Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men de vet nesten ingenting om USA. Alt de vet er det de har sett på TV eller lest om i norske aviser. Og minst halvparten av det de tror de vet er direkte feil.

De ler av amerikanere som ikke klarer å plassere Norge på kartet. Men de er ikke noe bedre selv. 

På tide å innse at den jevne nordmann vet like lite om USA som de vet om Kenya.

Anonymkode: 98c59...4ce

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Javel nei...

Anonymkode: 50d95...761

Skrevet

ok.. samme F for meg. USA interesserer meg ikke wse.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har i det minste vært såpass ærlig og plassert tråden i det mest treffende underforumet.

Anonymkode: d4c25...74f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mtp kaoset der, siden de er eksperter på å lage drama, er jeg ikke interessert. Men jeg kan legge mange stater på kartet, mens mange av de ikke vet hvor Europa ligger. 

Mange leser bbc osv, ikke bare nrk og norske nyheter. Tror mange vet mer enn det du.

Anonymkode: 9760f...505

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men de vet nesten ingenting om USA. Alt de vet er det de har sett på TV eller lest om i norske aviser. Og minst halvparten av det de tror de vet er direkte feil.

De ler av amerikanere som ikke klarer å plassere Norge på kartet. Men de er ikke noe bedre selv. 

Hvilke kilder har du som underbygger dette?

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ekspert du da? 😂 For ett sært innlegg.

Anonymkode: 2315e...6a3

Skrevet

Det samme kan sies om de fleste land. 

Hva vet du egentlig om hvordan livet er for en kineser eller russer? 

Det lille som skrives er jo bare propaganda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes uansett det er litt artig og ganske spesielt med hvor sterke meninger mange har om USA og amerikanere. Så merker man jo umiddelbart at de aldri har vært der og åpenbart ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 8f9fd...bae

Skrevet

Vi har også tilgang til folk som bor der på Instagram, youtube osv, ikke bare aviser 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syntes uansett det er litt artig og ganske spesielt med hvor sterke meninger mange har om USA og amerikanere. Så merker man jo umiddelbart at de aldri har vært der og åpenbart ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 8f9fd...bae

Det er NRK som formidler USA til de fleste. En kan få inntrykk av at det er bare idioter og klovner i en nasjon på over 330 millioner mennesker. For NRK er USA slik. Og de som ser og tror på NRK. Vi i Norge derimot, vi vet alltid hva som er riktig og rettferdig, over alt. Vi er heldige som har NRK. Eneste som er leit er at vi betaler 6 milliarder i året for det de kommer med. 6 milliarder som det nå er umulig å stoppe, fordi de bevilges over statsbudsjettet og ikke lisens. Ingen politiker vil røre ved dette beløpet, da vil NRK gjøre dem til klovner i media. Og ingen stemmer på dem. NRK har i realiteten fått like mye innflytelse som Statsministeren. Nrk vil i praksis sitte i alle regjeringer framover. Grusom tanke for oss som er opptatt av demokrati.

Anonymkode: b7f06...ccd

Skrevet

Tja, de vet vel det de trenger vite kanskje om man ser på USA som en helhet og ikke mange små.. 
Landet styres stor sett av noen gamle avdanka idioter som burde vært på gamlehjem med tilsyn... De har et helsesystem som er grusomt urettferdig og direkte livsfarlig for enkelte, de har omtrent et ikkeeksisterende sosialt tilbud til mesteparten av menneskene sine, et elendig rettssystem, overfylte fengsler, rasehat i enorme mengder, eksplosiv vold, skremmende våpenpolitikk innad i landet, narkotika overflømmer gatene sammen med menneskehandel av både voksne og unger i stort sett alle stater og de et kun et fåtall amerikanere som faktisk har "det gode liv" 

Eller ville du legge til noe annet TS? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

USA er veldig stort og det er ekstremt store regionale forskjeller og hva man ser etter og hvilken bias man har vil prege synet på USA. 

Jeg har bodd i USA i flere kortere perioder med 20 års mellomrom (2x1 år) og har reist mye rundt på kryss og tvers (2-6 uker av gangen mellom 1998 til nå) og jeg har samfunnsvitenskaplige studier i gradene mine hvor USA har vært tema.   

Med hva slags bakgrunn og utdannelse jeg og min mann har så passet livet i USA oss mye bedre enn her i Norge.  Vi bodde i California og kunne gjerne vært der for alltid, men satser på flere kortere opphold, neste blir npr yngste skal gå på vgs.  Været, livsstilen, aktivitetstilbud, shopping, kultur gjorde at jeg trivdes. Vi vil tjene bra nok til at forsikringer ikke vil være noe problem.  

Dette betyr ikke at jeg ikke så mange utfordringer for mange andre, jeg er jo ikke enig i mange av strukturene som finnes heller.  Jeg har bare opplevd middelklassens liv- og det er veldig bra der, jeg bodde blant annet i en rik by med flertall høyt utdannede folk fra hele verden, det var gang og sykkelstier overalt så alle barn gikk eller syklet til nærskolen sin. Vi bodde 2 kvartal fra barneskolen og 6 min sykling fra jr high og 8 min sykling fra high school.  Skolene var fantastiske og ungene savner de fantastiske uteområdene og aktivitetstilbudene skolene hadde. Det var mer individuelle tilpasninger i fag og det var mange færre fag på ungdomsskole/vgs å konsentrere seg om.  

Vi så eller hørte minimalt om vold, jeg så knapt en hjemløs i byen (så mange i storbyer vi besøkte),  kjente ingen som hadde våpen. 

Hadde vi bodd andre steder hadde vi så klart kunne fått se alle disse utfordringene som Carrot nevner tydeligere.  For ja, det er mye urettferdigheter om du ikke har utdanning, god jobb, god helse eller bor på «feil» sted som kommer av mange i samme dårlige sits som deg selv.  Man kan ikke unngå å få med seg all urettferdighet for den rammer så mange.  Det er lett for oss å være kritiske til mange av de politiske strukturene der, men jeg lærte lett hvorfor det ikke blir noen gradvis forbedring som her i Norden. Her er det svenske ordet «lagom», kompromiss, den gyldne middelvei viktig. Amerikansk er «winner takes it all» og da blir det lett utvannet for å vinne at det ikke blir noe eller ekstremt og endret 4 år senere før det fikk noen effekt.  

Vil jeg anbefale andre å bo i USA. Absolutt, men for meg er det uaktuelt å bo andre steder enn «liberale» stater som California og Massachusetts, men sistnevnte utgår på grunn av været….  Like barn leker best, ja det stemmer nok. Livsstilen i de byene i California jeg bodde passet perfekt for meg som hvit middelklasse.

Anonymkode: 0a172...f9a

Skrevet

Vet nok til at jeg priser meg lykkelig for å bo i Norge i hvert fall

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg veit mykje om Amerika.

Anonymkode: a993e...059

Gjest Lurven
Skrevet

Jeg kan navnet på nesten alle statene og hovedstedene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 14.57):

Så du vet altså om nordmenns kunnskap om USA??? Du vet kun om hva din nærmeste krets vet om USA,mulig de ikke har peiling mens de fleste vet ganske mye. Jeg har bodd der i 22 år så jeg kjenner til systemet. Jeg lurer mer på hva slags kunnskap du har,som tydligvis kan uttale deg om alle andres kunnskaper??

Anonymkode: 1fb92...59c

AnonymBruker
Skrevet

For et merkelig innlegg! Jeg har erfaring fra USA, både med opphold og familie…..

Anonymkode: 24789...135

AnonymBruker
Skrevet

Det står ikke mye om USA i norske aviser, men vi mates jo med veldig mye info om særlig USA gjennom serier, film, dokumentarer. Amerikanere er også svært aktive på sosiale media der de viser mye av sitt land, dagligliv og deler problemstillinger som er aktuelle i USA fordi det berører dem i dagliglivet. Nordmenn vet nok mer om USA enn om de fleste Europeiske land, kanskje med unntak av Storbritannia. Vi forstår jo engelsk, så info derfra er lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 5b97d...7d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...