Gå til innhold

Kan dette gresset reddes?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt mitt første hus, og flyttet inn i vinter. Jeg har en liten gressplen som ser trist ut (se bilder). Mye mose, flekkete osv. Kan denne bli fin til sommeren? Eller bør jeg rake godt og evt strø mer gressfrø? Eller bare rake bort mosen? Eller ha is i magen? Jeg har ikke peiling på gress, så tar gjerne i mot tips!😁

Jeg vet forresten at gresset ikke er på det fineste nå uansett, men hvis jeg bør gjøre noe før sommeren mtp all mosen er det greit å vite  

BEE976-C4-7-FB5-4893-8054-D2-D3-F3-DFD01
BE54-AF43-0-A3-C-4-A77-817-F-04-B15604-D
194-BF8-DF-23-E6-4008-B670-BA1649-FFEC4-8-B8-FEE07-0-ED2-4-CCC-B2-BA-13-D50-ECE5

Klarte ikke legge ut bilde uten link, men hvis noen vet hvordan jeg kan laste opp direkte her så man slipper å trykke på linken skal jeg fikse det!

Endret av Rhodiola
La inn bildene fra lenkene til ts - Rhodiola, adm.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, TS. 
Mose i plen kommer oftest av næringsmangel. Du har enorme mengder mose, ser det ut til. 

Jeg ville raket opp så mye som mulig, deretter fylt jord i sårene (kost det nedi) og hatt på gressfrø. Fulgt opp med gjødsel. Bedre å gjødsle lite og ofte. 

Du bør gjødsle til skiftes med fullgjødsel og kalksalpeter. Plenen din har godt av litt ekstra. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville fått tak i en mosefjerner, toppet med jord der det trengs, mange kg gressfrø og god gjødsel og vanning. 

Anonymkode: 2f9d4...bbc

Skrevet
Juniper skrev (1 time siden):

Hei, TS. 
Mose i plen kommer oftest av næringsmangel. Du har enorme mengder mose, ser det ut til. 

Jeg ville raket opp så mye som mulig, deretter fylt jord i sårene (kost det nedi) og hatt på gressfrø. Fulgt opp med gjødsel. Bedre å gjødsle lite og ofte. 

Du bør gjødsle til skiftes med fullgjødsel og kalksalpeter. Plenen din har godt av litt ekstra. Lykke til. 

Takk for svar! Når på året bør jeg gjøre dette?

Skrevet

Det kommer jo an på hvor i landet du bor. Men jeg ville ventet til jorda hadde varmet opp litt og du ser gress begynne å skyte. Da vet du at forholdene trolig er ok for spirende gressfrø. Pass på at dere ikke går på det nysådde gresset før det er skikkelig etablert. 

• Liker 1
Skrevet

Det er fremdeles bare mars, og ingen plener ser bra ut på denne tiden, så jeg ville ha hatt is i magen og sett hvordan plenen ser ut nærmere St. Hans. Er du fremdeles ikke fornøyd så kan du iverksette tiltak. Her har vi f.eks. en god del mose i plenen, men når gresset begynner å vokse dekker det over og mosen er lite synlig. Gjødsler du for mye risikerer du at gresset vokser enormt fort og at du må klippe mye oftere enn du vil sette pris på. Så jeg gjentar: Is i magen! ;)

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (5 timer siden):

Det er fremdeles bare mars, og ingen plener ser bra ut på denne tiden, så jeg ville ha hatt is i magen og sett hvordan plenen ser ut nærmere St. Hans. Er du fremdeles ikke fornøyd så kan du iverksette tiltak. Her har vi f.eks. en god del mose i plenen, men når gresset begynner å vokse dekker det over og mosen er lite synlig. Gjødsler du for mye risikerer du at gresset vokser enormt fort og at du må klippe mye oftere enn du vil sette pris på. Så jeg gjentar: Is i magen! ;)

Stiller meg bak denne. Gress vokser når temperaturen er over rundt 7 grader og det er så vidt det har våknet etter vinteren. Slapp av og se det an og er det fortsatt krise til sommer kan du overveie å gjøre noe med det.

Lureste man kan gjøre er å lære å leve med ikke-perfekt plen. Perfekt plen under suboptimale forhold, som gjelder de fleste av oss i Norge, krever dedikasjon og tid som folk flest ikke orker. Mange nybakte hageeiere blir utbrent og lei av hagen på grunn av de tror de må alt mulig mens at realiteten er at gressplen nesten alltid klarer seg helt fint uten masse greier. Mulig den ikke vinner priser hos Royal Horticultural Society men er mer enn bra nok for folk flest.

Gratulerer med hage TS :) . Nyt og kos deg og se an Hagen første året før du gjør store forandringer. Hage er gøy! 

Anonymkode: d571b...1fa

• Liker 4
Skrevet

Er i Mars litt tidlig og vurdere det mulig det blir lettere og se i slutten av April/Mai ? :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (8 timer siden):

Helt enig. 

Det er helt normalt at plenen ikke ser ut nå. Vent og se hvordan det blir utover vår/sommer. Det er ikke sjeldent at mosen nesten forsvinner når plenen begynner å voksen skikkelig. Om den ikke gjør det, ja da har man plenrens som man får kjøpt for å kvitte seg med blant annet mose.

Anonymkode: 9421e...76a

Skrevet

Ville ikke gjort noen ting. Mose er fint

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (10 timer siden):

Takk for svar! Da tror jeg at jeg holder meg til den originale planen om å vente til sommeren før jeg bestemmer meg. Ble akutt litt stresset i helgen når jeg la merke til at det var mer mose enn jeg trodde 😅

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

• Liker 1
Skrevet

Kjøp en slik, og når temperaturen er fin og tela borte kjører du over med denne. Både med vertikalskjærer og mosefjerner. Da ser plenen skikkelig herjet ut. Så soper du sammen all dritten som har løsnet, stikker på Felleskjøpet og kjøper litt dressjord, gjødsel og gressfrø. Så iløpet av sommeren har du antagelig fått en rimelig fin plen igjen. 

Mosefjerner/vertikalskjærer RS 32 - Biltema.no

Men mars-biler av gressplen er ikke en god indikasjon på tilstanden. Det ser alltid miserabelt ut. Men om jorden er kompakt kan det uansett være greit å lufte litt med en vertikalskjærer. Jeg bruker å gå over plenen med moseriverullen, siden den løfter opp dødt gress som ligger klistret til bakken og hindrer lufting til gresset (slipper å rake, som jeg ikke er så glad i)

Skrevet

Du kan kalke nå, det går fint. Og så gjødsle litt utpå våren før gresset starter å vokse. Så kan du ta en god runde med ei jernrive og fjerne mose. Mosen liker det surt, så kalk hjelper. Ikke tråkk på plenen om vinteren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...