Andro Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 En sjeldent god artikkel om vold og seksualovergrep i det norske samfunnet. Les den! https://www.tv2.no/mening_og_analyse/jeg-har-sett-norske-jenter-torturert-med-chili-og-torkede-erter/15587787/?fbclid=IwAR2LeqdAZs8qYGT0OtRClR5ijnJpJnlYVNCgOC08-5wlssoiNkvVQgmdtRU "Vi har ikke tatt inn over oss at vold mot kvinner og barn er det største folkehelseproblemet vi har, og en av våre aller største likestillingsutfordringer." Jeg håper at dere alle har hatt denne praten med sønnene deres, og at dere aldri finner dere i noen ting. Vi kan oppdra en bedre generasjon, som skaper en bedre tilværelse og et tryggere samfunn. Per i dag er norske hjem en krigssone med store ofre. 7 4 10
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Dette er viktig tema! Husk også hvordan dere møter døtrene deres. Hele min oppvekst ble jeg fortalt at gutter som bla. plaget meg og slo meg bare var forelsket i meg og prøvde å uttrykke det. Det resulterte i at jeg godtok vold i forhold da jeg var tenåring, sammen med andre faktorer såkalt. Så obs obs!! Anonymkode: 82f8a...fd9 13 6
Andro Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2023 Jeg opplevde også at vold fra gutter ble bagatellisert av voksne på skolen. 10 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Vil gjerne minne på at kvinner også utøver vold i hjemmet, og hvis menn oppsøker hjelp etter å ha blitt utsatt for vold av sin kvinnelige partner, risikerer de å bli latterliggjort fremfor å få hjelp. Vokste selv opp i et hjem der mor var voldelig både fysisk og psykisk mot far, meg og mine søsken. Kriminelle handlinger skader uansett om det er en mann eller kvinne som utøver dem. Anonymkode: da460...bdf 12 1
Andro Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kriminelle handlinger skader uansett om det er en mann eller kvinne som utøver dem. Det er selvfølgelig riktig, at all vold skader. Omfanget og alvorlighetsgraden er like fullt ulik. Dette er et kulturelt problem, og det er historieløst å ikke se at dette er en måte å fortsette undertrykking på. Mange kvinner blir drept eller alvorlig skadet i nære relasjoner, men få menn sammenlignet. For hver som blir rammet er det like alvorlig, men det rammer altså kvinner i et helt annet omfang. Det er et ekstremt samfunnsproblem. Å feie det under teppet med at "kvinner også" er en bagatellisering jeg ikke kjøper. 5 9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Andro skrev (45 minutter siden): En sjeldent god artikkel om vold og seksualovergrep i det norske samfunnet. Les den! https://www.tv2.no/mening_og_analyse/jeg-har-sett-norske-jenter-torturert-med-chili-og-torkede-erter/15587787/?fbclid=IwAR2LeqdAZs8qYGT0OtRClR5ijnJpJnlYVNCgOC08-5wlssoiNkvVQgmdtRU "Vi har ikke tatt inn over oss at vold mot kvinner og barn er det største folkehelseproblemet vi har, og en av våre aller største likestillingsutfordringer." Jeg håper at dere alle har hatt denne praten med sønnene deres, og at dere aldri finner dere i noen ting. Vi kan oppdra en bedre generasjon, som skaper en bedre tilværelse og et tryggere samfunn. Per i dag er norske hjem en krigssone med store ofre. Menn har mye høyere risiko for å bli overfalt, mishandlet og drept enn kvinner. https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_against_men Anonymkode: 1bea5...507 1 1
Krist1an Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Skulle vært et offentlig strafferegister med fult navn/bilde hvor de som blant annet har utøvd vold hadde ligget åpent for folk å sjekke, også kanskje på tide og heve straffenivået. 3
Raven.Writingdesk Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vil gjerne minne på at kvinner også utøver vold i hjemmet, og hvis menn oppsøker hjelp etter å ha blitt utsatt for vold av sin kvinnelige partner, risikerer de å bli latterliggjort fremfor å få hjelp. Vokste selv opp i et hjem der mor var voldelig både fysisk og psykisk mot far, meg og mine søsken. Kriminelle handlinger skader uansett om det er en mann eller kvinne som utøver dem. Anonymkode: da460...bdf Ja det tok deg fire innlegg å snu denne tråden til å omhandle menn i offerrollen. Gratulerer. 8 3
Raven.Writingdesk Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Menn har mye høyere risiko for å bli overfalt, mishandlet og drept enn kvinner. https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_against_men Anonymkode: 1bea5...507 Den største risikofaktoren for bli en morder, er å være mann. 10
Andro Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2023 Det er også mitt inntrykk @Helene1982; at mange menn er på forumet for å prøve å snu alle narrativ rundt kvinneundertrykking. Som om de gjør en dugnad med gaslighting, for å prøve å innbille kvinner at "Neida, det er ikke så farlig, det er egentlig menn det er synd på." Også i saker som dreier seg om voldtekter, mishandlinger og kvinner som blir funnet i frysere. 9 2 2
Mari Y Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Vold mot menn er et samfunnsproblem(de er gjerne oftere både ofre for vold og utøvere enn kvinner) . F eks er det også mange gutter som er utsatt for seksuelle overgrep som barn. Når det gjelder tråden så handler det primært om kvinner og barn, og da bør man ikke avspore tråden vekk fra det det egentlig handler om. Det er egentlig bare og å lage egen tråd i så måte. 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 Full Ugle skrev (4 minutter siden): Den største risikofaktoren for bli en morder, er å være mann. Og den største risikofaktoren for å bli myrdet, er å være mann. Det er ikke for å bagatellisere vold mot kvinner, men for å sette det i perspektiv. De aller fleste voldsoffere er gutter og menn, ikke jenter og kvinner. Blir det ikke da spesielt å fokusere kun på vold mot det kjønnet som opplever vold mest sjeldent og i minst alvorlig grad, og si at det er et folkehelseproblem. Anonymkode: 1bea5...507 2
Helene1982 Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og den største risikofaktoren for å bli myrdet, er å være mann. Det er ikke for å bagatellisere vold mot kvinner, men for å sette det i perspektiv. De aller fleste voldsoffere er gutter og menn, ikke jenter og kvinner. Blir det ikke da spesielt å fokusere kun på vold mot det kjønnet som opplever vold mest sjeldent og i minst alvorlig grad, og si at det er et folkehelseproblem. Anonymkode: 1bea5...507 Tråden handler om vold og overgrep mot kvinner. Det er ingen her som tror at menn ikke også opplever overgrep, vold og drap. Om det ikke er for å bagatellisere vold mot kvinner, hva var hensikten med denne faktaopplysningen? 8 5
Plomm Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og den største risikofaktoren for å bli myrdet, er å være mann. Det er ikke for å bagatellisere vold mot kvinner, men for å sette det i perspektiv. De aller fleste voldsoffere er gutter og menn, ikke jenter og kvinner. Blir det ikke da spesielt å fokusere kun på vold mot det kjønnet som opplever vold mest sjeldent og i minst alvorlig grad, og si at det er et folkehelseproblem. Anonymkode: 1bea5...507 Greia er vel at dette foregår i stor grad i nære relasjoner. Typ mann, kone, barn. Hvor menn misbruker sin posisjon i forhold til kone og barn, fysisk og emosjonelt. Ofte også økonomisk. Men som du selv sier så er MENN ofte problemet, uansett om de er voldelige mot kvinner eller andre menn. Så kanskje det tyder på at noe må endres med menn først og fremst? Hvorfor kverulere om det når det er en felles "fiende"? 10
Andro Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #16 Skrevet 19. mars 2023 Det er interessant at menn trør til for å avspore vold og voldtekter mot kvinner, som stort sett foregår over lang tid i nære relasjoner som det er vanskelig å bryte ut av, og prøve å få det til å dreie seg om noe helt anna. Det er også en hersketeknikk. I see you. Å få seg en på tygga på fest er ikke spesielt traumatisk. Det er en situasjon som er lett å forlate. Ts handler ikke om dette. Den manglende respekten som ligger i å ta opp helt andre tema enn ts for å slippe at dette kommer på dagsorden er også veldig respektløst. Det er whataboutism. Jeg skal i større grad rapportere avsporinger. 7 13
Plomm Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 (endret) Andro skrev (7 minutter siden): Det er interessant at menn trør til for å avspore vold og voldtekter mot kvinner, som stort sett foregår over lang tid i nære relasjoner som det er vanskelig å bryte ut av, og prøve å få det til å dreie seg om noe helt anna. Det er også en hersketeknikk. I see you. Å få seg en på tygga på fest er ikke spesielt traumatisk. Det er en situasjon som er lett å forlate. Ts handler ikke om dette. Den manglende respekten som ligger i å ta opp helt andre tema enn ts for å slippe at dette kommer på dagsorden er også veldig respektløst. Det er whataboutism. Jeg skal i større grad rapportere avsporinger. Vi trenger flere som deg her inne! Saklige argumenter, godt informert og klarer å sette foten ned når menn prøver å vri og vende på alt for å pådra seg en offerrolle. Fortsett med det 👏 Må bare legge til at jeg synes det er komisk hvordan kvinner er blitt undertrykt i vanvittig mange år, og når vi endelig begynner å svare så svartner det helt for noen mannfolk her inne. Dere avslører selv at dere har forferdelig kvinnesyn og poengterer viktigheten av likestillingskampen. Dette er en gjenganger her inne.. Endret 19. mars 2023 av Plomm 4 3 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Helene1982 skrev (5 minutter siden): Tråden handler om vold og overgrep mot kvinner. Det er ingen her som tror at menn ikke også opplever overgrep, vold og drap. Om det ikke er for å bagatellisere vold mot kvinner, hva var hensikten med denne faktaopplysningen? Trådstarter handler om en artikkel, en blant veldig mange, som handler om at menn er voldelige mot kvinner. En krig mot kvinner kaller de det til og med. Det blir veldig skjevt fremstilt i media hvem som rammes hardest av vold i samfunnet. Når man holder på sånn ender man opp med en feilforestilling om at kvinner er hellige vesener det ikke er lov å røre, mens menn og gutter bare kan kastes under bussen. Anonymkode: 1bea5...507 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 At Nei eller slutt ikke blir hørt og respektert er ALDRI greit. Anonymkode: 47c4d...235 1 2
Andro Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #20 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man holder på sånn ender man opp med en feilforestilling om at kvinner er hellige vesener det ikke er lov å røre, mens menn og gutter bare kan kastes under bussen. At menn slåss med hverandre kan vi ikke noe for. Du avsporer. Alle som ikke angriper deg er "hellige vesner" som du ikke kan ty til vold mot. 5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå