AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Vi skal til lege (igjen), og jeg håper de finner en årsak til hvorfor hun er så mye syk. Men sånn inntil videre, hva gjør man mtp fravær fra jobb og skole? Hun går bare i 1.klasse, men går jo glipp av mye, både sosialt og faglig. Og jeg får fryktelig mye fravær fra jobb (10 dager så langt i år). Har innimellom tilgang på barnevakt, men ikke alltid. Er alene med henne, så ingen far i bildet. Anonymkode: 476c6...644
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Det er jo ikke så mye annet enn å gjøre enn å være hjemme med barnet? Bruker du opp alle sykt barn dagene (du får vel 20 om du er alene?), må du ta ulønnet permisjon, ferie, eller avspasering om du kan det. Eventuelt hjemmekontor om det er en løsning. Snakk med arbeidsgiver. Du kan også snakke litt med lærer, kanskje orker barnet gjøre noen små oppgaver hjemme ved langt fravær, men er det noen dager her og der går det fint. Vi har hatt mye sykdom siden i fjor høst, har et barn i barnehage og en i tredjeklasse. Mye mer enn hva vi har hatt før og hører flere sier det samme. Ser min har hatt ganske mange dager fravær i tredjeklasse nå, men det er ikke så mye å gjøre med når han har vært syk. Anonymkode: 950f9...14f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Er hun veldig tynn? Tynne barn er oftere syke. Prøv å få henne til å legge på seg litt. Anonymkode: a26db...c4e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Hvis det er noe kronisk, så kan det hende at du kan få innvilget ekstra omsorgsdager. Men du må jo selvsagt se hva de finner ut av hos legen eller evt. spesialist. Ellers så er det en problemstilling vi mange kommer opp i. En gang hadde gutten vår så mye omgangssyke at vi hadde brukt opp omsorgsdagene i mai! Det roet seg heldigvis etter det, men det hendte en gang i blant at en av oss måtte ta fri uten lønn. Når en arbeidsplass ansetter mødre/fedre, eller folk i fruktbar alder, så må de faktisk ta høyde for at det blir omsorgsdager i tillegg til det de ansatte er syke selv. Om de ikke har lært opp andre i firmaet til å ta over jobben din når du er hjemme, så er det sjefen som har feilet, ikke du. Det er jo ikke slik at barnet ditt er syk med vilje. Anonymkode: 65297...ab2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er hun veldig tynn? Tynne barn er oftere syke. Prøv å få henne til å legge på seg litt. Anonymkode: a26db...c4e Dette var veldig generaliserende eller? Jenta vår har ei venninne som er veldig spinkel og tynn, men friskere unge skal du lete lenge etter! Vi har også en tynn gutt og han er ikke særlig mye syk, nei. Anonymkode: 4c897...468 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi skal til lege (igjen), og jeg håper de finner en årsak til hvorfor hun er så mye syk. Men sånn inntil videre, hva gjør man mtp fravær fra jobb og skole? Hun går bare i 1.klasse, men går jo glipp av mye, både sosialt og faglig. Og jeg får fryktelig mye fravær fra jobb (10 dager så langt i år). Har innimellom tilgang på barnevakt, men ikke alltid. Er alene med henne, så ingen far i bildet. Anonymkode: 476c6...644 Det er jo ikke alltid en årsak til at noen barn er mye syke, utover at de har et immunforsvar som lærer sent og håndterer sykdom dårlig. Jeg kjenner mange «sykelige» barn som er normalt friske voksne. Og «lite effektivt immunforsvar» er ikke noe moderne medisin har svar på eller hjelp for. Det er, som så mye annet, noe en må leve med. Det samme er absolutt alle årsaker legen kan komme frem til. Jeg bifaller forsøket på å finne en diagnose - lite er verre enn at barn går med diabetes, kreft eller annen alvorlig sykdom ubehandlet over tid. Lite er bedre enn om barn har en «enkel» diagnose som cøliaki eller allergi slik at de ved å unngå noen få matvarer kan leve friske liv. Men mange foreldre har en tro på at en diagnose betyr bedring. Det gjør den ikke. En diagnose betyr bare at man vet hva som gjør man syk. Sykdommen må man leve med. Så jeg, ts, håper de ikke finner en årsak til at barnet er mye sykt. Det er beste utfall. Da har hun nemlig ingen diagnose. Sånn rent praktisk? Du har 20 «sykt barn» dager. Bruk dem. Så har du barnevakt. Bruk den. Så har du rett på fri uten lønn, du kan ha rett på omsorgsdager, pleiepenger etc. Dersom du har en kontorjobb er hjemmekontor en åpenbar løsning. Snakk med fastlegen om dette. Hen veileder retning riktig instans. Snakk også med nærmeste leder. Er hen ikke forståelsesfull? Søk ny jobb. Det finnes ordentlige jobber der ute, ikke bli i en dårlig en. Anonymkode: 537f2...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå