Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så glade i utenlandsk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes det er kjempegodt med ribbe, pinnekjøtt etc til jul, lam til påske, spekemat etc, men i hverdagen er det grenser for hvor ofte jeg gidder å spise kjøttkaker, lettsaltet torsk med potet , og fårikål er det værste jeg vet. Liker heller mat med krydder, citrus, chili, koriander, kimchi og fargerike grønnsaker. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (På 21.3.2023 den 9.41):

Oppskrytt?

Indisk mat er verdens beste! Den er balansert og fantastisk.

Og nei jeg snakker ikke om et glass med chiken Tikka fra kiwi... jeg snakker om god indisk mat.

Hvorfor krangler dere om hvilken mat som er "best". Smakspreferanser er individuelt. 

Anonymkode: 75c71...bdc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får inntrykk av at mange av dere som sier norsk mat er tamt har veldig begrenset kunnskap om norsk mat. Norsk mat er mye mer enn kjøttkaker og kokt torsk. 

Anonymkode: 75c71...bdc

AnonymBruker
Skrevet

Norsk mat er helt smakløst. Foretrekker mat fra enten India, Korea eller Thailand. De har mye mer krydder og smak i rettene sine som tar smaksopplevelsene til et helt annet nivå. Er min mening. 

Anonymkode: f65de...15e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 13.26):

Kanskje det er DU som er kjedelig og prøver å være kul ved å snakke ned tradisjonell norsk mat. For vitterlig er den maten både god og smakfull. Trenger ikke være sterke krydder for at man skal kalle det smakfullt, det har like mye med balansering av smaker å gjøre. 

Anonymkode: 17d02...1cc

Nei, maten faktisk være sterkt krydret for å være god. Norsk mat er ikke god fordi den aldri var ment til å være det. Vi var fattige og hadde ikke tilgang på mye, så mattradisjonen vår stammer fra et behov for å overleve.

Anonymkode: d30c3...fb5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 11.50):

Hvorfor er nordmenn så glade i utenlandsk mat, og så lite glade i egne tradisjonelle matretter? Sånn som fårikål, kjøttkaker i brun saus,komle og flesk ,flesk og duppe osv... Hvorfor vil nordmenn heller ha taco, pizza, pasta, sushi osv?

Anonymkode: f2a03...020

All norsk mat er enten hvit eller brun og smaker for det meste salt. Synes ikke den fokuserer nok på kreativitet med grønnsaker heller, og er veldig opptatt av kjøtt. Det er så mange spennende farger, krydder og grønnsaker fra utlandet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja takk til alt. Jeg spiser gjerne blodklubb, skrei og fjellørret.

Eller sushi, pasta og pizza. Det trenger jo ikke være enten eller.

Anonymkode: 753c2...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, maten faktisk være sterkt krydret for å være god. Norsk mat er ikke god fordi den aldri var ment til å være det. Vi var fattige og hadde ikke tilgang på mye, så mattradisjonen vår stammer fra et behov for å overleve.

Anonymkode: d30c3...fb5

Sterkt krydder er historisk brukt for å kamuflere at kjøttet var nær bedrevet. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig italiensk mat som er kåret til verdens beste? Leser man tradisjonsoppskrifter er det mye vondt i tillegg til alt det gode. Innvoller er mye mer brukt i italiensk og fransk kjøkken enn i det norske.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 11.50):

Hvorfor er nordmenn så glade i utenlandsk mat, og så lite glade i egne tradisjonelle matretter? Sånn som fårikål, kjøttkaker i brun saus,komle og flesk ,flesk og duppe osv... Hvorfor vil nordmenn heller ha taco, pizza, pasta, sushi osv?

Kos deg med potet og havre og fisk og la oss andre nyte maten vår i fred. Anti-woke kommer aldri til å klare å tvinge oss tilbake til middelalderen, fordi at de hater alt som har med melanin å gjøre. Jeg er sjeleglad for at jeg har tilgang til masse mat fra andre kulturer og det gjør det mindre deprimerende å bo her i Norge.  

Anonymkode: 92252...cb5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltampen skrev (46 minutter siden):

All norsk mat er enten hvit eller brun og smaker for det meste salt. Synes ikke den fokuserer nok på kreativitet med grønnsaker heller, og er veldig opptatt av kjøtt. Det er så mange spennende farger, krydder og grønnsaker fra utlandet.

Som jeg skulle sagt det selv. Det er salt, kjøtt, fisk og overkokte grønnsaker for alle penga i Norge. Norsk mat suger.

Anonymkode: f912a...f5a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som jeg skulle sagt det selv. Det er salt, kjøtt, fisk og overkokte grønnsaker for alle penga i Norge. Norsk mat suger.

Anonymkode: f912a...f5a

Ja jeg har så avsmak for norsk mat nå at jeg blir småuggen når jeg får det servert. Holder tåta, spiser og skryter av maten for å være høvelig, men unngår det så godt jeg kan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/19/2023 at 11:50 AM, AnonymBruker said:

Fordi norsk (og annen nordeuropeisk mat) bare er pyton. Finnes jo noen smakrike funn i nordeuropa. For eksempel østerrikisk wienerschnitzel. Men man skal lete lenge etter en skikkelig smaksopplevelse i det nordeuropeiske kjøkken. Uansett om det er Norge, Sverige, England, Tyskland etc. Samme skiten! 
Nordeuropeisk mat er tam. 
Lager ALDRI kjøttkaker eller fårikål. Foretrekker mexikansk, italiensk, kinesisk, japansk, indisk, marokkansk, tyrkisk, thai, eritreisk, vietnamesisk etc. 

Hvorfor lage simpel norsk mat når man kan lage alt det andre som smaker 1000 ganger bedre? 

Anonymkode: ea0fa...083

AnonymBruker
Skrevet

Fordi alt med smeltet ost er MYE bedre enn mat uten.... 

Anonymkode: e54a7...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er glad i utenlandsk mat kun til middag.

Alle andre måltider så sverges det til det urnorske. Tørt brød med svett ost som har ligget mange timer i sekken.

Anonymkode: a345e...b6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for meg selv.

Jeg synes tradisjonell norsk mat er veldig kjedelig og smaksløs. Jeg vil helst bombarderes med sanseinntrykk når jeg spiser.

Som AB over meg skriver, så er dette stort sett middager. Jeg har bodd mange år i utlandet og elsket maten. Norsk mat blir aldri det samme. Men det var én ting jeg savnet, og det var norsk frokost med grovt brød.

Anonymkode: 58cb8...fb3

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nordmenn er glad i utenlandsk mat kun til middag.

Alle andre måltider så sverges det til det urnorske. Tørt brød med svett ost som har ligget mange timer i sekken.

Anonymkode: a345e...b6e

Hahaha, det er så sant. Jeg synes brødskive og knekkebrød med pålegg er det kjedeligste som finnes og er så glad jeg har flytta til utlandet hvor det nesten ikke spises (utenom en og annen sandwich).

Jeg savner dog at brød er skikkelig grovt når man først skal spise brød, det er kanskje det eneste.

Anonymkode: 8d535...674

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...