvor mange som blir Coronasyke, og hvor syk man blir, long covid osv.

Jeg fikk Corona for et drøyt år siden og ble veldig syk, sliter fremdeles med long covid og fungerer meget dårlig.

I 2022 hadde jeg ekstremt høyt d-vitamin nivå av en eller annen merkelig grunn, og fikk ikke lov til å ta d-vitamin tilskudd eller vitaminblanding med d-vitaminer i på hele 6 måneder av legene.

Anonymkode: b7d0c...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Kilde?

AnonymBruker
Skrevet

Kan corona skape senvirkninger? Ja. Kan streptokokker skape senvirkninger? Ja. Kan å presse seg føre til utmattelse? Ja. Kan en av flere mulige årsaker finnes (utenfor medias overskrifter der intet er sant og alt er spekulasjon)? Nei. Har du «long covid»? Mulig. Og helt irrelevant. Behandlingen for alle senvirkninger er den samme. Hvile, tid og trening.

Ja for det hjelper å hvile seg frisk fra MS🤡

Anonymkode: 4af4f...bd1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nærmeste nevrorefleksolog for å få kroppen i balanse! Hos meg fikset hun ryggen og hodepinen i samme slengen som hun fikk meg ut av hormonell ubalanse etter p-piller!
Hun sa at de er gode på å hjelpe folk etter feks covid og vaksinebivirkninger, så jeg har endelig fått overtalt en venninne til å gå dit.

Anonymkode: 7a309...c4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk nærmeste nevrorefleksolog for å få kroppen i balanse! Hos meg fikset hun ryggen og hodepinen i samme slengen som hun fikk meg ut av hormonell ubalanse etter p-piller!
Hun sa at de er gode på å hjelpe folk etter feks covid og vaksinebivirkninger, så jeg har endelig fått overtalt en venninne til å gå dit.

Anonymkode: 7a309...c4e

Hvor jobber en nevrorefleksolog?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

FHI har kommet frem til at d-vitamin nivået ikke har noe å si mtp hvor mange som blir Coronasyke, og hvor syk man blir, long covid osv.

For å komme fram til det, viser FHI til studier som tester D-vitamintilskudd på folk som IKKE har D-vitaminmangel. 

Ta f.eks. Transtudien. Ved oppstart hadde deltakerne snittnivå på 82 nmol/L. D-vitaminmangel er mindre enn 30.

Det er akkurat like tullete som å teste effekten av hodepinetabletter på folk som ikke har hodepine. 

Det er slik D-vitamin forskes på når de vil bevise ingen effekt av D-vitamin.

Hvis de hadde testet tran på risikogruppene for D-vitaminmangel, som f.eks. sykehjemsboere og innvandrere, ville resultatet blitt annerledes. Det var i de to gruppene flest døde av covid. 

Anonymkode: 283dd...396

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg fikk Corona for et drøyt år siden og ble veldig syk, sliter fremdeles med long covid og fungerer meget dårlig.

I 2022 hadde jeg ekstremt høyt d-vitamin nivå av en eller annen merkelig grunn, og fikk ikke lov til å ta d-vitamin tilskudd eller vitaminblanding med d-vitaminer i på hele 6 måneder av legene.

FHI mener også at muggsopp kun kan gi astma og allergi, og likevel er vi en drøss med mennesker som har blitt invalidiserende syke. Tilliten min til FHI er..vel. 

Hvis man ser litt lenger enn nesa rekker, så kan man se flere utenlandske artikler om hvor viktig d vitamin er for immunforsvar og også covid.  At du har slitt med for høye nivåer kan jo f.eks være at blodet ditt tar opp for mye kalsium. Å ha for høye verdier uten å ha tatt tilskudd er ikke et sunnhetstegn.

Generelt sett er det motsatt, at folk har for lave verdier. Og nå vet vi at TS har altfor lave verdier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...