Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en dårlig leder og jeg trenger solskinnshistorier i forhold til at dårligere ledere må gå.

Håper noen har slike historier å dele?

Anonymkode: 814d3...404

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En leder har ikke all makt. De ansatte må sette ord på hva de ønsker og hva som oppleves som dårlig ledelse. Da snakker jeg ikke om konfrontasjoner, men saklig diskusjon. Skal du få avsatt en leder må du bevise at driften misligholdes, føler du deg dårlig behandlet så vil det bli ord mot ord nettopp fordi følelser er involvert😉

Anonymkode: 1fb12...d88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde masse ledere som måtte gå. Mest på grunn av klaging fra fagforening og arbeidstakere som var noen skikkelige sutreunger. Var alltid en stedfortreder som steppet inn når ledere forsvant på dagen. Tror det er han som er leder nå.

Litt som Fredriksson fabrikk hvis noen husker det fra 90tallet

Anonymkode: ed5d9...4fe

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det skal dessverre mye til for at en leder blir oppsagt eller avskjediget. 

Vi snakker om beviselige lovbrudd, mislighold, dårlig resultat over lang tid, konflikt med øverste ledelse, utfrysning, HMS-brudd, omstrukturering osv, og selv ikke da er det sikkert at lederen må gå.

Sjansen er større for at noen av de ansatte som er involvert i problemet med lederen ryker først. 

Det som dog er håp i hengende snøret er at lederen kan plutselig finne seg en ny jobb, og sier opp selv. Og er lederen eldre så kan dere se frem til lederens pensjonsalder, eller i verstefall håpe på at lederen blir syk og faller naturlig ut fra arbeidslivet. Sistnevnte bør du aldri si høyt. 

Endret av Bombasi
AnonymBruker
Skrevet

Ny og bedre jobb et annet sted. 

Anonymkode: b154c...db6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne lederen har hatt resultatforverring for avdelingen 2 år på rad nå og en avdeling som gikk med store overskudd, før vedkommende ble ansatt, går nå med store underskudd. Lederen har mistet mye ansvar siden han ble ansatt og blir stadig fratatt mer og mer, men er uheldigvis fortsatt leder. Håper på at han forsvinner snart....

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ordraket «Det blåser på toppene» er ikke kommet uten grunn. Det kan være uenigheter om driften og veien videre som gjør at en leder ikke ønsker å være med videre og finner seg annen jobb. Evt ikke oppnådde resultatet eller møtte lønnsforventninger.

Anonymkode: 8c2f5...52a

Skrevet

Når du skal varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen må det dokumenteres at påstandene er riktige, og de ansatte må ha mot til å holde sammen og stå i det. Det er viktig å ha på plass gode rutiner for avvik og varsling, og bruke dem aktivt, og det er viktig at en størst mulig andel er fagorganisert.

Jeg har varslet på ledere og blitt kvitt dem. Ett tilfelle av langvarig slurv og alvorlige rutinebrister, og ett tilfelle med misbruk av midler i virksomheten. Ingen av sakene fikk noen negative konsekvenser for meg selv, fordi jeg var ryddig, redelig og satte ord på det de andre ikke turte å ta tak i.

Skal du ha en solskinnshistorie så må du være veldig konkret, saklig og følge virksomhetens egne rutiner for varsling. Det er utrolig mange måter å være dårlig leder på, og det er stor ulikhet i hvordan de passes på av leder / eller eier som er ansvarlig for arbeidsforholdene også til den du mener er en dårlig leder.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som har hørt om ledere som må slutte?

Kan dele en til, fra langt tilbake i tid.

Her var det en mellomleder som tok folk inn på kontoret sitt og kjeftet på de jevnlig. Han fikk en annen stilling i organisasjonen etter ett år som ikke involverte personalansvar.

Skrevet

Her må det skilles mellom ledere og toppledere. De fleste ledere er normalt vanlige ansatte med lederoppgaver. De er det omtrent like vanskelig å si opp som andre ansatte. Toppledere må av og til gå på dagen for forhold som ikke får noen betydning for vanlige ansatte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis styret ikke er fornøyd så sparker de lederen

Anonymkode: 237bf...3af

• Liker 1
Skrevet

Du må samle folk på jobben minst 3 ansatte til sammen og tar det opp med tillitsvalgt. I en stor bedrift har jeg troa på at systemet skal fungere fint, men i en liten bedrift er jeg skeptisk.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en knøttliten bedrift. Alle gleder seg til dagen sjefens åremål går ut.

Anonymkode: 928e8...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...