AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Er livredd for å få omgangsyke. Har 2 barn som er tenåringer. Ingen smittet enda men jeg er livredd. Hører noen av vennene dems har hatt det og da blir jeg mildt sagt redd. Når pleier "sesongen" å være over? Anonymkode: e6672...fe9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Det er mange virus som kan gi diaré og oppkast, så selv om vinteren pleier å være verst så er du aldri egentlig trygg. Anonymkode: 68641...99d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 En måned igjen, så tar de fleste virusene sommerferie, slik de gjør hvert år. Og så er de tilbake igjen i oktober/november. Anonymkode: 131ac...87d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Absolutt ikke over enda nei. Vi har hatt det i helga. En er jo aldri 100% sikker på å få det. Da det kan komme utenfor sesong også. Men mye virus blir myyye mindre av når det blir mer vår. Men i år synes jeg sesongen for sykdom har drøyd ut i det lengste. Anonymkode: aec93...ce7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 😪 Hvordan kan jeg unngå smitte, hvis det kommer i hus? Låse seg inn på et rom i noen dager? 😷 Anonymkode: e6672...fe9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Tenåringer får vel ikke omgangssyke? Mine unger har ikke hatt det siden de gikk i barnehagen. Det er stort sett bare blant småbarn og folk som omgås småbarn at omgangssyken "går".
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden): Tenåringer får vel ikke omgangssyke? Mine unger har ikke hatt det siden de gikk i barnehagen. Det er stort sett bare blant småbarn og folk som omgås småbarn at omgangssyken "går". Går mest i barnehager ja, men man kan være uheldig å bli smittet ellers også. Tenåringer kan også feks ha yngre søsken hjemme og så er det fort i gang. Anonymkode: 9df73...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 3 minutter siden, Anonymus Notarius said: Tenåringer får vel ikke omgangssyke? Mine unger har ikke hatt det siden de gikk i barnehagen. Det er stort sett bare blant småbarn og folk som omgås småbarn at omgangssyken "går". Sant det faktisk. Eller i familier der noen jobber i barnehage? Begge tenåringene mine fikk det i fjor men jeg og mannen slapp unna. Da var smittekilden via mat som en av de fikk servert ute kvelden før. Anonymkode: e6672...fe9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Vi har barnehagebarn og hadde det nå i helga 😜 hadde en heftig runde i november hvor vi var slått ut i 4 dager, så fikk guttungen en runde mellom disse hvor jeg og mannen berget 😜 er vel høst/vinter/tidlig vår som er «omgangssykesesong»🤮 Anonymkode: 8a648...894
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Omgangssyke kan man nesten alltids få. Selv om den perioden det herjer som verst er over, vil jo alltid noen ha blitt smittet. Kanskje var det over i en del av landet, men så kom noen tilreisende med det fra en annen del. Eller noen har dratt med seg en litt annen versjon fra et annet land f. eks. Anonymkode: 20108...545
Drizzt Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er livredd for å få omgangsyke. Har 2 barn som er tenåringer. Ingen smittet enda men jeg er livredd. Hører noen av vennene dems har hatt det og da blir jeg mildt sagt redd. Når pleier "sesongen" å være over? Anonymkode: e6672...fe9 Det er da ikke så vanlig blant tenåringer? Det er i barnehagen og på barneskolen det er mest utbredt. Men ingen er spart. En dame jeg kjenner var på ferie med familien sin på et dyrt norsk hotell på et fjellsted og hele familien fikk omgangssyke. Det var høysesong med mange barn, så noen uansvarlige foreldre hadde tatt med sine syke barn dit og dermed spredte det seg.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 1 minutt siden, Drizzt said: Det er da ikke så vanlig blant tenåringer? Det er i barnehagen og på barneskolen det er mest utbredt. Men ingen er spart. En dame jeg kjenner var på ferie med familien sin på et dyrt norsk hotell på et fjellsted og hele familien fikk omgangssyke. Det var høysesong med mange barn, så noen uansvarlige foreldre hadde tatt med sine syke barn dit og dermed spredte det seg. Det blir jeg så forbannet på! Hold barna hjemme hvis de er syke! Uansvarlig så det holder. Jeg har selv ikke hatt omgangssyke siden 2014. Men blir jeg kvalm og uvel av tanken 😅 Anonymkode: e6672...fe9 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Drizzt skrev (3 minutter siden): Det er da ikke så vanlig blant tenåringer? Det er i barnehagen og på barneskolen det er mest utbredt. Men ingen er spart. En dame jeg kjenner var på ferie med familien sin på et dyrt norsk hotell på et fjellsted og hele familien fikk omgangssyke. Det var høysesong med mange barn, så noen uansvarlige foreldre hadde tatt med sine syke barn dit og dermed spredte det seg. Jo, det er da ganske vanlig. Jeg hadde det hvert år hele oppveksten (til jeg gikk ut av 10. klasse) - og da hadde mesteparten av trinnet det også (altså, alle gangene jeg hadde det hadde MANGE andre på trinnet det samtidig, pluss flere like før/etter). Anonymkode: 20108...545 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: 😪 Hvordan kan jeg unngå smitte, hvis det kommer i hus? Låse seg inn på et rom i noen dager? 😷 Anonymkode: e6672...fe9 Hei, renholder med emetofobi her! Dette føler jeg at jeg kan ganske godt. Omgangssyke smitter gjennom dråpesmitte. Det vil si, det smitter gjennom det som kommer ut foran og/eller bak. Det er viktig at alle er nøye med håndvasken. Gni godt inn med såpe, også under neglene, før man skyller av. Alle bør ha egne håndklær de bruker. Må ikke bruke hverandres håndklær. Håndsprit har ganske begrenset effekt, og kommer an på hvilket virus det er snakk om. Men såpe fungerer på alt. Så hold dere til såpe, og ikke sprit. Omgangssyke kan også ligge i lufta en stund, om noen er smittet og har vært på do for enten det ene eller det andre. Luft godt ut, så vil smitten ikke henge igjen så lenge. Dette er lurt å gjøre i alle rom, forøvrig. Også må folk lære seg å legge ned dolokket FØR man trekker opp. Utrolig mange er ikke klar over dette. Trekker man opp med dolokket åpent flyr det masse godsaker rundt om kring, opptil flere meter. Det sprer iallefall virus, både på klær og vegg og vask. Men hvis du er som meg og bare ikke orker stresset med å bli syk, er det fint hvis du kan la de som er syke ha ett toalett, og du/dere som er friske har et eget et. Hvis ikke det går an, prøv å la det gå så lang tid mellom når de er der og du er der som mulig, så minsker det sjansen for at du blir smittet. Og som sagt, luft ut! La vinduer stå åpne på doen. Så er det selve rengjøringen. Bruk klorin og vask godt over overflater. (Husk å ikke blande salmiakk med klorin!) Lysbrytere, dørhåndtak, dørkarmer, kanten på døra, fjernkontroller, håndtak på kjøkkenskap og fryser/kjøleskap... Tenk litt over hvilke punkter du selv tar på ofte. Lener du deg inn i et rom ved å lene deg på dørkarmen, f.eks. bør det vaskes. Vask også godt rundt håndtaket på kranen på vaskene. Toalettet bør også vaskes nøye og ofte. Du vet kanskje dette fra før, men man vasker alltid toalett fra toppen (der knappen er) til bunnen (der toppen av selve toalettskåla er). Bruk helst mikrofiberkluter, de er overlegne på å plukke opp virus og bakterier og holde de fanget inne i stoffet. Engangskluter eller papir er ikke like effektivt. På toalettet skal du bare bruke en klut, før den er skitten og skal vaskes. På andre ting kan du bruke én klut flere ganger, men prøv å hold deg til ett rom (toalett, f.eks.) og snu/brett flatene på kluten så du alltid har en ren flate. F.eks. 1 flate på dørhåndtak inne på toalettet, 1 flate på dørkarmen, 1 flate på døra, 1 flate på vindushåndtaket, 1 flate på lysbryter... Også tar du en ny klut som du bruker til det neste rommet, som du også bretter til forskjellige flater på kluten. Når jeg er rundt folk som er syke og ikke kommer meg vekk, f.eks. hvis noen jeg bor med er syke, ser jeg for meg at alle flater er dekket av skitt. Med mindre man er akkurat der folk har kastet opp eller hatt diare, vil dette nesten garantere at man ikke blir syk. Du må jo få i deg denne smitten på noe vis. Hvis du ikke putter det i munnen, nesa eller øynene, er du rimelig trygg. Vask deg på hendene før du tar på mat. Skal du spise potetgull, tøm det ut i ei skål, og sett skåla der du skal spise. Vask deg på hendene, og sett deg ned og spis uten å ta på noe annet i mellomtiden. Spesielt hvis de syke rundt deg har på seg rene klær, dusjer ofte, og er flink til å vaske seg på hendene, vil du mest sannsynlig holde deg frisk sånn. Hvis du føler dette blir stress, og at det går utover livskvaliteten din, må du huske at dette er et velkjent problem å ha. Du bør isåfall ta kontakt med lege som kan hjelpe deg med å finne en psykolog. Anonymkode: a8101...211 2 1 3
Drizzt Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir jeg så forbannet på! Hold barna hjemme hvis de er syke! Uansvarlig så det holder. Jeg har selv ikke hatt omgangssyke siden 2014. Men blir jeg kvalm og uvel av tanken 😅 Anonymkode: e6672...fe9 Ja, det er til å bli forbannet av. Dama jeg kjenner fikk vite at flere på hotellet hadde blitt syke, men det trøster ikke når de fikk ferien sin ødelagt og istedet for å gå på ski sov de på badet. Jeg pleier ikke å ta på overflater andre tar på på hotell og sånt etter dette Ikke heis, ikke rekkverk på trappa, ikke dørhåndtak med hånda ... Ble selv skremt. Endret 19. mars 2023 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Omgangssyke er kjipt altså, men å være livredd og lage en tråd om det på Kvinneguiden er en smule spesielt. Anonymkode: 927de...c32
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 Går her jeg bor, i hvert fall. Min nærmeste kollega ble syk på jobb tirsdag, og vi jobber ganske tett. Jeg regner med at jeg utrolig nok ikke er smitta, siden jeg ikke har blitt syk til nå. Sist jeg hadde omgangssyke var i 2014, og da ble jeg smitta på sykehuset. Vanskelig å unngå at alle blir smitta på 4-mannsrom… Jeg ble heldigvis utskrevet og var kommet hjem før viruset slo meg ut. Slapp i det minste å dele bad med 3 andre. Vi har hatt omgangssyke i hus flere ganger uten at alle har fått det. Som regel er det mannen som drar smitten i hus etter å ha vært på besøk hos kompiser som har syke barn. Anonymkode: 58a49...924
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Omgangssyke er kjipt altså, men å være livredd og lage en tråd om det på Kvinneguiden er en smule spesielt. Anonymkode: 927de...c32 Det er ikke en smule spesielt, men heter emetofobi og er rimelig vanlig. Anonymkode: 2339d...f42 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå