Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så glade i utenlandsk mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er nordmenn så glade i utenlandsk mat, og så lite glade i egne tradisjonelle matretter? Sånn som fårikål, kjøttkaker i brun saus,komle og flesk ,flesk og duppe osv... Hvorfor vil nordmenn heller ha taco, pizza, pasta, sushi osv?

Anonymkode: f2a03...020

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, takk, begge deler, tenker jeg. 

Anonymkode: 0d93a...c2f

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Ja takk begge deler. Tradisjonsrik mat kan oppleves litt smakløst, i utenlandsk mat benyttes mer krydder.

Anonymkode: f24d8...c1d

• Liker 7
Skrevet

Norsk tradisjonsmat er forholdsvis smakløs.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir mat definert som utenlands lenger? Jeg spiser mat som jeg liker, samma om det er Grandiosa fra Sunnmøre eller eple fra Sør-Afrika😎

Anonymkode: 7c4f6...5cc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fordi vi er som andre folk, vi liker nytelse. Det holder ikke å bare bli mett. Nå har vi tilgang til alt det beste verden kan by på. Før måtte vi spise det vi hadde på gården, og bruke de konserveringsmetodene man hadde kunnskap om.
Det er en grunn til at vi ikke opplever at norske restauranter har suksessrike kjeder i utlandet. Vi kommer nok aldri til å se at komle og lys lapskaus får et internasjonalt gjennomslag. Det er temmelig platt.

Jeg fortrekker indisk og sørøstasia, men Mexico og Midtøsten byr også på mye lekkert.

Folk reiser, flytter, får inspirasjon og kunnskap. En sann berikelse.

Endret av Andro
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi Norge er ikke, og har aldri vært, på toppen av matlaging. Slik er det bare. Personlig elsker jeg mat fra midt-østen, spesielt fra levanten. Gulf-landene har noen særdeles deilige retter, synd vi ikke har mer tilgang til kamelkjøtt i Norge men må helt til Sverige. Ellers, så synes jeg tradisjonelle norske retter som fårikål og spesielt plukkfisk er godt. Men liker å tilsette en god dose hvitløk enn hva som er vanlig for å spreke dem opp litt. 

Skrevet

De fleste jeg kjenner er veldig glad i tradisjonsmat. Og også i mat fra andre kulturer.

Jeg lager en god tradisjonsmat, men det har blitt mindre etterhvert som jeg har kuttet ned på kjøttforbruket. Da vil jeg ha mer grønnsaker, og varierte grønnsaker. De typisk norske, som rotgrønnsaker og kål blir kjedelig da, så jeg bruker også mer "eksotiske" råvarer da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Norsk mat er kjedelig og smakløs

Anonymkode: 387ec...335

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norsk mat er kjedelig og smakløs

Anonymkode: 387ec...335

Kanskje det er DU som er kjedelig og prøver å være kul ved å snakke ned tradisjonell norsk mat. For vitterlig er den maten både god og smakfull. Trenger ikke være sterke krydder for at man skal kalle det smakfullt, det har like mye med balansering av smaker å gjøre. 

Anonymkode: 17d02...1cc

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle land har da importert kjøkken fra andre land i tillegg til sitt eget. Det er ikke særnorsk, men slik verden ser ut i dag.

Anonymkode: cd5f5...c1f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle land har da importert kjøkken fra andre land i tillegg til sitt eget. Det er ikke særnorsk, men slik verden ser ut i dag.

Anonymkode: cd5f5...c1f

Enig, gikk inn her for å skrive akkurat det samme. Jeg har bodd og studert utenlands i fire forskjellige land, hvorav to av dem med veldig kjent og rik matkultur. De har likevel massevis av restauranter med «utenlandsk» mat, og folk lager også mye mat hjemme som ikke er den tradisjonelle, nasjonale maten til landet. Min franske venninne elsker for eksempel thai og indisk, og serverer en av to hver gang vi er på besøk hos henne. Dette er ikke noe særnorsk fenomen!

Anonymkode: 1f6f1...9ce

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Ramona1970
Skrevet

Fordi norsk mat kommer av en mager mattradisjon, vi har ikke hatt tilgang til alle ingrediensene som de har hatt nedover i varmere strøk. Derfor er det bare kål, poteter og gulrøtter av grønnsaker i norske oppskrifter, vi måtte lage mat av det vi hadde her oppe i isødet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er nordmenn så glade i utenlandsk mat, og så lite glade i egne tradisjonelle matretter? Sånn som fårikål, kjøttkaker i brun saus,komle og flesk ,flesk og duppe osv... Hvorfor vil nordmenn heller ha taco, pizza, pasta, sushi osv?

Eksakt hva er egentlig norsk mat? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med «norsk» vs «utenlandsk» mat, ts? 

Altså: hvor gammel må taco vøre før du regner den som «norsk»? Jeg antar nemlig du har potet, en veldig lite norsk rotfrukt, til ditt flest og din duppe? Poteten kommer ikke veldig langt fra tacoen. Og er hakket mindre norsk. (Ting i lompe er jo vesentlig mer norsk enn potet, siden korn var i Norge før vi importerte poteten. Og taco er - ting i lompe).

Skulle ønske folk faktisk visste noe om ting de mente noe om. Eventuelt bare googlet litt før de luftet meninger uten rot i realiteter.

Anonymkode: 64258...2e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man vil hoppe ut av vinduet etter å ha spist norsk mat. Ingen krydder og ingen smak🤮

Anonymkode: 3ef63...70e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «norsk» vs «utenlandsk» mat, ts? 

Altså: hvor gammel må taco vøre før du regner den som «norsk»? Jeg antar nemlig du har potet, en veldig lite norsk rotfrukt, til ditt flest og din duppe? Poteten kommer ikke veldig langt fra tacoen. Og er hakket mindre norsk. (Ting i lompe er jo vesentlig mer norsk enn potet, siden korn var i Norge før vi importerte poteten. Og taco er - ting i lompe).

Skulle ønske folk faktisk visste noe om ting de mente noe om. Eventuelt bare googlet litt før de luftet meninger uten rot i realiteter.

Anonymkode: 64258...2e3

Taco kan aldri bli norsk. Det er meksikansk. Jalapeños, tomatsaus og krydder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Taco kan aldri bli norsk. Det er meksikansk. Jalapeños, tomatsaus og krydder. 

Er ikke det vi kjenner som taco fra våre daglighandler egentlig mer amerikansk?

• Liker 9
Skrevet

Nå føler jeg at jeg har stålkontroll på hvordan en potitt og brun saus smaker og ser ut. Da er det vel på tide å se/smake seg litt rundt..

• Liker 2
Skrevet

Om poteten har blitt norsk så kan vel tacoen også bli det

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...